نوروز

آداب و رسوم عید نوروز و تاریخچه نوروز باستانی

یکی از کهن ترین جشن های ایرانیان نوروز است. این جشن هرساله با جنب و جوش زیادی در کشور های فارسی زبان برگزار می شود. طبق آمار های یونسکو این جشن توسط ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان هر ساله این روز را جشن می گیرند.در این مطلب بلیط اینجا به معرفی تاریخچه عید نوروز، نوروز در ایران باستان و آداب و رسوم شهر های مختلف ایران در نوروز پرداخته ایم.

آداب و رسوم شب یلدا در شهر های مختلف ایران

سفر نوروزی و مسافرت در عید

تعطیلات عید برای تمام کسانی که در طول سال به کار و فعالیت مشغول بوده اند بهترین فرصت برای سفر و ایرانگردی است. اگر به دنبال بهترین شهرها برای مسافرت در عید نوروز هستید، در مجله گردشگری بلیط اینجا می توانید با کلیه مقاصد سفر، شهر های ایران و تور های ایرانگردی، جاذبه های گردشگری، غذاهای محلی و … آشنا شوید. شما می توانید انواع بلیط های هواپیما، بلیط چارتر ارزان قیمت، بلیط قطارو انواع تور های مسافرتی و تور ایرانگردی را در وبسایت بلیط اینجا تهی کنید. همچنین می توانید کلیه اقامتگاه ها، ویلاها و هتل های سراسر کشور را با تخفیف ویژه بلیط اینجا رزرو کنید.

نوروز

جشن نوروز از چه زمانی شروع شد؟

شاعران و نویسندگانی مثل فردوسی، عنصری، بیرونی و… آغاز جشن نوروز را از دوران پادشاهی جمشید می دانستند. البته ابوریحان بیرونی یاد آور می شود که قبل از جمشید نیز نوروز بزرگ و معظم بود.

کشتی یونانی معروف ترین جاذبه گردشگری کیش

نوروز در اسلام

در زمان حضرت رسول در نوروز جام سیمینی از حلوا برای حضرت آوردند و ایشان پرسید این چیست ؟ گفتند امروز نوروز است. حضرت فرمود این عید بزرگ ایرانیان است و در این روز خداوند عسکره را زنده کردو از این روست که پاشیدن آب در این روز رسم شده است. سپس فرمود کاش هر روز بر ما نوروز بود. امام صادق نیز به یک از اصحاب خود فرمود: نوروز روزی است که خداوند از بندگان خود پیمان گرفت که او را بپرستند و او را شریک و انبازی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند. همان روزی است که آفتاب در آن طلوع کرد و بادها وزیدن گرفت و زمین در آن شکوفا و درخشان شد. همان روزی است که کشتی نوح در کوه آرام گرفت. همان روزی است که پیامبر خدا، امیر المومنین علی (ع) را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از کعبه به زیر افکند. چنان که ابراهیم نیز این کار را کرد. همان روزی است که خداوند به یاران خود فرمود تا با علی (ع) به عنوان امیر المومنین بیعت کنند. همان روزی است که قائم آل محمد (ص) و اولیای امر در آن ظهور می کنند و همان روزی است که قائم بر دجال پیروز می شود و او را در کنار کوفه بر دار می کشد و هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم، زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.

جشن نوروز در ایران باستان

همه ی آداب و رسوم نوروز پیشینه ی کهنی دارند. ایرانیان قدیم معتقدند که سرنوشت انسان و جهان در نوروز تعیین می شود. در این مقاله چند مورد از جشن ها و مراسم ها ی ایران باستان در نوروز را معرفی می کنیم.

هفت سین

خوان نوروزی و هفت شین

ایرانیان معتقد بودند که در نوروز ارواح در گذشتگان به زمین و خانه خو باز می گردند و بازماندگان نیز برای پذیرایی از آن ها سفره های رنگین پهن می کردند وانواع خوراک و نوشیدنی در آن ها می گذاشتند. معمولا این خوان نوروزی را با هفت عنصر که اول آن با حرف شین بوده است برپا می کردند. این هفت عنصر عبارتند از شمع، شیرینی، شراب، شیر، شربت، شکر و شانه. پس از تسلط اعراب به دلیل وجود شراب در این سفره آن را به هفت سین تغییر دادند.

کاشت حبوبات و سبزه برای فال گرفتن

بر اساس روایات ۲۵ روز قبل از عید ستون هایی از خشت خام برپا می کردند و و روی هر ستون نوعی از حبوبات را می کاشتند. این دانه ها شامل گندم، جو، برنج، لوبیا، عدس، ارزن، نخود، کنجد، باقلا، ذرت، و ماش بودند. هرکدام از این حبوبات که بیشتر رشد می کردند تفال می زدند که آن محصول در سال آینده بیشتر خواهد بود.

آبریزگان و مراسم آب پاشی عید

از جمله جالب ترین و مشهور ترین مراسمی که در نوروز انجام میشد رسم آبریزگان و غسل و شستشو بود. مراسم آب پاشی در نوروز بیشتر برای غسل و شستشو و آماده شدن از نظر دینی برای آغاز سال نو بود.

هدایا و عیدی نوروز

در نوروز نمایندگان، فرمانروایان و بزرگان ایالات و اشراف و حتی عامه مردم با توجه به استطاعت خود، هدایایی را به دربار اهدا می کردند. مردم عامه نیز به هم شیرینی هدیه می دادند. در نوروز پیش از سخن گفتن شکر می خوردند و به بدن خود روغن می مالیدند تا از بلایا در امان باشند.

کوسه برنشین

ابوریحان بیرونی این مراسم را اینگونه شرح داده است که: در اولین روز بهار یک مرد کوسه( کسی که موهای کمی در چانه و صورت خود داشته باشد) بر الاغ می نشست و در یک دست کلاغ و در دستی دیگر بادبزن داشت. در حال حرکت اشعاری که وداع با زمستان و سرما می خواند و از مردم انعام و سکه می گرفت. این رسم در دوران ساسانی توسط غلامان سیاه اجرا می شد که با لهجه ی شکسته و لباس های رنگارنگ شعر و ترانه نوروزی می خواندند. افرادی که اکنون نیز خود را سیاه می کنند و اشعار نوروزی می خوانند نیز از باقیمانده های این رسم هستند.

نوروز

بهترین رستوران های رشت

آداب و رسوم عید نوروز در شهر های ایران

عید نوروز در شهر های مختلف ایران به شیوه های مختلفی برگزار می شود. هر کدام از اقوام ایران رسم و رسوم خاصی برای برگزاری این جشن باستانی و ملی دارند. در ادامه چند مورد از این رسم های دیدنی در شهر های مختلف ایران را معرفی می کنیم.

آداب و رسوم نوروز در خراسان

خراسانی ها قبل از تحویل سال مشک و انبر می سوزانند، شمع روشن می کنند. در سفره هفت سین خود نان و عسل نیز قرار می دهند. عده ای نیز دل و جگر و سنگدان مرغ را می پزند و به مرد خانه می دهند تا بخورد و ثروتمند شود. اغلب خراسانی ها شب اول ال نو رشته پلو می خورند تا در طول سال کارشان رشته بگیرد. همچنین عده ای پوست پلنگ و کشکول و تبرزین به دیوار می آویزند و به یکدیگر عیدی و هدیه می دهند.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های مشهد

آداب و رسوم نوروز در مازندران

چند روز مانده به عید زنان مازنی با آرد برنج کماج و حلوا می پزند. همچنین پختن دخترانه و نقاشی روی تخم مرغ با ذغال نیز از رسوم رایج مازندران است. پس از تحویل سال فردی به عنوان مادرمه با سینی ای شامل قرآن، آب و آیینه و سبزه وارد اتاق می شود و چهارگوشه اتاق را آب پاشی می کند و غذایی به عنوان خیرات می پزند و بین مردم پخش می کنند.

نوروز

بیشتر بخوانید: خوشمزه ترین غذاهای مازندران

آداب و رسوم نوروز در شیراز

پختن شیرینی و نان شیرین محل شیراز از جمله کارهایی است که حتما باید قبل از عید انجام شود.یکی دیگر از رسم های شیرازی ها رفتن به حوض ماهی در چهارشنبه سوری است. شیرازی ها علاوه بر هفت سین، هفت میم هم بر سر سفره عید می گذارند که شامل مدنی (لیمو شیرین)، مرغ، ماهی، میگو، مسقطی، ماست و مویز است.

بیشتر بخوانید: موزه ها، جاذبه های تاریخی شیراز

آداب و رسوم نوروز در اصفهان

اصفهانی ها در شب اول سال نو رشته پلو و سبزی پلو می خورند تا باعث طراوت شود و از خوردن کوکو سبزی امتناع می کنند. خانواده داماد نیز برای تازه عروس خنچه های هدیه و عیدی می فرستند. از جمله تنقلات اصفهانی ها در ایام نوروز عبارتند از شیرینی خشک، گز، سوهان، گندم شادونه، برنجک، شیرینی کرکی و نخودچی.

بیشتر بخوانید: مکان های دینی اصفهان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها