غارهای سه گانه ی تیس

غارهای سه گانه ی تیس

بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان یکی از مهم‌ترین بنادر ایران از نظر بازرگانی و اقتصادی است . اما این همه ماجرای چابهار نیست . جاذبه‌های گردشگری فراوانی که تنها بندر اقیانوسی ایران دارد باعث شده به خصوص در سال‌های اخیر توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کند  .یکی از این جاذبه‌ها غارهای سه گانه تیس یا بان مسیتی است که قدمت آن نشان از تاریخ کهن این خطه اصیل کشورمان دارد . در ادامه به طور مفصل به معرفی این جاذبه ی تاریخی خواهیم پرداخت .

برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های گردشگری چابهار به مطلب ۸ مورد از جاذبه‌های گردشگری چابهار که نباید از دست دهید در مجله گردشگری بلیط اینجا مراجعه کنید .

غار های تیس کجاست؟

روستایی به نام تیس که در ۱۰ کیلومتری شمال غربی چابهار و ضلع شرقی منطقه آزاد تجاری واقع شده میزبان این غارهای سه گانه است . تیس در مسیر ارتباطی چابهار-کنارک قرار گرفته به همین دلیل می‌توان به راحتی و با وسیله شخصی از بندر چابهار به این روستا زفت . خود روستا به نوعی جاذبه گردشگری به شمار می‌رود که با قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال به دوران هخامنشیان برمی‌گردد .

 

روستای تیس

روستای تیس در گذشته یکی از بنادر مهم بازرگانی دریای عمان بوده و در حال حاضر نیز ویرانه‌هایی از این بندر باستانی در اطراف روستا قابل مشاهده است .بر اساس کاوش‌های به دست آمده از گورهای به جا مانده گویا اقوام یکجانشین و دامپرور در غارهای این منطقه سکونت داشته اند .

مردم این روستا پیرو آیین زرتشت بوده اند . یک گورستان قدیمی در روستای تیس وجود دارد که محلی‌ها در زبان بلوچی به آن جن سنط میگویند و آن را گورستان جن‌ها می‌دانند .گویا نام اولبه روستا تیز بوده و به مرور به تیس تبدیل شده .

صنایع دستی مانند حصیر بافی و سوزن دوزی که هنر دست زنان روستا است سوغاتی جذاب برای خرید از این روستا میباشد .

نام دیگر غار های تیس

غارهای سه گانه تیز نام‌های دیگری مانند معبد بان مسیتی و بانو مستی نیز دارد .نام بانو مستی اغلب توسط بومیان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تابلویی که در معرفی این غارها در آن منطقه نصب شده نام معبد بان مسیتی را در خود ثبت کرده . بان در گویش بلوچی به معنی فرد صالح و خداپرست است و مسیتی نیز به معنی محل عبادت و پرستشگاه می‌باشد . بر اساس باور برخی از بومیان این غارها محل زندگی زنی مومن و صالح و محبوب روستاییان به نام بانو مسیتی بوده است که درمیان یکی از غار ها نیز دفن شده . هرچند که روی قبر نوشته یا اطلاعاتی مبنی بر صحت این گفته وجود ندارد.

ویزگی های غار های تیس

اگرچه کاوش‌ها زیادی بر روی این غارها صورت گرفته اما کماکان هم یکی از اسرارآمیزترین مکان‌ها هستند که رازهای زیادی را در خود پنهان کرده اند . کاوشگران بر اساس ترک‌هایی که در پوسته داخلی غارها بر اثر شکستگی و فرسایش به وجود آمده‌اند سن و قدمت آنها را تخمین می‌زنند . غارهای سه گانه تیس شامل یک غار طبیعی و دو غار دست ساز و مصنوعی هستند .که ارتفاع آنها ۲۵ متر می‌باشد .غار اول که همان غار طبیعی است به شکل یک نیم دایره با تراشیدن کوه توسعه پیدا کرده . داخل این غار مقبره ای با دیوارهای سفید و گچی به چشم می‌خورد . روی این مقبره که در واقع یک مکعب سفید رنگ است خطوط و علامت‌هایی حکاکی شده که به خط هندی شبیه است .

غار دوم سمت راست غار اول و در هفت قدمی آن قرار دارد . دهانه این غار ۸۰ سانتی‌متر است و سقف آن کوتاه است . انتهای غار مسدود شده و گویا قبلا به غار سوم یا چاه‌های زیرزمینی راه داشته است . غار سوم هم که یک غار مصنوعی و دست‌ساز است در ۵۰ متری غار اصلی و در سمت چپ آن واقع شده و طول دهانه آن ۲۰ متر است .

بر اساس تحقیقات و کاوش‌های انجام شده گویا این غارها محل پرستش و زیارتگاه بوده . چرا که قسمت جلویی هر سه غار سکویی برای انجام اعمال مذهبی یا آیینی وجود داشته است . گویا غار اول برای دفن مردگان و غار غربی برای زیارت و عبادتگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته . در حال حاضر غار اصلی و شرقی قابل بازدید است اما غار غربی به علت ریزش کوه مسدود شده و نمی‌توان از آن بازدید کرد .

 

بهترین زمان بازدید

همانطور که می‌دانید چابهار آب و هوایی تقریباً گرم دارد بنابراین بهتر است نیمه دوم سال تا اوایل بهار را برای سفر به این منطقه  انتخاب کنید .

اگرچه چابهار در لغت به معنی سرزمین همیشه بهار می‌باشد .

 

دیدنی های اطراف غار های تیس

 

مسجد جامع تیس

غارهای سه گانه تنها جاذبه دیدنی روستای تیس نمی‌باشد .بلکه دیدنی‌های دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که می‌توانید از آنها نیز بازدید کنید . مسجد جامع تیس یا مسجد طوبی یکی از این آثار تاریخی دیدنی است که قدمت بنای اولیه آن به ۱۲۵۰ سال پیش برمی‌گردد . گویا این مسجد دومین مسجدی است که بعد از ورود اسلام به ایران ساخته شده و معماری و طراحی داخلی آن به مساجد پاکستان و هند شبیه است . در شکل ظاهری مسجد مانند سایر مساجد اهل تسنن یک مناره و سه گنبد گنبد دیده میشود  که با رنگ سبز و قرمز تزیین شده . درب ‌های مسجد شیشه‌ای و رنگارنگ است و آن را به یک مکان تاریخی دیدنی  در ان روستا تبدیل کرده است . مناره بلند مسجد از دور به خوبی قابل مشاهده است .

قلعه پرتغالی های چابهار

قلعه پرتغالی‌ها از آثار به جای مانده از دوران استعمار پرتغالی‌ها در ایران است که ما در مطلب قلعه پرتغالی‌ها به طور مفصل به بررسی این جاذبه تاریخی که چندین نمونه در ایران دارد پرداخته‌ایم . یک نمونه از این قلعه‌ها در روستای تیس واقع شده که شبیه کاروان‌سراهای شاه عباسی بیستون در زمان شاه سلیمان صفوی است. این قلعه نزدیک ساحل ساخته شده و با بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

گورستان جن تیس

گورستان جن تیس  یا همان جن سنط که پیشتر هم به آن اشاره کردیم یکی دیگر از جاذبه‌های مرموز روستای تیس است . این گورستان که بر روی تپه‌ای مشرف بر روستا واقع شده چیزی حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. افسانه‌ها و داستان‌های زیادی در مورد این قبرستان بین بومی‌ها و محلی‌ها وجود دارد . قبرهای آن در بین سنگ و صخره‌های دامنه کوه کنده شده و این کار با امکانات آن زمان تقریباً امری غیر ممکن به نظر می‌رسد . به همین دلیل بومیان ساخت این قبرها را کاری فوق بشری دانسته و آن را به اجنه نسبت می‌دهند .

 

برای تهیه بلیط با بهترین شرایط و سفر به شهر های مختلف  ایران به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها