جذاب ترین مقاصد در سفر به جنوب ایران

جذاب ترین مقاصد در سفر به جنوب ایران

 

با آمدن نیمه دوم سال و سرد شدن هوا بسیاری از گردشگران و مسافران برای سفر به دنبال مقصدی مناسب و به دور از سرمای سخت پاییز و زمستان هستند . جنوب ایران با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای گرم میتواند مقصدی مناسب برای سفر در این محدوده زمانی باشد . اغلب ما هرگاه بحث سفر به جنوب مطرح میشود کیش و قشم اولین جایی است که به ذهنمان می آید اما تنوع شهرها و جاذبه های جنوب به قدری است که شاید برای انتخاب یک مقصد دچار سردرگمی شوید . ما در این مطلب قصد داریم به معرفی جذاب ترین مقاصد در سفر به جنوب ایران بپردازیم تا شما بتوانید با در نظر داشتن یک مقصد مشخص برای یک سفر پاییزی یا زمستانی به یاد ماندنی برنامه ریزی کنید .

 

چابهار

 

چابهار بندری در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان سالانه میزبان گردشگران و مسافران زیادی است . این بندر شگفت انگیز تنها بندر اقیانوسی ایران است که جاذبه های بسیاری دارد و  میتواند مقصد مناسبی برای سفر های پاییزی  و زمستانی باشد . اگرچه آب و هوای چابهار معمولا معتدل و خنک است و این بندر به عنوان خنک ترین منطقه جنوب معرفی میشود اما رطوبت بالای هوا در تابستان ها در این شهر میتواند برای غیر بومی ها سخت و طاقت فرسا باشد .

بخشی از دیدنی های این منطقه عبارت است از :

کوه های مینیاتوری، جنگل های حرا ، گورستان جن ها ، تالاب لیبار ،بندر گواتر ، دریاچه ی صورتی ،غار های بان مسیتی ،ساحل درک ،ساحل شب تاب و …

این منطقه همچنین به دلیل قرار گرفتن در کنار دریای عمان و ارتباط با اقیانوس هند از طریق آن از نظر تجاری و اقتصادی حائز اهمیت است .

بازدید از روستاهای اطراف با ساحلی آرام و بکر ، جاذبه های تاریخی متنوع ، رفتن به اسکله های ماهیگیری و آشنایی با زندگی مردم محلی و صیادان و چشیدن غذاهای محلی بینظیر ؛ بخشی از دلایلی است که چابهار را به مقصدی رویایی برای سفر تبدیل کرده است.

برای آشنایی بیشتر با این بندر شگفت انگیز کشورمان میتوانید مطلب(۸ مورد از جاذبه های گردشگری چابهار که نباید از دست بدهید!) را در مجله گردشگری بلیط اینجا دنبال کنید .

 

بوشهر

 

دریایی ترین شهر جهان لقب مناسبی است ک به بوشهر تعلق گرفته است . علت این لقب این است که بوشهر از سطح دریا پایین تر بوده و همین سبب شده تا هنگامی که شهر را از عرشه کشتی و از دور تماشا می کنید، به نظر بیاید که تا نیمه در آب قرار دارد. بندر بوشهر با قدمتی ۵۰۰۰ ساله، طولانی ترین مرز را با خلیج فارس دارد. همچنین تا فاصله ی ۶۰ متری از ساحل، هیچ بنایی در آن ساخته نشده تا تمیزترین سواحل ایران را نیز در بوشهر ببینید .

بندر سیراف ، چشمه آبگرم میر احمد ،عمارت ملک بوشهر، دژ براز جان ، عمارت گلشن ،عمارت دهدشتی و بازار های قدیمی بخشی از جاذبه هایی است که باعث شده بوشهر را به عنوان یکی از جذاب ترین مقاصد در سفر به جنوب ایران معرفی کنیم .

بندر بوشهر و سواحل پاک و دیدنی آن و آشنایی با مردم خونگرم و دوست داشتنی محلی خود به تنهایی برای جذب گردشگر در این منطقه کافی است . بوشهر همچنین به عنوان شبه جزیره در نظر گرفته میشود چرا که از سه طرف به خلیج فارس و از یک طرف دیگر به رشته‌ کوه‌های زاگرس محدود میشود  .

اگر قصد سفر به بوشهر را دارید یا علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شهر جنوبی کشورمان هستید دو مطلب (راهنمای سفر به بوشهر )و( جاهای دیدنی بوشهر) را در بلیط اینجا دنبال کنید .

بندر عباس

 

مقصد بعدی که برای سفر به جنوب به شما معرفی خواهیم کرد بندر عباس است که چون مرواریدی در خلیج فارس کشورمان میدرخشد .در گذشته این شهر در تصرف پرتغالی‌ها بود و نام آن را بندر گمبرون گذاشته بودند اما بعدها توسط شاه‌عباس یکم آزاد شد و به بندرعباس تغییر نام داد.

بندر عباس بزرگترین بندر کانتینری ایران است که به لحاظ بازرگانی اهمیت بسیار بالایی دارد و چون یک منطقه مرزی است اجناس و کالاها در متنوع ترین و ارزان ترین نوع خود در آنجا یافت میشود .

برای سفر به این بندر جنوبی نیز مانند سایر مقاصد در جنوب ، نیمه دوم سال تا اواسط فروردین زمان مناسبی است  .

انواع تفریحات از قدم زدن بر روی ساحل و تماشای ماهیگیری و صیادان گرفته تا بازار گردی و معاشرت با مردم محلی مهمان نواز و خونگرم در این بندر تماشایی تردید ها را رفتن برای یک سفر به یاد ماندنی کنار میگذارد .

سایر جاذبه های گردشگربی بندر عباس عبارت است از :

عمارت کلاه فرنگی ،قلعه فین ، حمام و مسجد گله داری، پل لاتیدان ، برکه های باران ، معبد هندوها ، بازار های قدیمی و پارک های ساحلی متنوع و…

در سفر به بندر عباس حتما زمانی را برای بازدید از بازار ماهی فروش ها و خوردن ماهی کنار بگذارید و سری هم به بازار قدیمی بندرعباس بزنید. این بازار نمادی از فرهنگ جنوب و بندرعباس است  و سال‌هاست که به یکی از جاهای دیدنی جنوب ایران تبدیل شده است .

در این باره بیشتر بخوانید :

راهنمای سفر به بندرعباس و فعالیت‌ها و جاذبه‌های آن

سفر به بندرعباس نگین ناشناخته خلیج فارس

خوزستان

 

خوزستان ، استانی پهناور در جنوب کشورمان شهرهای دیدنی بسیاری دارد که میتوان به عنوان مقصدی مناسب برای سفر به جنوب در نظر گرفت .

اهواز

در سفر به خوزستان به شهر اهواز بروید و طعم خوشمزه ترین فلافل عمرتان را در کنار پل های با صفا و قدیمی اهواز تجربه کنید . شب ها ی اهواز بسیار زنده و پر هیاهو است و مردم به دلیل گرمای شدید در روز بیشتر تفریحاتشان را به شب موکول میکنند .

رود کارون و پل‌های اهواز در شب چشم اندازی تماشایی دارد . پل سیاه  ،حمام نفت سفید، پل سفید ، بازار عبدالحمید ، پل طبیعت کیانپارس ، خیابان نادری و … برخی از دیدنی های این شهر گرم و صمیمی است که آن را به یکی از جذاب ترین مقاصد در سفر به جنوب ایران تبدیل کرده است .

آبادان

بعد از اهواز میتوان آبادان را دیدنی ترین شهر این استان در نظر گرفت . این شهر هم مانند اهواز در شب رونق و برو بیای زیادی دارد . حتما اگر اهل فوتبال باشید با مردم خونگرم و فوتبال دوست آبادان آشنایی دارید .

آبادان را به‌عنوان شهر اولین‌ها شناخته میشود که روزگاری مدرن‌ترین و مجهزترین شهر خاورمیانه بود.

پالایشگاه آبادان، اولین پالایشگاه نفت ایران است که رونق اقتصادی بسیاری رقم زده . همچنین اولین پیتزافروشی، آتش‌نشانی، سینمای روباز، تاکسی تلفنی، سالن بیلیارد و پیست ماشین‌سواری و موتورسواری در این شهر افتتاح شدند.

بازار ته لنجی ها، بازار ماهی فروشان ، مسجد رنگونی ها ، کلیسای سورت گارپت ، قدمگاه باستانی خضر ، رودخانه بهمنشیر بخشی از دیدنی هایی است که در گشت و گذار در این شهر میتوانید از آنها بازدید کنید .

دزفول

دزفول شهری دیگر در استان خوزستان است که دیدنی های بسیاری برای گردشگران و مسافران دارد .

سردشت یک منطقه سرسبز ییلاقی در نزدیکی دزفول است که از همراهی کوهستان و رود دز به وجود آمده است .

دزفول در دامنه رشته‌ کوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته و رودخانه پرآب دز از میان آن عبور می‌کند.

دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز، یکی از زیباترین دریاچه‌های مصنوعی ایران است که در شمال غربی دزفول قرار دارد و یک فضای طبیعی زیبا در کنار تفریحات آبی و قایق سواری را به مسافران این منطقه ارائه میدهد . یک پل به نام پل قدیمی یا ساسانی با قدمت ۱۷ قرن در این شهر وجود دارد که به عنوان قدیمی ترین پل استوار جهان نیز شناخته می شود.

شوش

 

این شهر در ۲۴ کیلومتری دزفول قرار دارد . دمای هوای شوش در تابستان ها گاهی به ۵۹ درجه میرسد بنابراین برای سفر به این شهر حتما فصل های سرد سال را انتخاب کنید . رفتن به این شهر مثل سفر به تاریخ گذشته ی ایران است و انگار به روزگار هخامنشی سفر کرده اید . این شهر با وجود مساحت کم از باستانی ترین شهر های جهان محسوب میشود .

آرامگاه دانیال نبی ، زیگورات چغازنبیل ، کاخ آپادانا ، مقبره دعبل خزاعی ،محوطه باستانی هفت تپه بخشی از دیدنی های این شهر است .

برای آشنایی بیشتر با استان پهناور خوزستان مطلب مهم‌ترین دلایل برای سفر به خوزستان که باید بدانید را در بلیط اینجا مطالعه کنید .

هرمز

 

بهشت زمین شناسان لقب برازنده ای است که به جزیره هرمز نسبت میدهند . این جزیره که در ۸ کیلومتری بندرعباس است به دلیل نزدیکی به تنگه هرمز موقعیت بسیار خوبی دارد . خاک سرخ این جزیره مهم ترین عامل شهرت آن است . بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی دیگر بسیاری نیز در این جزیره وجود دارد که برخی از آن ها عبارت است از :

الهه نمک ، قلعه پرتغالی ها ، فرش قرمز ، بقایای قصر بی بی گل و بی بی صورت ، دره رنگین کمان ، ساحل سرخ ، کوه برفی بدون برف  ، جنگل مانگرو ،دشت آهوها ، دره سکوت ، ساحل لاکپشت ها و …

 

 

بیشتر بخوانید : زیباترین سواحل جنوب ایران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها