قوانین حمل بار با قطار چیست؟

قوانین حمل بار با قطار چیست؟

“اطلاعات جامع حمل بار با قطار (آشنایی با بار همراه و بار غیرهمراه)”

قوانین حمل بار با قطار _ سفر شما میتواند به طرق مختلفی انجام شود اما سفرهای ریلی از آن دست انتخاب های جذابی هستند‌ که در سفرهای خانوادگی و دوستانه هرگز نمیتوان دست رد به سینه آنها زد. در این سری از مطالب مجله گردشگری “بلیط اینجا” قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با بار همراه و غیرهمراه مسافران قطار در اختیارتان قرار دهیم.

اگر برای اولین بار است که قصد سفر با قطار را دارید و این سوال برایتان پیش آمده که شرایط و قوانین حمل بار با قطار چیست و مقدار مجاز حمل بار با قطار چقدر است، حتما تا انتهای این مطلب همراه “بلیط اینجا” باشید.

“قوانین حمل بار با قطار”

جهت استفاده از هرکدام از وسایل نقلیه، شرایط و ضوابط تعریف شده ای وجود دارد که باید از آنها اطلاع داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. از آنجایی که مزایای حمل و نقل ریلی زیاد است در نتیجه طرفداران بسیاری دارد و جزء اولین انتخاب های مسافران برای سفر به شهرهای مختلف است. به همین دلیل نیاز است تا پیش از سفر با قطار، در مورد حمل بار با قطار و همین طور قوانین حمل و نقل با قطار، آگاهی کسب کنید.

نکته مهمی که در ابتدا باید به آن اشاره کنیم مربوط به حداکثر بار مجازی است که هر کدام از مسافران قطار می‌ توانند همراه خود به داخل کوپه ببرند. حداکثر بار مجاز برای حمل با قطار به ازای هر مسافر، ۳۰ کیلوگرم میباشد و ابعاد این بار نیز حداکثر باید ۷۵ سانتی‌ متر است.

افزون بر این مطلب، هر مسافر امکان این را دارد تا یک کیف دستی و یا یک بسته کوچک را همراه با خود به داخل کوپه قطار ببرد.البته باری که مسافر به داخل کوپه می برد باید طوری بسته بندی شده باشد و ابعاد آن به گونه ای باشد که زیر صندلی‌ ها و یا داخل قسمت مشخص شده برای بارهای مسافرین، قرار بگیرد؛ به عبارت دیگر، باری که به داخل قطار می برید نباید به گونه ای باشد که باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر مسافران در قطار شود. در ضمن شما می‌توانید در لیست بار مجاز برای بردن به داخل قطار، میوه، غذا، خوراکی و تنقلاتی را مشاهده کنید که جزئیات دقیق تر آنها را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

نخستین شرط حمل این مواد به داخل قطار این است که جزء خوراکی های قاچاق و یا بدبو و در معرض خراب شدن نباشند.

قوانین حمل بار با قطار

“بار غیرمجاز در حمل با قطار”

ورود برخی از لوازم و مواد غذایی به داخل قطار ممنوع و همراه داشتن آنها غیر مجاز است و در نتیجه، مسافران اجازه بردن این بارها را به داخل قطار نخواهند داشت. در ابتدا باید به مهم‌ ترین این موارد اشاره کنیم که شامل مهمات‌، اسلحه، اشیای قاچاق و مواد سمی، بیماری‌ زا، اسیدی، مواد آتش‌زا هستند، همچنین از دیگر مواد ممنوعه باید به پیک نیک و وسایلی از این قبیل اشاره نمود.

علاوه بر وسایل ذکر شده، مسافران در زمان ورود به قطار هرگز نباید همراه خود وسایلی چون: رادیواکتیو ها، حیوانات مختلف، بارهای حجیم، کارتن‌ ها و جعبه های بسیار بزرگ و موارد مشکوک را حمل کنند.جدا از اینکه حمل این موارد به داخل قطار، خلاف قانون تلقی شده و پیگرد قانونی دارد،

توجه کنید که آنچه همراه با خود تحت عنوان بار به داخل قطار می‌ برید، هرگز نباید موجب آزار و اذیت سایرین شود.

“لوازم غیر همراه”

نخست باید بررسی کنیم که لوازم غیرهمراه چه وسایلی هستند و شامل چه مواردی میشوند.وسایل غیرهمراه، لوازمی هستند که مسافر تحت هیچ شرایطی، اجازه بردن آنها را به داخل کوپه قطار ندارد.

در نتیجه به منظور حمل این لوازم، معمولا از واگن‌ های محل بار قطار استفاده می شود. این وسایل، شامل لوازمی چون چمدان، صندوق میوه و … است.هنگام سفر با قطار، حتما باید این کالاها و وسایل را به باجه توشه و یا همان باجه باگاژ تحویل دهید.بنابراین دقت داشته باشید که حداقل ۴۵ دقیقه پیش از حرکت قطار، بایستی وسایل خود را به باجه تحویل دهید.

حمل بار با قطار

“قوانین مربوط به بار همراه مسافر در قطار”

اگر بخواهیم بصورت خلاصه درمورد قوانین حمل بارهمراه در سفر با قطار صحبت کنیم باید بگوییم که مقدار بار مجاز برای هر مسافر برای حمل به داخل کوپه قطار، باید حداکثر ۳۰ کیلوگرم و ابعاد آن نهایتا ۷۵ سانتی‌ متر باشد.

البته لازم به ذکر است که در کنار این میزان بار همراه، مسافر میتواند یک کیف دستی یا ساک کوچک نیز با ابعادی که زیر صندلی ها و یا در قسمت تعبیه شده برای بار مسافران داخل هر کوپه، جا شود به داخل کوپه خود منتقل کند.

باید یادآور شد که ورود کالسکه کودک و صندلی چرخدار معلولین به داخل قطار ممنوع نبوده و مسافر، مجاز به همراه داشتن این وسایل تا داخل کوپه است به شرطی که از قبل، هماهنگی های لازم را با مامورین قطار انجام داده باشد.

“نکاتی ضروری در مورد همراه داشتن بار در قطار”

-توصیه میکنیم تحت هیچ شرایطی، اقدام به تحویل مواردی چون مسکوکات، اشیای قیمتی، اشیای الکترونیکی، وجه نقد، جواهرات و سایر موارد مشابه به بخش انبار قطار حتی درون بسته های تحویلی نکنید.

-از حمل مواد منفجره، اشتعال زا، مواد محترقه، سوازننده و … خودداری کنید.-اگر باری که به بخش انبار تحویل میدهید حساس است، پیشنهاد میکنیم آن را در برابر حوادثی چون آتش‌ سوزی و سایر حوادث مشابه، بیمه کنید.

-اگر بنا به دلایل مشخصی، واگن‌ های باربر، در روزی که شما درخواست داده اید حرکت نکردند، نگران نباشید؛ چراکه که بار شما در کمترین زمان ممکن به مقصد خواهد رسید.

-به این نکته مهم توجه داشته باشید، درصورتی که در مقصد به منظور تحویل گرفتن بارها حاضر نشوید، محموله بارهای شما توسط مامورین قطار به انبارهای ایستگاه قطار منتقل و ارجاع داده خواهد شد.

-باجه‌ های تحویل بار در اغلب شهرها در بازه زمانی ۷ صبح تا ۱۰ شب آماده ارائه خدمات به مسافران خواهند بود.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها