معرفی تنگه کافرین

معرفی تنگه کافرین

آیا تا به حال عنوان عروس زاگرس به گوشتان خورده است . استان ایلام به خاطر داشتن جاذبه‌های طبیعی بسیار و زیبایی‌های خاص و منحصر به فرد این عنوان را به شایستگی به خود اختصاص داده . یکی از این جاذبه‌ها تنگه کافرین است که در بین صخره‌هایی از رشته کوه زاگرس منطقه‌ای کارت پستالی و چشم نواز را ایجاد کرده است  .اگر با دیدن عکس‌هایی از گردشگران که در حال قایق سواری در آب‌هایی بین کوه های مرتفع هستند حسرت می‌خورید که کاش شما هم همچین فضایی را تجربه کنید به استان ایلام  و این منطقه سفر کرده و خودتان صاحب یکی از این عکس‌ها شوید . در ادامه با مطلب معرفی تنگه کافرین در مجله گردشگری بلیط اینجا شما را با این جاذبه ی چشم نواز و بسیار دیدنی کشورمان آشنا خواهیم کرد .

 

تنگه کافرین کجاست؟

این تنگه در استان ایلام و در جاده ایلام_ بدره واقع شده . فاصله آن با شهر بدره چیزی حدود ۱۵ کیلومتر است . شهر بدره که در ۸۰ کیلومتری ایلام قرار دارد با داشتن تنگه‌ها و طبیعتی بی‌نظیر یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در این استان به شمار می‌رود . از نظر موقعیت جغرافیایی؛ تنگه کافرین بین سه کوه مهم زاگرس یعنی مانشت، دینار کوه و کویر کوه جای گرفته . رودی که از میان این تنگه میگذرد در نهایت به رودخانه سیمره  می‌ریزد .

علت نامگذاری؟

تنگه کافرین با نام‌های تنگه ی کافری و شداد هم شناخته می‌شود .محلی ها می‌گویند نامگذاری این منطقه به زمان حمله عرب‌ها به ایران برمی‌گردند . در واقع به علت مقاومتی که مردم این ناحیه در برابر عرب‌ها داشتند این منطقه به تنگه کافرین شهرت پیدا کرده است . شداد هم عربی همین کلمه است .

 

ویژگی های تنگه کافرین

 

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم سه کوه مهم زاگرس باعث شکل‌گیری این تنگه و زیبایی‌های بسیاری دیگر در استان ایلام شده است . کافرین که پشت سد سیمره و در منطقه کوهستانی قرار دارد از تلفیق چشمه‌های آب و رودخانه‌ای که از کویر کوه سرچشمه می‌گیرد ایجاد شده  .طول این تنگه ۲ کیلومتر است و در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده . اگر تا به حال از این جاذبه دیدنی کشورمان بازدید نکرده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به استان ایلام و این منطقه بزنید . داشتن چشم اندازی زیبا پوشش گیاهی و جانوری متعدد و متنوع  و هوایی دل‌انگیز و باصفا از جمله دلایلی است که لزوم بازدید از آن را تایید می‌کند .

آب و هوا

همانطور که می‌دانید مناطق کوهستانی در فصل‌های سرد سرمای استخوان سوزی را تجربه می‌کنند . بنابراین شاید گردشگران در این محدوده زمانی نتوانند به راحتی به گشت و گذار بپردازند . اگرچه محلی‌ها به این آب و هوا عادت کرده اند . اما در فصل بهار این منطقه حقیقتاً به بهشتی بر روی زمین از نظر آب و هوا تبدیل می‌شود .در تابستان‌ها هوا به ۴۰ درجه می‌رسد و رطوبت نیز تا حدی بالا می‌رود .

پوشش گیاهی و جانوری

همانطور که گفتیم تنگه کافرین در میان انبوهی از گیاهان و درختان قرار گرفته است . سرسبزی و پوشش گیاهی انبوه و متنوع باعث شده چشم انداز این منطقه بسیار تماشایی و دیدنی باشد . جنگل‌های بلوط که در این خطه وجود دارند محل زندگی گونه‌های مختلفی از گیاهان و جانوران است .

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های تنگه کافرین وجود نوعی سنجاب معروف به سنجاب ایرانی در این محدوده است . این سنجاب قرمز رنگ که جثه‌ای کوچک دارد در لابلای درختان بلوط به چشم می‌خورد . ویژگی‌های ظاهری این گونه جانوری باعث شده از سایر سنجاب‌ها به طور کامل تشخیص داده شود . موهای قهوه‌ای روی پشت آن و رنگ زرد زیر بدنش به علاوه موی سر و دم قرمز آن از جمله این ویژگی‌هاست .

کاوش های باستانی

بر اساس کاوش‌هایی که از ساختارهای معماری با بافت سنگ چین با ملات گل و همچنین نوع کف‌ها و سفالینه‌های به دست آمده از این منطقه ایجاد شده قدمت آنجا را به دوران مفرغ قدیم نسبت می‌دهند . در واقع در ۵۰۰ متری محوطه کاوش عصر مفرغ و در بررسی تنگه کافرین و شسته شدن خاک‌های اطراف دریاچه سد سیمره چیزهایی کشف شد که نشان از باقیمانده‌هایی از یک بنای بزرگ داشت . با بررسی‌های بیشتر در انجام عملیات‌های کاوشی محققان به شناسایی یک بنای فاخر در دوران ساسانی دست پیدا کردند . گویا هنوز هم آثار باستانی ارزشمند بسیاری در این منطقه وجود دارد که کشف نشده است . متاسفانه این منطقه در حال حاضر در معرض خطرات شدید طبیعی و انسانی قرار گرفته .

 

تفریح در تنگه کافرین

 

اگر تا به حال به این منطقه سفر کرده باشید یا به محض اینکه به تنگه کافرین برسید خودتان از شدت زیبایی و شگفتی‌های آن تصدیق می‌کنید که تماشا و گشت و گذار بزرگترین تفریح در این خطه است . همچنین قایق‌هایی در آب رودخانه این تنگه قرار دارند که می‌توانید با سوار شدن در آنها و حرکت در مسیر تنگه تجربه‌ای به یاد ماندنی برای خود و خانواده‌تان ثبت کنید .فراموش نکنید که همین طور که دارید از مناظر خیره کننده اطراف لذت می‌برید عکس‌هایی هم ثبت کنید . بعدها با تماشای آن ها خواهید فهمید که عکس هایتان دست کمی از تصاویر اینترنتی ثبت شده در زیباترین مناظر طبیعی دنیا ندارد .

جنگل گردی و قدم زدن در لابلای درختان سر به فلک کشیده و انبوه یکی دیگر از تفریحاتی است که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید . به خصوص اگر خوش شانس باشید و در همان لحظات سنجابی هم از مقابل دیدگانتان عبور کند . اگر هم اهل ماهیگیری هستید و مهارتش را هم دارید. می توانید سفر خودتان را تکمیل کرده و خود و همراهانتان را به یک ماهی کباب خوشمزه  از ماهی‌های تازه سید شده ی رودخانه سمیرم مهمان کنید .

بهترین زمان سفر به تنگه کافرین

وقت آن رسیده که در معرفی تنگه کافرین بهترین زمان برای سفر به این منطقه را به شما معرفی کنیم . پیشتر هم اشاره کردیم که واقع شدن تنگه کافرین در محیط کوهستانی باعث شده این ناحیه در فصول دوم سال آب و هوایی بسیار سرد داشته باشد . بنابراین ماه‌های فروردین و اردیبهشت بهترین زمانی است که می‌توانید به این منطقه سفر کنید . تابستان‌ها هم سرسبزی اطراف تنگه به اوج می‌رسد و چشم اندازی دیدنی را به گردشگران عرضه می‌کند . هرچند که نمی‌توان از تابلوی هزار رنگی که پاییز در طبیعت نقش می‌زند چشم پوشید .

 

جاذبه های اطراف تنگ کافرین

همانطور که گفتیم استان ایلام پر است از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی . فقط شهر بدره ۳۰ اثر تاریخی دارد که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده  .در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه‌های اطراف تنگه کافرین خواهیم پرداخت .

سد بره هله

بعد از اینکه در قایق سواری از تماشای مناظر اطراف و سکوت و آرامش تنگه کافرین لذت بردید در نهایت به منظره‌ای دیدنی خواهید رسید که از بقایای سد بره هله است .تماشای غروب آفتاب در این منطقه میتواند تجربه ای به یادماندنی را برای شما ثبت کند .

 

برکه آب زمزم

کافیست یک کیلومتر از تنگه کافرین فاصله بگیرید تا برکه‌ای با عمق ۱۰ متر با آبی خنک و گوارا از شما پذیرایی کند .

 

رودخانه سیمره

رودخانه سمیره همان جایی است که گفتیم رود میان تنگه به آن می‌ریزد . در واقع این رودخانه بزرگترین و پرآب‌ترین رود ایلام است و از سرشاخه‌های رود کرخه به شمار می‌رود .

غار شداد

اگر دوست دارید یک اثر باستانی و تاریخی هم در این منطقه تماشا کنید بازدید از غار شداد با قدمتی بالا که به دوران ساسانیان می‌رسد سفرتان را تکمیل می‌کند . بخشی از این غار به خاطر افزایش سطح آب رودخانه به زیر آب رفته است .

 

آتشکده کلم

گویا این آتشکده اواخر دوره‌های تاریخی بعد از اسلام تشکیل شده است . رودخانه کلم و قرارگیری این آتشکده بین دو کوه با دره سرسبز باعث شده به یکی از جاذبه‌های دیدنی استان ایلام تبدیل شود .

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

زیباترین تنگه ها و دره های ایران

معرفی تنگه براق

تنگه کول فرح ایذه

معرفی تنگه قاسمی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها