پرطرفدار ترین موزه های اصفهان

پر طرفدار ترین موزه های اصفهان  

موزه‌های اصفهان با هدف گردشگری و پژوهش برای محققان و دیگر اقشار جامعه به وجود آمده است، که هر ساله طرفداران زیادی از نقاط جهان به این شهر سفر می‌کنند. این موزه‌ها به دلیل این‌که نشان‌دهنده تاریخ و فرهنگ این شهر است. بسیاری از افراد، پرطرفدار ترین موزه های اصفهان را به عنوان اولین گزینه برای گردشگری انتخاب می‌کنند و آثار متنوعی در این موزه‌‌ها به چشم می‌خورد. با این وجود در دوران کرونا، بازدید از مکان‌های گردشگری به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است .

پرطرفدار ترین موزه ‌های اصفهان

اصفهان در دوران سلجوقیان، آل بویه و صفویه پایتخت کشور بود و در دوران صفویان سا‌ز‌ه‌های متعددی مانند : کاخ‌ها، قلعه‌ها و… ساخته شدند که قدیمی‌ترین  آن موزه چهل ستون و جدیدترین آن موزه موسیقی است این موزه‌ها شامل:

۱- کاخ چهل ستون :

این موزه پس از گلستان، دومین موزه قدیمی ایران و قدمت آن مربوط به دوران صفویه است و دارای گنجینه‌‌های بسیار نفیسی از جمله نقاشی‌ها، نگارگری‌ها و خطاطی‌ها که نمونه آن در هیچ کجای ایران پیدا نمی‌شود و همچنین علت نام‌گذاری آن وجود این عمارت درون یک باغ وسیعی است به همین جهت به نام باغ چهل ستون شناخته شده است. این موزه دارای دو اتاق در شمال و جنوب، تالار بیستون و یک حوض در مقابل تالار آن وجود دارد .

آدرس چهل ستون : اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری و غرب میدان نقش جهان، کاخ چهل ستون

موزه چهل ستون اصفهان

۲-رکیب‌خانه:

قدمت موزه رکیب‌خانه به دوران شاه عباس صفوی برمی‌گردد و یکی از زیبا‌ترین و پرطرفدار ترین موزه های اصفهان است که انواع  آینه‌کاری‌ها، کتاب‌ها، آثار روغنی و لاکی، آثار فلزی، نگارگری و … در این موزه وجود دارد. مساحت این رکیب‌خانه به ۲۶۰۰ متر مربع می‌رسد و بیش از  ۳۰۰۰۰شی از دوره‌‌ی قاجاریه و صفویه در این موزه دیده می‌شود. رکیب‌خانه در قدیم محل نگهداری، وسایل اصطبل و وسایل سوارکاری بوده است .

آدرس رکیب خانه : اصفهان، خیابان استانداری ،روبه‌روی دانشگاه پردیس

رکیب خانه اصفهان

۳-کلیسا وانک :

موزه کلیسا وانک دارای ۸۳۰ شی که مربوط به قرن ۱۶ تا ۲۰ میلادی است  در این کلیسا ۷۱۰ جلد از کتاب‌‍ها، نقاشی‌ها و تابلوهای گچ‌بری وجود دارد و حدود ۲۰۰ جلد کتاب از انجیل و تورات که به زبان ارمنی نوشته شده است.

در  کلیسا وانک آثار فلزی ارزشمندی از جمله : نقره، طلا، سینی و آثار چوبی شامل : مبلمان، صلیب و تابلوهای منبت‌کاری وجود دارد.

آدرس :  خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسا وانک

کلیسا وانک اصفهان

۴- حمام علی قلی خان :

این موزه در سال ۱۰۹۱ هجری شمسی توسط علی قلی خان از درباریان  دوران صفوی ساخته‌شد. مساحت این موزه  ۱۲۰۰ متر مربع و دارای یک حمام بزرگ، یک حمام کوچک و وسط آن یک حوض وجود دارد و همچنین در گوشه حمام ماکت‌های که نشان‌دهنده فرهنگ مردم در قدیم است دیده می‌شود. حمام علی قلی خان از قدیمی‌ترین و پرطرفدار ترین موزه های اصفهان به‌شمار می‌رود.

آدرس : اصفهان، خیابان مسجد سید، روبه‌روی خیابان طیب

حمام علی قلی خان

۵- علوم و فنون آموزش پرورش:

موزه علوم و فنون از مورد علاقه‌ترین موزه‌های دوست‌داران علم است. این موزه در زمینه‌های مختلف مانند نجوم، زمین‌شناسی، فیزیک و شیمی ساخته شد همچنین در بخش زمین‌شناسی نمایش انواع مختلفی از : فسیل‌ها، کانی‌ها و سنگ‌های رسوبی و… و در بخش فیزیک معرفی قوانین فیزیک و در بخش شیمی به معرفی علوم و فنون افراد مشهور پرداخته می‎‌شود.موزه علوم و فنون اصفهان

۶- باغ پروانه :

این موزه  شگفت‌‌انگیز دارای مساحت  ۲۰۰۰ متر‌مربع و بیش از ۱۰۰  گونه در آن دیده می‌شود، همچنین ۱۱ گیاه نادر و انواع درختچه فردوش بگونیا، فیکوس‌ها، لیندا و بیش از ۲۲۰۰ گونه پروانه در قاب‌های این موزه وجود دارد. این موزه در پارک جنگلی  ناژوران قرار دارد و امکان لذت‌‌ بردن از فضای پارک جنگی و استفاده از شهربازی و باغ خزندگان را برای شما فراهم می‌کند.

آدرس : اصفهان،میدان سهرودی، خیابان الفت، پارک جنگلی ناژوران

باغ پروانه اصفهان

۷- تاریخ طبیعی :

موزه تاریخ طبیعی در سال ۱۳۶۷ شروع به فعالیت کرد و قدمت این موزه به دوران تیموریان برمی‌گردد و یکی از پرطرفدار ترین موزه‌ های اصفهان است در آن انواع سالن‌های مختلف دیده می‌شود که شامل :

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

  • سالن جانوران : در این سالن انواع جانواران بی‌مهره مانند: اسفنج‌ها، تک‌سلولی‌ها، نرم تنان و…..وجود دارد .

سالن جانوران موزه تاریخ طبیعی

  • سالن گیاه شناسی : این سالن انواع گیاهان صنعتی، دارویی و…. در درون خود جای داده است.
  • سالن زمین شناسی : در این سالن انواع کانی‌ها، سنگ‌های آذرین، رسوبی و… دیده می‌شود.

سالن زمین شناسی موزه تاریخ طبیعی

  • سالن مهره داران : این سالن که بیش‌ترین بخش موزه را به خود اختصاص داده است و درآن می‌توانید انواع : ماهی‌ها، خزندگان، پرندگان و…. تماشا کنید.
  • سالن جغرافیا :در سالن جغرافیای طبیعی انواع نقشه‌های قدیم ایران تا به امروز مشاهده می‌شود .

آدرس تاریخ طبیعی : اصفهان، تقاطع خیابان استانداری و خیابان سپه

۸- موزه صدف :

علاقه‌مندان به موجودات دریایی و انواع گونه‌های مختلف در اعماق دریا می‌توانند از این موزه بازدید کنند. در این موزه بیش از ۲۰۰۰ گونه شامل نرم‌تنان، سخت‌پوستان، خارپوستان و…. . وجود دارد که از اعماق دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان به دست آمده‌اند.

آدرس موزه صدف :  اصفهان، میدان سهرودی، جاده الفت، موزه صدف اصفهان

موزه صدف اصفهان

۹- موزه خانه مشروطیت :

خانه مشروطیت یکی از مشهورترین و پرطرفدار ترین موزه ‌‌های اصفهان است که در قدیم، جلسات علما و افراد سیاسی در آنجا برگزار می‌‌شد و مالک اصلی آن فردی سرشناسی  به نام محمد تقی رازی بود، همچنین در این خانه  ۱۲ اتاق و  ۲حیاط که یکی در اندرونی و یکی بیرونی وجود دارد، علاوه براین دیوارهای این خانه دارای  نقاشی‌های بسیار زیبا و منحصر به فردی است .

آدرس موزه خانه مشروطیت : اصفهان، خیابان نشاط، کوچه چهاردهم ،خانه مشروطیت

خانه مشروطه اصفهان

۱۰- موزه موسیقی :

جدیدترین موزه ساخته شده در اصفهان موزه موسیقی است که در خیابان جلفا قرار دارد که توسط مهراد جیحونی و شهریار شکرانی در سال ۱۳۹۴تاسیس شده است در این موزه انواع: ادوات موسیقی، سازهای محلی و بیش از ۳۰۰ آلات موسیقی وجود دارد همچنین در این موزه می‌توانید بخش‌های مختلفی مانند: تالار سازه‌های محلی، موسیقی سرا، کارگاه ساز سازی و … بازدید کنید.

آدرس موزه موسیقی : اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهیدقندی پلاک ۷۴

موزه موسیقی اصفهان

کرونا چه تاثیری بر موزه ‌های اصفهان گذاشت ؟

موزه خانه مشروطیت، کاخ چهل ستون، حمام قلی خان و….از پرطرفدار ترین موزه‌ های اصفهان به شمار می‌رود و دارای شهرت جهانی است با این وجود در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا آمار بازیدکنندگان تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرد. امید است موزه‌ها در دوران پسا کرونا مورد توجه بیشتری قرار بگیرند زیرا نقش مهمی در معرفی تاریخ و فرهنگ یک کشور ایفا می‌کنند .

سوالات متداول

امکانات موزه موسیقی اصفهان شامل چه مواردی می‌شود؟
در این موزه انواع: ادوات موسیقی، سازهای محلی و بیش از ۳۰۰ آلات موسیقی وجود دارد همچنین در این موزه می‌توانید بخش‌های مختلفی مانند: تالار سازه‌های محلی، موسیقی سرا، کارگاه ساز سازی و … بازدید کنید.
موزه تاریخ طبیعی اصفهان از چه سالن‌هایی تشکیل شده است؟
از سالنهای این موزه بزرگ می‌توان به سالن جانوران، زمین شناسی، گیاه شناسی، جغرافیا و مهره داران اشاره کرد.
دومین موزه قدیمی ایران چه نام دارد؟
این موزه پس از گلستان، دومین موزه قدیمی ایران و قدمت آن مربوط به دوران صفویه است و دارای گنجینه‌‌های بسیار نفیسی از جمله نقاشی‌ها، نگارگری‌ها و خطاطی‌ها که نمونه آن در هیچ کجای ایران پیدا نمی‌شود و همچنین علت نام‌گذاری آن وجود این عمارت درون یک باغ وسیعی است به همین جهت به نام باغ چهل ستون شناخته شده است.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
3 ماه قبل

[…] پرطرفدار ترین موزه های اصفهان […]