جاهای دیدنی دامغان

شهر دامغان یا صد دروازه سرزمینی تاریخی در استان سمنان است. اگر قصد سفر به شهرهای مرکزی ایران مانند اصفهان سمنان و یزد را دارید فراموش نکنید که حتماً از جاهای دیدنی دامغان نیز بازدید کنید. بناهای تاریخی و طبیعی زیادی در این خطه شگفت انگیز وجود دارد.

خانه لطفی از جاهای دیدنی دامغان

بهترین زمان برای سفر به دامغان

شهر دامغان از سمتی به کوه البرز و از سمت دیگر به کویر  وصل شده است  از این رو در بخشی از آن آب و هوای کوهستانی و در بخشی دیگر، آب و هوای گرم جریان دارد. شما می‌توانید برای بازدید از نقاط مختلف این شهر تاریخی از اوایل بهار تا اواسط پاییز به سمنان سفر کنید.

مسجد جامع دامغان

یکی از جاهای دیدنی دامغان، مسجد جامع آن است که در سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده است. برخی می‌گویند که این بنا قدیمی‌ترین مسجد ایران ساخته شده  در نیمه قرن پنجم هجری قمری است. این مسجد جامع بین بزرگراه شهید مطهری و خیابان قیصریه و خیابان مسجد جامع قرار گرفته است.

این مسجد دارای ۳۵ متر طول و ۱۸ متر عرض به همراه دو ردیف ستون است، سقف آن نیز شکل گنبدی دارد.

قلعه دولت آباد دامغان

ساخت این بنا به سال‌های اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار مربوط است. به نظر می‌رسد که این قلعه دارای خانه‌های خشتی، شاهنشین، بادگیر و برج دیده‌بانی بوده که امروزه چیزی از آن‌ها باقی نمانده است.

مسجد تاریخانه دامغان

مسجد تاریخانه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی دامغان  که در خیابان مطهری واقع شده است. از نظر تاریخی این مسجد در رتبه دوم یا سوم قدیمی‌ترین مساجد ایران، پس از مسجد فهرج یزد و مسجد جامع دامغان قرار می‌گیرد. پیش از بنای مسجد در مکان فعلی آن، آتشکده‌ای به نام ناری خانه یا خانه آتش در آن‌جا وجود داشت، که بعدها به علت استحکام دیوارهای آن بنا بدون تخریب آن‌ها شروع به ساخت مسجد کردند.  به همین دلیل مسجد به نام تاریخانه ملقب گردیده است. صحن مسجد مربع و طول و عرض آن حدود ۲۷ مترد با ۲۲ رواق سرپوشیده است.

مسجد جامع از جاهای دیدنی دامغان

تپه حصار

تپه حصار یکی از دیدنی‌های دامغان و آثار ملی ایران است که اسرار نهفته کهن زیادی را در لابه‌لای خود پنهان کرده‌اند. این تپه‌ها در ۳ کیلومتری جنوب شرق دامغان قرار گرفته‌اند و قدمت آنها به سکونت از عصر مس و سنگی تا مفرغ برمی‌گردد. ظروف و تیغه‌های سنگی ابزارآلات مختلف مهرها و دانه‌های انگور زیتون و حتی برخی از حبوبات قطعه کاوش‌ها از این تبع کشف شده‌اند. در نزدیکی این بنا، مخروبه‌ای مربوط به دوره ساسانی وجود دارد که به نظر می‌رسد آتشکده بوده است.

برج طغرل

برج طغرل یکی از مهمترین مکان‌های دیدنی دامغان است که به نام برج معصوم‌زاده یا مهماندوست نیز شناخته می‌شود. ساخت آن به دوره سلجوقی باز می‌گردد. این برج دارای یک طاق نما و آجر کاری است.

این برج در مسیر شاهرود به سمت دامغان و در روستای مهماندوست قرار گرفته است. امکان ورود بازدیدکنندگان به برج طغرل وجود ندارد.

بقعه پیر علمدار

بعد از برج گنبد قابوس گرگان، برج پیر علمدار کهن‌ترین برج ایران است . این بنا از نظر معماری ویژگی‌های بسیار جذابی دارد و گنبد مخروطی آن کم خیز است. این بقعه آرامگاه ابی جعفر محمد ابراهیم پدر یکی از فرمانروایان حکومت آل زیار با ارتفاع ۱۳ متر و قطر داخلی چهار و نیم متر است.

چشمه علی دامغان

به طور کلی استان سمنان و شهر دامغان از جمله مناطق بسیار محبوب در میان پادشاهان علیالخصوص پادشاهان قاجار بوده است. آغا محمد خان و فتحعلی شاه قاجار عمارتی در شهر دامغان ساختند که جلوی آن چشمه‌ای قرار داشت. چشمه علی دارای دو دریاچه یکی در شمال و دیگری در جنوب عمارت است. در گذشته این عمارت دارای مسجد و گرمابه بوده است که هم اکنون از بین رفته‌اند. این چشمه را به دلیل روایات مذهبی که از کوبیدن سم اسب حضرت علی و جوشیدن آب از آن‌جا سخن می‌گویند، به این نام می‌شناسند .

کاروانسرای سپهسالار امیریه

یکی از آثار تاریخی ثبت شده به عنوان آثار ملی مربوط به دوران قاجار همین کاروانسرای سپهسالار امیریه است.

خانه لطفی

خانه لطفی یکی از جاهای دیدنی دامغان مربوط به دوران قاجار است. این خانه دارای خانه مستخدمین، اصطبل، حیاط بیرونی، حیاط پشتی، حیاط اندرونی و … است. موزه شهر دامغان را نیز در این خانه قرار داده‌اند و تزیینات و معماری این بنا بسیار چشم نواز است.

پایگاه نجوم دامغان

پایگاه نجوم دامغان که امروزه به نام پایگاه علوم و ستاره شناسی ورکیان شهرت پیدا کرده، در ۵ کیلومتری محور دامغان به اصفهان ساخته شده است. مساحت کلی آن ۲۵۰۰ متر مربع و به‌عنوان اولین پایگاه نجوم روستایی ایران شناخته می‌شود.

بازار دامغان

یکی دیگر از جاهای دیدنی که در هنگام سفر به این شهر باید از آن بازدید کنید بازار قجری ان است. سقف این بازار به شکل گنبدی است و این گنبدها یکی در میان نورگیر دارند. مکان آن نیز در خیابان امام امام است که دو دهنه از ورودی‌ها در همان خیابان، یک دهنه در سمت بلوار جنوبی، یک دهنه نیز به سمت خیابان باغ جنت، و دو دهنه از سمت تکیه و میدان امام قرار گرفته‌اند.

چشمه علی دامغان

بازدید از مکان‌های دیدنی دامغان

دامغان شهری تاریخی در سمنان است که در گذشته پایتخت اشکانیان بود و به نام صد دروازه نیز شناخته می‌شود. این شهر از نظر تاریخی دارای بناهای  متعددی از زمان‌های بسیار گذشته عصر سنگی و مفرغی تا دوره قاجار است. زیباترین جاهایی که می‌توانید در هنگام سفر به این شهر از آن دیدن کنید، برج طغرل، بنای چشمه علی، مسجد جامع، قلعه دولت آباد، مسجد، تاریخانه و برج نجومی و خانه لطفی هستند. البته دیدنی‌های دامغان بیشتر از این است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان بلیطینجا در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مهمترین جاهای دیدنی دامغان کدام هستند؟
مسجد جامع، برج طغرل، خانه لطفی، کاروانسرای سپهسالار، بازار، مسجد تاریخانه و برج نجومی و… .
بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی دامغان کی است؟
با توجه به قرارگیری این شهر در میان کوه‌های البرز و کویر، می توان از جاهای دیدنی آن در اوایل فصل بهار تا اواسط پاییز بازدید کرد.
دلیل اهمیت مسجد جامع دامغان چیست؟
احتمالاً این مسجد دومین مسجد قدیمی ایران پس از مسجد جامع فهرج یزد باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها