کلیسا های ایران

کلیسا ، جاذبه گردشگری مقدس ایران + معرفی کلیساهای تهران


کلیسا های خاص با معماری های زیبا در سراسر کشور وجود دارند و این امر به علت حضور زیاد مسیحیان در ایران است.این کلیسا ها مثل کلیساهای فعال تهران (کلیسای عمانوئیل تهران، کلیسای وانک و… )هر ساله با نزدیک شدن به آغاز سال میلادی و جشن کریسمس، پذیرای هموطنان مسیحی و ارامنه و حتی گردشگران خارجی زیادی هستند. در مجله گردشگری بلیط اینجا به مناسبت آغاز سال ۲۰۱۹، این موضوع را بهانه ای قرار دادیم تا کلیساهای ایران ، ساعات بازدید از کلیساهای تهران، زمان بازدید از کلیسای سرکیس تهران، تعدادی از بهترین کلیسا های کرج و کلیسای پروتستان در تهران را به شما معرفی کنیم.

کلیسا های ایران

اگر به فرهنگ مسیحیان علاقه دارید می توانید در آغاز سال میلادی به این شهر ها سفر کنید و در جشن کریسمس همراه هموطنان مسیحی باشید.

کلیسای ننه مریم (ارومیه)

کلیسای ننه مریم دومین کلیسای قدیمی جهان پس از کلیسای بیت لحم فلسطین است. ننه مریم در خیابان خیام شهر ارومیه قرار دارد و قدمت آن به سال ۳۲ میلادی برمیگردد. یکی از خصوصیات منحصر به فرد این کلیسا، این است که نه نیمکتی در آن وجود دارد نه جایگاهی برای اعتراف یا وعظ کشیش در آن دیده میشود. معماری این کلیسا ترکیبی از معماری ساسانی و پارتی است و همچنین فاقد تزیینات یا نقاشی های خاص است.

بلیط قطار ارومیه 

بلیط هواپیما ارومیه 

کلیسا های ایران

کلیسای سورت گارپت (آبادان) 

این کلیسا در خیابان طالقانی آبادان است. این کلیسا در سال ۱۳۱۹ ساخته شد و بین سالهای ۷۵ تا ۷۸ مورد بازسازی قرار گرفت. در زمان هشت سال دفاع مقدس این کلیسا به عنوان مکانی برای آموزش رزمندگین استفاده میشد ولی الان به دلیل کم بودن تعداد مسیحیان در شهر آبادان مراسم خاصی در این کلیسا برگزار نمیشود. نکته جالب در مورد کلیسای سورت گارپت این است که دقیقا دیوار به دیوار مسجد امام جعفر صادق قرار گرفته است که نماد آزادی عقیده است.

بلیط قطار آبادان 

بلیط هواپیما آبادان

کلیسا های ایران

کلیسای مریم مقدس (تبریز) 

قدمت این کلیسا حداقل به ۵۰۰ سال قبل یعنی دوره صفوی بازمیگردد؛ از این رو عجیب نیست که مسیحیان تبریز، این مکان را برای برگزاری مراسم هایشان برگزیده اند. چون اینجا بزرگترین و قدیمی ترین کلیسای تبریز است، ارمنیان تبریز، مراسم ملی و مذهبی کلیسای حواری ارمنی را در آن برگزار میکنند و فقط ارمنی ها در آن حضور دارند.

بلیط قطار تبریز

بلیط هواپیما تبریز

کلیسا های ایران

کلیسای قره کلیسا (آذربایجان غربی)

این کلیسا مشهورترین کلیسای ایران است و ذر سال ۲۰۰۸ میلادی در یونسکو به ثبت رسیده است. از آنجایی که این کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در استان آذربایجان غربی قرار دارد هرساله به مناسبت های مختلف میزبان مسیحیان کشورهای همسایه ایران نیز میباشد. از ویژگی های منحصر به فرد این کلیسا میتوان به معماری زیبا و حجم پردازی در بنا اشاره کرد.

نام دیگر این کلیسا “تادئوس مقدس” است زیرا بنای اولیه این کلیسای قدیمی به اوایل سده چهارم برمیگردد و بر روی آرامگاه تادئوس مقدس که از مبشران دین مسیحیت بوده ساخته شده است. همچنین به قره کلیسا لقب “اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت” داده شده است. این کلیسا همه ساله در ایام کریسمس میزبان ارامنه و مسیحیان ایران و خارج از کشور است.

کلیسا های ایران

کلیسای وانک (اصفهان)

این کلیسا در محله جلفا در اصفهان قرار دارد و نام دیگر آن “آمنا پرکیچ” به معنی نجات دهنده مقدس است. کلیسای وانک در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است. مهم ترین ویژگی کلیسای وانک، نقاشی دیوارها و طلاکاری آن میباشد. سبک این نقاشی ها ارمنی و تذهیب است. این کلیسا در مناسبت های مختلف
علی الخصوص روزهای کریسمس، یکی از شاخص ترین مکان های گردهمایی مسیحیان است.

بلیط قطار اصفهان

بلیط هواپیما اصفهان 

کلیسا های ایران

کلیسای کانتور (قزوین) 

این کلیسا به برج ناقوس معروف است و در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شده و متعلق به ارتودوکس ها است. شکل کلی بنای آن به صورت صلیب ساخته شده است و همچنین محراب این کلیسا به سمت شرق ساخته شده است که علت آن اهمیت زیاد خورشید برای مسیحیان است. داخل این کلیسا دو اتاق وجود دارد که یکی از آن ها مخصوص غسل تعمید و اتاق دیگر برای کشیش است. این کلیسا هم جزو کلیساهای کوچک ایران است.

بلیط قطار قزوین 

بلیط هواپیما قزوین 

کلیسا های ایران

سرکیس مقدس (تهران) 

این کلیسا در خیابان نجات اللهی تهران است. طراحی این بنا به شکل بازیلیکا یا همان صلیبی است. کلیسای سرکیس مقدس با هزینه شخصی مارکار سرکیسیان در سال ۱۳۴۹ ساخته شده است. این کلیسا در حال حاضر بزرگترین کلیسای ارامنه تهران است. یادمان نسل کشی ارمنی ها یکی از مهم ترین آثاری است که در محوطه این کلیسا به چشم میخورد.

بلیط قطار تهران

بلیط هواپیما تهران 

کلیسا های ایران

پیشنهاد بلیط اینجا : کدام هتل های یزد جاذبه گردشگری است؟+رزرو هتل سنتی در یزد

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هستی
هستی
2 سال قبل

اینجا فقط تفریحی یا تقدیم میکن خو

مرضیه
مرضیه
4 سال قبل

ورود برای عموم آزاده؟ یعنی ما که مسلمونیم میتونیم بریم کلیسا رو ببینیم؟

لیدا
لیدا
4 سال قبل

کلیسای آبادان واقعا قشنگه

مهسا رضایی
مهسا رضایی
4 سال قبل

جه قشنگن