دریاچه فراخین مازندران

دریاچه فراخین مازندران

 

هر نقطه از کشور پهناورمان ایران پر است از جاذبه‌های طبیعی و جلوه‌هایی زیبا از آفرینش خداوند . این جلوه‌گری به خصوص در بخش شمالی کشور و استان‌های مازندران و گیلان به اوج خود می‌رسد . استان مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مرطوبی که دارد با طبیعتی سرسبز  و دیدنی‌های بسیار از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌رود . دریاچه فراخین یکی از این جاذبه‌هاست  . اگرچه این دریاچه در گذشته همچون نگینی خود را در لابلای درختان انبوه جنگل‌های هیرکانی مخفی کرده بود . اما در سال‌های اخیر شهرت و محبوبیت بسیاری بین طبیعت دوستان کسب کرده است . ما در مطلب زیباترین دریاچه‌های ایران به بررسی اجمالی این جاذبه طبیعی پرداختیم . در این مطلب از مجله گردشگری گردشگری بلیط اینجا قصد داریم به طور مفصل به معرفی دریاچه فراخین مازندران بپردازیم .

 

دریاچه فراخین کجاست؟

دریاچه فراخین مازندران در نزدیکی شهر نوشهر و در حوالی روستای ویسر واقع شده است . فاصله آن با نوشهر ۳۱ کیلومتر است و مسافران از تهران می‌توانند با حدود ۳ تا ۴ ساعت رانندگی خود را به این دریاچه دیدنی برسانند . برای رفتن به این جاذبه طبیعی از طریق جاده چالوس باید وارد محور کرج- چالوس شده و بعد از عبور از مرزن آباد در سمت راست وارد جاده کندلوس شوید . سپس ۱۳ کیلومتر به مسیر خود ادامه داده و بعد به سمت جاده فرعی ویسر بپیچیید . با رسیدن به روستا ۱۵ کیلومتر دیگر تا دریاچه راه خاکی دارید .

 

معرفی دریاچه فراخین

آب دریاچه فراخین از چشمه‌ای به همین نام که در بالا دست آن قرار گرفته و همچنین بارش برف و باران تامین می‌شود . مسیر رسیدن به این دریاچه بسیار زیبا و دیدنی است .میزان بکر بودن این منطقه به حدی است که حتی موبایل در آن آنتن نمی‌دهد . بنابراین برای رفتن به دریاچه بهتر است یا از یک راهنمای محلی یا از نقشه‌های آفلاین کمک بگیرید .

دریاچه فراخین مازندران از نظر جغرافیایی در دل جنگل‌های هیرکانی واقع شده. به همین دلیل تنوع جانوری زیادی از جمله: گراز ،مار ،روباه ،خرس ،گراز در آن وجود دارد . اما در سال‌های اخیر به دلیل حضور گردشگران در این منطقه حیوانات جنگلی تا حدی عقب کشیده اند . منطقه دریاچه فراخین توسط جنگلبانان محافظت می‌شود بنابراین میتوانید در محیطی امن و با آسودگی به تماشای این جاذبه دیدنی و چشم نواز بپردازید .

این دریاچه در ارتفاع ۷۹۰ متری از سطح دریا قرار دارد و محیط اطراف آن به حدی آرامش بخش و بکر است که به مقصدی بسیار مطلوب برای فرار از هیاهوی شهر تبدیل شده است . وسعت دریاچه زیاد نیست . طول آن ۱۳۰ متر و عرض آن ۳۵ متر است و حدود نیم هکتار مساحت دارد . به همین دلیل عده‌ای به آن تالاب جنگلی فراخین نیز می‌گویند .

 

آب و هوای دریاچه

آب و هوای دریاچه به دلیل نزدیکی به شهر نوشهر تا حد زیادی شبیه به این شهر است . اما به دلیل اینکه در ارتفاع بالاتری از سطح دریا قرار گرفته آب و هوای آن مطبوع‌تر و تمیزتر است . در فصل تابستان هوا در این منطقه کمی شرجی می‌شود . اما قبل از پاییز و سرد شدن هوا ،بسیار دل‌انگیز و پاکیزه است . همانطور که مشخص است بهار اوج دل تعادل و مطلوبیت هوای دریاچه و اطراف آن است .

 

تفریحات دریاچه

در اطراف دریاچه فراخین مازندران امکانات زیادی وجود ندارد . حتی همانطور که پیشتر هم گفتیم تلفن هم در این منطقه آنتن نمی‌دهد . بنابراین شاید مقصد مناسبی برای سفرهای خانوادگی نباشد .بلکه منطقه ای بسیار جذاب برای ماجراجویی‌هایی هیجان انگیز است .

مسیر رسیدن به این جاذبه طبیعی بسیار باصفا به یاد ماندنی است . پیاده‌روی کردن در دل جنگل تا رسیدن به دریاچه بهترین تجربه‌ای است که می‌توانید در این منطقه داشته باشید . علاوه بر آن آفرود سواری در جاده جنگلی آن نیز بسیار جذاب و هیجان انگیز است . این منطقه همچنین به دلیل طبیعت چشم نوازی که دارد لوکیشن بسیار جذابی برای عکاسی به شمار می‌رود . اگر اهل کمپ زدن هم باشید اقامت کردن در جنگل‌های اطراف دریاچه تجربه‌ای بسیار به یاد ماندنی برایتان رقم خواهد زد .

 

بهترین زمان بازدید از دریاچه فراخین

آب دریاچه فراخین از اوایل اردیبهشت تا انتهای شهریور در بیشترین میزان خود است. بنابراین بهترین زمان بازدید از این دریاچه از اواسط بهار تا اواخر تابستان می‌باشد . در این محدوده زمانی طبیعت اطراف بسیار سرسبز و باصفا می‌شود و آب و هوای منطقه نیز مطبوع و معتدل است .اما خوب حتماً پاییز‌های این منطقه جنگلی برایتان قابل تصور است .تماشای تابلویی رنگارنگ از رنگ‌های نارنجی و قرمز و زرد بازدید از این دریاچه را در فصل پاییز هیجان انگیز میکند .

 

 

دیدنی های اطراف دریاچه

در اطراف دریاچه فراخین مازندران جاهای دیدنی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره‌ای خواهیم کرد .

 

آبشار دارنو

آبشار دارنو در دو کیلومتری دریاچه واقع شده و از جاذبه‌های بسیار دیدنی نوشهر به شمار می‌رود . این آبشار از خانواده مجموعه ۷ شاخه ی آبشاری در جنگل سر سبز و بکر است که تماشای آن برای هر طبیعت دوستی بسیار جذاب و به یاد ماندنی است .

 

روستای کندلوس

یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف دریاچه روستای کندلوس است که در فاصله ۴۸ کیلومتری آن واقع شده . این روستای کهن و معروف از دیدنی‌ترین روستاهای ایران به شمار می‌آید که در دامنه رشته کوه‌های البرز در منطقه کجور واقع شده . روستای کندلوس که امروزه میخ ساز نیز به آن می‌گویند جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد . از جمله :دریاچه خضر نبی، امامزاده فضل و فاضل ،دیو چشمه و …

 

پارک جنگلی سی سنگان

پارک جنگلی سیسنگان که حتماً نام آن را شنیده‌اید مجموعه‌ای بسیار دیدنی و باصفا از درختان افرا و بلوط است که با امکاناتی که در آن فراهم شده به مقصدی بسیار جذاب برای گردشگران و مسافران در نوشهر تبدیل شده است . این پارک ۶۰۲ هکتار مساحت دارد و فاصله آن با دریاچه ۴۲ کیلومتر است . امکان تفریحاتی مانند :قایق سواری ، ورزش‌های ساحلی، جت اسکی، اسب سواری و … در این پارک ساحلی فراهم شده است .

 

دریاچه ارواح

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف دریاچه فراخین مازندران دریاچه ارواح است که در ۱۲ کیلومتری شهر نوشهر واقع شده است . فاصله این جاذبه طبیعی با دریاچه فراخین ۳۰ کیلومتر است و به دلیل وجود تنه های درخت خشک شده در میان آب که جلوه مرموزی دارد به نام دریاچه ارواح مشهور است . بنابر باور محلی ها ارواحی سرگردان در این دریاچه زندگی و رفت و آمد می‌کنند .

 

 

برای آشنایی بیشتر با استان مازندران به مطلب جاهای دیدنی مازندران در مجله گردشگری بلیط اینجا مراجعه کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها