شب یلدا

مراسم شب یلدا در شهر های ایران

شب یلدا یکی از زیبا ترین جشنهای هرساله ایرانیان است که از ایران باستان به ارث رسیده و به نظر می رسد از زمان داریوش یکم در تقویم رسمی ایرانیان این جشن باستانی به وجود آمده است. این شب که در اکثر شهرهای ایران به “شب چله” معروف است، طولانی ترین شب در طول سال است و مردم ایران هر سال این شب را با دورهمی های خانوادگی و پذیرایی با میوه و تنقلات سپری میکردند و هر ساله اهمیت این سنت زیبا در بین مردم بیشتر میشود. در این مطلب مجله گردشگری بلیط اینجا آداب و رسوم شب یلدا را در شهر های مختلف ایران بازگو میکند.

 

شب یلدا

 

شب یلدا تهران

تهرانی ها برای برگزاری شب یلدا زیاد سخت نمی گیرند و شب یلدای خود را با مصرف میوه های تابستانی و آجیل شب یلدا سپری میکنند. تهرانی ها در همه ی مناسبت ها، سنت حسنه ی جمع شدن در خانه بزرگتر ها را رعایت میکنند و شب یلدا هم به این صورت پیش می رود.

شب یلدا

بلیط هواپیما تهران 

بلیط قطار تهران

شب یلدا اصفهان

اصفهانی ها شب یلدا را به دو بخش چله زری(مونث) و عمو چله(مذکر) تقسیم میکنند و در دو شب مراسم یلدا را به صورت دورهمی خانوادگی برگزار می کنند. اصفهانی ها هندوانه را نماد خورشید می دانند و آن را حتما سر سفره یلدا قرار می دهند.

بلیط هواپیما اصفهان 

بلیط قطار اصفهان

 

شب یلدا خراسان

شب یلدا در خراسان کمی متفاوت تر از دیگر استان هاست و این نیز به دلیل مراسم کف زدن است. در این مراسم ریشه درخت چوبک را پس از جوشاندن در آب در ظرف بزرگ سفالی می ریزند و با دسته ای از شاخه های نازک درخت انار آنقدر هم میزنند تا به صورت کف درآید و سپس با شیره شکر آن را شیرین کرده تا قابل خوردن شود و با مغز گردو و پسته تزیین میکنند.

شب یلدا

بلیط هواپیما مشهد

بلیط قطار مشهد

شب یلدا آذربایجان

آذری ها باور دارند اگر هندوانه شب یلدا بخورند تا پایان زمستان سوز سرما در آن ها تاثیری نخواهد داشت. آذری ها در در شب چله برای تازه عروس ها طبق خوانچه های شیرینی و میوه و هدیه می برند و به رقص و پایکوبی می پردازند سپس با صرف شیرینی و آجیل و خشکبار و شاهدانه جشن خود را سپری می کنند.

شب یلدا

بلیط هواپیما تبریز 

بلیط قطار تبریز

شب یلدا گیلان

گیلکی ها در شب یلدا از تنقلاتی مثل هندوانه، آب ازگیل یا کونوس، برشته برنج، پرتقال ، لیمو و گلابی محلی استفاده میکنند و معتقدند هرکس درشب یلدا هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگی نمیکند. یکی دیگر از رسوم گیلانی ها گرفتن فال پوست هندوانه برای جوانان دم بخت است.

شب یلدا

بلیط هواپیما رشت 

بلیط قطار رشت 

شب یلدا قزوین

به عقیده قزوینی ها  آوردن میوه‌های مختلف خشک و تر و میوه‌های سرخ که به “شب چره” معروف است، شگون دارد. قزوینی ها این شب را با خوردن سبزی پلو با ماهی دودی، انجیر خشک، آجیل مشکل گشا و دیگر تنقلات به پایان می رسانند.

شب یلدا

بلیط قطار قزوین 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها