آثار باستانی اصفهان

مکان های دیدنی اصفهان کجاست؟(قسمت اول)

همه ی ما اصفهان یا به قول معروف، نصف جهان را با   جاذبه های گردشگری و آثار باستانی معروفش می شناسیم. زیبا ترین جاذبه های گردشگری ایران از نظر گردشگران ، مکان های دیدنی اصفهان و شیراز هستند. در این مطلب چند مورد از جاذبه های گردشگری اصفهان را معرفی می کنیم. 

بعد از تحقیق درمورد مکان های دیدنی شهر اصفهان، در می یابیم که اکثر آن ها مربوط به دوران صفویه است. بهترین مناطق گردشگری و تقریبا تمام اماکن دیدنی اصفهان در حاشیه زاینده رود قرار دارند. اگر تا به حال به اصفهان سفر نکرده اید با بلیط اینجا همراه باشید تا با هم به این شهر تاریخی سفر کنیم و با مناطق تاریخی و باستانی این شهر آشنا شویم.

مطالب مرتبط با سفر به اصفهان: 

هتل عباسی، کهن ترین هتل ایران در اصفهان

سوغات ها و صنایع دستی اصفهان

 

۱- “سی و سه پل”

 

سی و سه پل اصفهان، شهرت و قدمت بسیارزیادی دارد و درسال ۱۰۰۸ قمری ساخته شده و جزء بهترین جاهای دیدنی اصفهان در تابستان است . این پل را به نام های پل الله وردی خان، پل جلفا ، پل چهل چشمه و پل شاه عباس می شناسند.


نقل های زیادی درمورد سی و سه پل وجود دارد اما شواهد نشان میدهند که درسال ۱۰۱۸ و زمان برگزاری گلریزان در حضور شاه عباس، این پل وجود داشته است.

آثار باستانی اصفهان

 

۲- “میدان نقش جهان”

در اطراف میدان نقش جهان که یک میدان مستطیل شکل در مرکز اصفهان است ،  ۲۰۰ حجره دو طبقه قرار دارد که محلی مناسب برای خرید صنایع دستی و سوغات اصفهان است و جزء زیباترین جاهای دیدنی اصفهان در شب می باشد. این میدان در دوران صفویه و در محل باغ نقش جهان، ساخته شد و به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.در چهارگوشه میدان، بناهای تاریخی زیادی از جمله عالی قاپو ، مسجد شاه ، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه قرار دارد. 

آثار باستانی اصفهان

 

۳- “کاخ عالی قاپو”

ارتفاع کلی کاخ عالی قاپو ۴۸ متر در ۶ طبقه است و پله های مارپیچ برای رفتن به طبقات بالا تعبیه شده است. این عمارت در غرب میدان نقش جهان و رو به روی مسجد شیخ لطف الله (که زمانی در ورودی دولتخانه صفویان بوده است) واقع شده است. در این کاخ، مینیاتورهای فوق العاده همراه با گچ بری های اتاق موسیقی وجود دارد و همین باعث شهرت این عمارت شده است.این کاخ، جزء بهترین مکانهای دیدنی اصفهان در فصل پاییز است.

آثار باستانی اصفهان

 

۴- “مسجد شیخ لطف الله”

خالق این شاهکار زیبا، استاد محمدرضا اصفهانی است و این مسجد به نام یکی از علمای عصر صفوی، شیخ لطف الله جبل عاملی نامیده شده است. مسجد شیخ لطف الله بین سالهای ۹۸۰ و ۹۹۸ هجری شمسی ساخته شد و از مناسب ترین مکانهای دیدنی اصفهان در فصل زمستان است.

آثار باستانی اصفهان

 

۵- “سردرقیصریه”

سر در قیصریه از ۴ درب فرعی ،یک دروازه اصلی و یک حوض تشکیل شده است و نقاشی هایی از رضا عباسی، ناقوس دیر هرمز و ساعت پرتغالی ها نیز در این محل قرار گرفته اند. جالب است بدانید که این مورد، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. ساعت موجود در قلعه پرتقالی های جزیره هرمز و همچنین ناقوس دیر هرمز (با قطر حدود ۸۰ سانتی متر) ، پس از فتح هرمز به اصفهان آورده شد و در بالای این سردر نصب شد.

آثار باستانی اصفهان

 

۶- “پل خواجو”

زمان احداث آن در سال ۱۰۶۰ قمری توسط شاه عباس دوم صفوی بود. در میان پل خواجو ساختمانی وجود دارد به نام بیگلربیگی که پادشاهان صفوی مدتی در آن زندگی میکردند. طول این پل ۱۳۳ متر و عرضش ۱۲ متر است. پل خواجو را به نام های پل شاه، پل بابا رکن الدین و پل حسن بیگ میشناسند.

آثار باستانی اصفهان

 

۷- “کاخ هشت بهشت”

این بنا درسال ۱۰۸۰ قمری توسط صفویان احداث شده است. شاه سلیمان، این کاخ زیبا را در میان باغی وسیع تاسیس کرد و از عوامل اصلی شهرت این کاخ، ارتباطی است که میان فضاها و قسمت های مختلف آن پدید آمده و باعث شده کاخ هشت بهشت درعین تنوع از وحدت و یکپارچگی تزیینات برخوردار شود.

اثار باستانی اصفهان

 بلیط اینجا همراه شما در سفر به اصفهان:

رزرو هتل در اصفهان با تخفیف ویژه بلیط اینجا 

خرید بلیط قطار اصفهان

خرید بلیط هواپیما اصفهان

تور های گردشگری اصفهان

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهسا رضایی
مهسا رضایی
4 سال قبل

من تا حالا اصفهان و ندیدم