کافه سنتی های مشهد

کافه سنتی های مشهد

 

اگر اهل کافه گردی هستید و در عین حال به فضاهای سنتی و نوستالژی علاقه زیادی دارید پیشنهاد میکنیم حتما سری به کافه سنتی های مشهد بزنید . تنوع کافه، رستوران ، سفره خانه و … در مشهد بسیار زیاد است . اگر میخواهید با یک تیر دو نشان بزنید و در عین تجربه فضای سنتی سفره خانه های قدیمی از منو های کافی شاپی هم استفاده کنید کافه سنتی های مشهد میتواند بهترین انتخاب برای شما باشد . اگر هم  قصد مسافرت به مشهد را دارید رفتن به یکی از این کافه ها میتواند یکی از گزینه هایتان باشد تا هم  چیزی میل کنید هم از فضای دلنشین این کافه ها استفاده کنید .

اگرچه تعداد و تنوع این کافه ها در مشهد بسیار زیاد است ؛ ما در این مطلب به معرفی تعدادی از آن ها میپردازیم.

 

کافه حوالی

 

کافه حوالی مشهد که در خیابان آخوند خراسانی مشهد واقع شده با فضایی سنتی و دلنشین این روز ها طرفداران زیادی پیدا کرده . این کافه  در واقع یک خانه بازسازی شده دوره قاجار است که با سلیقه و هنرمندی بالایی تغییر کاربری داده . یک حیاط زیبا با حوضی قدیمی در وسط آن هر بیننده ای را به خانه های قدیمی و باصفا میبرد و شما را مجاب میکند برای ساعتی از این فضا و محیط دلنشین لذت ببرید . جدا از حیاط و فضای روباز کافه ، داخل ساختمان هم بسیار اصیل و هنرمندانه طراحی شده . شما میتوانید نقاشی های خاطره انگیز از هنرمند مشهدی علی میری که این روز ها تصویر گری ها و آثارش بسیار پر مخاطب شده را بر دیوار های کافه حوالی تماشا کنید. همچنین برنامه های ادبی و هنری زیادی هم در این کافه برگزار میشود .

اگر به عکاسی علاقه دارید این کافه میتواند یک لوکیشن بسیار جذاب برای شما باشد .

یکی از جذابیت های کافه حوالی منوی خاص و متنوع آن است . تقریبا برای هر نوع سلیقه ای و ذائقه ای در منوی این کافه گزینه ای پیدا خواهد شد . همه آن چه در منوی کافی شاپ ها باید باشد به علاوه نوشیدنی های خاص و ابداعی  کافه که به خصوص برای تابستان ها میتواند بسیار گوارا و دلچسب باشد .

اما جذاب ترین آیتم منوی این کافه غذاهای سنتی آن است پیشنهاد میکنیم اگر در تابستان به این کافه سری زدید به هیچ وجه تجربه امتحان کردن آبدوغ خیار این کافه را از دست ندهید . اگر دلتان برای غذا های خانه مادر بزرگتان تنگ شده خودتان را به شامی کباب های خوشمزه ی کافه حوالی دعوت کنید . یا اگر از آن دست مشهدی هایی هستید که شله برایتان حکم خوشمزه ترین غذاها را دارد به کافه حوالی بروید تا هم تفریح کنید و هم غذای مورد علاقه تان را نوش جان کنید . ضمن اینکه در کافه حوالی صبحانه نیز با تنوع بالایی سرو میشود  .

ساعت کاری کافه حوالی از ۸ صبح تا ۱۱ شب است و به دلیل موقعیت مکانی که در مرکزیت شهر واقع شده میتوانید به علاوه  ماشین شخصی با اتوبوس و مترو به این کافه زیبا بروید.

 

 

 

 

حوضخانه هزار دستان

 

خیابان جنت مشهد که از قدیمی ترین و معروف ترین خیابان ها و بازار های مشهد است کافه ای بسیار خاص و دیدنی را در خود جای داده . شاید نام کافه برازنده این بنا نباشد و موزه نام بهتری باشد . موزه ای که میتوانید در آن ، ساعت ها به تماشای اشیا عتیقه و گرانبها بپردازید و هر وقت خسته شدید بنشینید و از نوشیدنی ها خاص و بی نظیر آنجا برای خودتان چیزی سفارش بدهید .

 

این مجموعه ابتدا در سال ۱۳۷۳ افتتاح شد و در سال ۱۳۸۲ به کمک سازمان میراث فرهنگی به حوضخانه فرهنگی هنری تبدیل شد. در سال ۱۳۸۶ این مجموعه با جمع آوری بسیاری از اشیا و لوازم قدیمی  تبدیل به موزه ی کوچکی شد که بسیار دیدنی است.

دیوار های این حوضخانه نیز با نقاشی هایی از شاهنامه که توسط استادانی نظیر مجتبی سلماسی ، استاد ترابی ، استاد زاهدی  کشیده شده ، جذابیت بصری محیط را دو چندان کرده است.

 

حوضچه ای کوچک در وسط  کافه با ماهی های قرمز که در حال چرخیدن هستند و ستون هایی که  منقوش از کتیبه های خطی  اشعار عمر خیام که با خط زیبای نستعلیق استاد قاسم دانشجوی نیشابوری نوشته شده است ، نوای موسیقی سنتی اصیل ایرانی که در فضا پخش میشود ، شما را وادار میکند مشتری ثابت این کافه شوید .

 صاحب هزار دستان  آقای افشین نام دارد که پیرمردی خوش ذوق و خوش انرژی است . شاید بتوان گفت هم صحبتی با خود آقای افشین در حوضخانه هزار دستان شیرین ترین جاذبه این کافه سنتی است .

منوی این کافه شامل غذاهای سنتی و انواع نوشیدنی ها میشود . که البته برای سفارش غذا باید از قبل رزرو کنید .  اگر به حوضخانه هزار دستان رفتید حتما از نوشیدنی های خاص آنجا که توسط آقای افشین ابداع و نام گذاری شده نوش جان کنید. همچنین قهوه سنگی هزار دستان هم از سفارشات خاص این مجموعه است.

کافه پل مشهد

کافه پل مشهد یکی از منحصر به فرد ترین کافه های مشهد با سه فضای باز و نوستالژی و راک برای تمامی سلیقه ها با منوی غذایی و کافی شاپی بسیار کامل و با کیفیت بسیار بالا است. البته طبقه دوم این کافه فضای سنتی دارد و فضای طبقه ی اول  راک است . این کافه همچنین دارای یک تراس باصفا و زیبا هم میباشد .منوی کافه بسیار متنوع و جذاب است هر نوع قهوه و نوشیدنی گرم که بخواهید به علاوه نوشیدنی های سنتی در منوی این کافه پیدا میشود . منوی غذایی و صبحانه کافه پل نیز بسیار پر تنوع در بالاترین سطح کیفیت است .

این کافه در خیابان قاضی طباطبایی مشهد واقع شده و همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۲۳:۳۰ شب پذیرای مشتریان می باشد.

 

خانه تاریخی احمدیان

خانه احمدیان که از اواخر دوره قاجار برجا مانده است و معماری متفاوت آن با خانه‌ های  عادی به‌ ویژه تزیینات بسیار زییایی که بخش زیادی از آن در نما دیده می‌ شود، ارزش فراوانی به آن بخشیده است. این خانه از دهه ۱۳۳۰ در تملک سیدمهدی احمدیان‌ حسینی، از بنکداران پارچه مشهد، بود که تا یک‌ سال قبل از فوت در آن زندگی میکرد . توسط نیما زرگران، نوه مرحوم احمدیان، با کمک دیگر وارثان خانه بازسازی شده است . این خانه قدیمی و دیدنی که در ته پل محله مشهد قرار دارد به تازگی به کافه تبدیل شده  . سنتی سرای احمدیان به تازگی راه اندازی شده و هنوز جای خود را در میان کافه سنتی های مشهد به اندازه کافی باز نکرده . اما با توجه به بنای تاریخی و دیدنی این کافه دور از ذهن نیست که به زودی طرفداران زیادی بین کافه گرد های مشهدی پیدا کند .

 

برای آشنایی بیشتر با سایر کافه های مشهد میتوانید به مطلب <معرفی بهترین کافه کتاب های مشهد> در سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها