بهترین سوغاتی های استان گیلان چیست؟

استان گیلان که در شمال کشور با کشور آذربایجان هم مرز است، یکی از محبوب ترین استان های کشور برای گردشگران داخلی و خارجی است.در این مطلب مجله گردشگری بلیط اینجا با چند مورد از مهم ترین سوغات گیلان، سوغات مازندران، محصولات گیلان و سوغات رشت  آشنا می شویم.

باچ باقلا

در استان گیلان به انواعی از لوبیا که میتوان گفت بین مردم مصرف مشترک دارد باچ باقلا گفته می شود. باچ باقلا در گیلان یک اصطلاح است. این محصول سه نوع دارد که انواع آن: رگه قرمز، رگه مشکی، رگه قهوه ای است. معضل باچ باقلا که سوغات مازندران نیز هست افت شته سیاه ، عدم وجود بذر مناسب و بیماریهای ویروسی است.

خوراکی های گیلان

حلوای به

این سوغات مسافران را جذب خود میکند به این دلیل که حلوای محلی گیلان است.  برای تهیه ی این حلوا باید اول مقداری (به) خورد شده را با مقداری آب و شکر میپزند تا آب آن کاملا گرفته شود و سپس آن هارا میکوبند با شکر و روغن حیوانی تفت میدهند. قابل توجه است که این حلوا که بهترین شیرینی های گیلان است را زنان روستایی گیللان در دیگ های مسی میپزند.

حلوای به گیلان

نان خلفه (کشتا)

از کدوی پخته، ترکیب آرد گندم و برنج، پودر تخم خرفه و مقداری نمک برای تهیه خمیر آن استفاده میشود. این نان در بیشتر مناطق گیلان در روز سیزده به در پخته می شود. این نان را روی (گمچ) که یک نوع ظرف سفالی است می گذارند و آن را وارونه روی آتش می پزند.

نان خلفه گیلان

پنیر سیاه مزگی

در محصولات لبنی استان گیلان این پنیر معروف ترین محصول لبنی مردم این استان است. این پنیر با پنیر های فرانسوی رقابت میکند و زرد رنگ و پرچرب است. تولید این محصول توسط دامداران در ۶ ماه دوم سال صورت میگیرد و هرچه از زمان تولید آن بیشتر بگذرد کیفیت این محصول بهتر خواهد بود پس پنیر کهنه قیمت بیشتری نسبت به  پنیر تازه آن دارد. سیاه مزگی از شیر دوشیده شده ی گوسفند که هنوز گرم است و خامه آن گرفته نشده است تهیه میشود. مهمترین عاملی که بر کیفیت این محصول اثر میگذارد عمل آوری آن در پوست گوسفند است.

پنیر سیاه مزگی گیلان

بادام زمینی

شغل اکثر مردم شهرستان آستانه اشرفیه کشت بادام زمینی است. این شهرستان ۸۰ درصد از بادام زمینی کل کشور را تولید میکند. بادام زمینی در اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد ماه زمان کشت آن است و زمان برداشت آن اواسط شهریور تا اواخر مهر ماه است.

بادام زمینی گیلان

نان محلی تمیجان گیلان

نام این نان بر گرفته از یکی از روستاهای گیلان است به نام تمیجان. این نان از آرد گندم و به شکل گرد و بسیار نازک تهیه میشود و روی تابه ی چدنی به اسم ساچ پخته میشود. طبق سنت قدیم مردم این شهر این نان را در شب اول ماه رجب یا همان شب آرزوها قبل از غروب آفتاب  میپزند و با خرما یا حلوا بین همسایه ها پخش میکنند.

نان محلی تیماج گیلان

باقلوای یاس

برای تهیه ی خمیر این نوع باقلوا از زرده تخم مرغ و شیر و در لایه های میانی آن از انواع مغز ها و پودر قند استفاده میشود. وقتی این خمیر آماده شد آن را با شربتی غلیظ آغشته میکنند. مغز هایی که در این خمیر استفاده میشود قبل از استفاده با گل یاس معطر میشود به این دلیل که استان گیلان با فراوانی گل یاس مواجه است.

باقلوای یاس گیلانی

زیتون

بهترین زیتون منطقه در شهرستانی در جنوب استان گیلان به نام رودبار که باغ های زیتون زیادی دارد، پرورش می یابد. این زیتون به قدری معروف شده است که در سفرنامه ناصر خسرو به آن اشاره شده است.

زیتون گیلان

سفر به رشت با بلیط اینجا:

خرید بلیط هواپیما رشت

خرید بلیط قطار رشت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها