بهترین موزه‌های ایران

بهترین موزه‌های ایران

به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم به معرفی بهترین موزه‌های ایران بپردازیم . کشور ما به دلیل داشتن تاریخ و تمدنی کهن بهشتی برای تاریخ دوستان و تاریخ شناسان به شمار می‌رود . به همین دلیل موزه‌های متعدد و متنوعی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که هر کدام با داشتن آثار تاریخی و باستانی متنوع جلوه‌ای از این تاریخ و تمدن کهن می‌باشند . موزه‌گردی یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌هاییست که گردشگران می‌توانند در سفرشان به مناطق مختلف ایران به آن بپردازند . از همین رو ما در این مطلب با معرفی بهترین موزه‌های ایران سعی داریم تصویری کلی و جامع از این جاذبه ی دیدنی و توریستی در اختیار شما قرار دهیم .

 

موزه ملی ایران

پایتخت ایران ؛ تهران با داشتن موزه‌های متعدد و متنوع از قطب‌های موزه‌گردی در کشور به شمار می‌رود . موزه ملی ایران مهم‌ترین و قدیمی‌ترین موزه‌ کشور است که از تلفیق دو مجموعه بزرگ موزه ایران باستان و موزه باستان شناسی و هنر اسلامی تشکیل شده . که هر کدام در ساختمانی جداگانه اما تحت عنوانی مشترک آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمندی را در معرض بازدید عموم قرار می‌دهند . قدمت این موزه به سال ۱۳۱۶ برمی‌گردد . یکی از مهم‌ترین وجه تمایزهای آن نحوه چیدمان آثار و نمایش آنها بر اساس زمانبندی تاریخی است . این آثار بازه ی زمانی طولانی از دوره پیش از اسلام و پارینه سنگی کهن تا دوران قاجار را در بر می‌گیرد .

موزه کاخ گلستان

یکی دیگر از بهترین موزه‌های ایران موزه کاخ گلستان است که در خیابان ۱۵ خرداد تهران واقع شده . این مجموعه که در واقع بخشی از کاخ گلستان یعنی سکونتگاه خاندان قاجار می‌باشد آثار ارزشمند و گرانبهایی از جمله فرشهای ایرانی ، نقاشی‌های نفیس و خوشنویسی‌های چشم نواز را به نمایش می‌گذارد . بناهای خود موزه نیز با داشتن تزیینات داخلی و آینه کاری‌ها و نقوش و کاشی‌کاری‌های نفیس خود به تنهایی تماشایی می‌باشد . یکی از دیدنی‌ترین آثار کاخ موزه گلستان تخت مرمر است که نمادی از سلطنت و قدرت به شمار می‌رود .

موزه جواهرات

اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه شدید به جواهرات و اشیا گرانبها دارید حتماً سری به موزه جواهرات در میدان امام خمینی تهران بزنید . در این مجموعه کلکسیون بی‌نظیری از سنگ‌های قیمتی و جواهرات نفیس به نمایش درآمده است . از معروف‌ترین آنها می‌توان به الماس دریای نور ، تخت طاووس ، تاج کیانی ، تخت نادری و … نام برد . همه این جواهرات گرانبها که تحت عنوان جواهرات ملی در این مجموعه نگهداری می‌شوند نشانی از شکوه میراث سلطنتی ایران دارند .

 

موزه هنرهای معاصر تهران

 

باز هم تهران و یکی دیگر از بهترین موزه‌های ایران . موزه ی هنرهای معاصر که در خیابان کارگر شمالی پایتخت واقع شده با داشتن بیش از ۳۰۰۰ اثر هنری یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های کشور به شمار می‌رود . ساختمان زرد رنگ موزه که با تلفیقی از معماری مدرن و سنتی و با الهام از بادگیرهای کویری ساخته شده خود به تنهایی جذاب و تماشایی است . از جمله آثار ارزشمندی که در این مجموعه نگهداری می‌شود می‌توان به شاهکارهای نفیس از هنرمندانی همچون : پابلو پیکاسو ، ونگوک ، رابرت راشنیرگ ، فرانسیس بیکن ، ادوارد مونک ، رنه مارگریت و … اشاره کرد . علاوه بر این‌ها آثاری دیگر از هنرمندان وطنی مانند پرویز تناولی ، حسین زنده رودی و صادق تبریزی نیز در این موزه به چشم می‌خورد .

 

موزه آستان قدس رضوی

مشهد مقدس با داشتن مجموعه موزه آستان قدس رضوی یکی از بهترین موزه‌های ایران را در خود جای داده است . این مجموعه که چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی جایگاه رفیعی در فرهنگ ایران دارد  در سال ۱۳۲۴ افتتاح شد . موزه آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر امام هشتم واقع شده . بنابراین سالانه بیش از یک میلیون زائر در سفرشان به شهر مشهد از آن نیز بازدید می‌کنند . وجود گنجینه‌های سکه و اسکناس ، گنجینه سلاح ، موزه ساعت و نجوم ، گنجینه مدال‌ها و فرش‌های نفیس و … از جمله چیزهایی است که می‌توانید در موزه آستان قدس رضوی از نزدیک تماشا کنید .

 

موزه موسیقی اصفهان

یکی دیگر از بهترین موزه‌های ایران در شهر اصفهان جای گرفته که در سال ۱۳۹۲ توسط مهرداد جیحونی و شهریار شکرنی احداث شد . هدف آنها از تاسیس این موزه آشنایی بیشتر مردم با موسیقی اصیل ایرانی ، سازهای محلی و روش ساخت آنها بود . موزه موسیقی اصفهان در خیابان توحید میانی این شهر و در نزدیکی کلیسای وانک واقع شده . در این مجموعه بیش از ۳۰۰ ساز موسیقی به همراه طرز استفاده و نوای آنها در معرض نمایش قرار گرفته . از طرفی این موزه تنها موزه خصوصی موسیقی کشور به شمار می‌رود که همچون بهشتی گم شده برای علاقمندان به موسیقی غنی ایرانی می‌باشد .

موزه پارس شیراز

موزه پارس شیراز که در خیابان کریم خان زند این شهر و در جوار مقبره کریم خان واقع شده یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری فارس به شمار می‌رود . این موزه در سال ۱۳۱۵ راه‌اندازی شد و در آن آثار ارزشمندی از دوره پیش و پس از اسلام حفظ و نگهداری می‌شود . خود ساختمان موزه نیز با داشتن معماری خاص که به شکل هشت ضلعی طراحی شده به تنهایی دیدنی و جذاب است . علاوه بر این‌ها مجموعه‌ای از عکس‌ها و لباس‌های سنتی ، اسناد تاریخی ، آثار هنری خوشنویسی ، نقاشی ، سرامیک و فلزکاری در این موزه در معرض بازدید عموم قرار گرفته است .

موزه آب یزد

این بار برای آشنایی با یکی دیگر از بهترین موزه‌های ایران به شهر قنات و قناعت ، یزد زیبا می‌رویم . این شهر به دلیل قرارگیری در منطقه کویری از دیرباز با مشکل کم آبی مواجه بوده و آب یکی از استراتژیک‌ترین مواد طبیعی در این منطقه میباشد . به همین دلیل تقسیم عادلانه آب ، سیستم آبرسانی و آبیاری و سایر مسائل از این قبیل در شهر یزد همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است . موزه آب یزد با دادن اطلاعاتی در مقوله آب و مدیریت آن از جاهای دیدنی این شهر به شمار می‌رود که در خانه ای تاریخی با معماری خاص و چشم نواز راه‌اندازی شده . برای رفتن به این مجموعه دیدنی لازم است به خیابان امام ، میدان امیر چخماق و خیابان قیام در شهر یزد رفته و از این جاذبه توریستی دیدن کنید .

موزه دفاع مقدس

دوباره به پایتخت برمی‌گردیم و شما را با یکی دیگر از موزه‌های دیدنی این شهر آشنا می‌کنیم . موزه دفاع مقدس در میدان ونک و روبروی پارک طالقانی تهران واقع شده . در این موزه با به نمایش گذاردن هر المانی که مربوط به ۸ سال دفاع مقدس و جنگ بین ایران و عراق بوده یاد و خاطره این بازه زمانی زنده نگه داشته میشود . یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این مجموعه دریاچه موزیکال آن است که در آن تصاویر شهدای دفاع مقدس همراه با پخش موسیقی به نمایش در می‌آید . در بخش‌های مختلف موزه دفاع مقدس محیط‌های دوران جنگ شبیه سازی شده و فرهنگ مقاومت ستوده می‌شود .

 

کاخ موزه سعدآباد

یکی از لوکس‌ترین خیابان‌های تهران یعنی زعفرانیه میزبان کاخ موزه‌ای باشکوه و تماشایی است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند . کاخ موزه سعدآباد با داشتن ساختمان‌های مجلل و محوطه سرسبزی در اطراف محل سکونت و اقامتگاه تابستانی پادشاهان قاجار و پهلوی بوده است . در این مجموعه که با تلفیقی از معماری سنتی ایران و اروپایی ساخته شده عظمت سلطنت ایران و تاریخ و فرهنگ غنی کشور به نمایش گذاشته می‌شود . هر کدام از ۱۵ بنای مستقل این کاخ موزه ورودی جداگانه دارد و در آنها آثار گرانبهایی حفظ و نگهداری می‌شود .

در مجله گردشگری بلیط اینجا درباره ی موزه‌ها بیشتر بخوانید :

معروف‌ترین موزه‌های جهان

باغ موزه‌های تهران

پرطرفدارترین موزه‌های اصفهان

دیدنی‌ترین موزه‌های شیراز

معرفی موزه‌های مشهد

بهترین و جذاب‌ترین موزه‌های کرمانشاه 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها