سواحل مکران

سواحل مکران

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که فکر می‌کنید استان سیستان و بلوچستان جزو انتخاب‌های اول برای تجربه یک سفر جذاب و به یاد ماندنی نیست باید بگوییم که سخت در اشتباهید . این استان مرزی کشورمان ثابت کرده که جاذبه‌های بسیار زیادی برای عرضه دارد . همین باعث شده به خصوص در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شود . بندر چابهار در سیستان و بلوچستان یکی از دیدنی‌ترین جاهایی است که می‌توان به آن سفر کرد . ما در مطلب (۸ مورد از جاذبه‌های گردشگری چابهار که نباید از دست بدهید) به بررسی تعدادی از این جاهای دیدنی پرداختیم . در این مطلب قصد داریم به طور مفصل به معرفی سواحل مکران بپردازیم . این سواحل به قدری زیبا و تماشایی است که به شایستگی لقب بهشت گمشده ایران را به خود اختصاص داده .

 

سواحل مکران کجاست؟

سواحل مکران در جنوب شرقی ایران و استان سیستان و بلوچستان و در بندر چابهار واقع شده است . در واقع این سواحل در کنار خلیج فارس و در طول دریای عمان گسترده شده . موقعیت جغرافیایی این سرزمین ساحلی از نظر استراتژیکی نیز به دلیل اتصال به اقیانوس و آب های آزاد منحصر به فرد و حائز اهمیت است .

 

معرفی سواحل مکران

همانطور که اشاره کردیم سواحل مکران در امتداد دریای عمان قرار دارد و بیشتر آن در استان سیستان و بلوچستان است . این منطقه علاوه بر اهمیت استراتژیکی که به دلیل اتصال به اقیانوس دارد با داشتن جلوه‌های زیبا و جذاب دریایی اقبال زیادی در زمینه گردشگری پیدا کرده است . از طرفی تلفیق دریا و بیابان در سواحل مکران جذابیتی منحصر به فرد به آن بخشیده .تماشای فرهنگ زیبا و غنی بومیان منطقه و بازدید از آثار تاریخی و باستانی موجود در کنار دریاو همچنین تجربه انواع تفریحات ساحلی باعث شده سواحل مکران به یک مقصد محبوب برای سفر تبدیل شود .

تاریخچه سواحل مکران

نام سواحل مکران در بسیاری از کتب تاریخی از جمله کتاب تاریخی هرودوت مورخ یونانی آمده است.  این منطقه سبقه‌ای طولانی و غنی دارد. برخی نام آن را یکی از کلمات زبان سومری و بابلی می‌دانند که هم ریشه با کلمه مگان به معنی کرانه مگا می‌باشد . عده‌ای مگا را به معنی قایقران می‌دانند .

 

جاهای دیدنی سواحل مکران

وسعت سواحل مکران به اندازه‌ای است که از شرق بندر عباس تا مرز میان ایران و پاکستان را در بر می‌گیرد . این منطقه پر است از جاذبه‌های طبیعی تاریخی و گردشگری که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت .

دریاچه صورتی لیپار

 

دریاچه صورتی می‌تواند جذاب‌ترین دیدنی در سواحل مکران باشد که همتای آن در کشور انگلیس و استرالیا وجود دارد . اما تالاب لیپار از نظر زیبایی در رتبه  اول قرار دارد . علت رنگ خاص و زیبای این دریاچه فعالیت پلانکتون‌ها در بستر آن و وجود سنگ‌ها و نوع خاک کف دریاست . دریاچه لیپار همچنین محل زندگی گونه‌های متنوعی از جانوران است .

 

 

چشمه گل افشان چابهار

 

چشمه گل افشان یا تپه‌های گل افشان یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی در سواحل مکران است . این پدیده در بین تپه‌هایی که چند متر ارتفاع دارند به چشم می‌خورد . برای تماشای آن باید دقایقی را در کنار گل فشان بایستید و شاهد خروج گل‌ها با پرش‌های یک متری به سمت بالا باشید . گویا گل فشان‌ها برای پوست صورت و بدن مفید بوده و مواد اولیه خوبی در صنعت سفالگری به شمار می‌رود .

 

کوه‌های مریخی

اگر می‌خواهید منظره یکی از عکس‌های که از مریخ فرستاده می‌شود را از نزدیک ببینید سواحل مکران جای آن است . این کوه‌ها که در اثر فرسایش و خشکی زیاد زمین به  این شکل درآمده‌اند یکی از زیباترین مکان‌هایی است که می‌توان از آن بازدید و در آن عکس‌هایی خاص و منحصر به فرد ثبت کرد. شبیه به این کوه‌ها در کشور شیلی وجود دارد و به کوه‌های مریخی آتاکاما معروف است .

روستای تیس و غارهای باند مسیتی

ما در مطلب غارهای سه گانه تیس در مجله گردشگری بلیط اینجا به طور مفصل به معرفی این جاذبه تاریخی و روستای آن پرداختیم . این روستا با قدمتی ۲۵۰۰ ساله به زمان هخامنشیان برمی‌گردد . این منطقه جاذبه‌هایی مانند غارهای سه گانه تیس، قبرستان جن تیس و … را در خود جای داده است .

ساحل و اسکله بریس

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم سواحل مکران زیباترین سواحل ایران را دارد . ساحل صخره‌ای بریس با داشتن منظره‌ای زیبا به اقیانوس یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی در سفر به چابهار به شمار می‌رود .

ساحل درک

علت شهرت و محبوبیت ساحل درک در این است که مرز بین خشکی و دریا را می‌توان در یک تصویر در این منطقه تماشا کرد . تصور کنید کویری که انتهایش به دریا برسد . همین باعث شده که این ساحل زیبا و تمیز چابهار تصویری کارت پستالی و منحصر به فرد را به گردشگران این منطقه هدیه کند .

ما در مطلب زیباترین سواحل جنوب ایران به بررسی این مناطق گردشگری  زیبا در حاشیه خلیج فارس پرداخته‌ایم .

 

جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر

تصور کنید همینطور که در حال رانندگی هستید یک طرفتان امتداد بیکران دریا و یک طرف‌تان کوه‌های مرتفع و صخره‌های بلند باشد. و شما در خط بین آن دو قرار گرفته باشید . شبیه به این جاده ساحلی در کشور استرالیا وجود دارد که به جاده گریت اوشن معروف است .

 

 

بهترین زمان سفر به سواحل مکران

همانطور که می‌دانید جنوب ایران آب و هوایی غالباً گرم و خشک دارد .استان سیستان و بلوچستان نیز از این قاعده مستثنا نیست . بنابراین اگر می‌خواهید در هوایی معتدل و به دور از گرمای طاقت فرسای این مناطق به گشت و گذار و بازدید از سواحل مکران بپردازیدفصل های پاییز و زمستان زمان مناسبی برای سفر به آنجا است .

 

اقامت در سواحل مکران

برای اقامت در سواحل مکران گزینه‌های زیادی پیش روی شماست . اما شاید جذاب‌ترین آنها ماندن در اقامت‌های بوم گردی موجود روستاهای منطقه باشد . که در آن می‌توانید با زندگی مردم بومی محله و روستا آشنا شوید . همچنین در محوطه‌هایی که برای گردشگران در نظر گرفته امکان برپایی کمپ نیز وجود دارد. اگر می‌خواهید از فضای سنتی خارج شوید می‌توانید در یکی از چندین هتلی که در چابهار وجود دارد شب را سپری کنید .

 

برای تهیه بلیط سفر به جاهای مختلف ایران با بهترین شرایط و مناسب ترین قیمت ها به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها