هلند؛ کشور گلها

هلند ؛ کشور گلها

 

هر کس نام کشور هلند به گوشش بخورد بی درنگ تصویر گل ها و لاله های زیبا و خاص این کشور در ذهنش می آید .هلند ؛ کشور گلها که به عنوان سومین کشور زیبای جهان شناخته میشود توانسته با سرمایه گذاری در بخش باغبانی ، صنعت گل و تجارت آن را در جهان در دست گیرد. این کشور از پیشگامان تحقیق و فناوری در زمینه گلخانه ها به شمار می آید.

کشور هلند با مساحت ۴۲۰۰۰ کیلومتر مربع ؛ بیش از ۱۰۰۰۰هزار هکتار باغ گل دارد . بخش بزرگی از این باغ ها مزرعه های گل لاله است . به همین جهت از این سرزمین با لقب کشور گل های لاله و سرزمین آسیاب بادی یاد می کنند .

هلند اولین و بزرگ ترین صادر کننده گل شاخه ای و پیاز آن به دنیا است و از این روش درآمد ۶.۲ میلیارد یورو (در سال) کسب می کند.

۵۲درصد از تجارت گل در بازارهای جهانی به سرزمین هلند تعلق دارد. کشورهایی مانند آلمان و آمریکا .از جمله کشورهای وارد کننده گل از هلند هستند . فصل گل لاله  در هلند از ماه مارس تا ماه آگوست است که در طول این ماه ها چند نسل از لاله ها رشد میکنند.

بخش تولید گل و گیاهان زینتی در هلند بیشترین اثر را روی اقتصاد این کشور داشته .

 

 

لاله های هلندی

 

گل لاله از زیباترین و پر طرفدار ترین گل ها در سراسر دنیا ست . این گل که از تیره سوسنی ها ست معروف ترین گل در کشور هلند است تا آن جا که هلند را به نام کشور گل ها لاله لقب داده اند . گل لاله دارای رنگ های  زرد، سفید، صورتی، نارنجی و بنفش است.

کشور هلند سالانه ۳  میلیارد شاخه از این گل تولید می کند که اغلب آن ها صادر می شوند. این گل در اواخر زمستان و  اوایل بهار در ایران موجود است. ۱۵۰ گونه گل لاله در میان ۳۰۰۰ نوع دسته بندی شده در ۱۵ دسته متعلق به این کشور است .

لاله هلندی در شکل های لاله های تک شکوفه ای با گلبرگ های بی لبه، لاله های طوطی شکل با گلبرگ های لبه دار، لاله های دو شکوفه ای با گلبرگ های بی لبه، و لاله های نیلوفری با گلبرگ های تیز تولید میشود . اندازه ساقه و شکوفه لاله با توجه به نوع آن متفاوت است.

 

 

رز هلندی ، محبوب ایرانی ها

 

زیبایی و عطر خاص این گل باعث شده طرفداران زیادی در سراسر دنیا داشته باشد . در میان ایرانی ها نیز این گل از محبوب ترین و پر فروش ترین گل ها ست .

عطر گل رز هلندی تا آنجایی است که از اسانس آن در صنعت عطر سازی استفاده می شود و جزو گران ترین اسانس ها به شمار میرود . جالب است بدانید که این گل مصرف خوراکی هم دارد .

 

گل داوودی ، نرگس ، سوسن یا لیلی ،سنبل، کرو کوس ، کوکب و… سایر گل ها یی ست که میشود  در هلند یافت.

 

 

جشنواره گل هلند

 

جشنواره گل کوکنهوف هلند بزرگترین رویداد گل در جهان است . این جشنواره که در باغ کوکنهوف که از معروف ترین و بزرگ ترین باغ های دنیا ست سالانه افراد بسیاری را به این کشور جذب میکند . زمان برگزاری جشنواره در فصل بهار به مدت دو ماه است و در این بازه درهای باغ برای عموم مردم باز میشود .جشنواره  در جنوب شهر آمستردام در شهر کوچک لیسه برگزار می‌ شود.

در این رویداد جذاب بیش از ۷ میلیون گل با بیش از ۸۰۰ گونه گل لاله وجود دارد که تماشای آن برای بازدید کننده ها  تجربه‌ ای به یاد ماندنی ایجاد می‌ کند. در این جشنواره علاوه بر گل‌ های زیبا و کمیاب، آثار هنری و رویدادهای شگفت‌ انگیزی نیز وجود دارند. رژه گل‌ ها، جشنواره گل و غذا، عاشقانه در کوکنهوف و جشنواره مد و گل  بخشی از دیدنی های این جشنواره است . بازدید از این جشنواره به همراه خانواده و کودکان میتواند تجربه ی یک سفر به یاد ماندنی را در خاطرات شما ثبت کند چرا که در کنار باغ‌ های زیبای گل، مکان‌ هایی نیز برای بازی کودکان در نظر گرفته شده . به اعتقاد گردشگران هلند واقعی را باید  در  کوکنهوف یافت.

 

 

تاریخچه این جشنواره

 

پیشینه باغ گل کوکنهوف که نام آن به معنای «باغچه آشپزخانه» است به قرن پانزدهم بر می‌ گردد.  «کنتس ژاکلین باواریا»، «جاکوبا وان بییرن»، میوه‌ ها و گل‌ ها را از جنگل جمع‌ می‌ کردند و از آنها در باغ گل قصر  استفاده می‌ کرد. قصر کوکنهوف در سال ۱۶۴۱ میلادی ساخته شد، و زمین‌ های آن تا مساحت بیش از ۲۰۰ هکتار گسترش یافت.

پارک وندل که به سبک مناظر انگلیسی طراحی شده، اساس و الگوی شکل‌ گیری باغ گل کوکنهوف است.
جشنواره گل کوکنهوف معمار منظر، «ژان دیوید زوچر» و پسرش، «لویی پاول زوچر» که پارک وندل آمستردام را نیز طراحی کرده، در سال ۱۸۵۷ میلادی، باغ‌ های این قصر را مجدداً طراحی کرد.
در سال ۱۹۴۹ میلادی، گروهی از صادرکنندگان پیازهای انواع گل لاله به این تصمیم گرفتند تا از زمین‌ های این قصر برای نمایشگاه دائمی پیازهای گل‌ های بهاری، به نشانه تولد کوکنهوف به عنوان یک باغ گل استفاده کنند . بنابراین دروازه های این باغ گل  را در سال ۱۹۵۰ میلادی به روی عموم گشودند و با حضور ۲۳۶۰۰۰ بازدیدکننده تنها در نخستین سال افتتاحیه اش، خیلی زود با اقبال مردم روبرو شد.

اگر قصد سفر به کشور هلند و بازدید از این جشنواره ی بزرگ و دیدنی را دارید در نظر داشته باشد مدت زمان بازدید برای عموم محدود است و فقط  از ماه مارس تا ماه مه از ساعت هشت صبح تا هفت و نیم شب در های باغ باز است، بنابراین بهتر است تاریخ دقیق بازگشایی باغ را کسب کنید زیرا هر سال کمی تغییر می‌ کند.

لاله های نارنجی

 

یکی از لقب های تیم ملی فوتبال هلند لاله های نارنجی است . فوتبال از جمله ورزش های  محبوب مردم هلندی به شمار می‌ رود . مخصوصا اگر بحث بازی های جام جهانی  باشد . هلند در یازده دوره مسابقات جام جهانی فوتبال حضور داشته‌ است و که سه بار آن به فینال این رقابت ها رسیده‌ است اما عجیب است که در هر سه دوره نایب قهرمان شده به همین خاطر است که  لقب بد شانس‌ های جام جهانی را هم به این تیم داده اند.

 

برای کسب اطلاعات اخذ ویزا برای کشور هلند میتوانید به مطلب دانستی‌ های متفاوت پیرامون اینکه ویزا چیست؟ مراجعه کنید

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها