باسلوق همدان - سوغاتی های همدان

سوغاتی های همدان ۱۴۰۱

“معروف ترین سوغاتی های همدان”


از لذت بخش ترین قسمت های هر سفر، خرید کردن و به ویژه، خرید سوغاتی همان شهر و هدیه دادن آن به عزیزان است. در میان ده ها شهر تاریخی و باارزش گردشگری در ایران، همدان از جمله زیبا ترین هاست که از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده است. همدانی که سوغاتی های آن همواره زبانزد تمام مسافران بوده و هست.

سوغاتی های همدان با آن رنگ و لعاب چشم نواز و شیرینی های خوش عطر و بویی که در لیست محصولات خود گنجانده است هر مسافری را وسوسه میکند که حداقل چند محصول از سوغاتی های همدان را خریداری کند و به شهر خود ببرد. دلیل عمده توجهات بسیار به سوغات همدان این است که این شهر متمدن، دارای صنایع دستی بی نظیری در هر حوزه می باشد و به همین دلیل توانسته رتبه دوم در زمینه محبوب ترین سوغاتی ها را در کشور به نام خود بزند.

اگر شماهم از علاقمندان به خرید سوغاتی هستید تا انتها همراه این سری از مطالب “مجله گردشگری بلیط اینجا” باشید؛ شاید مقصد بعدی شما شهر همدان بود پس با آگاهی کامل سوغاتی های همدان را تهیه کنید.

بلطی یانجا همراه شما در سفر! جهت اطلاع از شرایط روزو تور همدان تابستان ۱۴۰۱ و یا خرید بلیط قطار و هواپیما همدان با کارشناسان بلیط اینجا در ارتباط باشید.

شماره همراه پشتیبانی پرواز :  ۰۹۰۱۳۱۱۹۰۳۶
پشتیبانی پرواز خارجی: ۰۹۱۰۳۱۱۹۰۳۶
پشتیبانی قطار : ۰۹۰۳۳۱۱۹۰۳۶
هتل و تور : ۰۹۰۲۳۱۱۹۰۳۶
تور داخلی: ۰۹۹۳۴۳۹۳۸۷۷ – ۰۹۳۹۳۱۱۹۰۳۶
ایمیل : mhammad1366@yahoo.com

سوغاتی های همدان

“شیرینی ها و سوغات همدان”


همانطور که پیداست همدان شهر شیرینی های دلچسبی است که طیف گسترده ای از طعم ها را شامل میشود طوری که هر مسافر و گردشگری می ‌تواند خوراکی باب ذائقه خود را خریداری کند.

مسافران این شهر، خوشمزه ترین طعم شیرینی را تجربه خواهند کرد و از هرکدام که بپسندند برای عزیزانشان نیز به عنوان سوغات همدان خریداری میکنند. در ادامه، مهم ‌ترین شیرینی ها و سوغات خوراکی همدان را بررسی خواهیم کرد.

-نان کماج همدانی:


شاید بتوان گفت که نان کماج بیشتر از هر خوراکی دیگری شما را به یاد همدان می اندازد و بدیهی است که چنین خوراکی معروفی را اکثر شیرینی‌ فروشی ‌های این شهر طبخ کرده و به عنوان سوغاتی همدان می فروشند.


از زمانی که این نان برای اولین بار پخته شد سال های زیادی میگذرد؛ سال های دور و درازی است که مردم همدان این نان را به عنوان یکی از اصلی ترین خوراکی های رایج در شهر خود طبخ میکنند. مواد اولیه این نان، آرد، شکر، تخم مرغ، کنجد، گردو، شیر، نمک، کره و پودر دارچین می‌ باشد.

نان کماج همدان - سوغاتی های همدان

-حلوا زرده:


دوست داران حلوا قطعا چنین خوراکی خوشمزه ای را از دست نخواهند داد آن هم حلوایی که سوغات همدان باشد. این نوع دوست داشتنی از شیرینی، در اصل دسری زرد رنگ است که از نظر ظاهری، شباهت نزدیکی به فرنی دارد.

تفاوت این حلوا با سایر فرنی ها و شیرینی های مشابه، در بافت حلوازرده است که مقداری سفت تر است. همدانی ها برای تهیه این حلوای خوشمزه از زرده تخم ‌مرغ، شکر، زعفران، گلاب و نشاسته استفاده می‌ کنند.

حلوازره همدان - سوغاتی های همدان

-انگشت پیچ:


از دیگر سوغاتی های همدان که در دسته خوراکی‌ ها و شیرینی ها قرار میگیرد، انگشت‌ پیچ است. انگشت پیچ، نوعی دسر سفید رنگ است که فقط از نظر رنگ با حلوازرده تفاوت دارد.

اغلب، انگشت ‌پیچ و حلوازرده را همراه باهم بسته بندی و عرضه میکنند و خریداران نیز از تهیه هردوی این سوغاتی ها در کنار هم راضی هستند.

دلیل نام گذاری این خوراکی به انگشت پیچ این است که مردم در گذشته‌ برای سرو انگشت پیچ، این خوراکی را به دور انگشت خود می ‌پیچیدند و به کمک انگشت، این دسر را سرو میکردند. مواد مورد نیاز برای آماده سازی این دسر شامل: گلاب، شکر، جوهر لیمو، هل و سفیده تخم ‌مرغ میباشد.

-نان چایی:


شاید تصورتان این باشد که نان چایی، فقط سوغاتی شهرهای قزوین و زنجان است اما باید بگوییم این طور نیست و نان چایی در لیست سوغاتی های همدان نیز دیده میشود.


در همدان این خوراکی خوشمزه همراه با دیگر شیرینی ها همراه با چایی میل میشود و طرفداران بسیاری هم دارد.


نان چایی، بهترین جایگزین برای قند و شکر است تا کسانی که مبتلا به دیابت هستند بتوانند چایی خود را با آن سرو کنند. در همدان برای تهیه این نان بی نظیر از آرد، ماست، تخم‌ مرغ، کره و کنجد استفاده می ‌شود.

شیرینی های همدان - سوغات همدان

-شیره انگور:


شیره انگور مخصوصا اگر از انگور فخری و گزنه تهیه شده باشد بسیار محبوب و پرطرفدار است. این محصول از آن دسته سوغاتی های همدان است که به هر مسافری، خرید آن پیشنهاد میشود چراکه طعم بینظیر آن را شاید هرجایی نتوان پیدا کرد.

از دیگر مزایای این شیره های انگور، خواص آن هاست و چه بهتر سوغاتی که خریداری میکنیم دارای ارزش غذایی بالایی هم باشد. شیره انگور منبع غنی از انواع ویتامین A و B و سرشار از منیزیم و آهن می باشد که مجموع این خواص، شیره انگور را به معجونی برای درمان کم خونی و تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است.

-آب نبات قیچی:


حتما تابه حال نام آبنبات قیچی را شنیده اید. خوراکی دلچسبی که هر کسی را وسوسه میکند برای یک بار هم که شده طعم آن را با با یک فنجان چای امتحان کند.

جذابیت این آبنبات قیچی ها به تنوع طعم آنهاست که در بازار های همدان میتوانید نمونه هایی از طعم های مختلف آبنبات قیچی را که شامل آب‌ نبات قیچی زعفرانی، هل ‌دار، پسته ‌ای، دارچینی، نارگیلی، لیمویی، ساده و… میشود را پیدا و خریداری کنید.

از مهمترین مواد اولیه در تهیه این آبنبات های دوست داشتنی شکر، روغن و آب است.

آبنبات قیچی همدان

-باسلوق:


باسلوق از دیگر شیرینی های نام آشنا در لیست سوغاتی های همدان است. موادی که باسلوق از آنها تهیه میشود شامل شیره انگور (معروف به دوشاب)، نشاسته، مغز بادام، مغز هسته شیرین زردآلو و چاشنی‌ های طعم دهنده و خوش عطر است.

باسلوق همدان

-حلوا لوزی:


در بین حلواهای مختلفی که طبخ شده و به فروش میرسند، از خوش عطر و طعم ترین ها، حلوا لوزی همدان است که نمیتوان از تجربه طعم آن ها گذشت و بدین ترتیب مسافران، با یک بار چشیدن طعم بی نظیر این حلوا، مجاب میشوند به عنوان سوغات برای خانواده شان هم تهیه کنند.

اغلب شیرینی‌ فروشی‌ های همدان، این محصول پرطرفدار را عرضه میکنند. در شهرهای دیگر هم شاید بتوان نامی از حلوا لوزی پیدا کرد اما محال است طعم واقعی و نمونه های باکیفیت حلوا لوزی را در جایی به غیر از فروشگاه های همدان پیدا کنید.

در تهیه حلوا لوزی از موادی چون آرد برنج، مغزگردو، سبوس گندم و زعفران به عنوان مواد اصلی استفاده میشود.
به خاطر وجود همین سبوس گندم و مغز گردو در حلوا لوزی، این خوراکی دارای ارزش غذایی بالایی میباشد.

حلوا لوزی همدان

-نان شیرمال:


امکان ندارد که در سبد سوغاتی مسافران همدان، نان شیرمال وجود نداشته باشد! قطعا یکی از بهترین سوغاتی های معروف این شهر که هیچ جوره نمیتوان از آن گذشت همین نان شیرمال های همدانی است که همیشه بر سر زبان هر مسافری که از همدان دیدن میکند و به فکر خرید سوغاتی می افتد بوده است.

نان شیرمال به عنوان یک میان وعده کامل در سفره صبحانه و عصرانه خانواده ها میتواند قرار بگیرد.

کنجد، کشمش و گردو در این نان، مهم ترین مواد اولیه طعم دهنده و خوشمزه آن هستند؛ بنابراین در سفر خود به همدان از خرید این سوغاتی غافل نباشید.

نان شیرمال همدان - نان کماج همدان

-عسل طبیعی استان همدان:


عسل هم که دیگر نیازی به معرفی ندارد. این خوشمزه‌ی مشهور از معروف ترین سوغاتی های همدان به شمار می آید که به نوبه خود بی نظیر است و به طور حتم می تواند تجربه طعمی بسیار خوش و شیرین از جنس عسل را برای شما رقم بزند.

“پرفروش ترین صنایع دستی همدان”


در کنار سوغاتی های خوراکی و شیرینی های همدان که حسابی مسافران را وسوسه میکنند، صنایع دستی ارزشمند پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌ نیز به نوع خود ارزشمند و مورد توجه گردشگران واقع میشوند.

در ادامه محصولاتی را به شما معرفی میکنیم که هیچ هنر دوستی نمیتواند از کنار آنها به راحتی عبور کند. آثار هنری و صنایع دستی نظیر:

-محصولات چرمی:


با اینکه امروزه از آثار چرمی ارزشمند همدان، شهرت چندانی برجای نمانده اما محصولات چرمی همدان همچنان کیفیت خود را حفظ کرده و جزء مرغوب ترین ها در کشور هستند.

-صنایع چوبی:


یکی از سوغاتی های باارزش و منحصر به فرد همدان که در لیست بهترین ها قرار میگیرد، صنایع چوبی همدان است. محصولات چوبی همدان در قالب آثار منبت‌ کاری‌ شده، معرق‌ کاری و… که هنر دست هنرمندان همدانی هستند در فروشگاه های مربوطه به فروش میرسند.

حکاکی و طراحی روی چوب، پیشینه تاریخی بالایی در شهر همدان دارد و همواره طرفداران بسیاری نیز برای خود داشته است.

-گلیم:


گلیم همدان، سوغاتی مهم دیگر همدان است که در نوع خود نظیر ندارد. گلیم‌ های همدانی دارای طرح‌ های روح نوازی میباشند که الهام گرفته از طبیعت است.

طرح و نقش هایی همچون گل لاله، خرچنگی، گل سبدی و اسلیمی از رایج ترین نقوش داخل این گلیم ها هستند. نکته حائز اهمیت، قیمت هرکدام از این گلیم هاست که متناسب با سایز، طرح،نقش و مواد اولیه استفاده شده، متغیر خواهد بود.

-محصولات سفالی:


محصولات سفالی لالجین همدان از دیرباز، زبانزد اهل هنر بوده است؛ نقش و نگارینه های روی هریک از این سفالینه ها به نحوی دل مسافران را می برد.

هنر سفالگری همدان دارای قدمتی بالغ بر ۷۰۰ سال می باشد و همواره مورد استقبال گردشگرانی داخلی و خارجی بوده است؛ دسترسی به فروشگاه های محصولات سفالی بسیار راحت است و مسافران میتوانند این سوغاتی محبوب را از بازارچه های همدان خریداری کنند و به یادگار از این شهر تاریخی همراه خود به خانه ببرند.

ویراستار: خام الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها