آبشار پیران کرمانشاه

آبشار پیران کرمانشاه

استان کرمانشاه در غرب کشورمان با داشتن جاذبه‌های تاریخی به ویژه طاق بستان شهرت زیادی بین گردشگران پیدا کرده است . اما این استان جاذبه‌های طبیعی زیادی را نیز در خود جای داده . یکی از این جاهای دیدنی آبشار پیران کرمانشاه است که بلندترین آبشار آپارتمانی خاورمیانه به شمار می‌رود . داشتن طبیعتی بکر و زیبا و ویژگی‌های دیگری مانند پلکانی بودن این آبشار باعث شده سالانه طبیعت دوستان و گردشگران زیادی از این جاذبه طبیعی دیدن کنند . آبشار پیران که به آن ریجاب یا ریژآو هم می‌گویند ۱۸۰ متر ارتفاع دارد و در سه طبقه در دره‌ای با شکوه و سرسبز جای گرفته است .

آبشار پیران کجاست ؟

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم آبشار پیران از جاهای دیدنی کرمانشاه محسوب می‌شود که در شمال غربی شهر ریژآو و در روستای ژالکه واقع شده است . این آبشار که در فهرست میراث طبیعی کشور نیز به ثبت رسیده به اعتقاد برخی بلندترین آبشار ایران است . آبشار ریجاب در ۱۰ کیلومتری شمال شرق منطقه سرپل ذهاب است  .

 

مسیر دسترسی به آبشار پیران

برای رفتن به این آبشار باشکوه و دیدنی دو مسیر پیش روی شما می‌باشد . روستاهای پیران و ریژآو در دو بخش بالا و پایین این آبشار واقع شده اند و هر یک از آنها یک راه دسترسی به این جاذبه طبیعی به شمار می‌روند . این دو روستا به دلیل وجود صخره‌های بلند در حد فاصلشان ۴۵ کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند .

پس اگر قصد بازدید از آبشار پیران را دارید ابتدا از شمال شهرستان سر پل  ذهاب به سمت روستای پیران رفته و دو کیلومتر بعد از این روستا با گذاشتن وسیله نقلیه‌تان در پارکینگ بقیه مسیر را تا رسیدن به پای آبشار پیاده طی کنید . همچنین می‌توانید از طریق روستای ریژآو در ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه مسیرتان را به سمت آبشار پیدا کنید .

ویژگی‌های آبشار پیران

این آبشار دارای سه طبقه بوده و ارتفاع آن چیزی بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ متر می‌باشد.  بسیاری به دلیل شیب کمی که این جاذبه دارد آن را به یک آپارتمان تشبیه کرده اند . منظره آبشار پیران از بالا و پایین متفاوت است و برای اینکه سه طبقه را به طور کامل ببینید باید از پایین آبشار به آن نگاه کنید . از نمای بالایی فقط دو طبقه از آن قابل رویت است و طبقه پایینی که کوتاه‌تر است زیر درختان پنهان شده . دره‌ای که آبشار ریجاب را درون خود جای داده بسیار باشکوه و سرسبز است .

 

وجه تسمیه آبشار

همانطور که گفتیم این آبشار را به نام‌های پیران ، ریژآو یا همان ریجاب می‌شناسند . نام پیران که برگرفته از روستایی است که در پایین آبشار قرار گرفته . ریشه نام دیگر این آبشار یعنی ریژآو هم به این صورت می‌باشد . ریژآو یک کلمه کردی است که از دو واژه ریژ به معنای ریختن و آو به معنی آب تشکیل شده است . به طور کلی در فارسی معادل ریزش آب یا آبریز می‌شود . کلمه ریجاب هم که در تابلوهای این منطقه به چشم می‌خورد معرب همین واژه است که در آن حروف ژ به ج و و به ب تبدیل شده و خود به تنهایی معنی خاصی ندارد .

بهترین زمان بازدید از آبشار پیران

 

استان کرمانشاه و به ویژه روستاهای آن آب و هوایی سرد و خشک دارند که در پاییز و زمستان سرمای سخت و برف‌ها زیادی را تجربه می‌کنند . به همین دلیل بهترین فصل برای بازدید از آبشار پیران کرمانشاه فصل‌های بهار و تابستان است . این منطقه به ویژه در ایام نوروز مملو از گردشگران و طبیعت دوستان می‌شود . در این ایام سرسبزی و طراوت طبیعت اطراف و چشم اندازهای زیبا و خیره کننده این منطقه را به محلی مناسب برای گشت و گذار و طبیعت گردی تبدیل می‌کند . اگر می‌خواهید آبشار را در اوج شکوه و پر آبی خود تماشا کنید بهتر است اوایل خرداد ماه به کرمانشاه رفته و از این جاذبه طبیعی دیدن کنید .

 

امکانات و تفریحات آبشار پیران

امکانات و شرایط مناسبی برای گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند فراهم شده که از جمله آنها می‌توان به وجود پارکینگ آلاچیق هایی در فاصله ۳۰۰ متری اشاره کرد . اما در نزدیکی آبشار پیران کرمانشاه سوپرمارکت یا کافه و رستورانی وجود ندارد و برای رفتن به نزدیک‌ترین رستوران لازم است حدود ۱۲ کیلومتر مسافت طی کنید .

از طرفی وجود صخره‌های شگفت انگیز در اطراف آبشار این منطقه را به محلی مناسب برای صخره‌نوردی تبدیل کرده است . همچنین داشتن مناظر سرسبز و تماشایی و چشم انداز زیبای آبشار بسیاری از گردشگران را به عکاسی وا می‌دارد . اگر هم اهل شنا و آبتنی هستید می‌توانید در فصل تابستان به این منطقه سفر کرده و در حوضچه‌های پایین آبشار تنی به آب بزنید .

 

جاهای دیدنی نزدیک آبشار پیران

شما می‌توانید در سفر به شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه علاوه بر بازدید از آبشار پیران با یک تیر چند نشان کرده و از جاهای دیدنی اطراف آن نیز دیدن کنید .

در ادامه تعدادی از این جاها را معرفی میکنیم .

 

قلعه یزدگرد

قلعه‌ای بر جای مانده از دوران اشکانیان در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای آبشار پیران کرمانشاه واقع شده که به دلیل استحکام و سبک ساختش مشهور است . این قلعه در شهرستان دالاهو و ارتفاعات روستای زردکوه قرار دارد و از مستحکم‌ترین قلعه‌های ایران محسوب می‌شود . گویا یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی پس از حمله اعراب به ایران با دخترش در این مکان پناه گرفته است به همین دلیل به قلعه یزدگرد شهرت دارد .

 

آرامگاه ابودجانه

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهر دالاهو آرامگاه ابودجانه است که نزد مردم محلی احترام خاصی دارد . این قبرستان که قدمتش به دوره صدر اسلام می‌رسد تعدادی آرامگاه به سبک چهارطاقی‌های دوره ساسانی را در خود جای داده . در میان آن نیز مقبره چهار ضلعی با گنبدی مخروطی به چشم می‌خورد که گویا آرامگاه ابوجانه است . در واقع این فرد از یاران باوفای پیامبر بوده که در جنگ احد در برابر مشرکان از ایشان دفاع کرده است  . این آرامگاه در ۳ کیلومتری آبشار پیران قرار دارد .

 

کوه‌های دالاهو

کوه‌های دالاهو که آبشار پیران کرمانشاه را در دل خود جای داده‌اند یکی دیگر از دیدنی‌های این استان است . این کوه‌ها که از رشته کوه‌های زاگرس به شمار می‌روند . به دلیل داشتن محیطی جنگلی و کوهستانی بسیار باصفا و سرسبز بوده و آب و هوایی خنک و پاکیزه دارند . به طور کلی منطقه دالاهو با داشتن چشمه‌ها و آب‌های خروشان ، روستاهای باصفا و سرسبز در کنار جاذبه‌های تاریخی و آثار کهن باستانی یکی از بهترین مناطق گردشگری ایران به شمار می‌رود .

منطقه بابایادگار

منطقه بابا یادگار که باز هم در شهرستان دالاهو قرار دارد با داشتن آرامگاهی به همین نام از دیگر جاهای دیدنی اطراف آبشار پیران کرمانشاه به شمار می‌رود . آرامگاه بابا یادگار در روستای زرده و در نزدیکی قلعه یزدگرد واقع شده و فاصله آن با آبشار حدود ۱۳ کیلومتر است .

 

 

برای آشنایی بیشتر با استان کرمانشاه مطالب زیر را در مجله گردشگری بلیط اینجا دنبال کنید :

همه چیز در یک نگاه ، کرمانشاه

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر تاریخ و تمدن ایران زمین ، کرمانشاه

بهترین و جذاب‌ترین موزه‌ های کرمانشاه

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها