چشمه آبگرم محلات

چشمه آبگرم محلات

ما در مطلب بهترین چشمه‌های آبگرم ایران در مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی این جاذبه‌های سودمند و درمانی در کشورمان پرداختیم . محلات نیز میزبان یکی از این چشمه‌های آبگرم که برای بسیاری از بیماری‌ها تسکین دهنده است می‌باشد . این چشمه‌ها در درمان بیماری‌های گوناگونی از بیماری‌های استخوانی و عضلانی و پوستی گرفته تا کبدی و کلیوی موثر است . در ادامه با این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با چشمه آبگرم محلات بیشتر هم آشنا کنیم .

 

آبگرم محلات کجاست؟

شهرستان محلات در استان مرکزی کشور و در فاصله ۲۶۵ کیلومتری جنوب غرب تهران واقع شده . این شهر میزبان جاذبه‌های بسیاری از جمله آبگرم‌های درمانی می‌باشد . محلات از شمال با شهرستان اراک و از جنوب با اصفهان و گلپایگان همسایه است . این شهر از غرب به خمین و از شرق به دلیجان منتهی می‌شود . چشمه آبگرم محلات در ۱۵ کیلومتری شمال شرق این شهر واقع شده .

 

معرفی چشمه آبگرم محلات

چشمه آبگرم محلات با قدمتی چند صد ساله از معروف‌ترین چشمه‌های آبگرم ایران است که سالانه گردشگران زیادی برای بازدید و استفاده کردن از خواص درمانی این چشمه‌ها به شهرستان محلات سفر می‌کنند .

تاریخچه

چشمه آبگرم محلات به دلیل دمای بالای لایه‌های زیرین زمین ، عمق جوشش و واکنش با املاح و مواد معدنی زیاد ایجاد شده . حلالیت بالای آب گرم باعث می‌شود که املاح به راحتی در آن حل شوند و خواص متفاوتی را ایجاد کنند . از جمله این املاح می‌توان به آهن ، آمونیاک ،  منیزیم ، پتاسیم ، کلسیم و … اشاره کرد . این مواد معدنی در درمان بیماری‌هایی مانند بیماری‌های کبدی ، کلیوی ، صفراوی ، گوارش ، پوستی ، استخوانی ، روماتیسمی و … مفید هستند .

این منطقه ۶ چشمه به نام‌های حکیم ، شفا ، دنبه ، سودا ، سلیمانیه و روماتیسم دارد که از ارتفاعات شمال شرقی محلات می‌جوشند . عمق این چشمه‌ها با یکدیگر متفاوتند در برخی نقاط به ۲۰ هزار متر نیز می‌رسند . دمای آب چشمه‌های آبگرم محلات با توجه به عمق و سرعت آب بین ۵۰ تا ۱۰۰ درجه متغیر است . در ادامه به معرفی اجمالی هر یک از این چشمه‌ها می‌پردازیم .

چشمه حکیم

حکیم یکی از معروف‌ترین  چشمه‌های آبگرم محلات است که نسبت به سایر چشمه‌ها دمای کمتری دارد . همین باعث شده گردشگران بتوانند زمان طولانی‌تری را در آب این چشمه سپری کنند . این دما بین ۲۸ تا ۳۸ درجه متغیر است .

 

چشمه شفا

یکی دیگر از چشمه‌های آبگرم محلات شفا نام دارد که بالای تپه در مجاورت سرچشمه محلات واقع شده آب این چشمه چیزی حدود ۱۲ لیتر تخمین زده می‌شود این آب در نزدیکی تخته سنگ‌های سخت از دهانه چاه خارج شده و به حمام‌های اطراف می‌رسد

 

چشمه سودا

سودا یا بختیاری یکی دیگر از چشمه‌های آبگرم محلات است که محبوبیت زیادی بین گردشگران دارد . در اطراف این چشمه امکاناتی مانند استخرهای آب گرم و سرد ، فضای سبز ، رستوران‌ها سرویس‌های بهداشتی و … برای رفاه بیشتر مسافران فراهم شده است .

چشمه سلیمانیه

این چشمه در شمال شرقی چشمه شفا و در یک کیلومتری آن واقع شده است . در اطراف چشم سلیمانیه دو حمام ، قهوه خانه ، اقامتگاه ، هتل ، رستوران ، فضای سبز و … ساخته شده است . آب این چشم که در حدود ۵ لیتر بر ثانیه می‌جوشد به یک جوی باریک وارد شده و سپس به دو حمام هدایت می‌شود .

چشمه دنبه

علت این نام عجیب بر روی این چشمه چرب بودن آب آن است . دمای این آب ۶۸ درجه سانتیگراد است و با لوله کشی مستقیم وارد استخرها و حوضچه‌های سرپوشیده می‌شود . این چشمه هم خواص درمانی حیرت انگیزی دارد .

چشمه روماتیسم

نام این چشمه هم برگرفته از خواص درمانی آن است . اگر به بیماری روماتیسم دچارید به این چشمه رفته و با این بیماری خداحافظی کنید . علاوه بر این چشمه در درمان سایر بیماری‌ها مانند آرتروز ، التهاب ، مفاصل کمردرد و … نیز موثر است .

بهترین زمان بازدید از چشمه آبگرم محلات

اگر می‌خواهید بهترین بازه زمانی برای سفر به چشمه آبگرم محلات را انتخاب کنید فصل بهار انتخاب بسیار مناسبی است . این فصل طبیعت اطراف آبگرم در اوج زیبایی و جلوه‌گری خود قرار می‌گیرد و هوا نیز بسیار خنک و معتدل است . اگر در اردیبهشت به این منطقه سفر کنید می‌توانید از نمایشگاه گل و گیاه و بیل گردانی معروف محلات نیز دیدن کرده و از تماشای مزارع ، گل‌های زینتی و باغ‌ها لذت ببرید .

جاهای دیدنی اطراف آبگرم محلات

شهرستان محلات با داشتن جاذبه‌های دیدنی متفاوت گل‌های متنوع و رنگارنگش اقبال بلندی در زمینه جذب گردشگر داشته . در ادامه به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی اطراف آبگرم محلات خواهیم پرداخت .

 

ستون‌های بنای تاریخی خورهه

اگر به جاهای تاریخی و آشنایی با بناهای ایران باستان علاقه دارید در سفرتان به شهرستان محلات از ستون‌های بنای تاریخی خورهه نیز بازدید کنید . از ۱۲ ستون اولیه این بنا در حال حاضر تنها دو ستون باقی مانده است .

آتشکده آتش کوه

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرستان محلات و اطراف چشمه آبگرم آتشکده آتشکوه است که باز هم میراثی باقی مانده از دوران  ایران باستان می‌باشد . این بنا به صورت چهار طاقی و با ستون‌های سنگی ساخته شده و در اطراف آن نیز طبیعت زیبا و چشم نواز وجود دارد . روستایی به همین نام میزبان این آتشکده سرپوشیده می‌باشد .

پارک سرچشمه

بلندترین نقطه شهر محلات میزبان پارکی معروف است که به خاطر داشتن یک سرچشمه جوشان و درختان بید سالخورده و فضای سرسبز و باطراوت شهرت پیدا کرده است . فاصله ی این جاذبه با چشمه آبگرم محلات چیزی حدود ۳۰ دقیقه می‌باشد . پارک سرچشمه در خیابانی به همین نام در شهر محلات واقع شده است .

باغ‌های گل

شهرستان محلات به دلیل داشتن مزارع گل به هلند ایران شهرت پیدا کرده است . در دهکده گل این شهر بیش از ۱۲۰ گونه گیاهی وجود دارد . در این گلخانه‌ها ۲۲ میلیون شاخه گل پرورش و به شهرهای مختلف کشور صادر می‌شود . فاصله ی باغ‌های گل تا چشمه آبگرم محلات تنها ۲۵ کیلومتر است .

کاروانسرای دو دهک

شمال شرق محلات میزبان کاروانسرایی تاریخی است که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد . این کاروانسرا در گذشته کاربری نظامی داشته و در هر کدام از دیوارهای شمالی و شرقی و غربی آن یک قلعه ساخته شده است . برای رفتن به این کاروانسرا لازم است از مسیر جاده دلیجان به دهستان خورهه رفته و از این بنای تاریخی دیدن کنید .

برای تهیه بلیط با بهترین قیمت و آشنایی با تورهای لحظه آخری به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها