لوکیشن های فیلمبرداری سریال جیران

سریال جیران در کدام لوکیشن‌ها فیلمبرداری شده است؟

“سریال جیران و معرفی لوکیشن هایی که در آن ها فیلمبرداری شده است”
همانطور که میدانید امروزه سریال های نمایش خانگی از تب و تاب زیادی برخوردارند، جیران نیز یکی از همین سریال هایی است که درحال پخش است و با اینکه مدت زیادی از شروع پخش آن نگذشته اما سر و صدای زیادی به پا کرده و روز به روز به جمع طرفداران آن افزوده می شود.
سریال جیران با مضمون تاریخی و عاشقانه، در فهرست سریال های پربیننده و محبوب شبکه نمایش خانگی قرار گرفته است. این سریال به کارگردانی حسن فتحی و با بازی هنرمندان نام آشنا و محبوبی نظیر: مریلا زارعی، بهرام رادان، پریناز ایزدیار و امیرحسین فتحی به صورت هفتگی پخش می شود.

سریال جیران به عنوان یک سریال تاریخی، حجم کاری عظیمی را طلبیده و به همین خاطر است که تعداد لوکیشن هایی که برای فیلمبرداری این سریال،در نظر گرفته شده متعدد است و جای جای ایران عزیز را در بر گرفته است؛ شهرهای متفاوتی همچون تهران، قزوین، کاشان، خوانسار و گلپایگان تنها تعدادی از شهرهای در نظر گرفته شده برای صحنه های مختلف فیلمبرداری در سریال جیران بوده اند.


داستان این سریال، سرگذشت دختری روستایی به نام خدیجه تجریشی است که در طول سریال به بیان زندگینامه این دختر و اتفاقاتی که پیرامون زندگی او رقم میخورد پرداخته شده است. در ادامه داستان، شاهد ورود سلطان صاحبقران خواهیم بود که عاشق و دل‌ داده خدیجه تجریشی، دختر داستان پر التهاب و عاشقانه جیران می ‌شود. در قسمت های بعدی پرده ها از این عشق برداشته می شود و ماجرای عشقی شاه ایران (ناصرالدین شاه قاجار)، به خدیجه، سرنوشت او را تغییر داده و وی را به جیران خاتون و سوگلی حرمسرای ناصرالدین شاه، مبدل می کند.
از اصلی ترین لوکیشن هایی که طی سریال، شاهد آن هستیم و به صورت مکرر در اغلب قسمت های سریال، داستان در این لوکیشن ها روایت می شود، مجموعه کاخ گلستان تهران و خانه تاریخی طباطبایی‌ های کاشان می باشد.


در ادامه این سری از مطالب “مجله گردشگری بلیط اینجا” به معرفی مهمترین لوکیشن‌ های سریال پرمخاطب جیران خواهیم پرداخت. اگر علاقمند هستید تا با تاریخچه این اماکن تاریخی آشنا شوید و ضمن همراه بودن با سریال جیران، اطلاعاتی در خصوص مکان های فیلم برداری آن نیز داشته باشید پس تا انتها همراه ما باشید.

سریال جیران

“کاخ گلستان تهران”


کاخ گلستان به عنوان یکی از مطرح ترین آثار جهانی ایران، طی سال های اخیر در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این اثر تاریخی ارزشمند به‌ واسطه برخورداری از معماری و تزئینات منحصر به ‌فرد، توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است. هنر به کار گرفته شده در طراحی و بنای این کاخ به گونه ای است که فرصتی فوق العاده و بی نظیر را جهت عکاسی و فیلمبرداری فراهم کرده است.
کاخ گلستان، در سال ۱۳۳۴، در لیست آثار ملی ایران و در سال ۱۳۹۲ در لیست میراث جهانی یونسکو به عنوان نمادی از افتخارات ملی ایران ثبت گردید.
افزون بر این نکته، گذر اتفاقات و رخدادهای تاریخی مهم در این باغ، آن را به گواه و میراثی زنده از تاریخ پر فراز و نشیب ایران تبدیل کرده است که روزهای تاریک و روشن بسیاری را به خود دیده و در دل خود، هزاران روایت تلخ و شیرین دارد که تا دنیا باشد آن ها را به زیبایی در گوش مردم زمزمه می کند.
قدمت تاریخی این کاخ به دوره حکومت صفویان و زمان فروانروایی شاه عباس میرسد اما تاریخ اوج و شکوه در ساخت ‌و ساز آن به سال های حکومت قاجاریه بازمی‌گردد.

کاخ گلستان تهران - سریال جیران در کجا فیلمبرداری شده


کاخ گلستان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تهران که گردشگران بسیاری را مسحور زیبایی های تاریخی، معماری، فرهنگ و هنر به کار گرفته شده در بنای خود کرده است، در بافت قدیمی شهر واقع شده اما دسترسی به آن بسیار سریع و آسان میباشد.
همچنین جالب است بدانید که کاخ گلستان تهران در این سریال در واقع،کاخ ناصرالدین شاه قاجار و محل زندگی جیران و سایر زنان حرم ‌سرای ناصرالدین شاه قاجار میباشد.
از بخش های مهم این کاخ باید به مواردی چون: ایوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره ‌خانه، خلوت کریمخانی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، کاخ شمس ‌العماره، تالار الماس و کاخ ابیض، اشاره نمود.

کاخ گلستان کجاست؟


کاخ گلستان تهران واقع در خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ می باشد. مترو، امکان دسترسی آسان و بی دغدغه ای را برای بازدیدکنندگان از کاخ گلستان فراهم نموده است.
ساعت کاری مجموعه کاخ گلستان تهران: در فصل بهار و تابستان از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ عصر و در فصل پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۶:۳۰.
تقویم تعطیلات مجموعه: ۱۴ خرداد، ۲۱ ماه رمضان، ۹ و ۱۰ محرم، ۲۰ صفر، ۲۸ صفر، ۲۵ شوال و ۱۳ فروردین.
قیمت بلیط ورودی کاخ گلستان: هزینه ورودی به ازای هر بازدید کننده ایرانی ۵ هزار تومان می باشد. لازم به ذکر است که هزینه ورودی برای بازدید از تالارها و موزه‌ های دیگر به صورت مجزا محاسبه می شوند.
شماره تلفن: ۳۳۹۵۶۶۶۲-۰۲۱
آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ.

“عمارت مسعودیه تهران”


عمارت مسعودیه بنایی با پیشینه تاریخی قدیمی است که به زمان قاجاریه باز میگردد و امروزه در محلی نزدیک به میدان بهارستان تهران قرار گرفته است. عمارت مسعودیه به سفارش مسعود میرزای قاجار، حاکم وقت اصفهان، یکی از فرزندان ناصرالدین شاه که به ظل‌السلطان لقب یافته بود ساخته شد و از همین رو به عمارت مسعودیه شهرت یافته است.
این عمارت که از دیگر لوکیشن های سریال جیران می باشد، در طول حیات خود در گذر این سال ها، سرد و گرم های بسیاری را چشیده و شاهد وقایع خوش و ناخوش زیادی به ویژه در جریانات دوره مشروطه بوده است.
جالب است بدانید که این عمارت، پذیرای اولین کتابخانه و اولین موزه ایران بوده و طی بازه زمانی مدیدی هم میزبان و مرجع برگزاری امور آموزش و پرورش کشور بوده است.
بخش ‌های مختلف عمارت مسعودیه همچنان محفوظ مانده اند و به عنوان یادگار معماری خاص دوره قاجار شناخته می شوند.

عمارت مسعودیه کجاست؟ - سریال جیران

عمارت مسعودیه، همان لوکیشن ضبط صحنه ی عروسی ملک ‌زاده در سریال جیران میباشد.
بخش های اصلی این عمارت قدیمی شامل: دیوان ‌خانه، سفره ‌خانه و حوض‌ خانه، حیاط سید‌ جوادی، عمارت سید‌ جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیری، حیاط خلوت، عمارت حیاط‌ خلوت، عمارت سردر، عمارت سردر کالسکه ‌رو، باغ دیوان ‌خانه، عمارت دیوان ‌خانه و بنای یک‌ طبقه و زیر‌زمین هستند.

عمارت مسعودیه کجاست؟


عمارت زیبای مسعودیه واقع در یکی از پر رفت و آمد ترین و قدیمی‌ ترین محله‌ های تهران یعنی میدان بهارستان میباشد. در حقیقت این عمارت در ضلع جنوب غربی میدان بهارستان، در خیابان اکباتان قرار گرفته است.

“خانه طباطبایی‌ های کاشان”


از جمله جاذبه های دیدنی شهر کاشان که همواره زبانزد گردشگران خارجی و داخلی بوده است، خانه طباطبایی ‌ها میباشد که اتفاقا از لوکیشن ‌های پر کاربرد در سریال جیران نیز محسوب میشود.
این اقامتگاه تاریخی در صحنه هایی از سریال جیران، محل زندگی کفایت خاتون است.

خانه طباطبایی های کاشان در محله ای معروف به سلطان میر احمد قرار گرفته است و پیشینه تاریخی آن به زمان قاجارها می‌ رسد.
نکته جالب درمورد این خانه آن است که به‌عنوان عروسِ خانه‌ های تاریخی ایران معرفی می‌ شود. مالک این سرای اعیانی، حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی و حرفه این شخص، تجارت و بازرگانی در زمینه فرش دستبافت کاشان بوده است.
خانه طباطبایی‌ها با طراحی و معماری مرسوم به حجاب‌ دار، گودال باغچه، متقارن و درون‌ گرا بنا شده است و شامل دو محوطه ی اندرونی و بیرونی میشود.

خانه طباطبی های کاشان - لوکیشن های فیلمبرداری سریال جیران

از قسمت های مختلف این عمارت باشکوه باید به ۴۰ اتاق، چهار حیاط، چهار سرداب (زیرزمین)، سه بادگیر و دو رشته قنات اشاره نمود.
ساعت بازدید از مجموعه: ۹ صبح تا ۵ عصر.
آدرس خانه طباطبایی ها: کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیراحمد.

“باغ گیاه‌ شناسی ملی”


باغ گیاه‌ شناسی ملی نیز از دیگر مکانهای فیلم‌ برداری در سریال جیران در تهران بوده است. این باغ با مساحت ۱۴۵ هکتاری خود، در اراضی محله ی چیتگر تهران واقع شده است. امروزه این باغ ملی تحت نظارت موسسه تحقیقات جنگل‌ ها و مراتع کشور اداره می‌ شود.
نکته حائز اهمیت این است که باغ گیاه‌ شناسی تهران از جمله وسیع ترین باغ‌ های گیاه‌ شناسی خاورمیانه و جهان به حساب می آید. باغ گیاه شناسی ایران در سال ۱۳۴۸ توسط جمعی از کارشناسان و متخصصان ایرانی و خارجی طراحی و به مرحله احداث رسید و در واقع حاصل همکاری طراحان ایرانی و خارجی میباشد.
در این باغ، شاهد کلکسیونی از گونه های متنوع گیاهان هستیم و از همین رو،این باغ، نمایشگاهی از رویشگاه‌ های مناطق مختلف ایران و جهان به شمار میرود.
بازدیدکنندگان میتوانند ضمن تماشا و لذت بردن از فضای بی‌ نظیر و زیبای این منطقه، از موزه حشرات آن نیز دیدن کنند.

باغ گیاه شناسی ملی کجاست

ساعت کاری مجموعه: هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰
توجه داشته باشید که فروش بلیط تنها تا ساعت ۱۶:۳۰ انجام میشود.
شماره تلفن: ۵-۴۴۷۸۷۲۸۲ -۰۲۱
قیمت بلیط ورودی باغ گیاه شناسی تهران: هزینه ورودی باغ، ۱۵ هزار تومان و موزه حشرات ۸ هزار تومان میباشد.
آدرس: اتوبان تهران کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور.

“روستای آشنستان قزوین”


آشنستان از جمله روستاهای با قدمت تاریخی در شهر زیبای قزوین است که در سریال جیران نیز برای صحنه هایی از فیلم از آن بهره برده شده است.
از مهم ترین آثار تاریخی در این روستا باید از دروازه آشنستان، گرمابه آشنستان، تپه‌ های باستانی تولکی و تپه آشنستان نام برد؛ البته متاسفانه این اماکن تاریخی، امروزه به مخروبه هایی تبدیل شده و در وضعیت نامناسبی رها شده اند.
آدرس روستای آشنستان قزوین: ۱۵ کیلومتری شرق قزوین، دهستان اقبال شرقی

“کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین”


کاروانسرای سعدالسلطنه به عنوان یکی از بخش های واقع در بازار تاریخی قزوین به شمار میرود. این کاروان‌ سرا در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار و به سفارش شخص سعدالسلطنه، حاکم وقت قزوین، بنا شد. ارزش این کاروانسرا زمانی درک میشود که بدانیم سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و درون‌ شهری در سطح کشور شناخته می‌ شود.
کاروانسرای سعدالسطنه شامل تعدادی سرای پیوسته و چهارسوق، تیمچه، حیاط‌ های کوچک و بزرگ، حجره‌ های مختلف، چهار آب‌ انبار و هفت حیاط اصلی می باشد.
بخش های مختلف این کاروانسرا شامل: سرا یا راسته قیصریه، سرای وزیر، سرای سعدیه، حیاط‌ های نگار السلطنه، قهرمانی و بهشتیان، گرمابه رضوی و مسجد حاج ملا آقا و شترخان، میباشد.

لوکیشن های فیلمبرداری سریال جیران

امروزه سعدالسلطنه قزوین به یکی از بزرگترین بازارهای صنایع دستی ایران تبدیل شده است. حجره‌های مختلف این کاروان‌ سرا درحال حاضر به حرفه هایی اعم از صنایع دستی، کافه‌، چای‌ خانه و فروش جواهرات و لباس های سنتی تغییر کاربری داده اند.
آدرس: قزوین، خیابان امام خمینی (ره)، بازار قزوین

“پرسش‌های متداول”
-کاخ ناصرالدین شاه در سریال جیران کجاست؟
کاخ گلستان
-سریال جیران در قزوین در کجا فیلمبرداری شده است؟
کاروانسرای سعدالسلطنه، روستای آشنستان
-محل فیلمبرداری سریال جیران در گلپایگان کجاست؟
سد گلپایگان، سد کوچری، روستای وانشان
-لوکیشن عروسی ملک‌زاده در سریال جیران کجاست؟
عمارت مسعودیه

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

لوکیشن های فیلمبرداری سریال جیران

بلیط قطار مشهد تهران

بلیط قطار تهران مشهد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها