زیباترین جاده های ایران

زیبا ترین جاده های ایران

در سفر همیشه مقصد همه ی ماجرا نیست ! یک بار دیگر خاطرات به یاد ماندنی سفرهایتان را مرور کنید . شما هم تایید خواهید کرد بخش مهمی از خاطرات سفر در جاده ها و مسیر رقم میخورد . اگر اهل سفر زمینی با ماشین شخصی خودتان هستید حتما بار ها در انتخاب مقصد به این نکته برخوردید که از کدام مسیر بروید تا هم زیبا و دیدنی باشد ؛ هم سختی رانندگی را برایتان آسان کند . کشور پهناورمان ایران بسیاری از این جاده های زیبا و شگفت انگیز را که هر کدام طبیعتی دیدنی دارند در دل خود خود جای داده . فرقی نمیکند سفرتان در فصل بهار باشد یا پاییز ، مقصدتان شمال کشور باشد یا جنوب  ؛ اراده کنید و جاده هایی زیبا و بینظیر را در طول مسیر پیدا کرده و لذتش را ببرید . از همین روی قصد داریم در این مطلب به معرفی تعدادی از زیباترین جاده های ایران بپردازیم . با بلیط اینجا همراه باشید و در اولین فرصت یکی از این جاده های زیبا را که معرفی خواهیم کرد به تماشا بنشینید .

 

جاده چالوس

در میان زیباترین جاده های ایران معروف ترین مسیری که برای اغلب ایرانیان آشنا و خاطره انگیز است جاده چالوس است . این مسیر ۱۶۰ کیلومتری در دل کوهستان از کرج عبور کرده و به مازندران میرسد . چشم انداز طبیعی و دیدنی این جاده باعث شهرت و محبوبیت آن است و به همین جهت در تمام ایام سال محل تردد مسافران زیادی است .

پیچ‌های تند اغلب در مه، دره ها ، صخره‌ های کوهستانی، جنگل‌ های سبز و انبوه، گذر جانوران ، رود های پر آب ، آبشار، دریاچه ها ، سد و صنایع دستی، بخشی از دیدنی های جاده چالوس هستند.

علاوه بر اینها سد امیرکبیر ، آبشار و تنگه روستای سپه‌ سالار، آبشار نوجان و خور، غار یخ مراد، قله کرچان، روستا و آبشار هریجان، ولشت و کندوچال از دیگر جاذبه های  اطراف جاده چالوس هستند که برای بازدید از همه ی این ها لازم است چندین بار ازین مسیر شگفت انگیز سفر  کنید .

اما دو نکته ای که باید برای سفر از این جاده در نظر داشته باشید ؛ یکی پیچ و خم های خطرناک و اغلب فرو رفته در مه این جاده است که دقت و تبحر بالایی را در رانندگی میطلبد و دیگری ترافیک و حتی گاهی مسدود شدن جاده به خصوص در تعطیلات و آخر هفته هاست که مستلزم صبر و  حوصله ی بالاست .

 

 

جاده اسالم به خلخال

جاده سالم به خلخال از زیباترین جاده های شمال ایران است که شهر اسالم در استان گیلان را به  شهر خلخال در جنوب آستارا متصل میکند . این جاده ۷۰ کیلومتری یکی از اصلی ترین راه های مواصلاتی شمال کشور است . موقعیت جغرافیایی این مسیر و قرار گرفتن آن در ارتفاعات بالا سبب شده که دارای هوای خنک در فصل تابستان و برف و باران در زمستان باشد . در طول مسیر این جاده ی شگفت انگیز یا اطراف آن هر جاذبه ی طبیعی که بخواهید را میتوانید پیدا کنید .

گردنه الماس ، قلعه اشراف ، آبگرم کیوی، دریاچه نئور، مراتع روستای سوباتان، دشت‌های شقایق، کندوهای عسل و رودخانه کنار راه از جمله مناظری هستند که باعث شده جاده ی اسالم به خلخال را یکی از زیباترین جاده های ایران ایران بنامیم.

اگرچه بهترین فصل برای سفر به این جاده بهار و تابستان است اما نمیتوان از زیبایی و چشم انداز آن در پاییز چشم پوشید. اگر در زمستان قصد رفتن به این جاده را داشتید حتما تجهیزات لازم برای رانندگی در برف و یخبندان را به همراه داشته باشید . طول جاده اغلب پوشیده از مه است که بسیار دیدنی و جذاب است . در مسیر جاده اسالم به خلخال به کلبه‌ هایی چوبی برمی‌خورید که در آنها خوراکی‌ های محلی سرو میشود .

 

 

جاده ارس – جلفا

این جاده مرزی که در شمال غرب کشور واقع شده دو استان آذربایجان غربی و شرقی را ب هم متصل میکند .جاده ارس-جلفا در امتداد رود ارس قرار دارد که تا قبل از قرارداد ترکمنچای بخشی از ایران بوده و امروزه مرز میان ایران و آذربایجان است .در سمت دیگر این مسیر جنگل های ارسباران با چشم اندازی بی نظیر و هوایی دل انگیز شما را در طول سفر غرق لذت و آرامش میکند . موسیقی زیبای آب ، منظره سبز و انبوه جنگل، خانه ها روستایی ، تپه ها و کوه های مختلف ،آب و هوای خنک و تمیز ، آسمان آبی و…همه بخشی از جاذبه های است که این جاده را به یکی از زیباترین جاده های کشورمان تبدیل کرده است .

بهترین فصل برای رفتن به این جاده مرزی بهار و تابستان است و در زمستان ها به دلیل بارش های سنگین تردد در این مسیر سخت و خطرناک است .

جاده شاهرود به گرگان

 

این جاده که استان سمنان را به گلستان متصل میکند ؛ از نظر پیچ و خم شباهت زیادی به جاده چالوس دارد . با این تفاوت که دارای فضایی جنگلی و در مجاورت پوشش گیاهی انبوهی از درختان توسکا است . این جاده به دلیل وجود جنگل های توسکستان به جاده توسکستان هم معروف است .

چشمه باغ سرهنگ ،کوه شاهوار، شاه کوه، ییلاق جهان‌ نما، آبشار لوه، روستای زیارت و پارک‌های جنگلی ناهارخوران و النگ دره بخشی از جاذبه های این مسیر زیبا و پر تردد است .

هرچند که بهار همیشه فصل مناسبی برای سفر رفتن است اما درختان سر به فلک و پوشش گیاهی خاص این منطقه باعث شده در پاییز مثل یک تابلوی نقاشی زیبا و هنرمندانه چشم هر بیننده ای را مجذوب خود کند .

 

 

 

جاده چابهار به بندر گواتر

 

تصور کنید در حال دیدن یک خواب فانتزی و رویایی هستید . در یک طرف تان آبی بیکران اقیانوس و سمت دیگرتان کوه های منیاتوری که شبیه عکس هایی است که از مریخ دیده اید ، شگفت انگیز و دیدنی است . برای تحقق این خواب دل انگیز به جاده ساحلی چابهار / بندر گواتر سفر کنید .

در این مسیر شصت کیلومتری به قدری دیدنی وجود دراد و حس سفر در شما زنده میشود که پیشنهاد میکنیم به هیچ عنوان تجربه ی آن را از دست ندهید .سواحل صخره‌ ای، تالاب لیپار، کوه‌ های مینیاتوری و جنگل حرا  ، بندر بریس با منظره ای رویایی همگی فقط قسمتی از زیبایی غیر قابل وصف این منطقه است که دست به دست هم داده‌اند تا یکی از زیباترین جاده های ایران را بسازند .

همان طور که از موقعیت جغرافیایی این جاده مشخص است اگر میخواهید گرما و شرجی کمتر اذیتتان کند سفرتان برای نیمه دوم سال و اوایل بهار برنامه ریزی کنید .

پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با  مناطق جنوب کشور زیبایمان مطلب (۸ مورد از جاذبه های دیدنی چابهار که نباید از دست بدهید ) را در سایت بلیط اینجا دنبال کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها