انواع بلیط های هواپیما

بلیط های هواپیما رو بشناس!

بلیط هواپیما امروزه یکی ازمهمترین ابزارهای رفتن به سفر اسـت. شاید نام انواع بلیط ها به گوشتان تابحال خورده باشد بلیط هواپیما انواع و اقسام مختلفی دارد و خیلی از مسافران معنی نام و کاربرد انواع بلیط های هواپیمایی را بـا هم نمی دانند و هنگامی که درمورد خرید بلیط هواپیما صحبت می شود، گیج می شوند. چراکه خرید بلیط هواپیما ارزان امروزه یکی از دغدغه های اصلی خرید بلیط هواپیما می باشد.
در این مقاله از بلیط اینجا به بررسی انواع بلیط های هواپیمایی می پردازیم ؛ با ما همراه باشید!

جهت رزرو بلیط هواپیما ، قطار ، تور ، هتل و دیگر خدمات مسافرتی داخلی و بین المللی  کلیک کنید.
و یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • تلفن : ۰۵۱۳۲۲۳۳۰۰۰
  • شماره همراه پشتیبانی پرواز (سرکار خانم حکمیان) :  ۰۹۰۱۳۱۱۹۰۳۶
  • پشتیبانی پرواز خارجی( سرکار خانم خدایی ): ۰۹۲۰۳۱۱۹۰۳۶
  • پشتیبانی قطار ( سرکار خانم پاکدل و جناب آقای شفاهی) : ۰۹۰۳۳۱۱۹۰۳۶
  • هتل و تور : ۰۹۱۵۱۱۵۰۲۶۷
بلیط های هواپیما

بلیط ایرلاین چیست؟

بلیط هواپیما و یا بلیط ایرلاین (Airline ticket) به چیزی گفته می شود که در قالب سندی کاغذی و یا الکترونیکی توسط یک آژانس هواپیمایی و یا شرکت هواپیمایی صادر می گردد و حاوی اطلاعات هویت فردی است که در طول پروازی با ایرلاینی مشخص، یک صندلی از هواپیما از همان ایرلاین را دارا می باشد.

در حالت کلی دو نوع بلیط هواپیما وجود دارد:
بلیط‌های کاغذی (paper ticket) و بلیط‌های الکترونیکی (e-ticket).
اغلب اوقات در روند دریافت کارت پرواز به بلیط نیاز پیدا می‌شود، اما این مرحله در پروازهای بین المللی در اکثر فرودگاه‌ها و ایرلاین‌های سراسر جهان فقط از طریق گذرنامه انجام می‌شود.

سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی [IATA] قانونی مبنی بر استفاده از بلیط الکترونیکی به جای بلیط کاغذی را برای تمامی ایرلاین‌های عضو این سازمان ، از ۱ june سال ۲۰۰۸ تصویب کرد. جدا از نوع بلیط،اطلاعاتی در بلیط‌های هواپیما موجود است که دانستن برخی از آن‌ها برای مسافران الزامی است.
اطلاعاتی همچون :

  1. نام شرکت هواپیمایی
  2. نام و نام خانوادگی مسافر
  3. شماره‌ی بلیط که حاوی کد ۳ رقمی ایرلاین به عنوان رقم‌های آغازین شماره می‌باشد.
  4. مسیر پروازی
  5. میزان بار مجاز قابل حمل
  6. تاریخ پرواز
  7. ساعت خروج از مبدأ
  8. ساعت ورود به مقصد
  9. کلاس پروازی
  10. شماره‌ی پرواز
انواع بلیط

انواع پرواز

همانطور که گفته شد ؛اطلاعات و انواع هر بلیط، از اهمیت بالایی برخوردار است اما در کنار آن نوع پرواز نیز حائز اهمیت است، چرا که قوانین و نرخ انواع پرواز متفاوت می باشد. در حالت کلی در صنعت هواپیمایی دو نوع پرواز وجود دارد ؛ پروازهای سیستمی و پروازهای چارتری

پرواز سیستمی (Scheduled flight)

بلیط هواپیما سیستمی جز آن دسته از بلیط هـای هواپیمایی می باشد که آنـها را می توانید با قیمت یکسان از آژانس های مسافرتی یا شرکت های هواپیمایی خریداری کنید. و لازم به ذکر است که قیمت این بلیط هواپیما ها طبق مـصوبه شـرکت هواپیمایی مربوطه تعیین می گردد.

مزیت بلیط های سیستمی چیست؟

مزیت های این بلیط ها در درجه اول ، قابل استرداد بودن آن ها است یعنی اگر شما بـه هر دلیلی از پرواز منصرف شوید ، می توانید بلیط را بازگردانید و مبلغ پرداختی شما طبق قوانین مشخص شده ی هر شرکت ، مقداری از آن به عنوان جریمه کسر شده و باقی مانده ی پول شما بازگردانده می شود
از دیگر خوبی هایی که بلیط هواپیما سیستمی دارد، اختلاف قیمت بلیط هواپیما بـرای افراد بزرگسال و کوچک و افـراد بـا سن هـای مختلف ، متفاوت اسـت.
مثلا بلیط هواپیما برای افـراد کم سن و سال نسـبت به افـراد بزرگسال با قیمت کمتر محاسبه می شود. بنابـراین اگر دارید با خانـواده ای که در آن افراد بـا سن های مختلف وجود دارند، به سفر می روید ،بهتر است بلیط سیستمی خریداری کنید.

بلیط سیستمی

پرواز چارتری (Chartered Flight)

حتما تاکنون با واژه ی چارتر در مجلات گردشگری و آژانس های هواپیمایی و یا جاهای دیگری روبرو شده باشید ، اما معنی دقیق این واژه و کاربرد آن در پرواز را ندانید.

واژه‌ی چارتر، به معنای “دربست اجاره کردن” می باشد. چارتر در حوزه‌‍ ی گردشگری به هر چیزی که به تعداد قابل توجهی وجود داشته باشد و بتوان آن‌را اجاره کرد یا خرید، گفته می‌شود. هر وسیله‌ی نقلیه ای که تعداد زیادی صندلی داشته باشد ، می‌تواند چارتر محسوب شود، مانند قطار و هواپیما. اما در کشور ما بیشتر برای هواپیما ازاین واژه استفاده می‌شود. نکته حائزاهمیت در رابطه با این پروازها این است که معمولاً خارج از جدول زمان بندی اتفاق می‌ افتند.

تفاوت چارترکننده و چارتردهنده چیست؟

چاترکننده به دفاتر خدمات مسافرتی، سازمان‌ها، ارگان‌ها، اداره‌ها و هر نهاد خصوصی یا دولتی گفته می شود که قسمتی و یا تمام صندلی‌های وسیله‌ی نقلیه‌ی مشخصی اجاره می‌کند،و چارتر دهنده به شرکت هواپیمایی که تمام یا قسمتی از صندلی‌های هواپیمایش را اجاره می‌دهد گفته می شود.
به طورکلی چارتر کننده‌ها بیشتر شامل آژانس‌ها و دفاتر خدمات گردشگری می باشد.

بلیط چارتر

جهت رزرو و خرید بلیط هواپیمایی داخلی یا خارجی ( ایران ایر / ماهان / قشم ایر / تابان / و ..)، می توانید از سایت بلیط اینجا اقدام نمایید و یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • تلفن : ۰۵۱۳۲۲۳۳۰۰۰
  • شماره همراه پشتیبانی پرواز ( سرکار خانم حکمیان ) :  ۰۹۰۱۳۱۱۹۰۳۶
  • پشتیبانی پرواز خارجی ( سرکار خانم خدایی) : ۰۹۲۰۳۱۱۹۰۳۶
  • مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.: rahetoos@

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خرید بلیط هواپیما
2 ماه قبل

مرسی از راهنمایی خوبتون.