دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار

شمال کشور و استان گیلان پر است از جاذبه های طبیعی و جاهای سرسبز و خوش آب و هوا که برای فقط نام بردن از آن ها باید چندین مطلب نوشت . از دریا و دریاچه بگیر تا جنگل و دشت و… . یکی از این جاذبه ها دریاچه سقالکسار نام دارد که با داشتن طبیعتی جذاب و آب و هوایی معتدل و پاک گردشگران زیادی را به این منطقه جذب میکند . ما در این مطلب با معرفی این دریاچه قصد داریم یکی دیگر از جاهای باصفا و تماشایی شمال ایران را به شما معرفی کنیم .

سقالکسار کجاست ؟

دریاچه ساقالکسار در روستایی با همین نام واقع شده است . این روستا از توابع مرکزی شهر رشت در استان گیلان به شمار میرود . در واقع روستای سقالکسار در دهستان لاکان در ۱۶ کیلومتری جنوب رشت است . نام دیگر این روستا سالکه سار و در ارتفاع ۵۰ متری از سطح دریا است . شهرت روستا به دریاچه و سد خاکی آن است که در این مطلب معرفی میکنیم .

برای رسیدن به این روستا باید بعد از عوارضی رشت و نرسیده به شهر در تقاطع روگذر به سمت فومن بروید . سپس حدود ۱۴ کیلومتر به مسیرتان ادامه دهید تا به بقعه آقا سید شریف رسیده و بعد به سمت چپ بپیچید تا به روستا سقالکسار برسید .  همچنین از خود رشت میتوانید به میدان گاز رفته و از آنجا از طریق جاده لاکان وارد جاده فومن شوید . از این مسیر بعد از ۴ کیلومتر رانندگی به بقعه آقا سید شریف خواهید رسید . یک راه دیگر هم رفتن به فلکه رازی رشت است .از این فلکه وارد جاده شیون فومنی و سپس جاده جیرده شوید  تا به روستا و دریاچه سقالکسار برسید . با رفتن به روستا از طریق تابلوهای راهنما و به راحتی میتوانید دریاچه و سد خاکی را پیدا کنید .

معرفی روستای سقالسکار

همان طور که گفتیم دریاچه در روستایی به همان نام قرار دارد . این روستا با طبیعت بسیار زیبا و امکانات قابل قبولی که دارد میتواند یک مقصد بکر و جذاب برای سفر باشد .  نام عجیب روستا از سه ترکیب سقا به نام آبخوری و لک و سار به نام های دوپرنده زیبا تشکیل شده . حالا چرا ترکیب این سه کلمه را به عنوان نام روستا انتخاب کرده اند؟ محلی ها میگویند در گذشته ها پرندگان مهاجر برای سیراب شدن به چشمه ی این روستا می آمدند . متاسفانه در حال حاضر به دلیل شکار های بی رویه از این پرندگان خبری نیست .

البته برای نام روستا یک نظریه دیگر هم مطرح است که سقالک معرب شده «سیالخ» به‌معنای خار سه پهلو است و سار، معنی سر را می‌دهد. به این ترتیب معنی سقالکسار، «سرِ خار سه پهلو» است. نظریه سوم نیز می‌گوید که سقالک به معنی تپه است و ترکیب آن با «ار» معنای بالای تپه را می‌دهد.

مردم روستا بسیار خونگرم و مهربان اند و اغلب آنها به کشاورزی، دامپروری، زراعت برنج و پرورش ماهی مشغول هستند . مزارع برنج  و خوشه‌های طلایی رنگ و عطر دل‌انگیز شالی از جذابیت هایی است که در این روستا توجه تان را جلب میکند .

 

 

معرفی دریاچه و سد خاکی سقالسکار

تصور کنید در جایی هستید که در مقابلتان یک دریاچه و دور تا دورتان را جنگل هایی از بلوط فرا گرفته است و تصویر درختان در آب شفاف و زلال دریاچه منعکس شده .آیا شبیه عکس های کارت پستالی نیست؟

این دریاچه به حدی تمیز است که به دریاچه پاک معروف شده . شما در این منطقه به سختی میتوانید زباله ای پیدا کنید .  مردم محلی بسیار به تمیزی دریاچه اهمیت میدهند و حتی زمان ورود مسافران به سد خاکی به هرکدام از آن ها یک پلاستیک زباله میدهند تا زباله هایشان را در این طبیعت زیبا رها نکنند .اگر شما این پلاستیک را پر به نگهبانی تحویل دهید ۵۰ درصد از مبلغ ورودیتان را به شما پس میدهند . تماشای قارچ های خوردروی رنگارنگ در اطراف دریاچه و تمیزی کم نظیر آن در کنار طبیعت زیبا و هوای دل انگیز همگی این منطقه را به یک مقصد جذاب برای مسافران تبدیل کرده .

 

 

دریاچه سقالکسار همچنین از امکانات مطلوبی مثل آلاچیق‌های متعدد، قایق‌های پدالی و موتوری، کافه، رستوران و سرویس‌بهداشتی و… برخوردار است که تفریح و اقامت را برای مسافران راحت تر و لذت بخش تر کرده .

مساحت دریاچه ۱۵ هکتار است و ۶۰۰ متر طول و ۵۰۰ متر عرض دارد .ارتفاع سقالکسار از سطح دریا ۶۴ متر است و آب آن از ریزش‌های جوی و چشمه‌ های منطقه تامین می‌شود.

 

تاریخچه

یک نکته جالب ! دریاچه سقالکسار از اول در این روستا نبوده و داستانش از این قرار است . در گذشته کشاورزی به نام جعفر خوشحال که از اهالی روستا بوده به دلیل سخت‌کوشی و زراعت پربرکت بر سر زبان ها می افتد تا جایی که به عنوان کشاورز نمونه سال انتخاب میشود . آقای خوشحال به دفتر ریاست جمهوری میرود تا اگر خواسته و تقاضایی دارد مطرح کند . او هم در آن سال که خشکسالی بر کشور غالب بوده و کشاورزان برای آبیاری زمین هایشان مشکلات زیادی داشتند به طور مفصل از مشکلات کشاورزان و مردم روستایش میگوید . نتیجه فرصت شناسی آقای خوشحال این میشود که مسئولین به فکر ساختن سدی در این روستا می افتند . در نهایت سد خاکی و دریاچه سقالکسار ایجاد میشود و از آن زمان زمینه برکت و رونق کشاورزی روستا میشود .

تندیسی از آقای جعفر خوشحال به پاس تلاشی که برای احداث سد کرد در ورودی این سد بنا شده است .

آب و هوا

بیشتر روز های سال هوای این منطقه بارانی و مرطوب است . به خصوص در فصل های پاییز و زمستان . به همین دلیل در این زمان آب دریاچه به بیشترین میزان خود در طی سال میرسد . هوای روستا بسیار پاک و دل انگیز است و در اطراف دریاچه به دلیل درختان بیشمار این طراوت و پاکی به اوج خود میرسد .

 

بهترین زمان بازدید از سقالسکار

شاید کار راحتی نباشد که یک زمان خاص را برای سفر به این منطقه به شما معرفی کنیم . این دریاچه در تمام فصول زیبایی های خاص خودش را دارد . بهار های آن پر است از عطر شکوفه های رنگارنگ و درختان تازه جوانه زده که در کنار هوای معتدل و باران های گاه و بیگاه روح شما را سر مست میکند .

از زیبایی این منطقه در پاییز هرچه بگوییم کم گفته ایم . درختان نارنجی، قرمز، سبز و زرد و انعکاس تصویر آنها در دریاچه یک قاب زیبا و تماشایی برایتان خلق میکند .

اگر از گرما و شرجی بودن هوا در تابستان های دریاچه ی سقالکسار واطراف آن چشم پوشی کنیم این فصل اوج سرسبزی منطقه به شمار میرود .

نمیشود بگوییم زمستان زمان خوبی برای سفر به سقالکسار نیست چون در این زمان هم تماشای تصویر درختان سفید پوش در اطراف دریاچه وسوسه انگیز و جذاب است .

پس انتخاب زمان برای بازدید از این دریاچه به عهده شما و بر اساس سلیقه خود و خانواده تان است . اما اگر میخواهید ما به شما تنها یک پیشنهاد بدهیم شاید اردیبهشت ماه بهترین انتخابی باشد که میتوانید داشته باشید  .

 

جاذبه های اطراف

در بازدید از دریاچه سقالکسار میتوانید از جاذبه های طبیعی اطراف آن که تعدادشان هم کم نیست دیدن کنید . نام برخی از این جاذبه ها عبارت است از:

  • تالاب اژدراک
  • قلع رود خان
  • چشمه آب شور لاکان
  • پارک جنگلی سراروان
  • آبگیر فشتام
  • فومن
  • ابشار دودوزن
  • روستای امام زاده ابراهیم و…

 

 

برای مطالعه بیشتر درباره شهر رشت و دیدنی های آن به مطلب جاهای دیدنی رشت کجاست؟ در مجله گردشگری بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها