محرم

مراسم عاشورا در شهرهای مختلف ایران

ایران از جمله کشورهای مسلمان نشینی ست که هر ساله محرم را به سوگ می نشیند و مردم آن سیاه پوش اباعبدالله الحسین(ع) می شوند.همه شهرها در ایام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی با آئین و سنت هایی که از گذشته تا به امروز برایشان به جای مانده است به عزاداری پرداخته و غم و اندوه خود را به شیوه ای نشان می دهند. تنوع این آداب و رسوم باعث شده هر ساله تعداد زیادی از مردم سایر کشورها و شهرهای مختلف به ایران و شهرهایی که این مراسم عاشورا را با شکوه بیشتری برگزار می کنند، سفر کنند. در این قسمت ازمجله گردشگری بلیط اینجا با این شهرها و رسم و رسوم برگزاری مراسم عاشورا در آن آشنا خواهید شد.

ثبت نام اربعین ۹۸

نخل گردانی در یزد

نخل گردانی یکی از مراسم های باشکوه عزاداری در یزد است.درحقیقت، نخل سازه ای چوبی است که به وسیله ی آینه، پرچم، شیشه های رنگی و پارچه تزئین شده و هیچ ارتباط و شباهتی با درخت نخل خرما ندارد؛ این نخل بسیار بزرگ و عظیم ساخته شده و نماد تابوت پیکر مطهر امام حسین(ع) می باشد که برروی دستان مردم گردانده می شود و هم زمان مرثیه های پر سوز عزاداری نیز به اجرا درمی آید. این مراسم چنان بزرگ و باشکوه برگزار می شود  که بسیاری از مردم برای شرکت درآن، راهی شهر یزد می شوند.

نخل گردانی در یزد

گل مالی در استان لرستان

گل مالی یکی از رسوم سنتی است که زمان سوگواری امام حسین(ع) در لرستان انجام می گیرد و جزء میراث ثبت شده ملی کشور محسوب می شود. در این مراسم عاشورا مردم در میدان اصلی شهرشان جمع می شوند و به کمک خاک نرم و گلاب، در حوضچه ای گل ساخته و عزاداران به نشانه ی غم و اندوه خودشان را با آن می پوشانند. بعد از آن مدتی جلوی افتاب ایستاده تا گل ها خشک شوند وسرانجام با تشکیل گروه های منظم و با زدن بر سینه به عزاداری می پردازند. شکوه این مراسم چشم های زیادی را به خود خیره می کند و عده ی زیادی از مردم خواهان حضور در این مراسم هستند.

لرستان

طشت گذاری در اردبیل

یکی دیگر از آیین های عاشورا طشت گذاری است که در اردبیل و برخی از مناطق ترک زبان اجرا می شود. طشت نمادی از مشک سقای کربلاست و به بسته شدن آب بر روی امام حسین(ع) و یارانش اشاره دارد. این مراسم به گونه ای است که در ابتدا عزاداران طشت های پر آب را بر دوش گرفته، در مسجد اصلی شهر قرار می دهند و بعد مراسم مرثیه خوانی و عزاداری اجرا می شود و در انتها افراد مقداری از اب را می نوشند زیرا آب این طشت پس از مراسم از تقدس خاصی برخوردار خواهد شد.

اردبیل

مراسم عاشورا و شام غریبان در مشهد

مشهد مقدس با وجود حرم مطهر امام رضا(ع)، مرکز تجمع و سوگواری در محرم است زیرا بسیاری از مردم از سراسر ایران  و همچنین سایر کشورها برای نشان دادن ارادت خویش و عرض تسلیت به ساحت پاک امام رضا(ع)، به این شهر سفر می کنند.

در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی گروه های بزرگی از سینه زنان به سمت حرم رهسپار می شوند و در جوار حرم به عزاداری می پردازند. همچنین شام غریبان در حرم امام رضا(ع) به شیوه خاصی برگزار می شود. در این شب خادمان حرم دور یکی از بزرگ ترین صحن ها می ایستند و شمع هارا در دست می گیرند. یکی از آن ها در وسط جمع نوحه می خواند و مردم نیز شمع در دست گرفته و یا شمع هایشان را در وسط سینی بزرگی در وسط صحن قرار می دهند. این مراسم جلوه ای دیگر از ادب و خضوع یاران راستین امامت را به نمایش می گذارد.

مشهد

سینه زنی واحد در مراسم عاشورا بوشهر

مراسم عاشورا در بوشهر دارای قدمت زیاد و شهرت جهانی می باشد. آوای غم انگیز نوحه خوانی و نوازندگی سنج و دمادم بوشهری ها در ماه محرم و صفر حکایت از دردها و غم های فراوان آن ها دارد. در این هنگام، نوحه خوان در وسط می ایستد دسته های عزاداری به صورت حلقه هایی به نام بُر، در حالی که هر کدام دست چپ را بر کمر دیگری گذاشته، به صورت حلقه های متحدالمرکز به دور مداح حرکت کرده و به سینه زنی می پردازند؛ و جلوه و شکوه مراسم را دو چندان می کند که نشان از ادب و احترام عاشقان بر اباعبدالله الحسین (ع) و فرزندان پاکش دارد.

بوشهر

اوج اجرای سینه زنی، هنگام اعلام واحد توسط نوحه خوان است که در اخرین لحظات سینه زنی و زمانی که سینه زنان در اوج هیجان و شور فرو رفته اند، پس از یک مکث کوتاه با صدای رسا می گوید واحد و گروه سینه زن یک صدا جواب می دهد « الله واحد» و نوحه خوان نوحه واحد را مطابق با روز عزا می خواند.

خدمات بلیط اینجا ( شرکت انوار راه توس )
اخذ مستقیم بلیط پرواز داخلی و خارجی
اخد مستیقم بلیط قطار داخلی و خارجی
اخذ بلیط مستقیم بلیط اتوبوس داخلی و خارجی
رزو اتوبوس دربستی
رزو خدرو شخصی
بیمه مسافرتی داخلی و خارجی
رزو هتل های داخلی و خارجی
رزو تور کامل داخلی و خارجی
اخذ ویزا خارجی تمام نقاط دنیا
رزرو و خدمات گردشگری (بلیط خدمات گردشگری مانند کشتی تفریحی داخلی و خارجی )
خدمات گردشگری سلامت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سهیل
سهیل
4 سال قبل

چه جالب بود نمیدونستم در لرستان گل مالی دارن فکر میکردم فقط ماشین ها رو گل مالی میکنند

علی رضا
علی رضا
4 سال قبل

چرا آئین شهر من نیست ؟؟