عید فطر در کشورهای مختلف

عید فطر در کشورهای مختلف

عید فطر یکی از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان به شمار می رود. در کشورهای اسلامی همچون ایران ، عربستان ، عراق و .. ، عید فطر از اعیاد بسیار خاص کشور محسوب می‌شود و با تعطیل رسمی همراه است.
در این روز عزیز و بزرگ ، روزه حرام می باشد و مسلمانان نماز عید اقامه می کنند همچنین پرداخت زکات فطره در روز عید فطر بر مسلمانان واجب است.

مسلمانان جهان با اتمام ماه مبارک رمضان و ورود به ماه شوال یکی از بزرگ‌ترین و مبارک ترین اعیادشان را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند ، این عید که با نام عید فطر از آن یاد شده و شناخته می شود ، در تمام کشورهای مسلمان جهان مهم بوده و همه مسلمانان تلاش می‌کنند که در این روز علاوه بر نماز عید فطر، آداب و سنن خاصی خود را برگزار نمایند. حال در این مقاله گردشگری از بلیط اینجا به بررسی آداب و رسوم کشورهای مختلف در روز عید فطر بپردازیم ، پس با ما همراه باشد.

جهت رزرو بلیط هواپیما ، قطار ، تور ، هتل و دیگر خدمات مسافرتی داخلی و بین المللی  کلیک کنید.
و یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • تلفن : ۰۵۱۳۲۲۳۳۰۰۰
  • شماره همراه پشتیبانی پرواز :  ۰۹۰۱۳۱۱۹۰۳۶
  • پشتیبانی پرواز خارجی: ۰۹۱۰۳۱۱۹۰۳۶
  • پشتیبانی قطار : ۰۹۰۳۳۱۱۹۰۳۶
  • هتل و تور : ۰۹۱۵۱۱۵۰۲۶۷
عید فطر در کشورهای مختلف

ایران

ایران نیز چندسالی است عید فطر را دو روز تعطیل اعلام کرده است و هرکدام از شهرهای ایران آداب خاصی را برای این عید در نظر گرفته‌اند اما از مهم ترین کاری که در این روز انجام می‌دهند، اقامه ی نماز عیدفطر، کمک به کودکان بی سرپرست ، نذری دادن، پرداخت زکات فطریه و زیارت اهل قبور است.

روبوشف ، اولین رستوران رباتیک ایران

عید فطر در ایران

عراق

یکی از مرسومات عید فطر در عراق ، پخت شیرینی«کلیجه» به صورت دسته جمعی می باشد. حال شاید برایتان این سوال پیش بیاید که «کلیجه» چیست ؟!
این شیرینی با ترکیبی از آرد، روغن، شکر مخلوط با خشکبار، خرما و کنجد تهیه می گردد. پس از آن در قالبهای کوچک و بزرگ ریخته شده و آنها را در داخل فر قرار می دهید جالب است بدانید برای پخت این شیرینی اعضای خانواده دور یکدیگر جمع شده و شیرینی می پزند.

عید فطر در عراق


در روز عید فطر مردم که برای دید و بازدید به خانه های هم می روند، این شیرینی را در هرفصلی به مناسبت آنکه فصل سرما باشد یا گرما با نوشیدنی گرم یا سرد میل می کنند. مردم عراق درجنوب بصره، بر اساس عادت قدیمی در کوچه ها و محله های خود برای ایجاد مهر و محبت جمع شده و غذای مخصوصی را به نام «المطبک» که از گوشت و برنج درست شده با یکدیگر می خورند. این آداب و رسوم بسیار قدیمی است و آن را از آبا و اجداد خود به ارث برده اند و در ایام عید فطر و عید قربان از این غذا استفاده می کنند. این آداب و رسوم، رسم مخصوص کشورهای جزیره عربی، نجد و حجاز بوده است و در عربستان و کویت نیزادامه دارد.

بلیط اربعین و بازگشت از عراق

یمن

مردم یمن نیز به آداب و رسوم خاص خود را دارند و با انواع مختلف شیرینی های محلی ، خود را مهمان می کنند.
جالب است بدانید که یمن برعکس دیگر کشورها ، در روز عید فطر به طیبعت می روند و با خریدن لباس های نو در این روز به شادی و جشن می پردازند . زنان یمنی جزء آن دسته از زنانی هستند که در طبخ گوشت و کبابی کردن آن مشهورند. مردان نیز با جمع آوری چوب درختان برایشان وسایل کباب کردن گوشت را آماده می نمایند این نوع غذا در مهمانی ها و مراسمات درست می شود.

تور مالدیو و راهنمای سفر به مالدیو

عید فطر در یمن

امارات

طبق یک سنت دیرینه و کهن مردم امارات عید فطر را در کنار اعضای خانواده، دوستان و دیگر مسلمانان با شکرگزاری به درگاه خداوند می گذرانند. مسلمانان کشورامارات در آخرین روزهای‌ ماه رمضان با خرید لباس جدید و وسایل نو از جمله برخی از لوازم منزل به استقبال عید سعید فطر می‌روند. در روز نخست عید فطر بعد از خوردن خرما و برخی شیرینی‌های سنتی لباس‌های نو به تن کرده و به مسجد می‌روند تا نماز عید را به پا کنند.


از دیگر مراسمات این روز ، بازی‌های دسته جمعی، نقاشی حنا روی دست و داستان‌سرایی می باشد. عید فطر درامارات سه‌روز تعطیل است و یک روز قبل از فرارسیدن عید فطر نیز جزء تعطیلات قرار می‌گیرد.

معروف ترین کلیساهای جهان کدامند؟

عید فطر در امارات

سوریه

مردم سوریه در ساعات اولیه روز عید نماز خود را در مسجد جامع اموی و یا مساجد دیگر برپا می کنند و پس از آن به زیارت اهل قبور می روند و قرآن تلاوت می کنند. بر اساس آداب و رسوم ، مردم سوریه به ویژه در روستاها ، خانواده ها و آشنایان به دور هم بر سر سفره ای که از غذاها، خوراکی ها و شیرینی های محلی مملو است، جمع می شوند. از جمله شیرینی های محلی آن ها می توانموارد زیر را نام برد:
«المزالیقات، الملیحی، قطایف و فطایر»


در شهرها و استانهای مختلف سوریه ، مردم علاوه بر شیرینی ها از کیکها و نوشیدنی های متعددی لذت می برند که مدت ها است طعم آن را نچشیده اند ، این یک ها و نوشیدنی ها شامل السندوات، القشه، المحاشی و الکبب می شود.
مردم دمشق ضرب المثلی دارند که ماه رمضان را به سه قسمت تقسیم می کند که هرکدام از ده ها به یک عمل اختصاص دارد:
دهه اول ماه مبارک رمضان :«للمرق» = آبگوشت خوری
دهه دوم : « للخرق» = لباس خریدن
دهه سوم : «لصر الورق» : خوردن شیرینی جات

معرفی لوکس ترین هتل های دبی + عکس

عید فطر در سوریه

ترکیه

عید فطر که در ترکیه با نام عید شکر شناخته می شود به این دلیل که در این روز شیرینی و آب ‌نبات به وفور مصرف می شود به همین دلیل به ‘شکر بایرامی’ یعنی عید شکر معروف است. چند روزقبل از عید ، مردم به خانه تکانی و پخت و پز شیرینی های مخصوص عید می پردازند.

نماز عید نیز با شکوه هرچه تمام تر و با حضور بعضی سران سیاسی و دولتی ترکیه در مساجد محل در سراسر کشور برگزار می‌شود. مردم در این روز به زیارت اهل قبور نیز می روند، لباس‌های نو استفاده می کنند و به دید و بازدید از خانواده ها و دوستان خود می پردازند. در ترکیه تعطیلات رسمی به مناسبت این عید ۳ روز می باشد.

بهترین غذاهای خیابانی ترکیه و استانبول کدامند؟ 

عید فطر  در ترکیه

جهت رزرو و خرید بلیط هواپیمایی داخلی یا خارجی ( ایران ایر / ماهان / قشم ایر / تابان / و ..)، می توانید از سایت بلیط اینجا اقدام نمایید و یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • تلفن : ۰۵۱۳۲۲۳۳۰۰۰
  • شماره همراه پشتیبانی پرواز :  ۰۹۰۱۳۱۱۹۰۳۶
  • پشتیبانی پرواز خارجی: ۰۹۱۰۳۱۱۹۰۳۶
  • مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.: rahetoos@
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها