اربعین

غذاهای اربعین ۹۸ ، در پیاده روی اربعین چی بخوریم؟

در پیاده روی اربعین، یکی از چیزهایی که لازم است بدانید این است که کجا باید غذای خود را میل کنید و غذاهای اربعین ۹۸ چه هستند؟ . البته در این سفر به هیچ عنوان نگران غذا نباشید اصلا هم نیازی به حمل غذا ندارید، زیرا موکب های فراوانی که با اشتیاق و بدون چشم داشت، وعده های غذایی در اختیار زائران قرار می‌دهند، به کرات در مسیر دیده می‌شود.شما می توانید از طریق سایت بلیط اینجا بلیط قطار مشهد نجف ، ویزای اربعین ۹۸ و دیگر موارد لازم را تهیه کنید.

غذاهای اربعین ۹۸ چگونه تامین می شود؟

به گزارش شبکه الکوثر، در مسیر پیاده روی اربعین به سوی کربلا از ابتدا تا انتهای مسیر هیئت هایی که از سراسر عالم مسئولیت چادر ها و سازه هایی را برعهده دارند که اکثر آنها قبیله های عراقی هستند. عراقی ها به این هیئت ها موکب می‌گویند، یعنی مکانی که برای خدمت رسانی به زائران پیاده برپا می‌شود. درحالیکه موکب های ثابتی در طول مسیر وجود دارد ولی اغلب این موکب ها به طور موقت بر پا می‌شوند و هریک به اندازه‌ی توان متولیان و ظرفیتی که دارند خدمات متنوع و متفاوتی به زائران ارائه می‌کنند.

اربعین

بعضی از موکب ها دارای ظرفیت بالایی هستند و در آن انواع خدمات ارائه می‌شود و برخی به اندازه‌ی توان متولی آن تنها با چای و نوشیدنی از زائران پذیرایی می‌کنند.

از جمله خدماتی که در این موکب ها ارائه می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: انواع پذیرایی صبحانه، ناهار و شام، نوشیدنی هایی مثل چای و شربت و… که خستگی از تن زائران برمی‌دارد. ولی لازم است مکان دقیق برخی موکب ها که به منزله رستوران نیز عمل می‌کنند را بدانید و مورد دیگر نیز ساعت های ارائه غذا به زائران می‌باشد.

موکب های سرو غذا در پیاده روی اربعین

عمود ۸۲۸، اقامتگاه خیرین تهران : یکی از بزرگ ترین موکب های ایرانی در طول مسیر که می‌توانید از خدمات مختلفی نظیر اسکان و خواب، غذای ایرانی، خدمات فرهنگی مثل سخنرانی و مداهی، راهنمای زائرین، اینترنت رایگان، گم شدگان، هلال احمر و خدمات پزشکی بهره مند شوید. جهت اسکان در این موکب باید بین ساعت دو تا سه و نیم عصر در این موکب حضور داشته باشید تا مکان مناسبی برای خود انتخاب کنید.

عمود ۶۵۵، اقامتگاه و رستوران هانی بن عروه

عمود ۷۲۸، اقامتگاه و رستوران صاحب الزمان

عمود ۸۷۹، مرکز درمانی

رستوران انوار الرسول

اربعین

امکانات خیمه ها و رستوران های اربعین

در تمامی این موکب ها، غذا به طور رایگان سرو می‌شود و در کنار آن، سرویس بهداشتی و در برخی از آنها حمام نیز وجود دارد. اگر به موقع به موکب ها برسید، جای خواب هم برای شما تدارک دیده شده است. در برخی از این موکب ها اقلام فرهنگی از جمله کتاب، اقلام صوتی و اینترنت رایگان و… در رابطه با اربعین توزیع می‌گردد.

زمان ارائه غذاهای اربعین در موکب ها

زمان دقیق سرو صبحانه در موکب ها بلافاصله پس از نماز صبح شروع می‌شود. ساعت سرو ناهار هم معمولا از ساعت ۱۰ صبح تا نیم ساعت پس از اذان ظهر در اختیار زائرین قرار داده می‌شود و زمان ارائه شام به مسافران نیز بلافاصله پس از نماز عشا می‌باشد. به یاد داشته باشید درصورتی که بعد از نماز در موکب توقف نکنید، ممکن است غذا به شما نرسد، چون عراقی ها عادت دارند که بعد از نماز، سفره پهن کنند و تعداد مسافران نیز بسیار زیاد است.

اربعین

توصیه های پزشکی در رابطه با تغذیه در سفر اربعین

از آنجا که در طول مسیر به زائران انواع و اقسام غذاهای نذری داده می‌شود، نباید با این باور که خوردن غذای نذری مشکلی ایجاد نمی‌کند خود را در معرض غذاهای مختلف با مزاج های متفاوت قرار دهیم. اگر مزاج ما گرم است باید از غذاهای گرمی و شرایطی که گرمی مزاج را بالا می‌برد پرهیز کنیم و در صورت سردی مزاج از مصرف غذاهایی با طبع سرد خودداری کنیم. چاق ها باید از مصرف حجم بالای غذاهای سنگین پرهیز کنند و لاغرها باید غذاهای قابل هضم بخورند و تعداد وعده هایشان بیشتر اما در حجم کم باشد.

توجه به خصوصیات غذاهای اعراب

غذاهای عراقی معمولا سنگین تر از غذاهای ما ایرانی ها است و شاید معده های ما به قدرت و قوت معده های افراد ساکن عراق نباشد. از غذاهای مرسوم عراق می‌توان به برنج و لوبیا و نخود پخته اشاره کرد. کا گاهی این غذا ها به دلیل ازدحام جمعیت با عجله و درمدت زمان ناکافی طبخ می‌شود و اغلب ناپخته و گاهی چرب و سنگین است. پس قبل از خوردن کامل غذا ابتدا آن را تست کنید که غذای مصرفی کاملا پخته و نرم شده باشد.

برنجی که در عراق طبخ می‌شود از اغلب از نوع هندی است و به مزاج بسیاری از مردم نمی‌سازد و مخصوصا اگر پخته نباشد موجب یبوست و نفخ می‌شود. توصیه ما این است که پودر زیره سبز، آویشن و نعنا همراه داشته باشید که اگر ناچار به خوردن غذای نفاخ شدید روی غذا میل کنید یا داخل دوغ و ماست های سربسته بریزید. غذاهای عراقی دارای حجم زیادی از روغن هستند به طوریکه ماده غذایی در روغن غوطه ور است، بنابراین هضم آن را سخت می‌کند.

اربعین

آداب غذا خوردن در سفر اربعین

فقط در هنگام گرسنکی غذا بخورید نه هرزمان که به غذا رسیدید. میوه ها در میان وعده استفاده کنید و همراه با غذا میل نکنید. چند نوع غذا را با هم نخورید. پرخوری و رو هم خوری موجب به پری معده و سنگینی می‌شود بنابراین مانع از ادامه پیاده رویتان خواهد شد. حتما از غذاهای تازه و گرم مصرف کنید و غذا را برای وعده بعدی نگه ندارید. غذاهای سخت هضم و سنگین یا دارای عدس و بادمجان را کمتر بخورید چون سبب گرفتگی عضلات و بی خوابی می‌شود. سبزی ها و سالاد را به دلیل اطمینان از شست و شوی بهداشتی اصلا نخورید. حتما غذا را به صورت نشسته و با آرامش کامل میل کنید. مصرف پیاز و سیر بلامانع است زیرا دارای غلاف بوده،البته به شرطی که از قبل بریده نشده باشد. غذا را خوب بجوید و پس از میل غذا پیاده روی مختصری در حد چند قدم داشته باشید و سپس در نیم ساعت استراحت کنید تا عملیات استقرار و هضم غذا به خوبی انجام شود و سپس دوباره به پیاده روی ادامه دهید.

چاشنی‌های توصیه شده برای غذاهای اربعین ۹۸

مقداری نمک هراه خود داشته باشید. نمک جزو بهترین پاک کننده ها و میکروب کش ها است. می‌توانید قبل و بعد از غذا کمی نمک بچشید یا در آب ریخته و غرغره کنید. استفاده از لیموی دم کرده و یا نوشیدن چای لیمو عمانی روی غذاهای سنگین پیشنهاد می‌شود چون به حرارت تولید صفرای مازاد و حرارت زائد به خصوص در مزاج های گرم کمک می‌کند. همچنین از سرکه و سماغ اگر غذا سنگین بود یا حرارت بدن بالا رفت، می‌توانید استفاده کنید.

این خوردنی‌ها را همراه ببرید

فهرست اقلامی که توصیه می‌شود در این سفر چند روزه به میزان نیاز خود همراه داشته باشسد به شرح زیر می‌باشد: خوراکی هایی با مزاج گرم شامل انجیر، بادام، پسته، عسل، نبات، نمک، پودر زیره سبز، بابونه، نعنا، مویز و خاکشیر است. و همچنین خوردنی هایی با مزاج سرد شامل آلو بخارا، تمرهندی، برگه آلو و زردآلو سماق، سنجد،سکنجبین ملس، سرکه، تخم خرفه و اسفرزه و روغن های موضعی توصیه شده مثل روغن بادام، بابونه، میخک و بنفشه از این جمله هستند.

اربعین

سایر توصیه‌های تغذیه‌ای برای غذاهای اربعین ۹۸

  • مصرف زیاد خرما مخصوصا مردم اهل مناطقی که زیاد خرما نمیخورند مناسب نمی‌باشد، چ.ن خرما با تولید اخلاط زیادی همچون صفرا و سودا فرد را دچار آلرژی، خشکی و جوش های پوستی می‌کند.
  • تخم مرغ آب پز نسبت به نیمرو هضم راحت تری دارد و به دلیل وجود پوسته بهداشتی تر طبخ و سرو می‌شود.
  • از مصرف چای زیاد خودداری کنید چون مدر بوده و سبب خشکی مزاج می‌شود.
  • از نوشیدن و حتی تست کردن قهوه‌های خیلی تلخ و عراقی که بوی سوختگی دارد پرهیز کنید چون با مزاج ایرانی ها سازگار نیست.  
  • بهتر است مقداری سکنجبین همراه داشته باشید زیرا این نوشیدنی برای همه‌ی مزاج ها به خصوص گرم مزاجان مفید است.
  • از بهترین و مناسب ترین نوشیدنی ها برای همه افراد در این سفر، آب جوشیده ولرم شده همراه با عسل و لیموترش تازه و گلاب است.

.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خسرو
خسرو
4 سال قبل

غذای خوب و بد دارن همه جیو که نباید بخوری

مهدوی
مهدوی
4 سال قبل

من خیلی بدغذام ولی دوست دارم برم برای پیاده روی اربعین الان واقعا موندم

سارا رستمی
سارا رستمی
4 سال قبل

غذاهاشون بدمزه نیست ؟

مریم
مریم
پاسخ به  سارا رستمی
4 سال قبل

همه جور غذا داره برای ذائقه های مختلف