گنبد کاووس

برج گنبد کاووس ، بلند ترین برج آجری جهان!

گُنبَدِ کاووس یا گنبد قابوس مرکز شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان است. نام این شهر از برج گنبد قابوس که در این شهر قرار دارد و بلندترین برج‌های آجری دنیا است که در قرن یازدهم میلادی درست شده است، گرفته شده است. گنبدکاووس مرکز ترکمن‌صحرا در قرن اخیر محسوب شده و بزرگ‌ترین شهر استان گلستان است. در این پست مجله ی بلیط اینجا برج گنبد کاووس را معرفی می کنیم.

تاریخچه برج گنبد کاووس

در قسمت شمال شرق کشور در استان گلستان واقع شده است که به آن برج گنبد کاووس هم میگویند و همچنین لقب برج آزادی را به آن داده اند.

این گنبد که یک برج است به دستور حاکم سلسه زیاریان و ادیب  (شمس المعالی قابوس بن وشمگیر) احداث شد . در پایتخت زیاریان در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی شروع به ساختن کرد و در سال ۴۰۲ به اتمام رسید . او مشهورترین پادشاه آل زیار بود و پدربزرگ کسی که قابوس نامه را نگاشت و خودش هم یکی از ماندگارترین بناهای ایران را در این سرزمین به جا گذاشت.

این برج با ارتفاعی چشمگیر کلا از آجر ساخته شده که بلندترین برج تمام آجری شناخته شده است. این گنبد در شهر باستانی جرجان بود که این شهر در قرن های چهاردهم و پانزدهم توسط حملات مغول کامل از بین رفت . فقط گنبد قابوس توانست به عنوان تنها یادگار این شهر باقی بماند.

بازسازی گنبد قابوس

این بنا در طول تاریخ آسیب های زیادی دید که پایه بنا و سر در ورودی و خروجی های آجری ان تخریب شدند و نزدیک به ۱۵۰۰ آجر ریشه دار این گنبد شکسته بودند و به علت اصابت گلوله از جای خود درآمد بود.

این بنا برای اولین بار در سال ۱۳۰۴ بر اساس شکل قدیمی اش مورد بازسازی قرار گرفت. برج گنبد قابوس در سال های ۱۹۳۱ و ۱۹۴۰ و ۱۹۶۲ میلادی تعمیر شد. هنگام ساختن گنبد قابوس به دلیل عدم امکانات و تکنولوژی به جای چوب بست از کوبه و متراکم کردن خاک به دور نماها به شکل پله و مارپیچی تا انتهای آن استفاده شده است . بعد از اتمام کار بنا خاک ها را به شکل تپه در اطراف گنبد پخش کرده اند.

محیط اطراف برج قابوس به عنوان باغ ملی ( پارک قابوس ) در شمال شهر ( خیابان امام خمینی شمالی ) قرار گرفته است. اخیرا به دلیل زیباتر کردن این مکان دیدنی از عملیاتی مانند چمن کاری تپه مصنوعی، درخت کاری و سنگ فرش محوطه استفاده شده است .

علت احداث گنبد کاووس

بعضی از کارشناسان دلیل احداث گنبد قابوس را ساخت آرامگاهی برای به خاک سپردن قابوس بن وشمگیر میدانند  ولی با جستجوهای زیاد هیچ اثری از جسد قابوس بن وشمگیر پیدا نشد.

بعضی شواهد بین روایات نشان میدهد که احتمال دارد اینا بنا رصدخانه بوده باشد. برخی از کارشناسان به این معتقدند که احداث این بنای بزرگ به این دلیل بوده است که قدرت قابوس را نشان دهد و بتواند جلال دوره سلطنت را نمایش دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها