دژ محمد علی خان

دژ محمد علی خان

استان خوزستان در جنوب کشورمان جاذبه های دیدنی زیادی دارد . ما در مطلب مهم ترین دلایل برای سفر به خوزستان که باید بدانید در مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی این استان و جاذبه های آن پرداختیم .در این مطلب قصد داریم یکی از دیدنی ها ی تاریخی شهر دزفول یعنی دژ محمد علی خان را به شما معرفی کنیم .

شهرستان دزفول در استان خوزستان آثار تاریخی و طبیعی زیادی در خود جای داده و یکی از باستانی ترین شهر های ایران به شمار میرود . دژ محمد علی خان یکی از با شکوه ترین و قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دزفول است که جاده ای زیبا نیز دارد . در جاده ی این دژ مجموعه ای از آبشار ها و جویبار ها وجود دارد که در نهایت به دژ عظیم و باشکوه محمد علی خان منتهی میشود .

دژ محمد علی خان کجاست؟

شهرستان دزفول در جنوب غربی ایران و در شمال استان خوزستان واقع شده .فاصله ی این شهر با پایتخت ۷۲۰ کیلومتر است و با اهواز ۱۵۵ کیلومتر فاصله دارد .  دژ محمد علی خان در ۲۵ کیلومتری شمال شهر سردشت و ۶۵ کیلومتری شمال شرقی دزفول است  . این دژ به موازات کوه هفت تنان در رشته کوه زاگرس قرار دارد .

برای رفتن به این بنای تاریخی باید در جاده سردشت رفته و پس از رد کردن روستا توت علیا وارد جاده ی فرعی به نام احمد فداله شوید . در ابتدای این جاده روستای لب سفید قرار دارد و بعد از این روستا جاده ارتفاع بیشتری میگیرد و به تدریج بلوط های رشته کوه زاگرس مقابلتان ظاهر میشود . روستایی دیگر به نام ابوالحسن نیز سر راهتان قرار دارد که باید از آن هم عبور کنید .با طی حدود ۶ کیلومتر دیگر در سمت چپتان این دژ باشکوه را خواهید دید .

روبه روی دژ محمد علی خان یک دره وجود دارد که از طریق راه پاکوب باریکی که دارد میتوانید تا پایین آن بروید . تمام این مسیر پوشیده از درختان بلوط و بادام است که مسیر را بسیار دیدنی و خوش آب و هوا کرده .

منطقه گاو میر در ابتدای مسیر حرکتتان به سمت دژ نیز از جاذبه های طبیعی اطراف دژ است . از روی بلندی های جاده ی این منطقه میتوانید با چشم اندازی وسیع منظره ای زیبا را تماشا کنید .

 

تاریخچه دژ محمد علی خان

دژ  محد علی خان که به آن دژ سردشت هم میگویند در سال ۱۲۳۲ محلی بوده که در آن محمدعلی خان اول و محمودصالح چهارلنگ بختیاری بر علیه ظلم‌های خانلرمیرزا احتشام الدوله، حاکم وقت لرستان و خوزستان و پسرش ابراهیم‌میرزا در حکومت قاجار به مبارزه میپرداختند . گویا علت نام دژ هم براساس همین بوده است . البته نام های دیگری برای آن در کتب تاریخی ثبت شده است از جمله :دز استوار، دز، مندزون و …

دیواره های بلند کوه و دسترسی سخت به قله، این دژ طبیعی را به وجود آورده که به عنوان یک پناهگاه یا بنایی نظامی از آن استفاده میشده .گویا بنایی قلعه مانند در گذشته روی آن قرار داشته . این دژ فقط یک راه ورود و خروج دارد .

بنا بر روایات تاریخی سردار علی مردان خان ، برادر محمد علی خان در سال ۱۳۰۷ جمعیتی به نام هیئت اجتماعیه بختیاری را تشکیل میدهد و پس از پیوستن تعداد زیادی از طوایف بختیاری به این هیئت، علیه رضا شاه قیام میکند . رضا شاه هم برای سرکوب آنها نیروهایش را به این  منطقه میفرستد . در نهایت علی مردان خان و متحدانش بعد از یک سال نزاع و جنگ پارتیزانی با وساطت برخی خان ها تسلیم میشوند و به تهران میروند . اما علی مردان خان در تهران دستگیر و در زندان قصر زندانی میشود و در آخر در یکی از روز های اسفند ۱۳۱۳ اعدام میشود .

 

چند نکته مهم در بازدید از دژ محمد علی خان

برای رفتن به علی مردان خان و پیدا کردن نقطه شروع راه پیمایی نیاز است یک راهنما یا  ک فرد محلی همراهتان باشد . همچنین میتوانید از نقشه یا مسیر یاب استفاده کنید .

اگر میخواهید عکس هایی از نمای کامل دژ داشته باشید وقتی هنوز کمی با آن فاصله دارید شروع به عکاسی کنید . زیرا ابعاد دژ بسیار بزرگ است و با نزدیک شدن به آن تمام نما در عکس جا نمیگیرد .

گردشگران میتوانند از هر دو مسیر آبشار دوقلوی محمد علی خان به پای دژ بروند و چشم انداز زیبای منطقه را از بالا و ارتفاع تماشا کنند .از هر سمت آبشار که مسیر را انتخاب کنید حدود نیم ساعت تا ۲۰ دقیقه باید پیاده روی کنید .

مسیر این پیاده روی در بیشتر نقاط صاف و هموار است و طی آن برای کوهنوردان و طبیعت گردان راحت است . فقط ممکن است بارش برف یا باران مسیر را کمی دشوار کند . پس حواستان باشد قبل از سفر آب و هوا را چک کنید .

در این مسیر فروشگاهی نیست پس هر چیزی که ممکن است نیاز داشته باشید را برای خودتان از قبل تهیه کنید .

بهترین زمان سفر به این منطقه

 

ماه‌های آذر تا اوایل اردبیهشت، بهترین زمان برای سفر به دژ محمد‌علی خان هستند.  در این محدوده زمانی دشت‌های پوشیده از گل‌های زرد رنگ خاکشیر، یکی از زیباترین جاذبه‌های این منطقه  است که تماشای آن ها سفرتان را دلچسب تر میکند .

اما بازدید از دژ در هوای مه‌آلود نیز تجربه‌ای منحصربه‌فرد است ؛ اما صعود به دژ در شرایط مه‌گرفتگی، دارای خطراتی است که باید از آن‌ها آگاه باشید.

اقامت در اطراف دژ محمد‌علی خان

خیلی از گردشگران که به ماندن در طبیعت علاقه دارند جلوی آبشار دوقلوی دژ کمپ میزنند و یک شب رویایی را در طبیعت سپری میکنند .

این آبشار که دو تا هست در دامنه دژ قرار دارد  . آبشار سمت راست جریان آب کمتری دارد و پشت یک درخت «مورد» پنهان شده است، اما آبشار سمت چپ، کاملا مشخص است.
رنگ دژ محمدعلی خان، خاکی و در برخی از قسمت‌ها، سیاه و تیره است و همین مسئله، ابهت این دیواره عظیم را در نگاه بیننده چند برابر می‌کند. پوشش گیاهی اطراف دژ و آبشار به زیبایی جلوه طبیعی این منطقه می‌افزایند. کمپ مقابل این آبشار دوقلو، یکی از بهترین گزینه‌های اقامتی است که به افراد علاقه‌مند به طبیعت توصیه می‌شود.

در این بخش از دژ محمد‌علی خان، چند اتاقک‌ سنگی مسقف و کوچک وجود دارد که عشایر در گذشته از ‌آن‌ها برای اقامت یا استراحت استفاده می‌کردند. از این اتاقک‌ها در شرایط آب‌وهوایی مناسب و با توجه به نکات ایمنی می‌توان به‌عنوان پناهگاه استفاده کرد. البته باید بدانید که شب را نمی‌توان در این اتاقک‌ها سپری کرد و سقف آن‌ها هم به‌طور کامل جلوی ریزش قطرات باران را نمی‌گیرند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها