معرفی جاذبه های دیدنی وان ترکیه

جاذبه های دیدنی وان ترکیه | تور ترکیه ۲۰۲۲

“جاذبه های دیدنی وان ترکیه”

جاذبه های دیدنی وان ترکیه – کشور ترکیه، همواره برای تمام گردشگران خارجی از جایگاه ویژه ای برخورداره بوده و هست. این کشور و تمام شهرهای توریستی آن نزد ایرانیان نیز محبوب و پرطرفدار هستند و علاقمندان به تورهای خارجی برای یک بار هم که شده حتما تور ترکیه را در لیست سفرهای خود قرار خواهند داد.

در میان شهرهای گردشگری و توریست پذیر ترکیه، وان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وان ترکیه شهری تاریخی و دارای قدمت بالایی میباشد که واقع در شرق کشور ترکیه میباشد و در ساحل شرقی دریاچه وان آرام گرفته است. پیشینه تاریخی این شهر متمدن به ۵۰۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمیگردد.

تا به امروز، تمدن‌ ها و حکومت های بسیاری بر این کشور، فرمانروایی کرده اند؛ نظیر اوراتیان، ارمنیان، بیزانس، سلجوقیان و عثمانی ها.
شهر وان همچنین از لحاظ جاذبه‌ های طبیعی و توریستی، بسیار غنی میباشد و از همین رو همواره جاذبه ای ناشناخته برای توریست های سراسر جهان می‌ باشد که برای بازدید از این جاذبه های باستانی و فرهنگی به این شهر سفر میکنند.

مجموع این جاذبه ها، شهر وان را به یکی از توریست پذیر ترین شهرهای ترکیه تبدیل کرده است. در ادامه این سری از مطالب “مجله گردشگری بلیط اینجا” به معرفی مهم‌ ترین جاهای دیدنی شهر وان خواهیم پرداخت.

-قلعه وان ، از جاذبه های تاریخی وان ترکیه

از جمله جاذبه های دیدنی وان ترکیه باید به سراغ قلعه وان برویم که به عنوان جاذبه ای فوق العاده دیدنی و شگفت‌ انگیز در ناحیه شرقی ساحل دریاچه وان واقع شده و در فراز کوه‌ های این منطقه قرار گرفته است. سابقه تاریخی قلعه وان به نزدیک ۹۰ سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد. البته جای تاسف دارد که امروزه از چنین قلعه بی نظیری تنها خرابه‌ ای بر جای مانده است که تنها جذابیت آن ستون‌ های بزرگ و جداره های بسیار بلند آن هستند.
البته نکته حائز اهمیت در رابطه با جذابیت این قلعه، اماکن دیدنی هستند که در نزدیکی آن واقع شده اند، جاذبه هایی نظیر کتیبه‌ ای به یادگار مانده از (خشایار شاه) که از زمان هخامنشیان بر بلندای صخره‌ ای در ارتفاع ۲۰ متری باقی مانده است.
جالب است بدانید که این کتیبه تنها کتیبه‌ ی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است که در جایی خارج از مرزهای امروزه ایران وجود دارد.

قلعه وان ترکیه

-اسکله وان ، تفریح در دل یکی از جاذبه های دیدنی وان ترکیه

اسکله وان، مکانی مخصوص قدم زدن و پیاده روی در مناظر طبیعی است. در نزدیکی اسکله، شهربازی، رستوران های متعدد و… وجود دارد.
این اسکله نیز از دیگر جاذبه های دیدنی وان ترکیه شناخته میشود که می‌ توانید چشم انداز حیرت انگیزی از دریاچه وان را در آنجا مشاهده کنید.

-کلیسای صلیب مقدس ، لمس تاریخ و فرهنگ از جنس جاذبه های دیدنی وان

کلیسای صلیب مقدس با شکوهمندی تمام، بر فراز کوهی در جزیره آختامار ترکیه در دریاچه وان قرار گرفته است و جزء نمادهای معروف شهر وان به شمار میرود.

مدت زمان بنای این کلیسا بین سال‌ های ۹۱۵ تا ۹۲۱ گفته میشود. کلیسای صلیب مقدس به عنوان مهم‌ ترین جاذبه دیدنی جزیره آختامار به گردشگران معرفی میشود. این کلیسا علاوه بر اهمیتی که در زمینه دینی و مذهبی برای مردم دارد، نمایانگر هنر و فرهنگ عمیق این جزیره نیز به حساب می آید.

کلیسای معروف وان در سال ۲۰۰۵ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و با گذشت سال ها اما همچنان زیبایی سنگ‌ های توفای سرخی که در بنای این ساختمان و نمای آن استفاده شده است ببنندگان را مبهوت خود میکند. این سنگ بناها از جزایر همسایه، از راه آبی و با قایق فرستاده شده‌ اند تا در ساخت کلیسا به‌کار بروند. نمای خارجی کلیسا نیز با حکاکی‌ تصاویری از کتاب مقدس طراحی شده است.

جزیره آختامار وان ترکیه - تور ترکیه 2023

-خانه گربه های وان ، از جذاب ترین جاذبه های دیدنی وان ترکیه

لازم است بگوییم که جذابیت این خانه به پرورش و نگهداری از گونه نادری از گربه‌ سانان برمیگردد. این گونه از گربه ها تنها در شهر وان یافت میشوند.

بیشتر این گربه‌ ها از نظر ظاهری سفید و پشمالو هستند و دو چشم آن‌ ها رنگ‌ های متفاوت با یکدیگر دارند، که اغلب یکی از آن‌ ها کهربایی و دیگری آبی است. نکته بسیار جالب درمورد تمایز این گربه‌ ها با سایر گونه های گربه سانان این است که بسیار به آب تنی و آب علاقه‌ مند هستند.

اعتقاد اهالی شهر وان بر این است که این حیوانات جفت برگزیده ای از گربه‌ ها بودند که حضرت نوح آن‌ ها را به عنوان جفتی از این گونه سوار بر کشتی خود کرده است.

علت تشکیل این مکان برای نگهداری از این گونه گربه ها این است که در سال ۱۹۹۹ میلادی، نسل این گربه‌ ها درحال انقراض بوده و به همین علت، دولت ترکیه در همان زمان، مرکزی باهدف نگهداری و افزایش نسل این گربه ها تاسیس کرد که امروزه با عنوان (خانه گربه وان) معرفی میشود. در حال حاضر، خانه گربه‌ های وان به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی وان شناخته میشود.

خانه گربه ها وان ترکیه

-آبشار مرادیه ، جاذبه ای از جنس طبیعت

مرادیه با آبشارهای بی نظیرش شناخته میشود. محلی که در فاصله ۸۸ کیلومتری تا مرکز شهر وان واقع شده است. این جاذبه دیدنی در حدفاصل دوبایزید تا وان قرار دارد و به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی و محبوب وان در برنامه گردشی مسافران تور وان قرار خواهد گرفت.

حتی مردم شهر وان نیز در کنار گردشگران بسیاری که به این شهر سفر میکنند، در تمام ایام سال، مهمان این آبشار دیدنی هستند و به ویژه در تعطیلات خود به آبشارهای مرادیه سفر می‌ کنند تا از این جاذبه طبیعی و چشم اندازهای بی نظیر پیرامون آن بازدید کنند.

آبشار مرادیه وان ترکیه - تور وان 1401

-دریاچه وان ، مشهورترین جاذبه دیدنی وان ترکیه

دریاچه وان در فهرست پرطرفدار ترین و شناخته شده ترین جاذبه های دیدنی وان قرار گرفته است. این دریاچه که حس سرزندگی به گردشگران میدهد، در ناحیه غربی شهر وان واقع شده است. دریاچه وان را میتوان به عنوان بزرگ‌ ترین دریاچه کشور ترکیه معرفی کرد که سه جزیره اصلی ترکیه یعنی (آختارمار)، (چارپاناق) و (آن آدیر) را در دل خود گنجانده است.

دریاچه وان ترکیه

-مسجد کایا چلبی

مسجد کایا چلبی نیز از دیگر جاذبه های دیدنی وان به حساب می آید. سابقه تاریخی این مسجد به سال ۱۶۶۰ میلادی بر می‌ گردد. اسناد تاریخی نشان می دهند که بنای مسجد چلبی به همت فردی به نام کایا چلبی و با هزینه شخصی همین فرد انجام شده است.

قدمت این مسجد ۵۰۰ سال است. در ضلع شمال‌ غربی مسجد، مناره ای با معماری خاص به چشم می‌ خورد. از سوی دیگر، برروی درب اصلی این مسجد می‌ توان نقش هایی الهام گرفته از طبیعت و طرح های هندسی را مشاهده کرد. محراب مسجد نیز مزین به اشکال هندسی و گل‌ و بوته‌ های زیبا و چشم نواز میباشد.

این مسجد از لحاظ تاریخی، علاوه بر اینکه یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی وان به شمار می آید، در فهرست مهم‌ترین مساجد وان نیز قرار گرفته است.

مسجد کایا چلبی وان ترکیه

-صومعه واراگاوانک


صومعه واراگاوانک که با عنوان یدی کلیسه نیز شناخته میشود، جزء مهم‌ ترین جاذبه های دیدنی وان می باشد. صومعه معروف وان، واقع در دامنه کوه ارک و در فاصله ۹ کیلومتری تا جنوب‌ شرقی شهر وان میباشد. پیشینه تاریخی این صومعه به قرن ۱۱ میلادی میرسد. جالب است بدانید که از این صومعه به‌ عنوان یکی از بزرگترین صومعه‌ های زمان حکومت صفاریان یاد میشود.

صومعه های وان ترکیه

-موزه وان:

موزه وان، مکانی هیجان انگیز برای تمام گردشگران خارجی به ویژه علاقمندان به آثار، اشیا و مدارک تاریخی میباشد که در محله شرفیه شهر وان واقع شده است.

این موزه که از مهمترین جاذبه های دیدنی وان به شمار میرود دارای آثار دوران پیش از تاریخ است که در (تپه تیلکی) کشف شده اند و نیز اشیای باستانی را نگهداری میکند که از دوران (اوراتورها) و (عثمانی‌ها) بر جای مانده است.

موزه وان ترکیه

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها