غذاهای محلی اردبیل

غذاهای محلی اردبیل را بشناسید!

ایران به عنوان یک کشور چهار فصل از تنوع موارد غذایی بسیار بالایی برخوردار است و همچنین در هر استان ایران انواع طعم ها و غذاهای محلی تهیه می شوند. در این مطلب مجله ی گردشگری بلیط اینجا چند مورد از غذاهای محلی اردبیل را معرفی می کنیم. برای خرید بلیط هواپیما اردبیل یا خرید بلیط قطار اردبیل می توانید به وبسایت بلیط اینجا مراجعه کنید.

آش میوه

این آش از انواع میوه های خشک تهیه میشود و از آنجایی که میوه برای سلامتی بسیار مفید و مهم است مردم استان اردبیل توانسته اند ابتکار جدیدی خلق کنند که با میوه های خشک مانند آلبالو خشک، قیسی زردآلو، گوجه برقانی، آلوی خورشتی و برگه زردآلو آش خوشمزه ای تهیه کنند که معروف به آش میوه است. علاوه بر میوه های خشک حبوباتی مانند نخود و لوبیا قرمز و عدس و همچنین رشته آش و برنج و گندم پوست کنده و پیاز هم در این آش استفاده میشود، حتی میشود انواع سبزیجات را هم  در صورت علاقه اضافه کنید

غذاهای محلی اردبیل

پیچاخ قیمه ( خورشت بادام )

این خورشت علاوه بر استان اردبیل در کل ایران طرفدارهای زیادی دارد. این غذا را همراه با برنج و ماست و سبزی سرو میشود و گردشگران معمولا هنگام سفر به این استان این غذا را امتحان میکنند. مواد لازم برای تهیه پیچاخ قیمه که جزو بهترین غذاهای محلی اردبیل است، عبارتند از : گوشت، پیاز، تخم مرغ، خلال بادام، زعفران و ادویه خورشتی است که باهم ترکیب میشوند و محبوب ترین غذای استان آماده میشود.

غذاهای محلی اردبیل

تره اسفناج

اسفناج از گیاهانی است که خواص بسیاری دارد و همچنین از گیاهان بومی است که در بیشتر غذاها سعی میکنند استفاده کنند. این غذا به دلیل ترکیب شده با مواد مختلف که طعمی متفاوت گرفته است بسیار مقوی است. مواد لازم تهیه تره اسفناج: اسفناجف لپه، پیاز، سیر، تخم مرغ و رب انار است.

غذاهای محلی اردبیل

شیر پلو محلی اردبیل

همراه با این غذا خوراکی هایی مانند خرما و کشمش هم خورده میشود اینگونه ارزش غذایی اش بالاتر میرود و معمولا در چهارشنبه سوری درست میکنند. اکثرا این غذا را همراه با خورشت های شیرینی مثل خورشت هویج و فسنجان یا خورشت خلال بادام سرو میکنند. مواد لازم تهیه شیرپلو: برنج، روغن، هل، شیر و گلاب است و به دلیل اینکه مواد متنوعی در این غذا استفاده میشود میتوان آن را در ماه رمضان و در وعده های سحر و افطار هم درست کرد.

غذای محلی اردبیل

آش دوغ

خوردن این غذا در در زمستان سرد خیلی میچسبد و از آنجایی که اردبیل استان سرسبزی است خوردن آش دوغ در آنجا بسیار لذت بخش است و در هوای سرد پای این آش به سفره ها باز میشود. اسم این غذا در لیست غذاهای سنتی استان های دیگر هم آمده است ولی غذای سنتی استان اردبیل محسوب میشود. ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی این غذا دوغ ترش و تازه است که وجود دوغ ترش مسئولیت طعم اصلی این غذا را به عهده میگیرد. به غیر از دوغ مواد دیگر تشکیل دهنده ی این غذا عبارتند از: برنج، سبزی، نخود و سیر تازهف گاهی اوقات در آن بلغور، آرد و برگ کلم هم استفاده میکنند.

غذاهای اردبیل
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها