ییلاق سوباتان کجاست؟ - تور شمال 1401

ییلاق سوباتان کجاست؟

ییلاق سوباتان کجاست؟

گیلان، همواره به داشتن مناطق بکر و کم یاب، معروف بوده است و تصویر تازه ای از خطه شمال را به گردشگران نشان داده است؛ این بار هم “بلیط اینجا” قصد دارد یکی از همین شگفتی های طبیعی را به شما معرفی کند تا در سفر بعدی خود بازدید از آن را در برنامه خود قرار دهید.

ییلاق سوباتان، منظره ای هیجان انگیز و تعریفی جذاب از ییلاقات شمالی کشور میباشد که محال است مسافری از رفتن به این ییلاق ناراضی باشد. ییلاق سوباتان تا به امروز به واسطه برخورداری از جاذبه های فرهنگی و طبیعی، در حوزه جذب توریست توانسته است بسیار موفق عمل کند و از همین رو سالانه مسافران زیادی به فکر سفر به این ییلاق می افتند.

ییلاق سوباتان که ازجمله جاذبه های گردشگری تالش به شمار می آید و در میان اهالی این منطقه به ییلاق سووتون شناخته میشود، می تواند لحظات بی نظیری را برایتان رقم زده و خاطرات نابی را به ارمغان آورد.

“معرفی ییلاق سوباتان”

ییلاق سوباتان، آب و هوای خوش و طبیعت منحصر به فرد خود را مرهون قرارگیری در استان گیلان، یکی از زیباترین استان های شمالی کشور میباشد. سوباتان ازجمله سرسبزترین و حیرت انگیز ترین ییلاق های کشور است که هوش از سر مهمانان خود میبرد.

این ییلاق در فاصله ۲۲ کیلومتری تا شهر لیسار از توابع تالش قرار گرفته است و از سوی دیگر در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غرب تالش واقع میباشد. پیرامون این ییلاق را پوشش های گیاهی زیبا و چشم نوازی احاطه کرده است. در زیبایی خیره کننده این منطقه، همین بس که در شرق آن جنگل های تالش، در غرب، ییلاقات اردبیل و در شمال آن رودخانه لیسار قرار گرفته است.
از لحاظ آب و هوا، این روستای ییلاقی به این خاطر که در ارتفاع (۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ از سطح دریا) قرار گرفته است، در زمستان ها شرایط جوی سردی را تجربه میکند و از طرف دیگر دارای تابستان های خنکی می باشد.

لازم به ذکر است که از نظر امکانات رفاهی، این منطقه فاقد دسترسی به برق و گاز میباشد و اغلب اهالی این ییلاق، سبک زندگی عشایری دارند و مردم محلی هم در خانه های چوبی زندگی می کنند. همین امر موجب شده تا ییلاق سوباتان بیشتر بکر و طبیعی جلوه کند و فرصت تجربه چنین شیوه زندگی را به مسافران و گردشگران نیز می دهد.
جالب است بدانید که طبیعت اطراف سوباتان زیبا را مزارع گلپر پوشش داده اند. اسناد و مدارک تاریخی و اشیای قدیمی که در این منطقه پیدا شده اند حاکی از قدمت بالای روستای سوباتان هستند و اینکه این منطقه چقدر از نظر تاریخی حائز اهمیت بوده است.

ییلاق سوباتان شمال ایران


ییلاق سوباتان در فصول گرم سال، آمار بیشتری از نظر جذب گردشگر را تجربه میکند چراکه موقعیت جغرافیایی و شرایط جوی این روستا موجب میشود تا در این ایام از سال که هوا گرم است، گردشگران و مسافران،مکان های خنک تری را انتخاب کنند و عازم سفر به چنین خطه هایی شوند که از تابستانی خنک لذت ببرند.
برعکس این ماجرا در فصل سرما اتفاق می افتد و سوباتان، زمستان های کم مسافری را خواهد داشت از این جهت که در زمستان ها این منطقه به یک سرزمین برفی مبدل خواهد شد و حتی خالی از سکنه می شود.

-ییلاق سوباتان کجاست؟

همانطور که گفته شد ییلاق سوباتان در شمار زیباترین مناطق ییلاقی کشور است که واقع در استان گیلان میباشد و در فاصله ۲۲ کیلومتری تا شهر لیسار و ۳۶ کیلومتری از شهر تالش قرار گرفته است. این روستای ییلاقی از شمال به رودخانه لیسار، از شرق به جنگل‌ های تالش، از جنوب به ییلاق‌ های آسبومار جوکندان و از غرب به دریاچه نئور میرسد.

-بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان چه موقع است؟

میتوان گفت بهترین زمان برای سفر به سوباتان، از اواسط اردیبهشت‌ ماه تا نیمه تابستان خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که با شروع تعطیلات از نیمه خرداد، آمار بالایی از جمعیت مسافران شمال کشور، عازم سفر به این ییلاق می‌ شوند. بنابراین برای اینکه از سفر خود بتوانید نهایت لذت را ببرید، توصیه میکنیم در هفته‌ های قبل یا بعد از این ایام، به سمت سوباتان حرکت کنید.
همانطور که گفته شد، سوباتان یک منطقه کوهستانی است و از این جهت دارای تابستان‌ هایی خنک می باشد؛ در نتیجه در ایام گرم سال، مقصد سفرهای تابستانی مسافران بسیاری خواهد بود. در شرایطی که در فصل بهار، مخصوصا اواخر اردیبهشت ماه و اوایل ماه خرداد به این منطقه سفر کنید، با دشت‌ های سراسر گل‌ های وحشی و شقایق، مواجه خواهید شد که بدون شک هوش از سرتان خواهد برد و بهترین لوکیشین برای عکس برداری و ثبت لحظات خواهد بود.

-سوغات سوباتان چیست؟

از موضوعات مهمی که هربار در مطالب گردشگری خود ذکر کرده ایم، موضوع خرید سوغاتی بوده است که اتفاقا از شیرین ترین و جذاب ترین بخش های هر سفر است چه برسد که این بار سفر ما به یک ییلاق با صفای شمالی است که قطعا سوغاتی های محلی آن جذاب تر خواهند بود.

در ییلاق سووتون میتوانید سوغاتی های بسیار خوبی تهیه کنید؛ محصولاتی محلی اعم از ماست، کره، پنیر و حتی لباس های دست دوز محلی و البته پوشاک پشمی و گرم. همچنین دامداران و کشاورزان این روستا با تهیه این محصولات و عرضه آن ها به گردشگران، امرار معاش می کنند؛ ازین رو میتوانید با خرید محصولات لبنی و لباس های مرغوب سنتی این روستا، هم به اوضاع اقتصادی مردم منطقه کمک کنید و هم سوغاتی های خوب و با کیفیتی را از این روستا به یادگار ببرید.

“امکانات رفاهی ییلاق سوباتان”


از آنجایی که در سال های اخیر، شاهد توجه گردشگران بسیاری به این ییلاق بوده ایم و سوباتان میان مسافران و دوست داران طبیعت، بسیار معروف شده است، از همین رو امکانات بسیاری با هدف افزایش رفاه حال مسافران در اطراف این جاذبه گردشگری فراهم شد.
این امکانات رفاهی شامل: مرکز خرید، مسجد، خانه های تجهیز شده برای اجاره و اقامت، نانوایی و آشپزخانه های محلی با غذا های مخصوص شمالی و… می شود.
با وجود این امکانات، اما همچنان آنتن موبایل، آب لوله کشی و برق به این روستا نرسیده است و مشکل برق با موتورهای برق گازوئیلی رفع می شود. بنابراین چنانچه قصد کمپ زدن در این منطقه را دارید به یاد داشته باشید که حتما آب کافی، چراغ قوه و پول نقد به همراه خود داشته باشید.

“معرفی جاهای دیدنی ییلاق سوباتان”


در ادامه، به صورت مختصر به بعضی از جاذبه‌ های دیدنی معروف ییلاق سوباتان اشاره خواهیم کرد تا با آگاهی از چنین جاذبه هایی، بازدید از آن‌ ها را نیز در برنامه‌ ی سفر خود قرار دهید.

-دریاچه نئور:


دریاچه نئور، واقع در غرب روستای سوباتان با ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا میباشد و در بین مسیر شهرستان تالش تا خلخال و مابین مرز استان گیلان و اردبیل قرار گرفته است. لازم به ذکر است که نئور به عنوان مرتفع‌ ترین دریاچه یخچالی به جای مانده از دوران باستان محسوب میشود. اگر علاقمند به ماهی‌ گیری باشید، می‌‌توانید در این دریاچه، قزل‌ آلای رنگین کمانی صید کنید.

دریاچه نئور روستای سوباتان

-چشمه‌ های آب طبیعی سوباتان:


روستای سوباتان نیز مانند اغلب ییلاقات ایران از چشمه‌ های آب طبیعی برخوردار است که دارای آبی خنک و گوارا هستند.این چشمه های خنک در فصول گرم سال میتوانند یکی از بخش های جذاب برای گردشگران به شمار آیند؛ به گونه ای که در کنار این چشمه ها و در طبیعت بکر آن لحظاتی را استراحت کنند و از منظره زیبای آن لذت ببرند. از مهمترین چشمه‌ های آب سوباتان باید به سید بلاغی، نظیری بلاغی، نومندان بلاغی، ورزان بلاغی، ساری بلاغ، چشمه کلیه سویی اشاره کرد که تمامی این چشمه ها دارای خواص درمانی برای بیماری‌ های کلیوی و… هستند.

-ییلاق شکردشت:


فاصله ییلاق شکردشت تا ییلاق سوباتان نزدیک به هفت کیلومتر است و از جاذبه های اطراف سوباتان شمرده میشود. برای بازدید از این منطقه دیدنی، میتوان در عرض چند دقیقه خود را به این جاذبه‌ ی طبیعی تالش رساند.
شکردشت که با عنوان شکردشت سوباتان هم شناخته میشود، به داشتن دشت‌ های شقایق چشم نواز معروف است و منظره‌ ای بی بدیل را در پیش چشمان شما خلق میکند.

-آبشار ورزان:


آبشار ورزان در فاصله چهار کیلومتری تا غرب سوباتان قرار گرفته و از دیدنی هایی است که فرصت بازدید از آن را نباید از دست داد. آب رودخانه ورزان در اصل از رودخانه لیسار تامین میشود که در ادامه مسیر خود باعث بوجود آمدن آبشاری ۳۰ متری شده است.

آبشار ورزان روستای سوباتان

-پارک جنگلی آلچالق:


از دیگر جاذبه های دیدنی ییلاق سوباتان، پارک طبیعی جنگلی آلچالق است که در ضلع شرقی این روستا قرار دارد. پارک جنگلی آلچاق دارای پوشش های گیاهی نظیر درختچه‌ های آلوچه، سیب کال و قره گیله میباشد.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها