جاهای دیدنی سمنان

جاهای دیدنی سمنان

قرار گرفتن کویر لوت در جنوب سمنان شاید مهم‌ترین عامل شهرت این استان باشد . از طرفی قرارگیری سمنان بر سر راه مسافرت جاده‌ای از تهران به مشهد باعث شده بسیاری از گردشگری در سفرشان از این استان گذر کرده  و با آن آشنا باشند . وجود جاذبه‌های تاریخی بسیار در سمنان نشان از قدمت و تاریخ غنی این منطقه دارد . به علاوه داشتن طبیعت سرسبز و خوش آب و هوا در شمال و شمال شرق استان باعث شده این منطقه مقصدی جذاب برای سفر و گشت و گذار به شمار رود . بنابراین ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم ده مورد از جاهای دیدنی سمنان را به شما معرفی کنیم . تا اگر گذرتان به این شهر آرام و پرجاذبه افتاد تصویری کلی از جاهایی که قرار است از آن دیدن کنید در ذهن داشته باشید .

دروازه ارگ

اولین جایی که در معرفی جاهای دیدنی سمنان بررسی خواهیم کرد دروازه ارگ این شهر است  . در واقع ارگ دروازه شمالی شهر و تنها اثر باقیمانده از ارگ سمنان است که ناصرالدین شاه در اقامت سه روزه‌اش در این منطقه دستور به ساخت آن داد . در این بنای تاریخی که جلوه‌ای از معماری سنتی ایران است کتیبه‌ای وجود دارد که بنابر نوشته روی آن سال ساخت دروازه را ۱۳۰۲ هجری قمری عنوان کرده است . متاسفانه در دوره رضا شاه با ساخت خیابان‌ها و ایجاد بناهای جدید مجموعه ارگ دولتی قدیم به جز دروازه شمالی آن تخریب شد . دروازه ارگ که در تقاطع خیابان‌های طالقانی و شیخ فضل الله نوری و میدان ارگ واقع شده در سال ۱۳۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .

 

مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مسجد تاریخی -اسلامی این استان است که قدمت آن به قرن سوم هجری قمری برمی‌گردد . جالب است بدانید بنابر کاوش‌ها و حفاری‌های انجام شده می‌توان این فرضیه را هم مطرح کرد که مسجد در قرن اول هجری روی خرابه‌های یک آتشکده بنا شده است. سبک معماری مسجد جامع سمنان به سبک معماری آذری می‌باشد . از جمله بخش‌های آن می‌توان به : ایوان بزرگ ،سه شبستان شمالی جنوبی و شرقی ،صحن ،مقصوره غربی و … اشاره کرد . همچنین وجود یک مناره در این بنای مذهبی که قابلیت حرکت دارد از دیگر جذابیت‌های آن است . در وسط این مناره محوری چوبی ایجاد شده که با حرکت دادن آن کل مناره حرکت می‌کند . این بخش از مسجد در دوره سلجوقی و در گوشه شمالی شرقی بنا ساخته شده است .

بازار سمنان

بازار سمنان یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این شهر است که با معماری کهن ایرانی و طبق معماری بناهای کویری طراحی و ساخته شده . به این گونه که سقف بازار خشتی و آجری است و به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود . قسمت شمالی که به آن بازار بالا می‌گویند ؛ سه حمام قدیمی ، ۴ کاروانسرا ،۵ مسجد و ۲۵۴ باب مغازه دارد . قسمت جنوبی یا همان بازار پایین نیز به دلیل نزدیکی به امامزاده یحی بن موسی بازار حضرت لقب گرفته که حدود ۲۰۰ متر طول و ۵۰ باب مغازه دارد.  این مجموعه در دوره قاجار در خیابان امام ، خیابان شهدای سمنان ساخته شده .

 

 

بازار شیخ علاءالدوله

بازار شیخ علاءالدوله یا همان بازار مرده‌ها به این دلیل این عنوان را گرفته  که در گذشته در مسیر انتقال اموات به سمت گورستان بوده است . بنای این بازار در دوره ایلخانی و شاید کمی پیشتر ساخته شده و نام آن برگرفته از شیخ علاءالدوله عارف نامی ایران در قرن هفتم و هشتم هجری قمری می‌باشد . متاسفانه بخش زیادی از بافت این بازار کهن و سنتی در پروژه ساخت خیابان امام شهر سمنان از بین رفته است . در حال حاضر فقط قسمتی از آن که شامل ابتدای بازار جنوبی تا خیابان امامزاده می‌شود باقی مانده است .

 

خانه کلانتر

 

یکی دیگر از جاهای دیدنی سمنان خانه کلانتر است که قدمت آن هم به دوره قاجار می‌رسد . این خانه که مالک آن مشهدی علی اصغر مداح بوده به سبک معماری کویری ساخته شده و در حال حاضر از آن به عنوان سفره خانه و رستورانی بین‌المللی استفاده می‌شود . از بخش‌های مختلف خانه کلانتر که به آن عمارت بادگیر یا خانه رجبی هم می‌گویند می‌توان به : ۱۷ اتاق ،آب انبار، حوضخانه، حمام قدیمی و …اشاره کرد .وجود اتاق‌های تابستانه یا همان بادگیر و همچنین اتاق‌های زمستانه با ارتفاع سقف کوتاه از ویژگی‌های خانه‌های سنتی با معماری کویری است .

 

مسجد امام

دوره قاجار زمانی بود که بسیاری از جاهای دیدنی سمنان و بناهای تاریخی ساخته شد . یکی دیگر از این بناها مسجد امام است که به نام‌های مسجد سلطان و مسجد شاه نیز شناخته می‌شود . این ساختمان در دوره فتحعلی شاه و به دست استاد صفرعلی معمار ساخته شد . با پیروزی انقلاب مسجد امام مورد توجه قرار گرفت و سازمان میراث فرهنگی آن را مرمت و بازسازی کرد . این بنای تاریخی و مذهبی شامل: چهار در ورودی، ایوان‌ها، شبستان، ۴ مهتابی بزرگ ،چندین حجره و…می‌باشد .

 

گرمابه پهنه یا حمام حضرت

 

گرمابه پهنه که به آن حمام حضرت هم می‌گویند یکی دیگر از جاهای دیدنی سمنان است که قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال به پیش برمی‌گردد . در واقع این گرمابه از موقوفات مسجد جامع است که مدت‌هاست به عنوان موزه مردم شناسی در خدمت بازدید عموم قرار گرفته است . این حمام از سه قسمت رختکن یا سر بینه ،گرمخانه و خزانه تشکیل شده .داشتن کاشی کاری‌های زیبا در سردر آن و اشعاری که به خط نستعلیق در بالای در ورودی نوشته شده بر جذابیت این بنای تاریخی افزوده است . گرمابه پهنه یا حمام حضرت نیز در سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

 

 

عمارت و باغ امیر

شهر سمنان پر است از خانه‌های تاریخی با قدمت بالا که هر کدام جذابیت و صفای خاص خود را دارند . یکی از این خانه‌های تاریخی عمارت و باغ امیر است که در خیابان باغ فردوس این شهر واقع شده . قدمت عمارت و باغ امیر به دوره قاجار یعنی بین سال‌های ۱۲۷۵ تا ۱۲۸۵ برمی‌گردد . این بنا به دست استاد معمار باشی و به دستور میرزا آقا فامیلی ساخته شد . عمارت و باغ امیر که بر اساس اصول معماری صفوی ساخته شده ۳۰۰۰ متر مربع وسعت دارد . این عمارت شامل بخش‌هایی از جمله دو باغ و منزل مسکونی با داشتن فضاهای عمومی خصوصی و نیمه خصوصی می‌باشد . در حال حاضر این جاذبه تاریخی توسط شهرداری خریداری شده و آن را تحت عنوان خانه سمنان به دو بخش موزه و سفره خانه سنتی تبدیل کرده است  .

 

امام‌زاده علی ابن جعفر

یکی دیگر از جاهای دیدنی سمنان که جنبه مذهبی دارد و بین مردم اهمیت بالایی پیدا کرده امامزاده علی بن جعفر می‌باشد که به آن امامزاده آل کی می‌گویند . ساخت این بنا به دوره صفویه و قاجار می‌رسد . علت عنوان آل کی روی این بنای مذهبی این است که در قبل از انقلاب اسلامی مردم اطلاعات دقیقی درباره شجره این امامزاده نداشتند.  به همین دلیل آن را امامزاده آل کی نامیدند . این جاذبه مذهبی و تاریخی شامل بخش‌هایی از جمله: گنبد ،ایوان ،حرم، دو سالن بزرگ و …می‌باشد . وجود آینه کاری‌ها و گچ‌کاری های زیبا و ضریحی که به دست هنرمندان اصفهانی ساخته شده باعث شده بسیاری از گردشگران در سفرشان به شهر سمنان از امامزاده علی بن جعفر بازدید کرده و این بقعه متبرکه را زیارت کند .

 

 

برج کارخانه نساجی سمنان

یکی دیگر از جا‌های دیدنی سمنان ، برج کارخانه نساجی این شهر است که با داشتن نمایی آجری خودنمایی می‌کند . این برج که در گذشته متعلق به کارخانه نساجی بوده از مهم‌ترین و خاطره‌انگیزترین بناهای تاریخی در سمنان به شمار می‌رود و حتی مردم  صنعتی شدن شهرشان را مدیون فعالیت این کارخانه می‌دانند . سوت این مجموعه که با آغاز کار کارخانه نصب شد در ساعت‌های ۶، ۱۴ و ۲۲ بر اساس ساعت تغییر و پایان نوبت‌های کاری کارگران نواخته می‌شده .

کارخانه نساجی پارس ۸۰ سال پیش یعنی همزمان با دوره پهلوی اول کار خود را آغاز کرده است . اما متاسفانه بعد از دهه ۷۰ به دلیل مشکلاتی ورشکست شده است . گویا در حال حاضر سوت این برج در باغ موزه امیر نصب شده است و در ساعات مخصوصی از روز نوای آن به گوش مردم می‌رسد .

جاهای دیدنی سمنان ر زیاد است و به همین چند مورد که ما آنها را بررسی کرده‌ایم خلاصه نمی‌شود . در ادامه به ذکر نام برخی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهر بسنده می‌کنیم :

خانه تدین

خانه ترابی

امامزاده یحی بن موسی

خانه رجبی

موزه تاریخ و طبیعت سمنان

موزه مهر و سکه کوهش  و…

 

برای تهیه بلیط و سفر به شهر های ایران با بهترین قیمت و مناسب ترین شرایط به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها