باغ های مهم شیراز

تماشای هنر ناب ایرانی در باغ های مهم شیراز

شهر شیراز به عنوان نماد هنر و فرهنگ در ایران شناخته می‌شود. شما می‌توانید در باغ های مهم شیراز، اوج هنر و خلاقیت هنرمندان ایرانی را تماشا کنید. باغ‌های تاریخی شیراز علاوه بر فضای سرسبز و آب و هوای دل‌چسب، دارای عمارت‌های باشکوه و آثار تاریخی متعددی نیز هستند که هر نگاهی را مجذوب خود می‌کنند.

شیراز، شهری تاریخی با طبیعتی تماشایی

شیراز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران، آثار تاریخی و دیدنی متعددی را در دل خود جای داده است. زمانی که در مورد باغ‌های شناخته‌شده در ایران صحبت می‌شود، یکی از نام‌هایی که همواره می‌درخشد، نام شهر شعر و ادب؛ یعنی شیراز است.

باغ‌های شیراز با معماری چشم‌نواز و قدمتی که دارند به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در کشور شناخته می‌شوند. اگر قصد سفر به شیراز را دارید، حتما در کنار مشاهده آثار تاریخی نظیر تخت جمشید و مسجد وکیل، به باغ های مهم شیراز نیز سر بزنید.

۵ باغ معروف در شیراز

یکی از مسائلی که شیراز را از سایر شهرهای ایران متمایز می‌کند، داشتن باغ‌های متعدد است. در سرتاسر شیراز می‌توانید باغ‌های تاریخی مختلفی را مشاهده کنید که برخی از آن‌ها به دلیل معماری چشم‌نواز و ارزش تاریخی‌ خود، بیش‌تر در بین گردشگران و مسافران شناخته شده‌اند.

·        باغ ارم، سمبل هنر و معماری اصیل ایرانی

باغ ارم همواره در صدر فهرست باغ های مهم شیراز و حتی ایران می‌درخشد. معماری بی نظیر این باغ در کنار درختان سر سبز فضایی چشم نواز و دل‌انگیز را برای مسافران به وجود آورده است. تاریخ دقیق ساخت باغ ارم مشخص نیست؛ اما بسیاری از منابع این باغ زیبا را به دوران سلجوقی نسبت می‌دهند.

باغ ارم

باغ ارم در خیابان ارم و در فاصله کمی از دانشگاه شیراز قرار دارد. عمارت اصلی باغ ارم که در بخش غربی آن قرار دارد، از اصلی‌ترین جاذبه‌های این باغ تاریخی محسوب می‌شود. ساختمان این عمارت در سه طبقه با گچبری‌ها و کاشی‌کاری‌های دیدنی ساخته شده است.

در کنار ساختمان اصلی باغ ارم استخر بزرگی به مساحت ۳۳۵ متر مربع قرار دارد که جذابیت و زیبایی این مجموعه را دوچندان کرده است.

·       باغ شاپوری، ترکیبی از معماری سنتی و مدرن

این عمارت تاریخی، به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی تعلق دارد. در بنای عمارت شاپوری، ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی به کار رفته. عمارت شاپوری در زمینی به مساحت ۴۶۳۵ متر مربع با زیربنای ۸۴۰ متر در دو طبقه ساخته شده است.

شاپوری

استفاده از راه‌پله‌های چوبی در داخل بنا، در کنار نقاشی‌های چشم‌نواز بر روی دیوارهای داخلی عمارت، زیبایی آن را دو چندان کرده است.

·        باغ دلگشا، محبوب شاهان ایرانی

باغ دلگشا به عنوان یکی از نمادهای هنر و معماری کهن ایرانی شناخته می‌شود که این معماری خاص آن را به یکی از باغ های مهم شیراز تبدیل کرده است. در فضای بیرونی باغ و در اطراف عمارت آن درختان نارنج خودنمایی می‌کنند، زیبایی این درختان به خصوص در فصل بهار فضایی چشم‌نواز را در باغ دلگشا بوجود می‌آورد.

در مسیر رسیدن به عمارت اصلی باغ دلگشا، جوی آبی جریان دارد که زیبایی آن را دو چندان کرده است. این عمارت در سه طبقه ساخته شده که در هر دو سمت آن درب ورودی دارد.

از ویژگی‌های بارز این عمارت می‌توان به: ایوان بزرگ، گچ‌بری و آینه‌کاری سقف، نقاشی‌های چشم‌نواز و استفاده از اشعار شوریده (شاعر شیرازی) بر روی دیوارهای آن اشاره کرد. در فضای داخلی عمارت که امروزه به موزه تبدیل شده است، می‌توانید آثار تاریخی و اشیای قدیمی دوره‌های تاریخی مختلف ایران را مشاهده کنید.

·       باغ عفیف آباد، اصالت و زیبایی

این باغ تاریخی که دوران صفویه ساخته شده است، تا پیش از دوران قاجار با نام باغ گلشن شناخته می‌شد. در دوران قاجار فضای کلی باغ بازسازی شد، که یکی از مهم‌ترین تغییرات آن، ساخت عمارتی دو طبقه به جای ساختمان قدیمی باغ بود. در مقابل سر در ورودی عمارت این باغ، چهار ستون با شکوه قرار دارد، پس از ورود به تالار، در طبقه اول، می‌توانید از زیبایی چشم نواز و اصیل ایران قدیم لذت ببرید.

عفیف آباد

استفاده از پنجره‌های چوبی بزرگ، دیوارهای سفید با گچ‌بری‌های دیدنی و سقف کاشی کاری شده، در کنار آب‌نمایی که در وسط تالار قرار گرفته، زیبایی بی‌نظیری به این عمارت بخشیده است. در هر دو طبقه عمارت این باغ می‌توانید، آثار تاریخی متعددی نظیر: ادوات جنگی مربوط به دور‌های مختلف، فرش‌های دست‌بافت و سایر وسایل به جا مانده از دوران پهلوی و قاجار را مشاهده کنید.

·        باغ جهان نما، قطعه ای از بهشت در دل شیراز

باغ جهان نما، از دیگر باغ‌ های مهم شیراز بوده، که در منابع تاریخی از آن به عنوان زینت الدنیا یاد شده است. در دوران کریم‌خان دور تا دور باغ حصار کشی شد و در چهار طرف عمارت آن، به صورت قرینه درختکاری صورت گرفت. اگر از بالا به باغ جهان‌نما نگاه کنید می‌توانید عمارت اصلی آن را دقیقا در وسط باغ مشاهده کنید.

جهان نما

این عمارت، ظاهری پنج ضلعی داشته و در ساخت آن از الگوهای معماری کهن ایرانی استفاده شده است. نمای بیرونی آن کاملا آجری بوده و بر خلاف بسیاری از عمارت‌های تاریخی شیراز، هیچ‌گونه کاشی کاری و طرح و نقشی بر روی دیوارهای آن مشاهده نمی‌شود.

زیبایی و سرسبزی چشم‌نواز این باغ تاریخی به خصوص در شب باعث شده تا گردشگران متعددی، باغ جهان‌نما را در صدر فهرست خود برای گشت و گذار در شیراز قرار دهند.

مرور تاریخ مصور ایران در باغ های شیراز

سفر به شیراز انتخاب محبوب اکثر گردشگاران و مسافران شناخته می‌شود. نمی‌توان به این شهر زیبا سفر کرد و به سادگی از کنار تماشای باغ‌های مهم شیراز گذشت.هر کدام از باغ‌های شیراز معماری، طبیعت و جاذبه‌های خاص خود را دارند.

با گشت و گذار در باغ‌های تاریخی شیراز می‌توانید، در کنار لذت بردن از طبیعت زیبا و سرسبز، با تاریخ و سر گذشت دوره‌های مختلف ایران نیز آشنا شوید. اگر قصد سفر به شهر شعر و ادب فارسی را دارید می‌توانید به سادگی بلیط خود را از سایت بلیطینجا تهیه کنید.

سوالات متداول

مهم ترین باغ های شیراز چه نام دارند؟

از مهم‌ترین باغ‌های شیراز می‌توان سبه باغ ارم، دلگشا، جهان نما، شاپوری و عفیف آباد اشاره کرد.

محبوب‌ترین باغ شیراز کدام است؟

از باغ ارم به عنوان محبوب‌ترین باغ در شیراز یاد می‌شود.

کدام باغ به عنوان قدیمی ترین باغ شیراز شناخته می‌شود؟

بنا بر آثار مورخان و منابع مختلف، باغ جهان نما را می‌توان به عنوان قدیمی ترین باغ شیراز محسوب کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها