باغ فین کاشان

باغ فین کاشان

شهر کاشان پر است از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی که آن را به یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر در ایران برای گشت و گذار و تفریح تبدیل کرده . یکی از این جاذبه‌ها باغ فین کاشان است که با داشتن معماری تمام و عیار ؛ نمونه ای کامل از باغ‌های ایرانی با درختان انبوه و جوی‌ها و فواره‌های متعدد و حوض‌های آبی در کنار عمارت‌های باشکوه است . این باغ نه تنها در فهرست ملی بلکه در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده . علاوه بر معماری خاص و فضای باصفا و دل‌انگیز از سر گذراندن اتفاقات متعدد تاریخی باعث شهرت این مجموعه شده است . قدمت باغ فین کاشان به حدود ۵۰۰ سال می‌رسد . ما از طرف مجله گردشگری بلیط اینجا به شما پیشنهاد می‌کنیم به شهر زیبای کاشان سفر کرده و از این باغ دیدنی و تمام عیار بازدید کنید .

 

باغ فین کجاست؟

همانطور که گفتیم باغ فین از جاذبه‌های گردشگری شهر تاریخی کاشان در استان اصفهان است . این باغ در خیابان امیرکبیر این شهر واقع شده .

 

 

معرفی باغ فین کاشان

 

وسعت باغ فین حدود ۳۴ هزار متر مربع است که با داشتن برج و باروهای استوانه‌ای دور تا دور خود تصویری با شکوه و شاهانه ارائه می‌دهد . به همین دلیل است که به آن باغ شاه هم می‌گویند . این باغ با داشتن فضایی با صفا ، درختان انبوه ،حوض‌های آبی، فواره‌ها، عمارت‌های باشکوه و بناهای تاریخی جذابیت زیادی برای مسافران ایجاد می‌کند . همچنین باوری در میان مردم وجود دارد که اگر درون حوض آن سکه ای بیندازند آرزویشان برآورده می‌شود.ریشه این کار به مذهب زرتشت برمی‌گردد که در آن آب مظهر پاکی بوده و زرتشتیان بخشی از دارایی‌شان را به الهه آب هدیه می‌کردند تا برکت در زندگی‌شان جاری شود .

شاید مهمترین عامل شهرت باغ فین کاشان قتل صدر اعظم معروف ایرانی امیرکبیر به دستور ناصرالدین شاه در آن باشد . اما اوج شکوه و رونق باغ فین کاشان در دوره صفویه بوده است . این باغ در لیست ۹ باغ برتر ایرانی قرار دارد .

تاریخچه

به طور دقیق نمی‌توان گفت که قدمت باغ فین کاشان به چه دوره‌ای برمی‌گردد . در واقع منطقه فین در کاشان به دلیل داشتن چشمه‌ای ؛همواره در طول تاریخ مورد توجه پادشاهان بوده است . برخی ساخت این باغ را به زمان اردشیر بابکان نسبت می‌دهند . اما بر اساس منابع تاریخی می‌توانیم با قاطعیت بیشتری بگوییم که قدمت آن به زمان یعقوب لیث صفاری برمی‌گردد . برخی دیگر از تاریخ نگاران نیز دوران آل بویه را زمان تاسیس این باغ می‌داند .

 

زمان صفوی

اما همانطور هم که گفتیم اوج شکوه این باغ در زمان صفوی اتفاق افتاد . با زلزله‌ای که در سال ۹۵۱ شمسی در کاشان اتفاق افتاد باغ فین به شدت آسیب دید . اما در زمان شاه عباس یکم باغ فین نو که همان مجموعه امروزی است ساخته شد و دور تا دور آن برج و باروهای باشکوهی ساخته شد . شاه عباس دستور داد برای در امان ماندن این باغ از سیل سدی از سنگ و ساروج در یک کیلومتری آن احداث کنند که هنوز هم باقی مانده . شاه عباس دوم این پروژه را ادامه داد و تا پایان دوره سلطنت صفویان به بناهای این مجموعه اضافه شد . 

دوره زندیه و قاجاریه

دوره زندیه نیز کریم خان دستور احیا و مرمت باغ و بناهای آن را صادر کرد و بنای جدیدی به نام خلوت کریمخانی را به آن افزود . اما بیشتر بناهایی که امروزه در باغ فین کاشان می‌بینیم حاصل دوره فتحعلی شاه قاجار است که علاقه زیادی به باغ و چشمه فین داشت . او عمارت شتر گلویی را در کنار خلوت کریم خانی ساخت و حمام سلطنتی و خلوت نظام الدوله را نیز بنا کرد .در پایان دوره قاجار عمارت‌های دیگری نیز در این مجموعه ساخته شد.

دوره پهلوی

اما دوره پهلوی زمانی بود که این باغ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و مرمت استخر مرکزی آن در دستور کار قرار گرفت . همچنین در سال ۱۳۳۶ بنای موزه ملی کاشان در بقایای خلوت نظام الدوله ساخته شد .

اتفاقات تاریخی باغ فین کاشان

همانطور که اشاره کردیم اتفاقات تاریخی زیادی در باغ فین کاشان روی داده که نقش مهمی در شهرت آن داشته است . از جمله این اتفاقات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جشن شاه اسماعیل صفوی

گویا شاه اسماعیل صفوی در باغ فین جشنی برای عموم مردم برگزار می‌کند که با آغاز حکومتش همزمان بوده . مردم کاشان به افتخار ورود شاه شهر را آذین کرده در این باغ به جشن و پاکوبی می‌پرداختند .

 

قتل خضر نهاوندی، حاکم کاشان

شاه عباس صفوی که از قدرت گرفتن خضر نهاوندی حاکم کاشان دچار ترس و وحشت شده بود در سال ۹۸۶ هجری او را در باغ فین به قتل می‌رساند . البته قتل او در این باغ به دست فردی ناشناس با چاقو صورت می‌گیرد اما بعدها فرضیه قتل سیاسی به دست شاه عباس مطرح می‌شود .

 

مرگ شاه صفی

گویا شاه صفی نیز که در عمارت دولتخانه باغ فین کاشان اقامت داشته در اثر زیاده‌روی در نوشیدن شراب جان خود را از دست می‌دهد و فرزند ۱۰ ساله‌اش در همین مکان تاجگذاری می‌کند .

 

قتل امیر کبیر

شاید بتوان گفت مهمترین اتفاق تاریخی روی داده در باغ فین کاشان قتل امیرکبیر صدراعظم مشهور ایرانی است که نقش بسیار زیادی در آبادانی و رونق ایران زمین داشته است . با وجود اینکه امیرکبیر محبوبیت زیادی نزد اصرالدین شاه داشت اما با دسیسه‌های مادر شاه و حاج علی خان مراغه‌ای این وزیر کاربلد مردم دوست به قتل می‌رسد . مرگ امیرکبیر در حمام فین کاشان با بریدن رگ دستش با انتخاب خود او صورت می‌گیرد . اما قاتلان به همین بسنده نمی‌کنند و برای سرعت در روند جنایتشان او را با یک پارچه خفه می‌کنند .

 

 

پناهگاه نایب حسین کاشی

این باغ همچنین پناهگاه نایب حسین کاشی و یارانش که از یاغیان دوره محمدعلی شاه بودند یه شمار می رفته .  آنها ۱۴ سال در این مکان حضور داشتند . این حضورشان منجر به تخریب بخش‌هایی از باغ شده است . سرانجام در سال ۱۲۹۸ دولت مرکزی آنها را دستگیر  و اعدام می‌کند .

 

 

 

 

بهترین زمان بازدید از باغ فین کاشان

 

بهار و تابستان مهترین زمان برای بازدید از باغ‌ها و مجموعه‌های این چنینی است . باغ فین کاشان هم از این قاعده مستثنا نیست و در این فصل‌ها در اوج زیبایی و شکوه و سرسبزی خود قرار می‌گیرد .همچنین اگر در فصل بهار به کاشان سفر کنید می‌توانید از عطر بوی گلاب و گل سرخ کاشان لذت ببرید.

 

در مورد کاشان در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید .

خانه های تاریخی کاشان

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کاشان | گلاب ناب در قلب کویر

مراسم گلاب گیری کاشان و انواع گلاب های کاشان

و…

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها