جزایر نزدیک بندر عباس

معرفی جاذبه‌های گردشگری جزایر نزدیک بندرعباس

بندرعباس که برای بیش‌تر مردم ایران به نام بندر شناخته می‌شود، با موقعیت استراتژیک نزدیک تنگه هرمز و ورودی خلیج فارس، مرکز استان هرمزگان و شلوغ ترین بندر ایران است. جزایر نزدیک بندرعباس یکی از دلایل اصلی شهرت این بندر محسوب می‌­شود و گردشگران زیادی را به این محل کشانده است. به طور کلی جزایر خلیج ­فارس از جذاب­‌ترین مقصد­های سفر در جنوب ایران است. این جزایر در شرایط یکسان دارای شرایط موقعیتی و جوی متفاوتی هستند.

 

جزیره هرمز، جزیره‌­ای با سواحل قرمز و نقره‌­ای

یکی از جزایر نزدیک بندرعباس جزیره­‌ی زیبای هرمز است. جزیره هرمز به بهترین شکل، رنگ­ آمیزی شده ­است. برای دیدن جزیره هرمز از بندرعباس، اگر در هتل آپارتمان سفید بندرعباس اقامت داشته باشید، می‌توانید به اسکله شهید حقانی بروید و به آسانی با لنج و یا شناور از این جزیره زیبا دیدن کنید. مدت زمان رسیدن شما به جزیره هرمز از طریق شناور، کم طول می‌کشد.

این جزیره کوچک و قابل سکونت، در هشت کیلومتری بندرعباس واقع شده و دارای سواحلی نقره‌­ای و خاکی سرخ رنگ است که ترکیب رنگ بسیار مسحورکننده­‌ای دارد. به دلیل کم بودن مساحت این جزیره، می­‌توان پیاده از مکان­‌های جذاب آن دیدن کرد.

از جاذبه­‌های گردشگری جزیره هرمز، می­توان به قلعه پرتغالی‌ها، کوه الهه نمکی، دره رنگین کمان، دره مجسمه، کوه برفی، جزیره ساحل فرش و موزه دکتر نادعلیان اشاره کرد.

 

دره مجسمه

با چند صد متر پیاده روی تا ساحل، به گونه‌­ای که شن­‌های نقره ای توجه را به خود جلب می کند، صخره‌­ها به اشکال مختلف دیده می­‌شوند که هرکدام به یک حیوان، سر گوسفند، مرغ و اژدهای مختلف شبیه هستند.

ساحل سرخ

جزیره هرمز به خاک سرخ رنگ خود شهرت دارد که این خاک با نام گلاک شناخته می­‌شود. این خاک نه تنها یک ماده معدنی ارزشمند برای مصارف صنعتی است، بلکه مردم محلی از آن به عنوان ادویه در غذاهای خود مانند سس، مربا و … استفاده می­‌کنند. در حین قدم زدن در امتداد ساحل، با تصویری روبرو می‌شوید که شن و ماسه همراه با ترکیبات فلزی می‌درخشند.

جزایر نزدیک بندر عباس

جنگل حرا، جنگلی با درختان شگفت انگیز

جزیره هرمز مجموع‌ه­ای از درختان شگفت انگیز حرا با آبراه‌­های زیبا و پرندگان وحشی با طبیعت بکر خود منبع بزرگی برای گردشگران محسوب می‌­شود و هر ساله افراد زیادی برای تماشای این مناظر زیبا به جزیره هرمز می‌­آیند. درختان جنگل حرا در ناحیه جزر و مد آب شور زندگی می­‌کنند و در اکثر اوقات در زیر این آب قرار دارند. سواحل جنوبی ایران به ناحیه آب دریای خشک و شور معروف است. اما نکته شگفت انگیز این منطقه علفزار آن است که بدون نیاز به آب شیرین تازه، رشد می‌کند.

موزه دکتر نادعلیان

موزه دکتر نادعلیان یکی از جاذبه­‌های جزیره هرمز است که با نام “موزه و گالری احمد نادعلیان” در این جزیره نیز شناخته می‌شود، آثار ایشان را نمایش می‌­دهد که آثار او در گالری­‌های بین المللی به نمایش درآمده است. پروژه‌های هنری محیطی او شامل حکاکی‌های صخره‌ای است، همچنین در موزه او استخوان‌های موجودات دریایی و عروسک‌های ساخته شده از مواد بازیافتی به نمایش گذاشته شده است. این موزه در سال ۱۳۸۷ به عنوان مرکز هنری بهشت ایجاد شد و در سال ۱۳۹۰ به نام فعلی خود تغییر نام یافت. در این زمان، ورودی آن با الهام از معماری محلی دوباره طراحی شد.

جزیره لارک، جزیره‌­ای با سواحل بکر و چشم نواز

جزیره لارک در ۳۸ کیلومتری بندرعباس واقع شده و دارای کوه‌­های آتشفشانی مخروطی است. این جزیره نیز که یکی از جزایر نزدیک بندرعباس است، قابل کشاورزی نیست و ساکنان آن بیش‌تر ماهیگیر هستند. تأسیسات، دژهای نظامی با تجهیزات توپخانه و برج­‌های دیده بانی هنوز در جزیره لارک دیده می­‌شود، آثاری که نشان از اهمیت این جزیره در گذشته دارد.

 

جاذبه‌­های جزیره لارک

قلعه­‌های پرتغالی لارک از ملات، مرجان و سنگ­‌های دریایی ساخته شده اند. این قلعه پس از قلعه جزیره هرمز بزرگترین قلعه پرتغالی­‌ها در خلیج فارس است و به دلیل وجود ستون­‌های چوبی خود هم چنان باقی مانده است.

برای بالا رفتن از گنبد نمکی و کوه­‌های آتشفشانی و بلندترین نقطه جزیره که ۱۵۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد یا خرابه‌­های سکونتگاه‌­ها و گورستان تاریخی جزیره باید تمام مسیر را پیاده بروید. البته پیاده روی در این مسیر خسته کننده نیست و می‌توانید زیبایی و رنگ چشم نواز خاک جزیره را ببینید. ساحل این جزیره به قدری بکر است که در کنار آن می­‌توانید انواع صدف‌­ها و مرجان­‌های تزئینی را مشاهده کنید. همچنین اگر با مردم محلی حرف بزنید و از آن‌­ها خرید کنید، می‌­توانید غذاهایی مانند میگو، مرغ، هالیبوت و ماهی کبابی بخرید.

جزیره قشم، بزرگترین جاذبه‌­ی نزدیک بندرعباس

قشم، یکی از جزایر نزدیک بندرعباس است و بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس محسوب می­‌شود. قشم پر از جاذبه‌های طبیعی و خارق‌العاده است که در هیچ جای ایران پیدا نمی‌­شود. جاذبه‌­های طبیعی و تاریخی در کنار فرهنگ مردم بومی جزیره باعث شده تا هر ساله تعداد زیادی از بازدیدکنندگان از قشم به عنوان مقصد مورد علاقه خود یاد کنند.

 

ژئوپارک قشم

قشم اولین ژئوپارک خاورمیانه را در خود جای داده و کوه­‌ها، دشت­‌ها، دره­‌ها و سواحل بی‌نظیری دارد. جدا از حضور گونه­‌های کمیاب و در معرض خطر، شاهد پدیده‌­های نادر زمین شناسی نیز هستیم. از ویژگی­‌های منحصر به فرد این ژئوپارک می­‌توان به مجسمه­‌های طبیعی و نقش برجسته پراکنده، سطوح صاف و ارتفاعات متعدد، ستون­‌های فرسوده و سازندهای شگفت انگیز اشاره کرد.

 

دره ستاره­‌ها

دره ستاره‌­ها از دیرباز افسانه­‌های زیادی داشته است. برخی از اهالی جزیره بر این باورند که دره بر اثر بارش شهابی ایجاد شده است و برخی دیگر که درصد بیش‌تری را تشکیل می‌دهند، معتقدند که ستارگان منطقه در گذشته سقوط کرده‌­اند و باعث ایجاد چنین شکل گیری خارق العاده­‌ای از صخره­‌ها شده اند. برخی آن را دره ارواح می‌نامند، زیرا وقتی باد از میان صخره‌­ها می وزد، صدای عجیبی ایجاد می­‌کند که گفته می‌­شود شبیه صدای زمزمه روح است.

اما دره ستارگان یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی در کل کشور است که در اثر فرسایش آبی، بارندگی‌ها و طوفان‌های شدید طی میلیون‌ها سال به وجود آمده است. برخی از محققان معتقدند که عمر این دره دو میلیون سال است. دره ستاره در نزدیکی روستای برکا خلف (۲ کیلومتری جنوب جزیره) قرار دارد.

دره چاه کوه

دره چاه کوه در ۷۰ کیلومتری مرکز شهر قشم و در نزدیکی روستای چاهویی شرقی قرار دارد. عمق این دره ۱۰۰ متر است و دیواره‌­های آن نیز تا ارتفاع ۱۰۰ متر دیده می‌شود.

طبیعتاً آب در یک جزیره از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. بومیان این منطقه برای هدر نرفتن آب باران در دره قدیمی چند چاه حفر می‌کردند و احتمالاً به همین دلیل نام دره را چاهکوه گذاشته اند. برخی از چاه­‌ها بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارند.

 

روستای لافت

لافت از روستاهای مهم در یکی از جزایر نزدیک بندرعباس یعنی جزیره قشم محسوب می‌شود. این روستا در شمال غربی جزیره قشم قرار دارد و از دیرباز مرکز جزیره قشم بوده و حتی برای مدتی نام کل جزیره لفت نام داشت. روستای لافت با درختان سرسبز گرمسیری و نخل­‌های بلندش در کنار چشم انداز دریا و جنگل­‌های حرا، دلربا به نظر می‌رسد. منحصر به فردترین ویژگی معماری لافت وجود برج­‌های باد متعدد و چاه­‌های آب شیرین درست در کنار دریا است!

وجود سازه­‌های مخصوص تهویه به نام بادگیر در پشت بام­‌ها از ویژگی‌­های بارز معماری این روستا است. بادگیر سازه‌­ای مرتفع بر روی پشت بام است که در زیر آن، در فضای داخلی ساختمان، حوض کوچکی وجود دارد که همگی به عنوان سیستم تهویه مطبوع عمل می‌کنند.

جزیره هنگام، جزیره‌ای با سواحل نقره‌­ای

هنگام یکی از جزایر نزدیک بندرعباس است که در دو کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم قرار دارد. در جزیره هنگام سه روستا با نام­‌های هنگام (مشی نو)، هنگام قدیم و قیل وجود دارد. کوه ناکس، مرتفع‌ترین قسمت جزیره است. یک نوار مرجانی ۵۰ کیلومتری در اطراف جزیره قرار دارد. همچنین یک ساحل نقره­ای در این نوار وجود دارد که به دلیل داشتن مواد معدنی مختلف، نور خورشید را منعکس می کند. الیاف نوری پلانکتون‌ها را می توانید شب ها در ساحل «خنیزی» ببینید.

تاریخ جزیره هنگام

جزیره هنگام به دلیل موقعیت استراتژیک خود در خلیج فارس، تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و مدت‌ها در اشغال بیگانگان بوده است. از جمله نشانه­‌های آن می‌­توان به اسکله ساخته شده توسط انگلیسی‌­ها اشاره کرد که در حال حاضر به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. همچنین یک کشتی شکسته و به گل نشسته از زمان جنگ با پرتغالی‌­ها در ساحل باقی مانده است. «شیب‌دراز» و «کندالو» دو اسکله اصلی مسافربری هنگام هستند.

 

سنت اصیل جزیره هنگام

مردم بیش‌تر به آبزی پروری مانند ماهی، میگو، صدف و ماهیگیری در هنگام مشغول هستند. در هنگام بازارچه‌ای نیز وجود دارد که در آن صنایع دستی محلی، سنگ‌های قیمتی، ادویه جات و غذاهای محلی به گردشگران عرضه می‌شود. نوعی نان ساج (نوعی تابه پهن محلی برای پخت نان) در اینجا پخته می‌شود که به آن تمشی می‌گویند. در هنگام نیز غذاهای لذیذ مختلفی مانند ماهی مهیاوا و ماهی ساردین (که محلی‌ها آن را متوتا می‌نامند)، هواری میگو و قلیه ماهی در هنگام وجود دارد. یکی از محبوب ترین لباس‌های محلی هنگام، شلوار گلابتون دوزی یا بندری دوزی است که در جزیره بافته می‌شود.

 

هنگام، زیستگاه گیاهان و جانوران

هنگام دارای ساحلی با شن­‌های درخشان و صدف­‌های جادویی، صخره­‌های آهکی، موجودات متنوع، کوه‌­های رنگارنگ، پارکی از تمساح‌­ها و مهم‌تر از همه مردم خونگرم و فرهنگ و تاریخ باستانی است. دلفین­‌ها در پاییز به ساحل جزیره نزدیک می‌شوند و تا اردیبهشت در آنجا می‌مانند. شما همچنین می‌توانید غزال هندی، لاک پشت دریایی پوزه عقابی و کوسه­‌ها را در اینجا ببینید. بازدید از روستایی با سنگ‌­های انسان مانند یکی دیگر از گزینه­‌های جالب در هنگام است. درختان نخل، لور یا انجیر مقدس دیدنی ترین پوشش گیاهی هنگام هستند و بادام هندی به وفور در خاک یافت می‌شود.

جزایر نزدیک بندر عباس، جزایری خارق العاده

جاذبه­‌های گردشگری جزایر نزدیک بندرعباس، یکی از مسحورکننده‌­ترین جزایر واقع در جنوب ایران است که می­‌توانید با بازدید از این جزایر، خاطرات به­‌یادماندنی را برای خود و خانواده خود رقم بزنید. می‌­توانید از مناظر زیبای این منطقه برای ثبت لحظات خوش خود عکس بگیرید. لازم به ذکر است بعد از دیدن جاذبه­‌های جزایر بندرعباس و اتمام تفریح خود، قادر خواهید بود از خدمات رفاهی هتل‌های واقع در این منطقه بهره مند شوید.

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها