معرفی دیلمان گیلان

معرفی دیلمان گیلان

استان باصفا و سرسبز گیلان در شمال کشورمان یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای سفر و تفریح و گشت و گذار است . ما تحت عنوان مطالب مختلف در مجله گردشگری بلیط اینجا بخش‌ها و مناطق مختلف و دیدنی این استان را به شما معرفی کرده‌ایم . یکی از جاهایی که کمتر به آن پرداخته شده در منطقه سیاهکل دیلمان است . در واقع دیلمان شهری ییلاقی با طبیعتی بسیار چشم نواز و سرسبز است که بازدید از آن برای هر طبیعت دوست و گردشگری تجربه ای به یاد ماندنی به جا می‌گذارد . به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم به طور مفصل به معرفی دیلمان گیلان بپردازیم و شما را با یکی دیگر از مقاصد خوش آب و هوا و مطلوب برای سفر آشنا کنیم .

 

دیلمان کجاست ؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم دیلمان در استان گیلان واقع شده و از توابع شهرستان سیاهکل به شمار می‌رود . فاصله این منطقه با رشت ۸۸ کیلومتر و با سیاهکل ۲۵ کیلومتر است . موقعیت جلگه‌ای و آب و هوای مطلوب آن باعث شده این منطقه محلی ایده‌آل برای دامداران و چرای دام‌هایشان باشد .

 

ویژگی های دیلمان

دیلمان در زبان گیلکی به معنی محل مرتفع چرای دام است . این منطقه از نظر تاریخی اهمیت بالایی دارد و خاستگاه حکومت‌های آل بویه و دیلمیان بوده است . کشف آثار باستانی از غارهای دیلمان نشان از زندگی باستانی در آنجا دارد . بر اساس این آثار قدمت حیات در منطقه دیلمان به هزاره دوم قبل از میلاد میرسد .

داشتن آب و هوایی تمیز، چشمه‌های فراوان، قله‌های باشکوه و چشم اندازهای سرسبز و باصفا باعث شده این خطه یکی از زیباترین ییلاق‌های شمال کشور و شرق گیلان به شمار رود . بسیاری از طبیعت دوستان که به دنبال یک مکان دنج و بکر برای گذراندن روزهایی به دور از هیاهوی زندگی شهری می‌گردند دیلمان را به عنوان مقصدی مطلوب انتخاب می‌کنند . این منطقه به دلیل موقعیت کوهستانی آب و هوایی خنک دارد . حتی در فصل تابستان هم هوا معتدل است و اثری از گرما نیست . هر چقدر از منطقه جلگه‌ای به سمت بخش کوهستانی بیشتر پیش بروید سرمای هوا بیشتر هم می‌شود .

جاهای دیدنی دیلمان

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم جاذبه‌های طبیعی و چشم اندازهای سرسبز و خرم در این منطقه بسیار جذاب و تماشایی است . به علاوه جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی زیادی هم در دیلمان وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست . در ادامه تعدادی از دیدنی‌های این خطه کهن و باصفا را به شما معرفی خواهیم کرد .

تی‌تی کارونسرا در دیلمان

در مسیر لاهیجان به دیلمان کاروانسرایی وجود دارد که نام آن تی تی به معنی شکوفه است . این کاروانسرا که در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده از آثار به جای مانده دوره صفوی است که در گذشته اقامتگاه کاروان‌ها و محل توقف و استراحت مسافران بوده است . در ساخت کاروانسرای تی تی خانم از سنگ و ساروج استفاده شده و گنبدی آجری روی آن به چشم می‌خورد . علت نامگذاری این بنا نام بانی آن است که فردی به نام تی تی خانم از خاندان صفوی بوده .

 

 

آبشار لونک

 

یکی دیگر از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی دیلمان آبشار لونک است که بازدید از آن هر گردشگر و طبیعت دوستی را مجذوب خود می‌کند . این آبشار در ۲۲ کیلومتری جنوب سیاهکل و و در میان انبوه درختان جنگلی واقع شده . طبیعت این منطقه و آب و هوای پاک و تمیز آن باعث شده به استراحتگاهی مطلوب برای گردشگران و مسافران تبدیل شود .

 

 

چشمه و جنگل لاریخانی

یکی از دیدنی‌ترین جنگل‌های شمال ایران در ۵ کیلومتری دیلمان قرار دارد که با داشتن چشمه آب معدنی در دل خود سالانه طبیعت دوستان زیادی را جذب می‌کند . چشمه لاریخانی یکی از چندین چشمه متعددی است که در اطراف دیلمان وجود دارند . لذت بردن از میوه‌های تازه باغ‌های اطراف ، آب و هوای مطبوع و پاکیزه در طبیعتی زیبا با چشم نوازی سرسبز باعث شده جنگل و چشمه لاریخانی مکانی فرحبخش برای تفریح و استراحت مسافران باشد .

 

 کوه درفک

اگر اهل کوهنوردی و غارنوردی هستید دیلمان باز هم گزینه ای جذاب برای شما در آستین دارد . در واقع کوه درفک که دو غار را درون خود جای داده یکی از زیباترین ییلاق‌های سیاهکل است که کمی بالاتر از دیلمان قرار گرفته . از بالای این کوه ‌میتوان منظره‌ای زیبا از جنگل‌های سرسبز و باصفای اطراف پیش رو داشت . همچنین دو غار تاریخی آن جذابیت زیادی دارد . یکی از این غارها دارای سنگ‌هایی به شکل انسان و حیوانات مختلف است و غار دیگر به قندیل‌های یخی شهرت دارد .

 

 

قلعه و برج گرماور

در ۶۰ کیلومتری سیاهکل روی صخره‌ای بلند قلعه‌ای تاریخی به چشم می‌خورد که قدمت آن به دوره پیش از اسلام می‌رسد . در واقع این دژ بر لبه کوه ساخته شده تا دسترسی به آن سخت و دشوار باشد . از بالای قلعه گرماور چشم اندازی جذاب به دشت‌های اطراف وجود دارد که همزیستی جالبی از آثار باستانی با طبیعت خلق کرده است .

 

دشت سوسن چلچراغ

تصور کنید وارد دشتی شوید که پر است از گل‌های سوسن چلچراغ . این تصویر کارت پستالی و بهشت مانند در مسیر دیلمان به سمت جنوب و در روستای داماش رنگ واقعیت به خود می‌گیرد . پس اگر می‌خواهید این حجم زیبایی را از نزدیک ببینید در خرداد ماه به این منطقه رفته و از دشت سوسن چلچراغ دیدن کنید . جالب است بدانید این گونه گل از کمیاب‌ترین گونه‌های گل در جهان است و به نوعی سمبل ایران شناخته می‌شود .

 

 دشت شقایق

یکی دیگر از دیدنی‌ترین بخش‌های دیلمان در ۶ کیلومتری شرق این منطقه واقع شده . در این دشت پهناور می‌توانید شقایق‌های قرمز را در گستره‌ای سبز و خرم از نزدیک تماشا کنید . گل های شقایق وحشی هم در خرداد ماه یاز می‌شوند . بنابراین اگر در بهار به دیلمان رفتید بازدید از دشت شقایق را به هیچ عنوان فراموش نکنید .

 

بهترین زمان سفر به دیلمان

وقت آن رسیده که در معرفی دیلمان گیلان بهترین زمان بازدید از این خطه را به شما معرفی پیشنهاد دهیم .همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم دیلمان در منطقه کوهستانی واقع شده و آب و هوای آن نیز مطابق با موقعیت جغرافیایی آن می‌باشد . بنابراین بهترین زمان سفر به این منطقه اواسط اردیبهشت ماه تا انتهای تابستان است . هرچند که نمی‌شود از جلوه‌گری پاییز در طبیعت چشم پوشی کرد . بنابراین اگر طاقتتان در برابر سرما زیاد است می‌توانید در این فصل به دیلمان رفته و شاهد تابلوی هزار رنگ پاییز باشید . اما اگر ‌خواهید حتماً گل‌های شقایق وحشی و یا سوسن چلچراغ را در دشت‌های این منطقه ببینید خرداد ماه هر طور شده برنامه سفر را به استان گیلان بچینید .

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

اشکورات گیلان

معرفی تالش گیلان

بهترین مکان‌ها برای سفر به گیلان

جاهای دیدنی گیلان در ۱۴۰۱

بهترین سوغاتی‌های استان گیلان چیست ؟

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها