معروف ترین موزه های جهان

معروف ترین موزه های جهان

موزه ها از گذشته تا کنون از مهم ترین جاذبه های گردشگری در همه جای دنیا بوده اند .آثار هنری و گنجینه های با ارزشی که در موزه ها حفظ و نگه داری میشوند ؛ هنر ، تاریخ و فرهنگ را به نسل های بعد منتقل میکنند . موزه گردی یکی از جذاب ترین کارهاییست که در سفر به هر شهر و کشوری میتوانید آن را تجربه کنید . تعداد موزه ها در سراسر دنیا بسیار بالاست و هر کشوری چندین موزه ی دیدنی و معروف دارد . ما در این مطلب قصد داریم تعدادی از معروف ترین موزه های جهان را براساس مصاحبه‌ها و تحقیقات صورت گرفته در دنیا که توسط مجله فوربز گردآوری شده است را به شما معرفی کنیم.

 

موزه لوور -فرانسه

معمولا همه با شنیدن نام موزه اولین جایی که به ذهنشان می آید موزه لوور پاریس است . این موزه که در نزدیکی خیابان معروف شانزه لیزه و در یکی از کاخ های سلطنتی فرانسه قرار دارد در سال ۱۷۹۳ افتتاح گردید . در این مجموعه ابتدا  ۵۳۷ تابلو نقاشی و ۱۸۴ اثر هنری دیگر وجود داشت اما در حال حاضر حدودا ۳۸ هزار اثر هنری و تاریخی در آن حفظ و نگهداری میشود . معماری لوور خود دیدنی و منحصر به فرد است به این گونه که دارای سه بال و پنج طبقه میباشد . یک هرم شیشه ای در سال ۱۹۸۹ در حیاط اصلی آن ساخته شد که حکم ورودی اصلی موزه را دارد .

در این مجموعه آثاری از تمدن ها و دوره های تاریخی مختلف از جمله تمدن‌های باستانی ایران، مصر و یونان، امپراطوری روم، قرون وسطی و دوران ناپلئون وجود دارد . اما شاید معروف ترین اثری که در آن نگهداری میشود تابلو مونالیزای داوینچی باشد .

موزه ونگوگ -هلند

یکی دیگر از معروف ترین موزه های جهان موزه ونگوگ درشهر زیبای آمستردام است که در سال ۱۹۷۶ افتتاح شد . در واقع میدانی با عنوان میدان موزه در این شهر وجود دارد که موزه های متعدد و متنوعی را در خود جای داده و ونگوگ یکی از آنهاست . این مجموعه از دو ساختمان تشکیل شده و مختص آثار ونگوگ هنرمند و نقاش معروف است . ساختمان ریتولد اصلی ترین بخش موزه است که مجموعه های دائمی در آن به معرض نمایش گذاشته میشود . اما ساختمان بیضی شکل دیگری هم هست که نمایشگاه های مهم موقتی در آن برگزار میشود . این ساختمان دارای سه طبقه است و برای ورود به آن باید از یک تونل زیر زمینی عبور کرد .تابلوی های معروفی از جمله گل های آفتابگردان، سلف پرتره و سیب زمینی خواران از جمله آثاری است که در این مجموعه در معرض بازدید قرار میگیرند .

موزه ریکس- هلند

بزرگترین و معتبر ترین موزه ی هلند ریکس نام دارد که بیش از یک میلیون اثر هنری در آن نگهداری میشود . بازسازی دوران طلایی هلند یکی از دیدنی ترین بخش های این موزه است که در قالب آثار منیاتوری و عروسکی به گردشگران نمایش داده میشود .این مجموعه ابتدا در سال ۱۸۰۰ در لاهه تاسیس شد و سپس در سال ۱۸۰۸ به آمستردام منتقل شد  .از سال ۲۰۱۳ بخش های زیادی از این موزه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت  .

گنجینه های هنری مهمی از هنرمندان معروفی مثل رامبراند، فرانس هالس و یوهانس ورمیر در موزه ریکس در معرض بازدید گردشگران قرار گرفته است .

موزه آرمیتاژ- روسیه

در سال ۱۷۶۴ کاترین کبیر این موزه را در سن پترزبورگ  تاسیس کرد . تعداد آثاری که در این مجموعه نگهداری و نمایش داده میشود بسیار زیاد است به گونه ای که اگر برای بازدید از هر اثر ۱ دقیقه وقت بگذارید ۱۱ سال زمان لازم است تا از همه ی آثار موزه بازدید کنید . موزه ی آرمیتاز از مهم ترین جاذبه های گردشگری روسیه به شمار میرود که شامل ۶ ساختمان تاریخی است که به هم متصل هستند . یکی از این ساختمان ها قصر زمستانی امپراطوران روسیه بوده که خود بسیار تماشایی است . آثاری از هنرمندانی مثل داوینچی، میکل‌آنژ، رامبراند و روبین بخشی از چیز های گرانبهایی است که در این موزه نمایش داده میشود .

موزه آرمیتاژ از نظر وسعت بعد لوور دومین موزه بزرگ جهان است که بالغ بر سه میلیون اثر هنری در آن وجود دارد  . مجموعه آرمیتاژ شعبه های دیگری در شهر های لندن، آمستردام و لاس‌ وگاس نیز دارد .

موزه بریتانیا- انگلستان

این بار در معرفی معروف ترین موزه های جهان به سراغ کشور انگلستان و شهر لندن میرویم . در سال ۱۷۵۹ در منطقه ی بلومزبری لندن اولین موزه ی عمومی جهان افتتاح شد .  در این موزه بیش از ۷ میلیون قطعه از کشور ها و فرهنگ های مختلف جمع آوری و نگهداری شد .  در این مجموعه نمایشگاه هایی وجود دارد  که در آن ها دوران های مختلف تاریخی مثل عصر یخبندان و حیات و مرگ در پومپئی بازسازی و نمایش داده میشود . اشیا ارزشمندی مثل سنگ روزِتا که کلید رمزگشایی خط هیروگلیف است و نیز بزرگترین مجموعه مومیایی خارج از مصر در این موزه به چشم میخورد .

 

 

موزه اورسی -فرانسه

کشور فرانسه و شهر پاریس از جذاب ترین مقصد های گردشگری در دنیاست . موزه اورسی که در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد نیز در لیست جاذبه های متعدد و متنوع این شهر جایگاه خاص خودش را دارد . این مجموعه گاهی توانسته با موزه معروف لوور رقابت کند و آثار مهمی از هنر ملی امپرسیونیست و پست امپرسیونیست فرانسه و همچنین سبک کمتر شناخته شده ی سمبولیست ، نقاشی نقطه نقطه و واقع گرایان را نیز در خود جای داده . هنرمندانی مثل مونه، ون گوگ و مونک از جمله افراد سرشناسی هستند که آثارشان در موزه اورسی نمایش داده میشود .

 

موزه واتیکان -ایتالیا

کشور ایتالیا میزان یکی دیگر از معروف ترین موزه های جهان است . موزه ی واتیکان در قرن ۱۶ میلادی در واتیکان رم توسط پاپ پولیوس دوم افتتاح شد .  معماری منحصر به فرد این بنا در شهرت آن تاثیر مهمی داشته . پلکان‌های مارپیچ، اتاق رافائل و تزیینات و نگارگری‌های نفیس بکار رفته در نمازخانه‌ی سیستین از جمله زیبایی هایی است که با گشت زدن در موزه ی واتیکان میتوانید ببینید . نقاشی های سقف نماز خانه ی این بنا را هنرمند معروف میکل آنژ خلق کرده است . بسیاری از هنر دوستان بر این باورند این نقاشی ها اوج فعالیت میکل آنژ در عرصه نقاشی است .

 

 

موزه دل پرادو -اسپانیا

شهر مادرید در کشور اسپانیا میزبان موزه ای به نام دل پرادو است که از قدیمی ترین موزه های ملی دنیا به شمار میرود . دل پرادو  نقاشی هایی از قرن ۱۱ تا ۱۸ اسپانیا و همچنین آثار هنری مهمی از هنرمندانی مثل ون دایک و رامبراند را در خود جای داده است. معماری مجموعه نیز به سبک نئو کلاسیک طراحی شده است . در این موزه حدود ۸۲۰۰ طراحی ، ۷۶۰۰ نقاشی، ۴۸۰۰ اثر چاپی و ۱۰۰۰ مجسمه، و همچنین تعداد زیادی آثار هنری و اسناد تاریخی حفظ و نگهداری میشود .

آثار هنرمند معروف ولاسکزز در شهرت این موزه نقش بسزایی داشته . این هنرمند همچنین مجموعه های با ارزشی از هنرمندان ایتالیایی را به اسپانیا آورد .

 

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

باغ موزه های تهران 

پرطرفدار ترین موزه های اصفهان

بهترین و جذاب ترین موزه های کرمانشاه

دیدنی ترین موزه های شیراز 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها