مراسم بزرگداشت مولانا

بزرگداشت مولانا در قونیه و رقص سماع

مولانا جلال الدین رومی از معروف ترین شاعران جهان است. مولوی قبل از آشنایی با شمس فلیسوف و حکیم بزرگی بود و بعد از جدایی از شمس توانایی شعر سرودن را در خود یافت و  اقدام به نوشتن مثنوی نمود.با بلیط اینجا همراه باشید تا با قسمت های مختلف مراسم بزرگداشت مولانا آشنا شویم.

 

مراسم بزرگداشت مولانا

 

قونیه

قونیه از مذهبی ترین شهر های ترکیه و یکی از قدیمی ترین شهر های دنیاست. هر ساله در تاریخ ۱۶ تا ۲۶ آذر مراسم بزرگداشت مولانا در شهر قونیه برگزار می شود و در این ایام قونیه میزبان ده ها هزار نفر از مریدان و عاشقان مولاناست.

مراسم بزرگداشت مولانا

 

 مقبره مولانا

مقبره مولانا که به عنوان سمبل شهر قونیه از آن یاد می شود، در گذشته محل سکونت مولوی و خانواده پدری ایشان بوده است.و پس از آن نیز مراسم های رقص سماع توسط مولوی برگزار می شد.

مقبره ی مولانا دارای گنبد بزرگ سبز رنگ ۱۶ وجهی است که مخروطی در بالای آن قرار دارد. این گنبد در سال ۱۳۹۷ میلادی توسط کارابان اوغلو ساخته شده است.

بر روی گنبد مقبره با کاشی کاری آیه الکرسی نقش بسته است و بالای در ورودی مقبره، این بیت شعر به زبان فارسی نوشته شده است:

کعبه العشاق باشد این مقام         هر که ناقص آمد اینجا شد تمام

 

مراسم بزرگداشت مولانا

 

مراسم بزرگداشت مولانا

هرساله مراسم بزرگداشت مولانا نیز در مقبره مولانا برگزار می شود. هر شب در این مراسم رقص دینی سماع با همراهی نوای نی اجرا می شود. مراسم بزرگداشت مولانا شامل برپایی مراسمهای موسیقی عرفانی، سمپوزیومهای مختلف در شناخت مولانا و ۱۵ مورد مراسم آیین سماع است.

مراسم بزرگداشت مولانا

 

معنی رقص سماع

سماع در لغت به معنای شنیدن و شنوایی است ولی در فرهنگ صوفیان به معنای جدا شدن از خویش و فنا شدن در ذات اقدس الهی است.

درویشان معتقدند که این رقص حالتی عرفانی در عارف با وجود می آورد که به آن وجد می گویند.

مراسم بزرگداشت مولانا

 

انجام مراسم سماع

در این مراسم  در ابتدا اشعاری از مثنوی به زبان ترکی به همراه  موسیقی با اجرای تک خوانی به زبان ترکی اجرا می شود  و بعد دراویش با لباس های بلند سفید و دامن چین دار و کلاه های بلند نمدی، یکی پس از دیگری به دنبال مولا یا مراد خود ظاهر می شوند  و بعد از ادای احترام، شروع به چرخیدن می کنند. مراسم وجد و سماع عموماً در مکانی به شکل دایره انجام می پذیرد چون دایره در فرهنگ درویشان نماد ابدیت است.جالب است بدانید، مراسم رقص سماع به‌عنوان شاهکار و میراث شفاهی و انتزاعی یونسکو به ثبت رسیده است.

مراسم بزرگداشت مولانا

 

 

مراسم سلام

دراویش در هنگام مراسم سماع به یکدیگر و مراد خود سلام می کنند. این سلام بدون ادای کلام و با نگاه کردن به یکدیگر است. مراسم سماع چهار سلام دارد. این چهار سلام هر کدام معرف یک معنی خاص است. سلام اول معرف شریعت است. سلام دوم طریقت، سلام سوم حقیقت و سلام چهارم معرفت را معنی می دهد. در سه سلام اول درویش به دور خود و کل مجموعه ی دایره ای که درویش در آن می رقصد می چرخد و در سلام آخر  فقط به دور شیخ یا مراد می چرخد.

مراسم بزرگداشت مولانا

 

زمان و محل برگزاری مراسم بزرگداشت مولانا

زمان برگزاری مراسم بزرگداشت مولانا در سال ۲۰۱۸: از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر روزهای ۱۰ تا ۱۸ دسامبر (۱۹ تا ۲۷ آذر ۱۳۹۷)

محل برگزاری مراسم بزرگداشت مولانا در قونیه: استادیوم آتاتورک قونیه

 

 

برای سفر به ترکیه می توانید از وبسایت بلیط اینجا بلیط هواپیما استانبول و بلیط چارتر استانبول را تهیه نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها