معرفی آبشار شیرآباد

معرفی آبشار شیرآباد

استان گلستان در شمال ایران با داشتن آب و هوایی معتدل و مطلوب پر است از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی که گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند . یکی از این جاهای دیدنی آبشار شیرآباد است که در دل جنگل‌های انبوه و سرسبز شمال خودنمایی می‌کند . این آبشار که در میراث طبیعی و ملی ایران نیز به ثبت رسیده با داشتن چشم اندازی تماشایی و آب و هوایی دل انگیز نقش بسزایی در جذب گردشگر منطقه ایفا می‌کند . ما در مطلب زیباترین آبشارهای ایران به بررسی کلی این جاذبه ی طبیعی پرداختیم . در این مطلب قصد داریم به طور اختصاصی به معرفی آبشار شیرآباد در استان گلستان بپردازیم .

 

 

آبشار شیرآباد کجاست ؟

آبشار شیرآباد از جاهای دیدنی استان گلستان و در دل پارک جنگلی شیرآباد واقع شده است . فاصله ی آن با شهر گرگان ۵۵ کیلومتر و در حد فاصل علی آباد کتول و آزادشهر قرار گرفته است . همچنین این آبشار ۷ کیلومتر با جنوب شهر خان ببین فاصله دارد . برای رفتن به شیرآباد لازم است از مبدا خود به سمت آزادشهر سفر خود را آغاز کرده و سپس از این شهر به سمت خان ببین و بعد روستای شیرآباد بروید . برای رسیدن به این منطقه دیدنی لازم است ۱۵ دقیقه در دل جنگل پیاده‌روی کنید تا به آبشار اول برسید . آبشارهای بعدی هر کدام به فاصله ۱۵ الی ۳۰ دقیقه‌ای از یکدیگر واقع شده اند و از آبشار سوم به بعد مسیر پیاده‌روی تا حدی صعب العبور می‌شود .

 

 

 

 

ویژگی های آبشار شیر آباد

آبشار شیرآباد که به نام‌های خان ببین، هفت آبشار و آقاخان ببین هم شناخته می‌شود مجموعه‌ای از هفت آبشار پلکانی و بلند و چندین آبشار کوتاه است. که با فاصله‌های متفاوتی از یکدیگر قرار گرفته اند. بلندترین آبشار این مجموعه ۳۰ متر ارتفاع دارد و هر یک از آنها بر اساس ویژگی‌هایی که دارد با نام‌های متفاوتی از جمله عروس، پنهان، دوقلو و … نامگذاری شده اند .

این آبشارها به حوضچه‌هایی می‌ریزند که عمق آنها به ۱۰ متر می‌رسد . حوضچه‌هایی با عمق ۴۰ و ۸۰ متر هم وجود دارد که متعلق به بلندترین آبشار این منطقه است . رفتن به منطقه شیرآباد تنها به بازدید از آبشارهای آن خلاصه نمی‌شود. بلکه قدم زدن در دل جنگل‌های هیرکانی و لذت بردن از طبیعت بکر و چشم نواز آن از دیگر جذابیت های این منطقه است . همچنین وجود چشمه‌های خروشان، حوضچه‌های طبیعی، غارها و … باعث شده مسافران در سفر به استان گلستان سری هم به این خطه بزند .

 

 

 

 

پوشش گیاهی و جانوری آبشار شیر آباد

از نظر پوشش گیاهی منطقه شیرآباد تنوع بسیاری دارد و در آن درختانی از جمله ممرز، افرا ،توسکا ،انجیل ،همیشک، داردوست، سرخس، قارچ‌ها و… می‌روید . همچنین گیاهانی مانند : گل‌های وحشی، گیاهان دارویی ، بوته‌ها و درختچه‌ها در این منطقه به چشم می‌خورد .

پوشش جانوری آبشار شیرآباد هم تنوع زیادی دارد . غار شیرآباد زیستگاه سمندر غارزی می‌باشد و گونه‌های دیگری از حیوانات نظیر :خرس، پلنگ ،خوک وحشی، گرگ، شغال، راسو ،سنجاب، گربه جنگلی و …در این منطقه زندگی می‌کنند . همچنین پرندگانی مانند: قرقاول، کبک، بلبل ،سار، فاخته، شاهین، عقاب ،جغد و…در آسمان این منطقه به چشم می‌خورند .

 

در بازدید از آبشار شیر آباد چه تفریحاتی میتوانیم انجام دهیم ؟

بازدید از آبشار شیرآباد علاوه بر لذت بردن از صدای دلنشین آب در دل طبیعتی دل انگیز تفریحات دیگری نیز در اختیار گردشگران می‌گذارد . که از جمله آنها می‌توان به: کمپینگ در دل طبیعت بکر، عکاسی از مناظر تماشایی و بی‌نظیر این منطقه، جنگل نوردی در جنگل‌های انبوه و سرسبز اطراف آبشار و تنفس در هوای پاک جنگل ،شنا در حوضچه‌های آبشار شیرآباد و همچنین قایق سواری اشاره کرد .

 

 

 

بهترین زمان بازدید از آبشار شیرآباد

وقت آن رسیده که در معرفی آبشار شیرآباد بهترین زمان بازدید از آن را به شما پیشنهاد دهیم . همانطور که حتماً خودتان هم می‌توانید حدس بزنید بهار اوج شکوه و زیبایی این آبشارها و مناطق اطراف آن است و در این محدوده زمانی خبری از شلوغی تابستان و هوای گرم و شرجی این فصل نیست . اما مثل هر جاذبه ی طبیعی دیگر نمی‌توانیم از تصویر بی‌نظیری که در فصل پاییز خلق می‌کند چشم پوشی کنیم .

به طور کلی در بهار و پاییز این منطقه آب و هوایی معتدل دارد و بارندگی کمتری نسبت به زمستان تجربه می‌کند . این آبشار در ایام عید و تابستان‌ها مملو از گردشگر می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از سکوت این منطقه لذت ببرید این پیک زمانی را برای سفر به آن انتخاب نکنید .

 

 

 

دیدنی های اطراف آبشار شیر آباد

در اطراف آبشار شیرآباد دیدنی‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانید در سفر به این منطقه از آنها هم بازدید کنید . در ادامه به معرفی تعدادی از آنها خواهیم پرداخت:

غار شیرآباد یا غار دیو سپید

یک غار شگفت انگیز و دیدنی در دل کوهستان‌های استان گلستان وجود دارد که با دهانه‌ای بزرگ و رازهای ناگفته‌  گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند . این غار در نزدیکی روستای شیرآباد واقع شده و چندین تالار بزرگ و کوچک با قندیل‌های آویزان و مجسمه‌های طبیعی را در خود جای داده .

همچنین رودخانه خروشانی که از دل آن عبور می‌کند به زیبایی و جذابیت آن افزوده است . محققان در بررسی های این غار شواهدی از سکونت انسان در دوران‌های گذشته کشف کرده اند . فاصله ی آن با آبشار شیرآباد حدود دو و نیم کیلومتر است .

 

دریاچه کبودوال

دریاچه کبودوال یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف آبشار شیرآباد است در دل جنگل‌های هیرکانی مانند نگینی فیروزه‌ای خودنمایی می‌کند . علت نامگذاری آن؛ آب زلال و نیلگون این دریاچه و انعکاس آسمان و جنگل در آن است . گردشگران می‌توانند در بازدید از این دریاچه آرامش کم نظیری را در دل طبیعتی بکر و چشم نواز همراه با صدای پرندگان و آب تجربه کنند . فاصله دریاچه کبودوال با آبشار شیرآباد ۵ کیلومتر است .

 

 

موزه مردم‌شناسی علی‌آباد کتول

 

اگر می‌خواهید کمی از طبیعت فاصله گرفته و به یک جای تاریخی بروید موزه مردم شناسی علی آباد کتول انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. این مجموعه که اولین موزه مردم شناسی گلستان است در سال ۱۳۸۷ تاسیس به معرفی فرهنگ و آداب و رسوم مردم کتول می‌پردازد .

فاصله این موزه با آبشار شیرآباد حدود ۲ کیلومتر است و در آن مجموعه‌ای از مجسمه‌های مومی ،لباس‌ها، ابزار و ادوات سنتی و … در معرض دید عموم قرار داده شده است .

 

روستای چلی سفلی و آبشار چلی

یکی دیگر از خوش آب و هوا ترین دیدنی‌ترین جاهای  اطراف آبشار شیرآباد روستای چلی سفلی و آبشار چلی می‌باشد . این روستا در نزدیکی علی آباد کتول قرار دارد و با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد و متنوع یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری این منطقه به شمار می‌رود .

آبشار آن هم که ۶۰ متر ارتفاع و ۲۰ متر عرض دارد؛ منظره‌ای دیدنی را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند . فاصله ی روستای چلی سفلی با آبشار شیرآباد حدود ۲۷ کیلومتر است .

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید:

آشنایی با آبشار لوه

آبشار شوی

معرفی کامل ماسال بهشت آبشار های بلند.

آبشار نیاسر

سفری کوتاه به آبشار مارگون شیراز

آبشار بیشه لرستان

آبشار سمیرم اصفهان و …

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها