امنیت در عراق

امنیت اربعین ۹۸ و بازگشت از کربلا

کشور عراق که در غرب ایران قرار دارد دارای شهر های زیارتی زیادی است که مهم ترین آن ها کربلاست. همه ساله در ایام اربعین زائران زیادی برای زیارت کربلا به عراق سفر می کنند و مهم ترین بخش سفر آن ها تامین زیرساخت های رفاهی و امنیت در طول سفر است. شما می توانید با مراجعه به مجله ی گردشگری بلیط اینجا با وسایل مورد نیاز اربعین ۹۸ ،ثبت نام اربعین ۹۸ و دیگر موارد مرتبط آشنا شوید . در این مطلب به امنیت اربعین ۹۸ و مسیر های بازگشت از کربلا می پردازیم.

امنیت در عراق

امنیت در عراق

معاون ناجا در ماه های گذشته چندین بار اظهار کرده است که پلیس در اربعین ۹۸ امنیت زائران را تامین می کند. در سال ۹۸ با توجه به حذف ویزا ،تعداد مسافرین اربعین به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است و این امر وظایف ناجا را مضاعف کرده است. به همین دلیل برنامه‌های عملیاتی و انتظامی و ترافیکی متناسب با پیش بینی انجام شده تدوین، تمرین و عملیاتی شده است.

البته لغو روادید به معنای به همراه نداشتن گذرنامه و مدارک قانونی نیست و باید هنگام مراجعه به پایانه‌های مرزی حتماً مدارک قانونی و معتبر به همراه داشته باشید تا بتوانید به سهولت از مرز عبور کنید.

امنیت در عراق

در اربعین ۹۸ روزانه ۶۷ هزار نفر از مرز مهران خارج می شوند و امکانات رفاهی و تامین وسایل ایاب و ذهاب بریا آنان فراهم شده است. همچنین ۶۴ گیت شبانه روزی در مرز مهران مستقر شده اند تا سرعت عمل در کنترل و بررسی مدارک زائران افزایش یابد. به طوری که حداکثر توقف در گیت های کنترلی مرز مهران به سه ثانیه رسیده است.

در مورد امنیت اربعین ۹۸ نیز، ایجاد لایه‌های مختلف امنیتی درون کشور و رصد امنیت زائران در کشور عراق سفر زائران را از هر حیث ایمن کرده ‌و هماهنگی‌ های امنیتی بین ایران و عراق در هر لحظه رصد می‌شود.

امنیت مرز خسروی در اربعین ۹۸

مسئول ستاد اربعین کرمانشاه گفته است: تا کنون از سوی عراق گزارشی مبنی بر تأمین امنیت همه‌جانبه مرز به ما اعلام نشده است. همچنین افزود: “زمانی که مسئولان عراقی به ما اطمینان بدهند که زائران ایرانی از امنیت و سلامت برای تردد برخوردار می‌شوند ما زائران را از مرز خسروی اعزام خواهیم کرد” وی اضافه کرد: در صورتی که امنیت تضمین نشود حتی یک زائر ایرانی از مرز خسروی به‌سمت عتبات عالیات اعزام نخواهد شد و در شرایط کنونی هیچ زائر ایرانی هم در مرز خسروی نیست که معطل مانده باشد.

امنیت در عراق

بازگشت از عراق

برای بازگشت به مهران، کاظمین و بغداد می توانید ماشین اجاره کنید. برای رفتن بهنجف، چزابه، شلمچه می توانید خود را از گاراژ نجف به عمود ۶۷۲ برسانید و سپس وسیله نقلیه تهیه کنید. برای خروج به صورت هوایی حتما ۸ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. در بازگشت در صفوف زمینی به احتمال زیاد با ازدحام شدید جمعیت روبرو خواهید شد پس قبل از هرچیزی شکیبایی خود را حفظ کنید.برای بازگشت ۴ مسیر زمینی در نظر گرفته شده است.

بازگشت از مرز مهران

در سال های گذشته بیشترین تردد از مرز مهران بوده است اما بسته به اینکه مقصد نهایی شما کدام شهر است می توانید از سه مرز دیگر چذابه، شلمچه و خسروی نیز استفاده کنید. مهران تنها شهر ایران است نقطه صفر مرزی با کشور عراق دارد و پس از خروج از مرز بلافاصله وارد پایانه مرزی می شوید. در سال های اخیر نیز پارکینگ های بزرگ و امکانات رفاهی بسیاری در نزدیکی مرز احداث شده اند. فاصله ی مرز مهران تا کربلا ۲۷۵ کیلومتر است در صورتی که فاصله دیگر مرزها بیشتر است.

امنیت مرز مهران برای اربعین ۹۸

مرز مهران در گذشته تهدید جدی قلمداد می شد اما امروزه یکی از امن ترین مرز های ایران است و بخش قابل توجهی از صادرات کشور از این مرز انجام می شود. استان واسط عراق نیز که در آن سوی مرز مهران قرار دارد نیز نسبت به دیگر استان های عراق از امنیت مناسبی برخوردار است.

امنیت در عراق

سفر از طریق مرز مهران دو مرحله ای است بدین صورت که مسافران ابتدا از مرز مهران به یکی از شهر های کرمانشاه، همدان یا اندیمشک سفر میکنند و سپس با وسایل نقلیه به شهر خود باز میگردند. بنابراین مسافرانی که از شهرهای البرز، گیلان، کردستان، قزوین، سمنان، زنجان، تهران، اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به کربلا سفر کرده بودند، باید از مرز مهران ابتدا به کرمانشاه بروند و سپس از آنجا راهی شهرهایشان شوند. همچنین کسانی که از خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، مازندران و قم به زیارت رفته بودند باید ابتدا به همدان بروند و آن سری از زایرانی هم که از استان‌های مرکزی، چهارمحال‌وبختیاری، یزد، اصفهان و لرستان به کربلا رفته بودند، باید از مهران به اندیمشک  رفته و سپس به شهر های خود بازگردند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سید علی
سید علی
4 سال قبل

الان عراق خطرناک نیست