همه چیز در یک نگاه، کرمانشاه

کرمانشاه از دیگر شهرهای با قدمت چندین هزارساله و متمدن ایران؛ و یکی از شهرهای پرجاذبه و توریست پذیر است. که اگر به غرب کشور سفر کردید نمی‌توانید به راحتی از آن عبور کنید.

 همانطور که در قسمت قبل، آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر تاریخ و تمدن ایران زمین کرمانشاه، تا حدودی با این شهر پر از رازهای تاریخی و فرهنگی، و جذابیت‌های طبیعی آن آشنا شدیم. در این بخش نیز به ادامه این مطالب خواهیم پرداخت.

گوردخمه دکان داوود کرمانشاه

دکان داوود کرمانشاه

این اثر تاریخی به یادگار مانده ازدوران مادها و یا سلسه هخامنشی است. گوردخمه دکان داوود در روستای کل داوود قرار دارد. که این روستا در ۳ کیلومتری سرپل ذهاب دربخش جنوب شرقی آن قرار گرفته است. این اثر تاریخی در واقع یک مقبره است. که در کوهی تعبیه شده است.

طبیعت بکر سراب صحنه

سراب صحنه کرمانشاه

در بخش شمالی شهر کرمانشاه طبیعتی بکر به انتظارمیهمانان وگردشگران طبیعت دوست است. آب‌وهوای خوب و دلپذیر این منطقه، محیط و فضایی مناسب را برای گذراندن اوقاتی خوش فراهم کرده است. علاوه بر آب‌وهوای فوق‌العاده، آبشاری زیبا در کنار طبیعت چشم نواز آن نیز دلیل بر سفر به این طبیعت جنگلی بکر است.

غار پرآو

غار پرآو کرمانشاه

غار پرآو، عظیم ترین غارآهکی در سطح جهان است. و نکته قابل توجه این است که در مرتبه سختی و خطرناکی نیز جزء رتبه‌های نخست در بین غارهای جهان است. غارپرآو شامل ۳۶ چاه عمیق است که عمق و ژرفای هر یک ازآنها با دیگری متفاوت است. آغاز این غار با دهانه ای کوچک است که رفته رفته بزرگ می شود. و لازم به ذکر است که با شیبی بسیار تند به پیش می رود. تا به حال تنها هفتاد نفر شجاعت پیمایش آن غار شگفت انگیز و البته خوفناک و خطرساز را داشته اند.

غار قوری قلعه کرمانشاه

غار قوری قلعه کرمانشاه

اگر به بازدید ازغارها علاقه دارید غار قوری قلعه در ۸۷ کیلومتری کرمانشاه و در ۲۵ کیلومتری شهر پاوه به انتظار میزبانی ازشما مسافران عزیز است. این غار آهکی در داخل کانی های آهکی دامنه کوه شاهو قرار دارد.

زبان و لهجه و ایل‌های کرمانشاهی

پس از برسی مکان ها و بناهای مطرح این شهر خوب است که با گویش و اقوام این شهر بیشتر آشنا شویم. بومیان شهر کرمانشاه به زبان و لهجه شیرین، و البته اصیل کردی صحبت می کنند.

 اما گویش های متنوع و زیبایی هم در میان مردم شنیده می شود. گویش‌ها و لهجه‌هایی همچون کلهری، گورانی، اورامی، لکی و جاقی. ایران متعلق به تمامی اقوام ایرانی است حال می خواهد ترک باشد یا کرد، بلوچ باشد یا فرس، خراسانی باشد یا شمالی و جنوبی، از هر گوشه این خاک که باشد ایران برای اوست. ایران خاک اجدادی و یادگار نیاکان هر کسی است که ریشه در این خاک دارد.

مردم کرمانشاه

 ازشاخصه های مطرح کشور ایران که زبانزد تمام جهان است؛ گستردگی و پهنای وسیع این سرمزمین در دارا بودن اقشار و اقوام مختلف و البته اصیل است. این موضوع را می‌توان سرمایه ای ارزشمند در ایران دانست و در حفظ بقا این اقوام تلاش کرد. از تیره و تبارها و اقوام اصیل کرد در ایران می توان به ایل ها و اقوام عزیز کلهر، زنگنه، گوران، ایل سنجابی و البته ایل قلخانی اشاره کرد. که این اقوام در کرمانشاه زندگی می کنند.

 سوغاتی‌های کرمانشاه

از هر چه که بگذریم بدون شک سخن سوغاتی ها خوش تر و شیرین تر است. حتما تا کنون به هر شهری که سفر کرده اید سری هم به بازارهای قدیمی و راسته های آجری آن سر زده اید. بازار کرمانشاه نیز از آن دسته بازارهای باصفا و البته بزرگی است که هزاران واقعه تاریخی را در لابه لای دیواره های خود جای داده است. و هنوز صدای اهالی بازار در گوشش می پیچد.

 بازار کرمانشاه همانطور که گفته شد از بازارهای بزرگ ایران است که قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد و با ۱۹ راسته بازار خود هر نیازی را برآورده می کند. برایتان جالب است اگر بدانید که آثار و بناهایی تاریخی همچون تکیه معاون الملک، تکیه بیگلری، مسجد عمادالدوله، و البته موزه سرگرم کننده و جذاب پوشاک  کرمانشاه در جوار این بازار و نزدیک به آن قرار گرفته اند.

سوغاتی کرمانشاه

حال اگر از بحث معرفی بازار کرمانشاه عبور کنیم نوبت می‌رسد به خوراکی ها و سوغات کرمانشاه. محال است که تاکنون اسم نان برنجی و یا کلوچه خرمایی های کرمانشاه به گوشتان نخورده باشد. و اگر حتی ازطرفداران این دو خوراکی نباشید بازهم نام آن ها را در گوشه و کنار شیرینی فروشی ها شنیده اید.

 اگر به کرمانشاه سفر کردید شاید بتوانید این محصول را در همه جای کرمانشاه پیدا کنید اما با توجه به سخن خود اهالی این شهر، مرغوب ترین نان برنجی و نان خرمایی این منطقه، تنها در بازار سنتی کرمانشاه یافت می شود. و می توانید با گشت و گذاری در این بازار باصفا سوغاتی خود را نیز تهیه کنید.

این خوراکی لذیذ نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی شهرت پیدا کرده است. و به دیگر کشورهای جهان نیز صادر می شود. و راهی مقصد می شود تا هنر دست و سلیقه ایرانیان را به دنیا نشان دهد.

 علاوه بر نان برنجی و نان خرمایی محصولاتی همچون کاک روغن کرمانشاهی و تخمه سقزی نیز در سطح کشور شهرت دارد. که برای تهیه سوغاتی، از این محصولات نیزنمی‌توان چشم پوشی کرد.

آثار سنتی و هنرهای دستی استان کرمانشاه

هنر دستان مردم کرمانشاه همانطور که برای تهیه خوراکی های خوش مزه پرتوان است. برای خلق آثار بی بدیل نیز توانا و غنی است. آثاری همچون گلیم بافی، جاجیم بافی، موج بافی، پرده بافی، نمد مالی، قلم زنی، قالی بافی، چیغ بافی و … است. و بماند که چاقو سازی و هنرهای ظریف کاری فلزی در شهرهای سنقز و کرند بسیار رایج و معروف است.

جهت اطلاع از پرواز های به مقصد کرمانشاه کلیک کنید.

به آپارات بلیط اینجا نیز برای دیدن ویدئو های جذاب گردشگری و مناطق شگفت انگیز جهان سر بزنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها