معرفی دریاچه گهر لرستان

دریاچه گهر لرستان ۱۴۰۱ | طبیعت گردی

در میان جاهای دیدنی شمال غرب ایران، دریاچه گهر لرستان، یک دریاچه کوهستانی است که در میان بهترین جاذبه های دیدنی لرستان قرار دارد و جزء یکی از بزرگ‌ ترین دریاچه‌ های دارای آب شیرین در کشور میباشد. دریاچه گهر به واسطه برخورداری از طبیعتی بکر و آبی زلال و درخشان، نظر هر گردشگری را به خود جذب کرده و بازدیدکنندگان را محو زیبایی خود میکند.

علاوه بر این جذابیت های تماشایی، گهر به عنوان مکانی عالی جهت صید ماهی به خصوص قزل‌ آلا به شمار می‌رود. همچنین طبیعت ناب این دریاچه این امکان را فراهم کرده تا علاقمندان به کوهنوردی به قله اشترانکوه صعود کرده و لذت حضور در این منطقه را برای خود دوچندان کنند و بدین ترتیب میتوان با یک تیر دو نشان زد، چراکه درکنار بازدید از دریاچه میتوان یک کوه‌ نوردی مفصل را نیز تجربه کرد.


به واسطه وجود تمام این پتانسیل های طبیعی است که دریاچه گهر لرستان به‌ عنوان نگین اشترانکوه و زاگرس معرفی می‌ شود. به این علت که مسیر دسترسی به دریاچه گهر، ماشین رو نمیباشد بنابراین اطراف این منطقه همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده و خبری از جاده های سیمانی و هوای آلوده نیست.


گهر زیبا به‌ لطف درختان تنومند و کهن سالی نظیر بید، بوته‌ های مختلف و جوانه های متنوعی از گل‌های دیدنی که هوا را عطرآگین کرده اند و… همچون یک پارک طبیعی شگفت انگیز است که توجه بینندگان را محو زیبایی وصف ناشدنی خود میکند.


اگر شما هم به طبیعت زیبای ایران و شگفتی های آن علاقمند هستید و یا عازم لرستان می‌ باشید تا انتها همراه این سری از مطالب “مجله گردشگری بلیط اینجا” باشید تا به معرفی دقیق تری از دریاچه گهر لرستان بپردازیم.

شماره همراه پشتیبانی پرواز :  ۰۹۰۱۳۱۱۹۰۳۶
پشتیبانی پرواز خارجی: ۰۹۱۰۳۱۱۹۰۳۶
پشتیبانی قطار : ۰۹۰۳۳۱۱۹۰۳۶
هتل و تور : ۰۹۰۲۳۱۱۹۰۳۶
تور داخلی: ۰۹۹۳۴۳۹۳۸۷۷ – ۰۹۳۹۳۱۱۹۰۳۶
ایمیل : mhammad1366@yahoo.com

دریاچه گهر لرستان - تور طبیعت گردی - طبیعت لرستان

“موقعیت جغرافیایی دریاچه گهر”


گهر از ۲ بخش تحت عنوان های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) تشکیل شده است. دریاچه گهر بزرگ دارای ابعاد حدودی ۱۷۰۰ متر طول و ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر عرض و ۴ تا ۲۸ متر عمق میباشد. بخش ورودی دریاچه (ضلع غربی) و قسمت روبه رویی آن (ضلع شرقی) که دارای ساحلی ماسه ای میباشند برای شنا مناسب هستند اما دیگر قسمت ها به خاطر داشتن ساحل صخره ای، برای شنا مناسب نیست.


در ناحیه شمالی و جنوبی دریاچه، دو جنگل انبوه و سرسبز وجود دارد که متاسفانه در معرض نابودی هستند. در قسمت بالایی دریاچه، جوی آبی به چشم می خورد که آب آن به دریاچه می ریزد و ادامه آن به دریاچه ای دیگر ختم می شود.

از دریاچه گهر اول،با پای پیاده، حدود ۴۰ دقیقه فاصله تا این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) وجود دارد. گهر دوم ژرفای کمی دارد به گونه ای که اگر کمی دقت کنید می توانید ماهی های کف دریاچه را مشاهده کنید.

دریاچه گهر لرستان را بشناسیم

“پوشش گیاهی و جانوری دریاچه گهر”


در اطراف دریاچه گهر، دره ای معروف و زیبا به نام دره “نی گاه” وجود دارد که مملو از شقایق های رنگی و لاله های واژگون است. در این دره، درختانی همچون درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز و موی وحشی به وفور یافت میشوند که از عمده پوشش های گیاهی این منطقه محسوب میشوند.

از سوی دیگر، گل هایی از قبیل لاله واژگون، شقایق، زنبق، لاله وحشی، تاج خروسی و اختر زینت بخش این دره میباشند و به نوعی دره نی گاه، زادگاه این گونه های شگفت انگیز شمرده میشود.


و اما گونه های جانوری که در این منطقه و یا پیرامون آن همچون منطقه حفاظت شده اشترانکوه وجود دارند شامل حیواناتی از جمله بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواعی از پرندگان همچون عقاب، کبک، شاهین، تیهو و حیوانات آبزی مانند مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز میباشد‌.

جاهای دیدنی لرستان - دریاچه گهر لرستان

“تفریحات دریاچه گهر”


تفریحات هیجان انگیز دریاچه گهر برای گردشگران و به ویژه ورزشکاران بسیار نشاط آور و جذاب است.
از مهمترین و پرطرفدار ترین این تفریحات باید به کوهنوردی، دوچرخه سواری حرفه ای، ماهیگیری، شنا، قایق‌ سواری، بازدید از حیات وحش، پیاده روی و قدم زدن در اطراف دریاچه، طبیعت‌ گردی و عکاسی و … اشاره کرد.


لازم به ذکر است که ماهیگیری در این منطقه تا اواسط خرداد ماه ممنوع است اما با شروع تابستان، گردشگران میتوانند از این تفریح لذت ببرند البته قبل از آن لازم است از محیط بانی که در قسمت غربی دریاچه مستقر است، اقدام به دریافت مجوز کنند.

“امکانات محوطه دریاچه گهر”


امکانات رفاهی که در فضای این دریاچه وجود دارد متناسب با جمعیتی که به این خطه سفر می کنند بسیار محدود است.
پاسگاه نیروی انتظامی، پاسگاه محیط زیست و کمپ موقت تابستانی هلال احمر از ارگان های مستقر در این منطقه هستند. کمی بالاتر از دریاچه، بخشی تعبیه شده که دارای سیستم روشنایی و آب آشامیدنی میباشد؛ این محل، جهت برپا کردن کمپ نیز مناسب است.

درایچه های معروف شمال غرب ایران

“بهترین زمان بازدید از دریاچه گهر”


از آنجایی که دریاچه گهر در میان کوهستان های اشترانکوه و زاگرس قرار گرفته است، در فصل زمستان و اواسط پاییز، به خاطر شرایط جوی سرد، شاهد یخ بستن آب سطح دریاچه و بارش باران و برف سنگین در مسیر این منطقه هستیم که سفر به این محل را تا حد زیادی دشوار میکند.

در چنین ایامی، جاده های منتهی به این جاذبه‌ی گردشگری، لغزنده و خطرناک و همین طور کمپ زدن کنار دریاچه و اقامت در شب برای مسافران خطر آفرین و مشکل ساز است. اما اگر قصد اقامت طولانی مدت و شبانه را ندارید و تنها برای ساعاتی کوتاه میخواهید از این منظره‌ی آلاسکایی دریاچه و طبیعت سفیدپوش کوهستان پیرامون آن بازدید کنید،ایام سرد سال، جذابیت های خاص خود را خواهد داشت؛ با این حال، بهترین بازه زمانی جهت لذت بردن از فضای دریاچه و شرایط جوی آن اوایل فصل تابستان تا اواسط آن است؛ به خصوص ماه‌ های تیر و مرداد، مناسب ترین فرصت برای سفر به لرستان و بازدید از دریاچه گهر هستند. فصل بهار نیز زیبایی خود را دارد به ویژه اردیبهشت و خرداد که تمام طول مسیر با شقایق های رنگی و لاله های واژگون پوشیده شده است.

“هزینه‌ ی ورودی و ساعت بازدید از دریاچه”


برای ورود گردشگران ایرانی و خارجی به این دریاچه هزینه ای تعیین نشده است و ورود به این منطقه، رایگان و آزاد است.
همین طور کمپ زدن در اطراف دریاچه گهر نیز فاقد هزینه و رایگان است.
گردشگران میتوان در تمام روزهای هفته برای بازدید از دریاچه زیبای گهر بدون محدودیت زمانی به آن مراجعه کنند.

دریاچه گهر لرستان کجاست

-دریاچه گهر کجاست؟


دریاچه گهر از جاهای دیدنی دورود است و در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه و در جنوب شرقی دورود در استان لرستان، به زیبایی هرچه تمام‌تر، خودنمایی می‌کند. دریاچه گهر در سمت غربی اشترانکوه، جنوب گردنه پنبه کال و تنگه تاپاله و شمال شرقی کوه سرسبز، واقع شده‌ است.

فاصله خرم آباد تا دریاچه گهر، ۱۲۰ کیلومتر و فاصله دورود تا دریاچه، ۳۵ کیلومتر است.
در صورتی که از سمت الیگودرز، راهی گهر شوید، ابتدا به گهر کوچک می‌رسید و در ادامه مسیر و با حدود ۴۰ دقیقه پیاده‌روی با دریاچه گهر بزرگ در مرز شهرستان دورود مواجه خواهید شد؛ اما اگر از طرف دورود حرکت کنید، اول دریاچه گهر بزرگ را خواهید دید.

“بهترین مسیر برای رسیدن به دریاچه گهر”


لازم به ذکر است که مسیر اصلی و مناسب ترین جاده منتهی به دریاچه گهر، مسیر دورود به دریاچه است که اغلب گردشگران نیز این مسیر را به دلیل داشتن پارکینگ و امنیت لازم انتخاب می‌ کنند.

-در زمان بازدید از دریاچه گهر کجا اقامت کنیم؟
با در نظر داشتن این موضوع که برای رسیدن به دریاچه، مسافتی چند ساعته را به صورت پیاده باید طی کرد، بنابراین اغلب گردشگران به هنگام تاریکی هوا در طبیعت اطراف، کمپ میزنند؛ حتی برای اقامت بیشتر در کنار دریاچه نیز میتوان در مدت اقامت به صورت کمپ اسکان کرد.

“مناسب ترین زمان برای سفر به دریاچه گهر”


مناسب ترین زمان برای بازدید از دریاچه گهر، خرداد ماه تا اواسط تابستان یعنی تا پایان مرداد میباشد.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها