معرفی بخش های مختلف پارک ملت تهران

پارک ملت تهران

” معرفی پارک ملت تهران”


از وسیع ترین پارک‌های قدیمی تهران، پارک ملت تهران است که در زمان حکومت پهلوی دوم و در سال ۱۳۴۵ احداث شد. پارک ملت، مجهز به امکانات متعدد تفریحی و رفاهی میباشد و به واسطه تمام این امکانات و جاذبه های طبیعی خود به یکی از بهترین تفرجگاه‌ های پایتخت نشینان و حتی مسافرانی که به تهران سفر میکنند تبدیل شده است. آیتم های گردشی و دیدنی نظیر باغ وحش، پردیس سینمایی ملت و دریاچه مصنوعی، تنها تعدادی از دیدنی‌ های متنوع این پارک به حساب می آیند.

این پارک با داشتن محوطه ای بزرگ و دلنشین، از جمله محبوب ترین تفرجگاه های پایتخت شناخته میشود. ساخت این پارک قدیمی و بزرگ به دوره پهلوی دوم بازمیگردد و از بخش‌های متنوع و تماشایی و همچنین امکانات مختلفی برخوردار است. افزون بر اهالی تهران، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به هنگام سفر به شهر تهران به این پارک زیبا سر میزنند و دقایقی را به گردش در این پارک اختصاص میدهند.

اگر شما هم قصد سفر به تهران را دارید حتما بازدید از پارک ملت تهران را در برنامه خود قرار دهید و از زیبایی‌ های آن لذت ببرید. پیشنهاد می‌ کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد پارک ملت تهران از آدرس گرفته تا بخش های مختلف آن که لازم است از آنها دیدن کنید، تا انتهای این مطلب همراه “مجله گردشگری بلیط اینجا” باشید؛ در ادامه این مطلب به معرفی کامل پارک ملت تهران و بخش‌ های مختلف آن خواهیم پرداخت.

پارک ملت تهران کجاست

-تاریخچه پارک ملت تهران:


پارک ملت تهران با فضای بزرگ و دلنشینی که دارد، پیش از انقلاب با عنوان بوستان شاهنشاهی خوانده می شد و همانطور که گفته شد در دوره پهلوی دوم(در سال ۱۳۴۵)و به سفارش فرح پهلوی، ساخته و افتتاح شد. فاز نخست پارک ملت، آن زمان که خیابان ولیعصر با نام بلوار کنار جاده معروف بود، احداث شد.

فاز دوم نیز، در سال ۱۳۵۳، به همراه دو بخش تپه‌ ای و جنگل‌ کاری احداث شد. برای بازدید از این بخش میتوانید از طرف بزرگراه هاشمی رفسنجانی و خیابان سئول، به آنجا بروید.
پارک ملت تهران دارای ۳۴ هکتار وسعت میباشد و با این مساحت، جزء یکی از بزرگ‌ ترین و قدیمی ترین پارک‌ های تهران شمرده میشود. ساخت این پارک، حدود هشت سال به طول انجامید و نهایتا در سال ۱۳۵۳ افتتاح گردید.

پارک ملت تهران به دست طراح و معماری به نام پوسن (Posen) به سبک پارک‌ های انگلیسی طراحی شده است. بخش بزرگی از این پارک با چمن کاری پوشیده شده و دیگر فضاها نیز جنگل کاری و گل کاری شده‌ اند.

لوکیشن پارک ملت تهران:


پارک ملت تهران واقع در یکی از زیباترین و طولانی ترین بولوار های تهران میباشد و باید از سمت تجریش به سمت راه آهن و یا در مسیر برعکس ، پس از رد کردن چند پارک، به پارک بزرگ ملت که در نبش نیایش و سئول قرار گرفته است برسید.

پارک ملت در ناحیه شمالی تهران، واقع در منطقه سه، در مجاورت بیمارستان قلب شهید رجایی میباشد. همین طور این پارک از مسیر شمالی، به خیابان جام جم و سازمان مرکزی صدا و سیما، و از ضلع جنوبی به خیابان نیایش، از بخش شرقی به خیابان ولیعصر و از سمت غرب به خیابان سئول منتهی خواهد شد.

معرفی بخش های مختلف پارک ملت تهران

-امکانات پارک ملت تهران:


جذاب‌ ترین بخش هر پارک، حضور ورزشکاران و ورزش دوستان، و تجمع اکیپ‌ ها و تیم‌ های ورزشی برای تمرین در هوای آزاد میباشد. اگر شماهم علاقمند به تنیس هستید، زمین تنیس مجهزی در پارک ملت تهران احداث شده پس فقط لازم است که لوازم مورد استفاده تان را بردارید و به همراه دوستانتان به پارک ملت بروید و از شرایط فراهم شده، نهایت استفاده را بکنید.
یا اگر مایل باشید میتوانید از مسیر پیاده روی این پارک استفاده کنید و با قدم زدن در سایه سار درختان قدیمی پارک، فعالیت جوانان و دیگر بازیکنان را تماشا کنید و لذت برید.

از دیگر تفریحات ورزشی این پارک که به صورت گروهی میتوان از آن ها استفاده کرد باید به بدمینتون، شطرنج، برنامه‌های ورزش صبحگاهی و امکانات ورزشی متعدد دیگر اشاره کرد که در پارک ملت به منظور استفاده عمومی وجود دارند. همچنین کافه و رستوران، نیمکت، سرویس بهداشتی، نمازخانه و آلاچیق با هدف رفاه هرچه بیشتر شما، در بخش های مختلف پارک تعبیه شده اند.

-قسمت های دیدنی پارک ملت تهران:


جذابیت های پارک ملت تهران تنها محدود به امکانات ورزشی و طبیعت بکر آن نمیشود، بلکه مجهز به امکانات و تفریحات بسیاری است که همه سنین را راضی نگه می دارد و به همین دلیل تمام افرادی که در پارک حضور دارند از لحظات خود لذت میبرند و رضایت دارند. بخشهای جالبی نظیر

۱- درب ورودی پارک ملت تهران:


از جالب‌ ترین بخش های پارک ملت، درب ورودی پارک است که به عنوان درب اصلی آن نیز شناخته میشود و جنب بولوار ولیعصر واقع شده است. جذابیت آن بخاطر وجود مجسمه‌ های هنری، گل کاری‌ های بی‌ نظیر، المان‌ های شهری، آب نما و … میباشد که فضای پارک را تماشایی نموده‌اند.

همچنین در این بخش، سکوی مسطح بزرگی جهت استفاده از ماشین‌ های کنترلی، اسکوتر و اسکیت سواری ایجاد شده است.

درب ورودی اصلی پارک ملت تهران

۲- دریاچه مصنوعی پارک ملت تهران:


در ناحیه شمالی ، دریاچه ای مصنوعی با منظره ای بسیار زیبا وجود دارد. در جوار این دریاچه، تعدادی رستوران و کافی شاپ با چشم انداز رو به آب قرار دارد. وقت گذرانی و قدم زدن در کنار دریاچه و تماشای منظره فوق العاده آن از بالای پل فلزی، یکی از تفریحات پرطرفدار در پارک ملت به حساب می آید.

۳- مجسمه های پارک ملت تهران:


از دیگر بخش های تماشایی پارک ملت، مجسمه های مشاهیر هستند که به پارک شکوه و جلوه خاصی بخشیده اند. در این میان، مجسمه های مادر و امیر کبیر از مجسمه‌های مورد توجه و مهم پارک ملت به حساب می آیند.

طی چند سال اخیر، مجسمه‌ های دیگری با سبک‌ ها و مضمون مختلف اعم از امید به زندگی در پارک ملت تعبیه شده که موجب افزایش هرچه بیشتر جذابیت این پارک شده‌ اند.

در سایر قسمت های پارک که کمی جلوتر از درب ورودی اصلی میباشد، آبنمای پله‌ ای زیبایی قرار گرفته است؛ پیرامون این آب نما سردیس‌ هایی منسوب به مشاهیر و بزرگان ایران زمین نظیر فردوسی، شهریار، سعدی و … قرار دارند.

سردیس مشاهیر در پارک ملت تهران

-سازه تعاملی شهری:


از مهمترین نمادهای هنری و فاخر پارک ملت، سازه تعاملی است که در میان پارک و پردیس سینمایی ملت واقع شده است. طراحی این سازه به دست مهدی کامبوزیا و شاگردان وی انجام شده و جالب است بدانید که این اثر ارزشمند، جایزه جهانی ۲۰۱۷ آرک‌ دیلی (ArchDaily) را در میان ۳۲ اثر انتخاب شده از آن خود کرده است.

در ساخت این سازه از چند تکه فولاد فرو رفته در خاک به منظور استحکام سازی استفاده شده است و جذابیت آن در تکه‌ های عظیم فولادی است که به کمک کابل‌ های فراوان و به صورت منظم در هوا معلق نگه داشته ‌شده ‌است؛

سازه تعاملی پارک ملت تهران

-آب‌نماها:


یک آبنمای موزیکال در دریاچه قرار گرفته است که در زمان های مشخصی از سال یا در عصرگاه‌های تابستانی، زیبایی های نورپردازی و موسیقی را توامان باهم به نمایش می‌ گذارد.

-پردیس سینمایی پارک ملت:


پردیس سینمایی ملت با زیربنای تقریبی ۶ هکتار، از شناخته شده ترین و بزرگ ترین پردیس‌ های سینمایی کشور به حساب می آید که در پارک ملت تهران قرار گرفته است و در حال ارائه خدمات به بازدید کنندگان میباشد.

این پردیس دارای سالن های متعدد سینما، رستوران، کافی‌ شاپ، فروشگاه، پارکینگ اختصاصی و کافه کتاب میباشد و از همین رو با داشتن امکانات متعدد رفاهی، جزء مکان های پرطرفدار برای تفریح و تماشای فیلم محسوب می‌ شود.

-باغ وحش پارک ملت تهران:


یکی دیگر از دیدنی‌ های محبوب و جذاب ، مخصوصا برای کودکان و نوجوانان، باغ وحش است. این باغ وحش در بخش غربی پارک، در فاصله ای کوتاه تا دریاچه مصنوعی قرار گرفته و دسترسی به آن بسیار آسان است.

حیواناتی از جمله مارال، گوزن شاخ دار، شتر مرغ، میمون، بز کوهی، آهو، غزال، خرگوش و نیز پرندگانی مثل عقاب، کرکس، طاووس، فنچ، قو، طوطی، مرغابی، جغد و مرغ عشق را میتوان در باغ وحش پارک ملت تهران یافت.

پارک ملت تهران 1401

-چگونه به پارک ملت تهران برویم؟


همانطور که در آدرس اشاره کردیم، این پارک در خیابان ولیعصر تهران و بالاتر از بلوار نیایش قرار گرفته است. اگر میخواهید به وسیله اتوبوس خود را به این پارک برسانید، بایستی از خط هفت اتوبوس‌های BRT استفاده کنید و در آخر در ایستگاه نیایش یا پارک ملت از اتوبوس پیاده شوید. گزینه دیگر، این است که با استفاده از تاکسی‌ های خطی میدان ونک به تجریش، به پارک ملت بروید.

چنانچه با خودروی شخصی قصد رفتن به پارک و بازدید از آن را دارید، اول باید خود را به ابتدای بزرگراه نیایش و سپس خیابان ولیعصر تهران برسانید و در آنجا خودروی خود را در پارکینگ مخصوص پارک کنید.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها