معرفی تالش گیلان

معرفی تالش گیلان

کشور ایران کشوری با تنوع آب و هوایی و طبیعتی دیدنی است . به خصوص شمال ایران که به دلیل وجود دریا و جنگل های سرسبز همیشه مورد توجه مسافران و گردشگران بوده. یکی از این شهر های سرسبز و دیدنی تالش  است. در این مطلب قصد داریم با معرفی تالش گیلان شما را با یکی دیگر از  شهر های باصفا و دیدنی این خطه آشنا کنیم .

تالش دومین شهر بزرگ گیلان بعد از رشت است که از سمتی با کوه های مرتفع و از سمتی دیگر با جلگه ای سرسبز احاطه شده است .این موقعیت جغرافیایی و طبیعت بکر و سرسبز آن سبب شده مقصدی محبوب برای گردشگران و طبیعت دوستان به شمار رود .جاذبه های طبیعی این شهر بسیار زیاد است و یکی از شهر های گردشگر پذیر ایران به شمار میرود .

 

تالش کجاست؟

شهرستان تالش در شمال غرب استان گیلان و دومین شهر پرجمعیت و بزرگ این استان است . این شهر از غرب به استان اردبیل، از شمال به آستارا، از جنوب به رودبار و از شرق به دریای خزر و انزلی میرسد . تالش دارای ۴ بخش تالش، اسالم، کرگان رود شمالی و حویق میباشد و مرکز آن هشتپر نام دارد .

این شهرستان در ارتفاع ۸۰ متری از سطح دریا است  و ۲۳۷۳ کیلومتر مربع مساحت دارد . تالش یک شهر شمالی تمام عیار است که از یک طرف به دریا میرسد و از طرفی دیگر به کوهستان و ییلاق های خلخال .

در گذشته این منطقه تالش از شمال قفقاز تا شرق امتداد داشته و امروز بسیاری از مردم تالشی در آذربایجان و بخش هایی از روسیه جای گرفته اند.

 

تاریخچه تالش

تالش قدمتی بسیار بالا دارد . در حدود سال های ۳۶۰ میلادی اردشیر سوم به قوم تالش حمله کرد و این سبب شد تالشی ها استقلال خود را از دست بدهند و تحت حمایت هخامنشیان دربیایند . این اقوام که ایرانی تبار بودند در آن زمان با نام قوم کادوس شناخته میشدند و در دوره بعد از اسلام به نام طلیسان لقب گرفتند . تالشی ها در به حکومت رسیدن علویان و صفویان نقش بسیار موثری داشتند . در زمان صفویان طبق عهد نامه های گلستان و ترکمنچای تالش به روسیه واگذار شد . مدتی نیز این منطقه به صورت حکومتی خود گردان اداره میشد .جمهوری خودگردان تالش-مغان، همه مناطق پایین رود ارس در جمهوری آذربایجان را در برگرفته بود.

زبان و مردم تالش

مردم تالش امروزه به زبان های تالشی، ترکی آذری، گیلکی، فارسی و در برخی مناطق ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند. شغل اغلب آنها کشاورزی و دامداری است . توتون ،حبوبات، جو، گندم و برنج از جمله محصولاتی است که آنها کشت میکنند. نزدیک به نیمی از آنها اهل تسنن و بقیه شیعه هستند .

زنان روستا بسیار با سلیقه هستند و صنایع دستی زیادی از جمله عروسک‌های پارچه‌ای، گلیم، قالی، دست‌بافته‌های پشمی تولید میکنند . این صنایع دستی سوغاتی های جذابی است که میتوانید از این شهر به یادگار ببرید .

غذاهای محلی این شهر بسیار خوشمزه است که تجربه طعم بینظیر آن میتواندبه یاد ماندنی باشد. یکی از خوش‌طعم‌ترین این غذا، گوزلی بریان یا همان بره بریان است که در آن شکم بره  با سبزیجات مخصوص گیلانی و گردو و ادویه‌ها پر میشود . آش تالشی، اناردون، قورتماج، سیرجینه، بادمجان شکم‌پر، سوجا دیله، کوکوی گردو و دوآش یا آش دوغ از دیگر غذا های خوشمزه تالش است .

آب و هوای تالش و بهترین زمان سفر به آن

آب و هوای تالش بسیار مرطوب و معتدل است . باران های زیاد این منطقه سبب ایجاد هوایی دل انگیز و بسیار مطبوع در آنجا شده . بهار و پاییز تالش در اغلب روزهای سال بارندگی است و در زمستان ها کوه های اطراف کاملا پوشیده از برف است .

به همین جهت اگر عاشق بارن و هوای روح افزای بعد از آن هستید بهار و پاییز را برای سفر به تالش انتخاب کنید . اما اگر میخواهید در هوایی معتدل از درختان پر میوه ی انار، انجیر، آلو، ازگیل، زردآلو، گلابی، گیلاس، سیب و فندق که در این منطقه به فراوانی وجود دارد دیدن کنید. تابستان میتواند انتخاب بهتری برایتان باشد .

یادتان نرود زمستان های تالش بسیار سرد و برفی است و شاید زمان مناسبی برای سفر به این منطقه نباشد .

 

 

جاذبه های تالش

این بار در معرفی تالش گیلان به سراغ جاذبه های این شهر خواهیم رفت . شما در تالش میتوانید انواع طبیعت گردی از گشت و گذار در جنگل گرفته تا تماشای دریا در زیباترین ساحل ها را تجربه کنید .

جاذبه های این شهر به حدی است که شاید در انتخاب و اولویت بندی برای بازدید از آنها دچار تردید شوید . در ادامه به معرفی تعدادی از این جاذبه ها خواهیم پرداخت .

 

 

 

منطقه ییلاقی سوباتان

ییلاق سوباتان شاید اولین جایی باشد که در سفر به تالش باید از آن دیدن کنید.  علت این اولویت این است که این منطقه قابی تماشایی از کوهستان های سرسبز با کلبه های چوبی و هوایی بسیار مطبوع را به شما هدیه میکند . این ییلاق در ۲۲ کیلومتری غرب منطقه لیسار قرار دارد .برای رسیدن به این طبیعت کم نظیر باید از یک مسیر خاکی عبور کنید .

باتوجه به سرمای شدید این منطقه در نیمه دوم سال و صعب العبور شدن جاده های آن در زمستان ها ، اردیبهشت تا شهریورماه بهترین زمان رفتن به سوباتان است .

در شمال شرق سوباتان غاری با همین نام قرار دارد که به عقیده بعضی از مردم محلی طلسم شده است . محلی ها بر این باورند که هر کس وارد غار شود قطعا آسیب میبیند . برای رسیدن به این غار باید۱۵ دقیقه پیاده روی کنید . اگرچه کمتر کسی جرات ورود به این غار رمز آلود را دارد اما مسیر رسیدن به آن منظره ای بی‌نظیر از گل‌ها و دشتی سرسبز را به شما هدیه میکند

دریاچه سرآگاه

دریاچه ی طبیعی سر آگاه یکی دیگر از جاذبه های این شهر است که در معرفی تالش گیلان به آن میپردازیم . این دریاچه از چشمه های زیر زمینی زیادی تغذیه میکند . تماشای ماهی های مختلف در آب زلال و شفاف این دریاچه تجربه ای به یاد ماندنی برایتان ثبت میکند .

میتوانید برای ساعت هایی در کنار این در یاچه اتراق کنید و آرامشی بی نظیر در هوایی پاک و سالم را تجربه کنید . حتی میتوانید اگر شرایط و امکانات لازم را دارید شب درنزدیکی دریاچه کمپ بزنید و صبحی دل انگیز را در این منطقه تجربه کنید .

برای رسیدن به این دریاچه باید از میدان هشتپر تالش به سمت کوه‌های تالش و یادبود شهیدان گمنام بروید. بعد از گذر از روستای نعلبند  وارد جاده‌‌ی روستای سراگاه شوید و دریاچه را از نزدیک ببینید .

رودخانه کرگان رود

کرگان  رود که از به هم پیوستن سه رود آق‌اولر، وزنه سر و رزه‌چای تشکیل شده و پر آب ترین رودخانه ی گیلان است. کرگان روز بعد از گذر از میان شهر تالش در روستای قروق واقع در ۶ کیلومتری تالش به دریای خزر میریزد .

در این رودخانه گونه های مختلفی از ماهی ها مثل ماهی سفید و ماهی آزاد را میتوانید ببینید .

 

پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم جاذبه ای بسیار دیدنی است که در آن جنگل به دریا ختم مشود . در این پارک جنگلی در مسیری تونل مانند و پر از درختان تنومند و سربه فلک کشیده قدم خواهید زد و انتهای این پیادروی شما به ساحلی زیبا و تماشایی ختم خواهد شد .

بهار این جنگل بسیار دل انگیز و دیدنی است اما نمیتوان از تابلوی هزار رنگی که جنگل گیسوم در پاییز پیش چشمانتان خلق میکند صرف نظر کرد .

حتی زمستان های ساکت و درختان پوشیده از برف این جنگل نیز بسیار تماشایی است .

جنگل گیسوم در جاده رشت به آستارا و ۱۰ کیلومتری جاده اسالم به خلخال قرار دارد. امکاناتی مانند جت اسکی، قایق سواری، دوچرخه‌سواری، پاراگلایدر، اسب‌سواری و زمین بازی کودکان نیز برای تفریح و رفاه بیشتر مسافران در این پارک و ساحل آن در نظر گرفته شده .

آبشار ورزان

روستایی بکر و ناب به نام ورزان در ۴ کیلومتری سوباتان قرار دارد که از دیدنی ترین مناطق اطراف تالش به شمار میرود . آبشار واقع در ارتفاعات ۱۰۰ متری روستا که بر روی سنگ‌های عظیم‌الجثه‌ای جریان دارد از جمله جاذبه هایی است که این روستا را در میان مسافران محبوب کرده.

آب و هوای این منطقه کوهستانی و بسیار مطبوع است و مکان مناسبی است تا درآن به ریه هایتان فرصت تنفس بدهید .

 

روستای شیله وشت

شیل وشت نام یکی دیگر از روستاهای اطراف تالش است . خانه‌های محلی و سنتی‌ و مردم مهمان نواز این روستا برای همیشه در ذهن هر کسی که به آنجا سفر کند خواهند ماند .

همچنین آبشاری زیبا که داری ۳ طبقه است در فاصله ی کمی از این روستا قرار دارد. شما میتوانید چند روزی به دور از شلوغی و هیاهوی شهر در آنجا اقامت کنید چراکه امکانات رفاهی و مورد نیازبرای اقامت  مسافران در آنجا فراهم شده است.

 

 

پارک جنگلی سیاه داران

پارک جنگلی سیاه داران به دلیل داشتن امکان سورتمه سواری و طی کردن مسیر جنگل با سورتمه شهرت دارد . در این تفریح هیجان انگیز و لذت بخش میتوانید غزال و آهو های گریزان در این جنگل را نیز از نزدیک ببینید .

در بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

جاهای دیدنی گیلان در ۱۴۰۱ | جاذبه های گردشگری گیلان

زیباترین سواحل شمال ایران

مناظر خیره کننده از حیران گیلان تا نمین اردبیل

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها