بهترین سوغاتی های ایلام کدام است؟

معروف ترین سوغاتی ایلام کدام است؟

بهترین سوغاتی ایلام چیست؟

سوغاتی ایلام – تهیه سوغاتی برای عزیزان، یکی از جذاب ترین و خاطره انگیزترین بخش های هر سفری است به شرط آنکه درمورد سوغاتی های مقصد خود اطلاعات داشته باشید و با آگاهی کامل بدانید که شهر مقصدتان چه سوغاتی هایی دارد و سوغاتی خود را از کجا باید خریداری کنید. ایلام، یکی از شهر های گردشگری ایران است که سوغاتی های رنگارنگ و متنوع فراوانی دارد؛ از انواع شیرینی جات محلی گرفته تا صنایع هنری و سوغاتی های ساخته شده با دستان هنرمند زنان و مردان ایلامی؛ “بلیط اینجا” قصد دارد در این مقاله به شما بگوید که پس از یک گردش حسابی در شهر ایلام(عروس زاگرس) و بازدید از جاذبه های دیدنی ایلام، چطور بهترین انتخاب را در خرید سوغاتی‌ های ایلام داشته باشید.

“معرفی خوراکی های سوغات ایلام”


نخستین چیزی که در هر شهری، دل مسافران را می برد و جلب توجه می‌ کند، خوردنی‌ های مختلف با عطر و طعم های دلنشین آنهاست. در میان سوغاتی های ایلام نیز خوردنی های آن حرف اول را میزنند و در میان مسافران، بسیار محبوب هستند و تنوع زیادی دارند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ ها خواهیم پرداخت:

-بژی برساق سوغاتی ایلام:


از معروف ترین شیرینی‌ های ایلام، بژی برساق است. بژی برساق به همراه چای تازه‌ دم، یک ترکیب عالی برای عصرانه خواهد بود.

شیرینی های محلی ایلام

-کله کنجی:


کله کنجی علاوه براینکه جزء شیرینی جات مهم در سوغات ایلام است، از مقوی ترین خوراکی های این استان نیز به حساب می آید چراکه در تهیه این شیرینی از مواد اولیه مفید نظیر شیره خرما و کنجد سفید استفاده می‌شود. به این روش که خرمای بدون هسته را با کنجد تفت داده، آسیاب کرده و در آخر آن را در ابعاد مختلفی شکل داده و تزئین می‌ کنند. شیرینی کله کنجی اکثرا‌ً برای شب یلدا تهیه می‌ شود.

شیرینی های معروف ایلام

-حلوای بگل ایلام:


یکی دیگر از پرطرفدارترین سوغاتی های ایلام، حلوای بگل میباشد. برای تهیه این شیرینی از خرما، کنجد، ماده اصلی شیرینی یعنی کشک پودر شده (بگل) و روغن محلی (رین دان) استفاده می شود. جالب است بدانید که کاربرد حلوای بگل و کله کنجی بیشتر در فصل سرما میباشد چراکه طبع این شیرینی ها گرم بوده و برای فصل سرما مناسب هستند.

حلوای بگل ایلام

-بنه ایلام:


بنه نوعی پسته است که زادگاه آن کوهستان های اطراف استان ایلام میباشد که تمایز آن با پسته، داشتن مغز خیلی کوچک تر می باشد. سقز نیز ماده ای خوراکی، چسبنده و غلیظ است که از شیره سفیدرنگ درخت همین بنه بدست می آید و پ از آن به منظور تهیه آدامس استفاده میشود و همچنین در صنعت داروسازی، پلاستیک سازی، عطر و… نیز کاربرد دارد.

-نان شله کینه (لکینه)سوغاتی ایلام:


یکی دیگر از سوغات ایلام که بسیار مقوی و خوش طعم است، نان شله کینه یا همان لکینه است. شله کینه ازجمله نان‌ های محلی ایلام به شمار می آید که در اشکال خاصی پخته می‌ شود. به هنگام پخت خمیر این نان که به شکل لایه ای نازک روی ساج پهن می‌ شود، رازیانه، زیره، روغن محلی و زعفران نیز اضافه میشود.

سوغاتی ایلام

“نان های محلی استان ایلام”


هنوز هم برخی از زنان ایلامی مشغول پخت نان های محلی هستند، نان هایی که هیچ ماده مضر و نگهدارنده سرطان زایی در پخت و تهیه آنها استفاده نمیشود و در تنور های ذغالی آماده میشوند.
در پخت این نان ها از شیوه های مختلفی استفاده می شود؛از تنور های گلی گرفته تا ساج که ابزاری گرد و فلزی است و بر روی آتش قرار میگیرد و پس از داغ شدن، خمیر را بر روی آن پهن می کنند‌…
از مهمترین نان های محلی ایلام باید به موارد زیر اشاره کرد:

-نان ساجی ایلام:


اولین نان محلی ایلام با طعمی دلپذیر و جدید، نان ساجی است که از مخلوط آرد، آب و خمیر مایه تهیه می شود و ماده اصلی آن، ساج است.

نان ساجی ایلام

-نان پپگ ایلام:
از خوشمزه ترین نان های سوغات ایلام، نانی قدیمی معروف به نان پپگ است که مواد لازم جهت پخت و تهیه آن، مخلوط آرد، پیاز، آب و در نهایت گذاشتن خمیر به دست آمده در سایزهای بزرگ در زیر خاکستر ذغال است.

-نان گرده:


نان گرده نیز در لیست نان های سنتی استان ایلام قرار میگیرد که مواد اولیه برای تهیه آن آب، شیر، شکر و زردچوبه میباشد.

نان گرده ایلام

-نان فتیر ایلام:


نان فتیر، نوعی از خانواده نان هاست که تفاوت آن در نداشتن خمیر مایه به هنگام تهیه خمیر نان است و برای تهیه آن، خمیر تهیه شده را که ترکیبی از آرد، آب و نمک میباشد روی ساج پهن می کنند.

-بژی برساق:


اگر به دنبال شیرین ترین سوغاتی ایلام هستید بدون هدر دادن وقت، به دنبال بژی برساق بروید؛ خوراکی پرطرفداری که با طعم بی نظیر و مخصوصی که دارد دل هر مسافری را میبرد و همنشین استکان های چای در سینی میشود. پیشنهاد میکنیم که در سفر خود به ایلام، خرید این شیرینی خوشمزه را برای عزیزانتان فراموش نکنید.

شیرینی های محلی ایلام

-عسل کوهی:


همانطور که همواره باور مردم بوده است بهترین و خالص ترین عسل‌ های مرغوب در ارتفاعات و مناطق کوهستانی حاصل می‌ شوند. در میان این همه سوغاتی مختلف که هرکدام، جذابیت خود را دارند، چه چیزی بهتر از عسل طبیعی، آن هم از کوهستان های زاگرس؟!
بدون شک یک شیشه عسل کوهی طبیعی، محبوب ترین خوراکی محلی برای تمام ذائقه ها است.

عسل کوهی

“صنایع دستی از جذاب ترین سوغاتی های ایلام”

-نمدمالی:


نمد، نخستین سوغاتی ایلام در میان صنایع دستی است.

نمد مالی ایلام - صنایع دستی ایرانی

-چیغ بافی:


چیغ بافی از معروف ترین صنایع دستی ایلام است که به عنوان سوغات ایلام، عرضه میشود. چیغ بافی همان حصارهای داخل سیاه چادر یا داوار است که تهیه شده از نی و نخ می باشد و مزین به طرح های با شکوه سنتی است. کاربرد عمده چیغ اغلب در فضای داخل سیاه چادر میباشد.

سوغاتی های معروف ایرانی

-گلیم برجسته:


از رایج ترین سوغاتی های ایلام ، گلیم برجسته است. این محصول محبوب، تلفیقی جذاب از دو هنر دستی ارزشمند گلیم و قالی است و نقش‌ های برجسته و بسیار زیبایی دارد. همچنین یکی از مهمترین مزایای تهیه این سوغاتی، سبک و قابل‌ حمل‌بودن آن است.

گلیم از سوغات ایلام

-گیوه:


گیوه، کفشی تاریخی است که به عنوان یک پاپوش راحت برای پیاده‌ روی پیشنهاد میشود. این کفش که هنر ایرانیان باستان بوده امروزه طرح و نقش های رنگارنگی به آن افزوده شده و جذابیت آن را دوبرابر کرده است. نکته جالب درمورد این گیوه ها مقاوم بودن جنس آنها در برابر آب و رطوبت است. چه چیزی بهتر از اینکه پاپوشی که استفاده میکنید ضمن احساس راحتی که هنگام راه رفتن به شما میدهد و یادگاری سنتی است، رطوبت و آب هم جذب نمیکند و از همه مهمتر به دست انسان ساخته شده و تماما هنر دست باشد؟!

گیوه از صنایع دستی ایلام

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها