دریاچه دالامپر ارومیه

دریاچه دالامپر ارومیه

استان آذربایجان غربی با داشتن جاذبه‌های دیدنی و طبیعی بسیار زیاد یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در غرب ایران به شمار می‌رود . دریاچه دالامپر ارومیه یکی از این جاذبه‌ها است که در ارتفاع ۲۷۲۰ متری از سطح دریا واقع شده . این دریاچه که بر فراز کوهی به همین نام قرار گرفته به دلیل ارتفاع بالا ، چشم اندازی زیبا و هوای خنک و بی‌نظیر در تابستان‌ها و همچنین موقعیت مناسبی که برای کوهنوردی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد بسیار محبوب است .در نیمه دوم سال با گرم شدن هوا یخچال‌های طبیعی و برف‌های کوه دالامپر ذره ذره آب می‌شوند و دریاچه‌ای دایره شکل را در کنار آبشارهایی خروشان و دشت‌های پرگل اطرافش ایجاد می‌کند . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از جاذبه‌های شگفت‌انگیز و خارق‌العاده طبیعی در کشورمان بیشتر آشنا کنیم .

 

دریاچه دالامپر کجاست ؟

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم دریاچه دالامپر ارومیه از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود . فاصله ی این دریاچه با ارومیه ۴۵ کیلومتر و با اشنویه ۳۵ کیلومتر است . از طرفی این جاذبه بین سه مرز کشور ایران و عراق و ترکیه واقع شده . در واقع دالامپر در قسمت غربی کوه قرار دارد و قطر آن ۴۵۰ متر می‌باشد .

برای رفتن به این دریاچه لازم است در جاده ارومیه به اشنویه حرکت خود را شروع کرده و از سه راهی آغ یلاق به سمت روستای دیزج بروید . بعد از رسیدن به این روستا حدود ۸ کیلومتر جاده آسفالته تا روستای سوله دوکل را طی کرده و در صورتی که ماشین آفرود ندارید مجبورید از آبشار سوله دو کل ۱۰ کیلومتر مسیر خاکی را تا رسیدن به دریاچه پیاده طی کنید .

معرفی دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر به خصوص در تابستان‌ها یکی از مطلوب‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد برای تفریح و گشت و گذار به شمار می‌رود . در واقع با آمدن بهار و رفتن هوا رو به گرمی برف‌های کوه دالانپر آب شده ؛ چشمه‌ها و آبشارها جاری و طبیعت اطراف نیز  سرسبز و باصفا می‌شود . دریاچه‌ی دالامپر همچون نگینی در میان این سرسبزی خودنمایی می‌کند . به علاوه مسیر رسیدن به این دریاچه به دلیل داشتن چشم اندازهای زیبا از دشت‌های گل و کوه‌هایی که با لکه‌های برف به رنگ سفید جلوه می‌کنند  یکی از زیباترین مسیرهای طبیعت گردی ایران است . محلی‌ها این جاذبه را به عنوان دریاچه مام شیخ می‌شناسند .

شرایط آب‌وهوایی دریاچه

گفتیم که دریاچه دالامپر بر روی کوهی با ارتفاع زیاد ایجاد می‌شود . بنابراین آب و هوای این منطقه متناسب با شرایط کوهستانی در نیمه اول سال بسیار سرد و طاقت فرساست . اما با آمدن بهار و تابستان شرایط جوی نسبتا خنک و مطبوعی در آن حاکم می‌شود . جالب است بدانید این منطقه در هیچ یک از روزهای سال گرمایی آنچنانی را تجربه نمی‌کند .

 

 

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه

از نظر پوشش گیاهی منطقه دالامپر بسیار به پوشش گیاهی رشته زاگرس شبیه است . در این خطه گونه‌های گیاهی مانند بادام کوهی ، آلبالوی وحشی، گون و … یافت می‌شود که هر کدام خواص دارویی بسیار زیادی دارند .

به علاوه جانوران گوناگونی مانند بز کوهی، خرس قهوه‌ای ،گرگ، مار، روباه ،شغال ،خرگوش و به ویژه عقاب در این منطقه زیست می‌کنند . اصلاً واژه دالامپر به معنی جایی است که عقاب‌ها بر فراز آن پرواز می‌کنند .

 

 

تفریجات دریاچه دالامپر

گردشگران می‌توانند در این منطقه علاوه بر لذت بردن از هوای پاکیزه و مناظر طبیعی تفریحاتی را نیز تجربه کنند . مهمترین این تفریحات همان است که گفتیم یعنی پیاده‌روی و گشت و گذار در طبیعتی چشم نواز و سرسبز و تماشای زیبایی‌هایی مانند آب شدن برف‌های روی کوه و جاری شدن جویبارها و آبشارها .

علاوه بر این منطقه دالامپر به دلیل وجود کوهی در آن مکان بسیار مناسبی برای علاقمندان به کوهنوردی است . اگر هم دستی در عکاسی دارید در سفرتان به این خطه حتماً دوربین عکاسی تان را همراه خود ببرید تا از جاذبه‌های طبیعی و زیبایی های ناب این منطقه عکس‌هایی به یادگار تهیه کنید .

 

بهترین زمان بازدید از دریاچه دالامپر

 

همانطور که گفتیم منطقه دالامپر آب و هوای کوهستانی دارد . بنابراین نیمه دوم سال سرمای سختی را تجربه می‌کند و اصلاً زمان مناسبی برای گشت و گذار و بازدید از این خطه نیست . اما با شروع فصل بهار هرچه بیشتر به سمت تابستان پیش برویم زیبایی‌های دریاچه دالامپر و اطراف آن بیشتر شده و آب و هوا در شرایط معتدل و مطلوب تری قرار می‌گیرد .

نکات مهم در بازدید از دریاچه دالامپر

توجه به چند نکته در بازی در دریاچه دالامپر ارومیه ضروری است .

اول اینکه اگر بار اولتان است به این منطقه می‌روید بهتر است یک تور لیدر یا راهنمای محلی شما را همراهی کند .

اگر قصد دارید به کوهنوردی در کوه دالانپر بپردازید حتماً وسایل و تجهیزات ضروری و لازم را همراه خود ببرید .

همچنین به دلیل مسافتی که شاید ناچار باشید پیاده طی کنید داشتن کفش پیاده‌روی مناسب از جمله الزامات است .

یکی از لذت بخش‌ترین کارهایی که گردشگران در منطقه دالامپر به آن میپردازند کمپ زدن در اطراف دریاچه است برای این کار حتما لوازم و تجهیزات مناسب مانند چادر ضد آب، کیسه‌های خواب کوهنوردی، وعده‌های غذایی و …همراه خود داشته باشید .

سفرتان را به دریاچه دالامپر ارومیه از ابتدای صبح شروع کنید تا از زیبایی‌های مسیر در هوای روشن لذت کافی را ببرید .

این نکته را توجه داشته باشید که عمق دریاچه بسیار زیاد است و اصلاً برای شنا مناسب نیست .

 

جاهای دیدنی اطراف دریاچه دالمپر

گردشگران می‌توانند در بازدید از دریاچه دالامپر با یک تیر چند نشان زده و از جاهای دیدنی اطراف آن نیز بازدید کنند . در ادامه تعدادی از این جاذبه‌های تماشایی را معرفی خواهیم کرد .

 

آبشار سوله دوکل

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف دریاچه دالامپر آبشار سوله دوکل است که در فاصله ۱۰ کیلومتری کوه دالانپر واقع شده . این آبشار با داشتن طبیعتی سرسبز و آبی زلال در مسیر منطقه دالامپر قرار دارد . گردشگران می‌توانند در راه رسیدن به دریاچه دقایقی را در کنار  آبشار استراحت کرده و از صدای دل انگیز آب لذت ببند .

 

کوه دالامپر

همانطور که گفتیم کوه دالامپر جایی ست که دریاچه مورد بحث ما را در خود جای داده . این کوه ۳۵۰۰ متر ارتفاع دارد و به دلیل داشتن یخچال‌های طبیعی چند هزار ساله دریاچه‌هایی از جمله پنجول،  دیمه یا همین دالان پر بر جذابیتش افزوده است . پرواز عقاب‌ها بر فراز این کوه شکوه  زیادی به آن بخشیده است .

 

سد بارون

سدی در نزدیکی دریاچه دالامپر واقع شده که پنجمین سد استان آذربایجان از نظر بزرگی ست . در واقع در اطراف روستای بارون در شهرستان چالدران سدی به همین نام قرار دارد که ۱۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت آن است

 

–دشت چالدران

حتما شما هم نام دشت چالدران را در کتاب‌های تاریخی شنیده‌اید . این دشت همان جایی ست که اولین جنگ ایرانی‌ها و عثمانی‌ها در زمان صفویان در آن رخ داده . در نتیجه این جنگ که عثمانی‌ها پیروز آن بودند شرق ترکیه و عراق به تصرف آنها درآمد .

 

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

زیباترین دریاچه های ایران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها