پلنگ دره مازندران

پلنگ دره مازندران

استان مازندران با داشتن جاذبه‌های طبیعی و محیطی سرسبز و باصفا جزو محبوب‌ترین مقاصد سفر در ایران به شمار می‌رود . به ویژه منطقه سوادکوه و شیرگاه که پر است از جنگل و رود و سایر جلوه‌های دیدنی طبیعت . یکی از این جاذبه‌های باصفا پلنگ دره مازندران است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند . این منطقه که از رودخانه‌ها ، حوضچه‌های طبیعی و محیطی جنگلی تشکیل شده . این منطقه جایی بسیار محبوب به ویژه برای طبیعت گردان و جنگل نوردان است . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوا و چشم نواز کشورمان بیشتر آشنا کنیم .

 

پلنگ دره کجاست ؟

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم پلنگ دره در شهرستان سوادکوه و در نزدیکی شیرگاه واقع شده  . وجود یک آبشار دیدنی و جنگلی سرسبز باعث محبوبیت بالای این منطقه شده است . برای رفتن به پلنگ دره لازم است از شهر شیرگاه گذر کرده و وارد مسیر فرعی سمت چپ شوید . در طی مسیر تابلوهایی شما را در جهت رسیدن به مقصد راهنمایی می‌کند . فاصله پلنگ دره تا پل فلزی شیرگاه حدود ۴۰ دقیقه است . با رسیدن به جنگل لازم است وسیله نقلیه خود را پارک کرده و ادامه راه را در مسیری جنگلی پیاده‌روی کنید .

آبشار پلنگ دره

یکی از عوامل شهرت و محبوبیت منطقه پلنگ دره آبشاری دیدنی در آن است که در امتداد مسیر رودخانه واقع شده . به این صورت که اگر مسیر رودخانه این جنگل را دنبال کنید به آبشاری بالا بلند به ارتفاع ۸ متر خواهید رسید . مسیر رسیدن به آبشار شیرگاه بسیار سرسبز و باصفا و تماشاییست . در بسیاری از ایام سال این مسیر پوشیده از مه می‌باشد . زیر این آبشار حوضچه سنگی ایجاد شده که گردشگران فصل‌های گرم سال به آبتنی در آن می‌پردازند . بسیاری از شناگران حرفه‌ای با پریدن از روی تخته سنگ‌ها به داخل این حوضچه ؛ تفریحی هیجان انگیز و جذاب برای خود رقم می‌زنند . هوای نزدیک آبشار خنک و با طراوت است به این گونه که در آنجا پرش قطرات آب زوی پوستتان و عطر گیاهان و جنگل روحتان را نوازش می‌کند .

 

جنگل پلنگ دره

وجود درختان انبوه و سر به فلک کشیده و جنگلی باشکوه در این منطقه از دیگر جذابیت‌ها و محبوبیت های آنجاست . جنگل پلنگ دره سیار خوش آب و هوا بوده و منظره‌ای چشم نواز و تماشایی دارد . در این جنگل رودخانه‌های خروشان ، چشمه‌های پرآب ، دره‌های سرسبز و گیاهان متنوع و سایر جلوه‌های طبیعی به زیبایی تمام به چشم می‌خورد .

آب و هوای این منطقه به گونه‌ای است که حتی در فصل‌های گرم سال خنک و معتدل است . همین باعث شده طبیعت دوستان زیادی برای فرار از گرما به پلنگ دره مازندران رفته و از هوای مطلوب و طبیعت دل انگیز آن استفاده کنند . از انواع گیاهانی که در این منطقه می‌روید می‌توان به  :درختان توسکا ، انجیلی ، پرسیاوشان ، پونه جنگلی و … اشاره کرد . از نظر جانوری نیز پلنگ دره تنوع جذابی دارد و در آن حیواناتی از قبیل گرگ ، روباه ، شغال ، گراز ، پلنگ ، گربه وحشی ، خفاش ، مار ، لاک پشت و… زیست می‌کنند .

همچنین در آسمان این جنگل انواع پرندگان شامل عقاب ، سبز قبا ، هدهد ، جغد ، پرستو ، کبک ، بلدرچین و … در حال پروازند .

بهترین زمان سفر به پلنگ دره

با توجه به آب و هوای این منطقه بهترین زمان برای سفر به آن فصل بهار و تابستان است . در این بازه زمانی دمای هوای جنگل خنک و معتدل بوده و شرایط مناسب و مطلوب برای تفریح و گشت و گذار و لذت بردن از طبیعت دیدنی آن فراهم است . در اوایل بهار هوا در پلنگ دره مازندران هنوز کمی سرد است . بنابراین اگر قصد سفر به این منطقه در ایام نوروز را دارید بهتر است امکانات لازم و لباس گرم همراه خود داشته باشید . اما اگر با کمی سرما مشکلی ندارید پاییز‌های دیدنی و  هزار رنگ این منطقه را از دست ندهید . این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از حرکت و شروع سفرتان حتماً آب و هوا را چک کرده و شرایط را بسنجید .

دیدنی های اطراف پلنگ دره

در سفر به پلنگ دره مازندران می‌توانید با یک تیر چند نشان زده و از جاهای دیدنی اطراف آن که تعدادشان کم هم نیست دیدن کنید . در ادامه به معرفی تعدادی از این جاذبه‌های دیدنی در استان مازندران خواهیم پرداخت .

 

دریاچه شورمست

این دریاچه که در ۵۰ کیلومتری جنوب جنگل پلنگ دره واقع شده یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران است که ۱۵ هزار متر مربع وسعت دارد . عمق دریاچه شورمست ۵ متر است و در اطراف آن درخت‌هایی سر به فلک کشیده و قدیمی به چشم می‌خورد . در این منطقه امکاناتی از قبیل اقامتگاه ، رستوران ، آلاچیق‌ها ف سرویس بهداشتی و … برای رفاه بیشتر مسافران و گردشگران فراهم شده است .

پل شاه عباسی

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به پلنگ دره مازندران پل شاه عباسی است که قدمت آن به دوره صفویان برمی‌گردد . ابن پل از معروف‌ترین پل‌های تاریخی ایران است که که در فاصله ۳۶ کیلومتری پلنگ دره واقع شده .

پارک جنگلی اندار گلی

یک پارک جنگلی در قسمت شرقی جای باغ شیرگاه واقع شده که با داشتن کلبه‌های چوبی مکانی مناسب برای اقامتی لذت بخش در دل طبیعت فراهم کرده است . این منطقه حدود ۱۰ دقیقه از جاده اصلی فاصله دارد و تقریباً بکر و دست نخورده باقی مانده .

 

جنگل لفور

جنگل لفور از دیگر دیدنی های اطراف پلنگ دره است که بیش از ۴۰ میلیون سال قدمت دارد . در این جنگ درختان بلند قامت و با شکوه به صورت انبوه روییده اند و از مناطق طبیعی بسیار ارزشمند و دیدنی در ایران به شمار میرود . وجود گونه های گیاهی و جانوری نادر در این منطقه باعث شهرت و جذابیت آن شده است .

 

آبشار گزو

 

در ۱۵ کیلومتری جنوب شیرگاه آبشاری دیدنی وجود دارد که دور تادور آن را جنگل های هیرکانی فرا گرفته است .این آبشار در دل جنگل لفور که پیشتر به آن اشاره کردیم واقع شده و فاصله آن با پلنگ دره حدود ۴۸ کیلومتر است .

در مجله گردشگری بلیط اینجا درباره استان زیبای مازندران بیشتر بخوانید :

دریاچه لفور یا سد البرز مازندران

دریاچه فراخین مازندران

جاهای گردشگری پاییزی استان مازندران

جاهای دیدنی مازندران در ۱۴۰۱

آشنایی با دریاچه لزور

 

4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Fateme Haghighi
Fateme Haghighi
2 ماه قبل

چقد قشنگ و جذاب بود 👌👌