جاهای دیدنی ایروان

جاهای دیدنی ایروان

اگر شما هم مدت‌هاست سودای یک سفر خارجی به سرتان افتاده ؛ اما به خاطر هزینه‌های بالا و شرایط اقتصادی تحقق این رویا برایتان راحت نیست . کشور ارمنستان می‌تواند این هدف را برایتان محقق کند . نزدیکی جغرافیایی این کشور با ایران، هزینه‌های مقرون به صرفه و تنوع فرهنگی که دارد این کشور را به یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر برای ایرانیان تبدیل کرده است . ایروان بزرگترین شهر و پایتخت ارمنستان با داشتن جاذبه‌های بسیار زیاد و فرهنگ غنی و اصیل یکی از کهن‌ترین پایتخت‌های دنیا به شمار می‌رود . این شهر با داشتن موزه‌ها، کلیساها ، پارک‌ها، بناهای تاریخی و باستانی و …میزبان توریست‌های زیادی است که سالانه برای آشنایی با فرهنگ و تمدن ارمنستان به این منطقه سفر می‌کند . تعداد این جاذبه‌ها بسیار زیاد است . ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم به معرفی ۱۰ مورد از جاهای دیدنی ایروان بپردازیم .

 

میدان جمهوری

اولین مکانی که در بررسی جاهای دیدنی ایروان به  معرفی آن خواهیم پرداخت میدان مشهور این شهر یعنی میدان جمهوری است . این میدان که توسط تامانیان ، معمار مشهور ارمنی ساخته شده ؛هتل‌های لوکس، ساختمان‌های مهم دولتی و موزه تاریخ ارمنستان را در خود جای داده . معماری میدان جمهوری نمادی از معماری سبک شوروی است . در گذشته نام این میدان لنین بوده است و مجسمه‌اش نیز در مرکز آن قرار داشته .

یکی از دیدنی‌هایی که در این منطقه می‌توانید تماشا کنید فواره‌های موزیکال موجود در آن است که خود یک جاذبه گردشگری به شمار می‌رود . این فواره‌ها هماهنگ با ریتم موسیقی و نور روشن شده و جلوه‌ای دیدنی به میدان جمهوری می‌بخشد .

مجسمه مادر

مجسمه مادر یا مام ارمنستان یکی دیگر از دیدنی‌های این شهر است . این مجسمه تندیسی از یک زن و نمادی از کشور ارمنستان می باشد که در پارک پیروزی واقع شده . ارتفاع این سازه با احتساب پایه‌ای که روی آن قرار گرفته ۵۱ متر است و نمادی از صلح به شمار می‌رود . ارمنی‌ها هر سال در ۹ مه به یاد کشته شدگان ارمنستانی در جنگ جهانی دوم در کنار این مجسمه جمع می‌شوند و با ریختن گل به پای آن از قهرمانان ملی خود یاد می‌کنند .

مام ارمستان از همه جای ایروان دیده می‌شود و در اطراف آن کافه‌ها و رستوران‌های متعددی ساخته شده . یک داستان تاریخی در پس این مجسمه وجود دارد که بر مبنای آن داستان تنها زن ارمنی را روایت می‌کند که در زمان حمله عثمانیان زنده مانده و از کشورش دفاع کرده است .

مسجد کبود

در شهر ایروان مسجدی وجود دارد که در دوران حکومت صفویه ساخته شده و متعلق به پیروان مذهب شیعه است . این مسجد به خاطر داشتن کاشی‌ها و درب ورودی آبی رنگ به مسجد کبود معروف شده . در محوطه داخلی این بنای مذهبی مدرسه علمیه و یک سالن ملاقات وجود دارد و به عنوان محلی برای عبادت شیعیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسجد کبود با نام‌های مسجد گک جامی، مسجد آبی آسمانی و مسجد پارسی هم شناخته می‌شود . در گذشته ۸ مسجد مهم در ایروان وجود داشته و امروزه تنها مسجد آبی باقی مانده است . این بنا در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ توسط بنیان مستضعفان ایران مورد بازسازی قرار گرفت و امروزه در این مکان زبان فارسی آموزش داده می‌شود .

 

ساختمان اپرا ایروان

یکی دیگر از نمادهای ایروان سالن اپرای این شهر است  این سازه که از بهترین و واقعی‌ترین بناهای سبک معماری شوروی به شمار می‌رود ؛ دو تالار مجزا دارد . تا به حال بیش از ۲۰۰ اجرای اپر و باله توسط هنرمندان اروپایی، روسی و ارمنی از جمله گوهر گاسپاریان، نار هوهانیسیان، آرام کاتانیان، یوری داوتیان، وانوش خانامیریان، ویلن گالستیان و میگران آرکات در این مکان اجرا شده . علاوه بر تماشای اجرای اپرا بازدید از خود سازه و مجسمه‌های باشکوه اطرافش به عنوان یک شاهکار معماری بسیار جذاب است . سالن اپرا توسط معمار معروف ارمنی الکساندر تامانیان ساخته و در سال ۱۹۳۳ افتتاح گردید . این مکان بین سال‌های ۱۹۵۳ و ۲۰۰۲ بازسازی و صندلی‌ها و تجهیزات آن نوسازی شد .

کاسکاد ایروان

در شمال خانه اپرای ایروان فضای سبز کوچکی قرار دارد که مجسمه‌هایی از هنرمندان مشهور جهان در آنجا نصب شده . این پارک بخشی از موزه هنری کافسجیان می باشد که با داشتن آبشارها و فواره‌ها و مجسمه‌های سبز یکی از جاهای دیدنی ایروان به شمار می‌رود . ایرانیان مقیم ارمنستان به این مکان هزار پله می‌گویند . چرا که تعداد زیادی پله مرکز شهر را به پارک هافناک و خیابان مانیومیت راوصل می‌کند . اگر عصر‌ها سری به این منطقه بزنید شاهد رقص و پایکوبی جوانان ارمنی و گردشگران خواهید بود . کاسکاد در لغت به معنی آبشار می‌باشد .

 

موزه و بنای یادبود نسل‌ کشی ارامنه

یکی دیگر از جاهای دیدنی ایروان موزه‌ای است که در پارک تسیتسرناکابرد این شهر وجود دارد . این موزه ماجرای نسل کشی ارامنه را که از سال ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ به دست حکومت عثمانی رخ داده روایت می‌کند . تعداد این کشته ها بین ۶۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون نفر بوده است . این سازه نوک تیز و هرم شکل ۲ بخش یادبود و موزه را شامل می‌شود . سالانه هزاران نفر در کنار این بنا و در زیرزمین بخش موزه برای بزرگداشت قربانیان نسل کشی دور هم جمع می‌شوند. موزه و بنای یادبود به عنوان نمادی برای امید و رشد دوباره مردم ارمنستان در سال ۱۹۶۸ ساخته شد . این بنا ۱۲ ستون دارد که در میان آنها شعله آتشی شعله ور است .

کلیسای جامع سارکیس مقدس

شهر ایروان کلیساهای متعدد و متنوعی را در خود جای داده که یکی از آنها کلیسای جامع سارکیس مقدس است . این بنا با معماری خاص و منحصر به فردی که دارد یکی از جاب‌ترین جاهای دیدنی ایروان از نظر گردشگران و توریست‌ها به شمار می‌رود . کلیسای سارکیس در سال ۱۸۴۰ میلادی ساخته شده و مردم شهر برای انجام مراسم مذهبی به آنجا می‌روند . ورودی این بنای مذهبی رایگان است و از نظر جغرافیایی تقریباً در حومه شهر واقع شده . به همین دلیل نمایی چشم نواز از شهر و مناظر اطراف را می‌توان از این مکان مشاهده کرد .

دژ اربونی

یک دژ تاریخی در جنوب شرقی ایروان وجود دارد که قدمت آن به حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد . این دژ در آن زمان یک مرکز نظامی مهم بوده که نشان دهنده اهمیت این منطقه در آن دوران است. یک نکته مهم در مورد این بنای تاریخی این است که بخشی از فتوحات بزرگ هخامنشیان به شمار می رفته است .  ارتفاع دژ اربونی از سطح دریا ۱۰۱۷ متر است و در دوره حکومت آرگیشتی یکم ساخته شده .

 

موزه سرگئی پاراجانف

 

مانند کلیساها تعداد و تنوع موزه‌ها نیز در شهر ایروان بسیار زیاد است . یکی از این موزه‌ها موزه سرگئی پاراجانف نام دارد . این موزه که در سال ۱۹۸۸ ساخته شد محلی برای نگهداری آثار هنرمند بزرگ سرگئی پاراجانف می باشد . علاوه بر آثار این کارگردان معروف سینما و هنرمند عرصه هنر؛ این موزه یک مرکز فرهنگی برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت ،کارگاه‌های هنری و اجراهای موسیقی به شمار می‌رود . بنابراین اگر به دنیای فیلم و فیلم سازی علاقه دارید حتماً سری به این موزه ی هنری بزنید .

 

ماتناداران

آخرین مکانی که در بررسی جاهای دیدنی ایروان به معرفی آن خواهیم پرداخت موزه ی ماتناداران در این شهر است . در این موزه ۱۷ هزار متن خطی و کتاب‌های دست‌نویس یا چاپی به زبان ارمنی و سایر زبان‌های مشرق زمین حفظ و نگهداری می‌شود . ماتناداران از مهمترین سازه‌های کشور ارمنستان محسوب می‌شود و نام آن برگرفته از فردی به نام مسروب ماشتوتس ابداع کننده الفبای ارمنی است  گرفته شده .

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید:

سفر زمینی به کشورهای همسایه

معرفی کشورهای ارزان برای سفر 

و…

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها