روستای صراخیه ، ونیز خوزستان

روستای صراخیه ، ونیز خوزستان

استان خوزستان در جنوب ایران یکی از شگفت‌انگیزترین و دیدنی‌ترین مناطق کشور به شمار می‌رود که شاید آنچنان که شایسته است به اهمیت گردشگری این منطقه پرداخته نشده . اگرچه خوزستان آب و هوایی گرم دارد اما به دلیل موقعیت جلگه‌ای ؛ طبیعتی بسیار زیبا و چشم نواز را در خود جای داده . یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان روستای صراخیه می‌باشد که در میان آب‌های تالاب شادگان قرار دارد . روستای صراخیه ، ونیز خوزستان لقب گرفته . به این دلیل که می‌توان با قایق در کوچه پس کوچه‌های آن پرسه زد . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی از شگفت انگیز ترین و دیدنی ترین روستاهای ایران بیشتر آشنا کنیم .

 

 

معرفی روستای صراخیه

 

صراخیه با چشم اندازی زیبا از تالاب شادگان و داشتن زیست بومی منحصر به فرد یکی از زیباترین روستاهای کشورمان به شمار می‌رود که اقبال بلندی در زمینه جذب گردشگر داشته است . وجود آب در این روستا و رفت و آمد اهالی با بلم‌های چوبی در کوچه پس کوچه‌های آن باعث شهرت این منطقه شده .علاوه بر بلم ها قایق های موتوری نیز در صراخیه گردشگران را جا به جا میکنند . مسافران میتوانند به وسیله آنها در روستا به این طرف و آن طرف بروند .

این خطه آب و هوایی گرم و مرطوب دارد و محصولاتی مانند خرما و برنج در آن کشت می‌شود . همچنین دامداری در روستای صراخیه رونق دارد . اما یکی از جذابیت‌های این منطقه معماری خاص و منحصر به فرد آن است . به گونه‌ای که در آن خانه‌ها به صورت کاملاً سنتی و با استفاده از خشت و گل و نی ساخته شده . این سبک باعث شده روستا بافت سنتی و بکر خود را حفظ کند .

 

روستای صراخیه کجاست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم روستای صراخیه در استان خوزستان و شهرستان شادگان واقع شده است . برای رفتن به این روستا لازم است از میان تالاب شادگان عبور کرده و به این منطقه ی باصفا که در میان دریاچه قرار گرفته برسید . فاصله روستا تا شهرستان شادگان ۱۲ کیلومتر و تا آبادان مرکز استان ۶۱ کیلومتر است .

وبژگی های روستای صراخیه

روستای صراخیه به دلیل اینکه مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته توانسته است امکانات نسبی و قابل قبولی برای مسافران فراهم کند . به عنوان مثال یک مرکز تفریحی گردشگری در غرب روستا ایجاد شده که به تالاب شادگان اختصاص دارد . همچنین داشتن یک بازارچه صنایع دستی این امکان را برای گردشگران فراهم کرده تا از آثار بومی و سنتی روستا سوغات‌هایی را به یادگار تهیه کرده و با خود ببرند . در سال‌های اخیر اقامتگاه‌هایی به نام مظیف که از نی و برگ درخت نخل ساخته شده در این منطقه ایجاد شده . همچنین رستوران‌های محلی با ارائه غذاهای سنتی در جذابیت و محبوبیت این روستا افزوده است.

پوشش جانوری

با توجه به اینکه روستای صراخیه در میان تالاب شادگان واقع شده پوشش گیاهی و جانوری متنوعی شبیه به زیست بوم تالاب دارد .

حیوانات مختلفی از جمله گله‌های گاومیش ، گراز، گربه جنگلی، گرگ و دلفین‌های بینی بطری در منطقه صراخیه زیست می‌کنند . به علاوه پرندگان کمیابی مانند گیلانشاه خالدار و اکراس آفریقایی در این منطقه دیده می‌شوند . این تنوع جانوری تا آنجاست که تماشای حیوانات روستا یکی از تفریحات و جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌رود .

از آبزیان تالاب شادگان نیز می‌توان به انواع ماهی‌های آب شیرین و شور مثل بنی، ‌شیرید، حمری، شانک و ماهی‌های پرورشی اشاره کرد.

اهالی روستای سراخیه

مردم روستای صراخیه به زبان عربی صحبت می‌کنند . در این منطقه خبری از ویژگی‌های زندگی شهری نیست و همه جای آن لبریز از سادگی و صفا و صمیمیت در فضایی سنتی و بکر است . اگر در این روستا قدم بزنید دیدن بومی‌هایی با لباس‌های بلند و پوشیده این ادعای ما را تایید می‌کند . یکی از اصلی‌ترین شغل‌هایی که اهالی روستا به آن مشغولند پرورش گله‌های غاز و گاومیش اهوازی است .

به علاوه بسیاری از زنان به هنر حصیر بافی ، جاجیم بافی و عبا بافی مشغولند . یکی دیگر از کارهایی که مردم در این منطقه به آن می‌پردازند کشاورزی است . همانطور که گفتیم با توجه به آب و هوای منطقه محصولاتی مانند گندم ، خرما و برنج در آنجا کشت می‌کنند .

 

 

تفریحات در روستای سراخیه

قایق سواری

شاید بتوان گفت قایق سواری در میان روستا و گشت زدن در بخش‌های مختلف آن مهم‌ترین تفریحی است که گردشگران می‌توانند در این منطقه تجربه کنند . اصلا برای همین ما نام این مطلب را روستای صراخیه ، ونیز خوزستان گذاشتیم .

اما این همه ماجرای روستای صراخیه نیست . بلکه تفریحات دیگری نیز در انتظار مسافران این روستا می‌باشد .

 

تماشای حیوانات و پرندگان

همانطور که گفتیم به دلیل تنوع جانوری در منطقه صراخیه در اثر نزدیکی به تالاب شادگان یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی که گردشگران می‌توانند در این روستا به آن بپردازند تماشای حیوانات و پرندگان می‌باشد . به خصوص تماشای گله‌های گاومیش گراز گربه جنگلی و گونه‌ای دلفین به نام دلفین بینی بطری بسیار برای مسافران جذاب است . وجود پرندگان متنوعی از جمله اردک ،کرکری ،فلامینگو ،لک لک ،غاز وحشی و… در تالاب شادگان و تماشای آنها از دیگر تفریحات این روستا محسوب می‌شود .

 

شنا و ماهیگیری

وجود ماهی‌های متنوعی مانند ماهی‌های پرورشی ، شیرید ، حمری ، شانک و … باعث شده . علاوه بر محلی‌ها بسیاری از گردشگران و مسافران در این منطقه به ماهیگیری بپردازند . همچنین می‌توان در آب‌های تالاب شادگان به تفریح لذت بخش شنا پرداخت . به شرط اینکه مراقب نی و جلبک‌های موجود در این منطقه باشید.

 

بازدید از روستاهای اطراف

گردشگران می‌توانند علاوه بر بازدید از روستای صراخیه ، ونیز خوزستان با یک تیر چند نشان زده و با قایق‌هایی که از تالاب گذر می‌کنند به روستاهای اطراف هم سری بزنند.

بازدید از دیدنی‌های روستا

بازدید از از موزه حیات وحش با گونه‌های جانوری تالاب شادگان که اطلاعات بسیار زیادی در مورد پرندگان مهاجر و زمان مهاجرت آنها در اختیار شما قرار می‌دهد از جمله فعالیت‌های جذاب و مفیدی است که می‌توانید در روستای صراخیه انجام دهید .

همچنین می‌توانید به مسجد ساده و بدون گنبد و گلدسته این روستا رفته و در فضای سنتی و بومی که دور تا دور آن با نی پوشیده شده عبادت کنید . گشت زدن در بازارچه صراخیه که پیشتر هم به آن اشاره کردیم با داشتن انواع ماهی‌های تازه و صنایع دستی از دیگر جاذبه‌های این منطقه است .

 

 

بهتربن فصل سفر به صراخیه

همانطور که می‌دانید روستای صراخیه در جنوب کشورمان مانند سایر مناطق جنوبی آب و هوایی گرم و مرطوب دارد . بنابراین بهتر است در بازه زمانی بین اوایل پاییز تا اواخر زمستان به این روستا بروید . تا در هوای معتدل و به دور از گرمای طاقت فرسای خوزستان به گشت و گذار و لذت از این منطقه بپردازید . به ویژه اینکه در فصل زمستان به دلیل هوای مناسب حضور پرندگان در تالاب تداوم پیدا می‌کند .

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

مهم‌ترین دلایل برای سفر به خوزستان که باید بدانید

دریاچه شیهون

معرفی تنگه قاسمی

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها