رودبار و دریاچه حلیمه جان

رودبار و دریاچه حلیمه جان، عروسی در آب‌های گیلان

برای سفر به رودبار و دریاچه حلیمه جان باید بدانید که این منطقه در شهرستان رودبار استان گیلان در حوالی شهرستان توتکابن قرار دارد. در قلب روستای حلیمه جان، علاوه بر پوشش جنگلی زیبا و شالیزارها، دریاچه حلیمه جان را که به دریاچه عروس نیز معروف است را خواهید دید.

چرا به دریاچه حلیمه جان، دریاچه عروس می‌گویند؟

بسیاری از مواقع که هوا آرام است و باد نمی‌وزد، لایه‌ای از جلبک سبز سطح آب را می‌پوشاند. هنگامی که باد شروع به وزیدن می‌کند، این جلبک‌ها به آرامی فروکش می‌کنند و دریاچه مانند حجاب عروس به نظر می‌رسد. احتمالاً علت نام‌گذاری این دریاچه به همین دلیل است. اطراف این دریاچه را جنگلی زیبا به نام حلیمه جان پوشانده است. انعکاس جنگل در دریاچه تصویر زیبایی به وجود می‌آورد که می‌تواند به عنوان یکی از بهترین سوژه‌های عکاسی باشد. این دریاچه و جنگل اطراف یکی از بهترین مناظر را برای گرفتن عکس‌های یادگاری دارد.

دریاچه عروس در کدام شهر قرار دارد؟

در دل روستای حلیمه جان شهرستان رودبار گیلان، دریاچه عروس قرار دارد. این دریاچه بسیار کوچک بوده و در حاشیه جنگل قرار دارد. همچنین زیستگاه گونه‌های متفاوتی از جانوران مانند ماهی سفید، لاک پشت و قورباغه نیز محسوب می‌شود.

امکانات رفاهی دریاچه حلیمه جان

دریاچه عروس به دلیل اینکه به اندازه مرداب و دریاچه‌های دیگر هنوز شناخته شده نیست، دارای طبیعتی بکر است که می‌توانید از آرامش در دل طبیعت و آب و هوای پاک و محیط تمیز آن نهایت لذت را ببرید. شما قادرید در اطراف دریاچه اتراق و سپس استراحت کنید. همچنین در فاصله کمی از دریاچه، رستوران و سوپرمارکت قرار دارد که برای دسترسی شما واقع شده علاوه بر این سرویس بهداشتی هم در اطراف دریاچه در دسترس است. این نکته قابل ذکر است که اگر فقط برای بازدید می‌خواهید به دریاچه عروس بروید، می‌توانید بهترین رستوران‌های رشت برای صرف غذا انتخاب کنید.

تفریحات دریاچه عروس رودبار

با توجه به طبیعت بکر و پارکی که دریاچه عروس دارد اگر به قصد تفریح به این منطقه سفر می‌کنید، بستگی به این دارد که شما در چه زمانی به این منطقه می‌روید. یکی از تفریحات مناسبی که در این منطقه وجود دارد پرنده‌نگری است. در بعضی از فصول سال با کمی شانس امکان قایق‌سواری در دریاچه عروس نیز برای شما فراهم می‌شود. همچنین دریاچه و طبیعت بکری که در اطراف آن وجود دارد یکی از بهترین لوکیشن‌ها برای عکاسی عروس محسوب می‌شود. در اطراف این دریاچه شالیزارها و مزارع چای وجود دارد که می‌توانید در صورت مساعد بودن هوا از این مناظر لذت ببرید و کمی آن طرف‌تر دوچرخه‌سواری کنید. از آنجایی که انواع آبزیان در این دریاچه وجود دارد به دلیل برهم نخوردن اکوسیستم دریاچه، شما قادر به ماهیگیری در آن نخواهید بود اما اگر قصد ماهیگیری در این منطقه را دارید می‌توانید از بخش‌هایی در رودخانه سفید که در نزدیکی همین دریاچه قرار دارد استفاده کنید.

اقامت در روستای حلیمه جان

دریاچه عروس رودبار از جاذبه‌هایی محسوب می‌شود که برای تفریح چند ساعته یا حتی یک نصف روز مناسب است اما اگر قصد دارید در این منطقه اقامت کنید، در روستای حلیمه جان و حومه آن حداقل ۱۳ اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین برخی از اعضای محلی این روستا، اتاق‌هایی را برای اقامت در اختیار مسافران قرار می‌دهند. اگر علاقه به کمپینگ نیز در این محل دارید، می‌توانید در اطراف دریاچه، چادر برپا کنید. اما قبل از برپایی چادر باید در این منطقه به چند نکته توجه داشته باشید:

  • فضای دریاچه طوری است که حشرات زیادی در اطراف آن وجود دارد و این به نوبه خود ممکن است برای شما مزاحمت ایجاد کند.
  • استفاده از ظروف بسته و یا کیسه‌های مناسب برای قرار دادن مواد خوراکی و زباله‌های حاوی اضافات مواد خوراکی در این منطقه ضروری است. زیرا اگر از این ظروف و کیسه‌ها استفاده نکنید باعث نزدیکی حیواناتی مانند شغال، سگ و روباه به چادر شما می‌شود.
  • اگر علاقمند به گوش دادن موسیقی با صدای بلند هستید به آرامش اطرافیان و طبیعت احترام بگذارید و از پخش آن با صدای بلند بپرهیزید.

بهترین زمان سفر به دریاچه عروس

اگر بخواهید بدانید بهترین زمان سفر به این دریاچه چه فصلی است، می‌توان گفت بهترین فصول برای سفر به این منطقه از اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان است. البته شما می‌توانید بهترین پاییز را نیز در این منطقه تجربه کنید اما معمولاً به دلیل شرایط جوی و مسیرهای گل آلود لغزنده که برای سفر به این منطقه وجود دارد بهتر است سفر در فصول سرد به روستای حلیمه جان را مد نظر قرار ندهید.

مسیر دسترسی به دریاچه حلیمه جان

برای دسترسی و رفتن به روستای حلیمه جان اگر مبدا شما تهران است بهترین مسیر، آزادراه قزوین‌رشت محسوب می‌شود. می‌توانید آزادراه را به طرف منجیل و رودبار طی کنید و به تونکابن برسید، پس از این مسیر روستای حلیمه جان قابل مشاهده است و در واقع وارد در خروجی روستای حلیمه جان خواهید شد. در محوطه دریاچه عروس، یک پارکینگ خودرو در نظر گرفته شده که می‌توانید با پرداخت هزینه ورودی آن که به مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان است، از آن استفاده کنید.

  • میزان فاصله چشمه عروس از تهران: ۲۸۲ کیلومتر (۵/۳ ساعت)
  • میزان فاصله چشمه عروس از رشت: از مسیر آزادراه ۴۲ کیلومتر (۵۰ دقیقه)

در آخر پیشنهاد می‌شود اگر قصد بازدید از مناطق دیدنی در حوالی دریاچه عروس را داشتید، می‌توانید از منطقه استخرگاه که در ارتفاعات واقع شده، روستای داماش با آب و هوای سرد، ییلاقات سلانسر، دامنه کوه درفک و غیره را نیز ببینید.

سفر به رودبار و دریاچه حلیمه جان

اگر قصد سفر به یک منطقه آرام و دنج با خانواده را دارید که از طبیعت بکر آن نیز نهایت لذت را ببرید و به تفریح بپردازید، رودبار و دریاچه حلیمه جان بهترین پیشنهاد برای شما است. با سفر به این منطقه هم می‌توانید به تفریحات سالم بپردازید و هم از مناظر زیبای آن به عنوان پس زمینه‌ی عکس های یادگاری استفاده کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها